Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Fiasko för nya tågväxlar (Allmänt)

av jean, fredagen 30 oktober 2015, 07:57:21

"Trafikverkets satsning på nya tågväxlar har blivit en flopp. För ett år sedan byttes växlarna ut på fyra platser i Skåne. Men felen på de nya växlarna har varit många och orsakat tågstopp och mångmiljonkostnader. Till helgen börjar växlarna bytas ut till de gamla igen."

HD: Fiasko för nya tågväxlar

2849 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Ola Zackrisson @, Osby och Paris, fredagen 30 oktober 2015, 08:10:23 @ jean

Det är inte 1 april. Är det verkligen sant? Om det är sant så styrker det mig i min uppfattning att järnvägen är sin egen fiende.

Jag är fullt medveten om den komplexa (och dyra) infrastrukturen och har all respekt för de som dagligen i olika yrkesroller sköter den. Ingen skugga över dem.

2174 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Jan-Åke Karlsson, fredagen 30 oktober 2015, 08:42:59 @ Ola Zackrisson

Det är inte 1 april. Är det verkligen sant? Om det är sant så styrker det mig i min uppfattning att järnvägen är sin egen fiende.

Du tolkar fel. Det är numera Vägverket som sköter järnvägen och det är Vägverket (under namn Trafikverket) som är järnvägens fiende.
Vi som ogillade dessa växlar redan från början ansågs vara bakåtsträvare, långt efter vår tid, järnvägen var som att gå 50 år bakåt i tiden utan nu skulle man ta erfarenheter av andra trafikslag för att allt skulle bli effektivare, bättre och billigare. Jo, tjena

2005 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Leif D ⌂, Peking, fredagen 30 oktober 2015, 08:53:52 @ Jan-Åke Karlsson

Du tolkar fel. Det är numera Vägverket som sköter järnvägen och det är Vägverket (under namn Trafikverket) som är järnvägens fiende.
Vi som ogillade dessa växlar redan från början ansågs vara bakåtsträvare, långt efter vår tid, järnvägen var som att gå 50 år bakåt i tiden utan nu skulle man ta erfarenheter av andra trafikslag för att allt skulle bli effektivare, bättre och billigare. Jo, tjena

Haha, ja kan bara hålla med...
Driv utan backgångsspärr, som de nya, de slutade man med på 50-talet i Sverige, så visst, snacka om att gå tillbaka i tiden då. Tyvärr så visste dom väl inte vad de talade om... Frågan är om de vet de nu ??

1933 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Harald Nordius @, fredagen 30 oktober 2015, 09:08:01 @ Leif D

"Trafikverket för nu en diskussion med Vossloh om vem som ska stå för de kostnader som de nya växlarna orsakat."

Det blir väl inte så svårt för Vosslohs advokater att smula sönder Trafikverkets sak. Produktens brister har ju varit kända för Trafikverket hela tiden. Man har bara valt att negligera dem inom Trafikverket som påpekade att den inte höll måttet.

1880 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Björn Jacobsson, fredagen 30 oktober 2015, 09:44:55 @ Harald Nordius

"Trafikverket för nu en diskussion med Vossloh om vem som ska stå för de kostnader som de nya växlarna orsakat."

Det blir väl inte så svårt för Vosslohs advokater att smula sönder Trafikverkets sak. Produktens brister har ju varit kända för Trafikverket hela tiden. Man har bara valt att negligera dem inom Trafikverket som påpekade att den inte höll måttet.

Kommer ni ihåg när det var fel på samtliga TKK (tungkontrollkontakter) i hela landet, och alla fick bytas ut. Dom var för störkänsliga vill jag minnas, och det hade fuskats med CE-märkningen.

Vem som fick betala hela det kalaset med utbyte och allt? Titta dig i spegeln så ser du. :-)

1740 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av H Lundén @, fredagen 30 oktober 2015, 12:08:10 @ Harald Nordius

Det är väl inget unikt i detta. Det är väl så upphandlingar går till numera. Nutidens affärsjuridiskt utbildade inköpare anser att alla problem går att lösa med avtalsparagrafer. Kunskap om den utrustning, som ska upphandlas, ses snarast som ett hinder, då det kan begränsa upphandlarna möjligheter att utnyttja köpavtalets vitesparagrafer.
Det enda lite unika i det här fallet är, att man bara köpte ett mindre antal växlar och provade. Och inte utnyttjade en massa miljoner ur regeringens infrastruktursatsning, för att byta ut alla växlar generellt.
För det är väl detta som är det stora hotet mot järnvägen idag. Att inköparna kommer att lägga beslag på de hundratals miljoner, som ska satsas på järnvägen och göra några gigantiska, men helt vansinniga storupphandlingar.
Efter att ha läst ett annat inlägg i denna träd, undrar jag om inte det bästa vore att minska anslagen till järnvägen. Så att de inte räckte till upphandlingar utan tvingade Trv att underhålla de anläggningar de har idag.

1452 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Sääf, fredagen 30 oktober 2015, 10:46:51 @ Jan-Åke Karlsson

Ja, du har absolut helt rätt. Det gamla Banverket försvann i samma ögonblick som Trafikverket föddes. Då slutade nästan alla som jobbat där och kvar blev bara Vägverkets personal som nu tagit över alla funktioner på TRV. Nu går alla pengar till vägar medan Järnvägarna läggs i träda. Fy vilken utveckling.

1574 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av tidtabellen, fredagen 30 oktober 2015, 10:49:38 @ Sääf

Ja, du har absolut helt rätt. Det gamla Banverket försvann i samma ögonblick som Trafikverket föddes. Då slutade nästan alla som jobbat där och kvar blev bara Vägverkets personal som nu tagit över alla funktioner på TRV. Nu går alla pengar till vägar medan Järnvägarna läggs i träda. Fy vilken utveckling.

Alla pengar? Överdriv lagom!
Det har varit en hel del trafikstörningar på sistone p.g.a. banarbeten och nybyggen av järnväg.

1463 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av derkommissar, fredagen 30 oktober 2015, 13:59:07 @ Sääf

Skulle faktiskt tycka att en källa är berättigat när man kommer med sådana starka anklagelser. :O

---
[image]

1213 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av tidtabellen, fredagen 30 oktober 2015, 14:02:26 @ derkommissar

Skulle faktiskt tycka att en källa är berättigat när man kommer med sådana starka anklagelser. :O

Eftersom påståendet är uppenbart felaktigt finns nog ingen källa.

1154 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Sääf, fredagen 30 oktober 2015, 15:50:07 @ tidtabellen

Kan mina herrar redogöra för mej i enkla ordalag som även jag förstår varför det diskuteras om EL vägar och lastbilar med dubbla släp och 70-80 ton . Medan järnvägen förslummas totalt. Tågen läggs ner både här och där och banor hotas av upprivning och Bussar ska ersätta tågen. Snart är alla mindre banor borta allt ska susa fram i 250 knyck genom idiotdyra tunnlar och Ostlänkar och annan Sk-t som vi inte behöver jag hoppas att Ostlänken möglar i sitt paket och någon får för sej att rädda och utveckla de mindre banorna. Plus att jag hoppas att 90% av all busstrafik där det finns näraliggande järnvägar läggs ner . Gör som man gjorde på 80talet ,sälj bussarna till Ryssland. Då lackerade man om dom och skickade dom till Skrickebergshie nånstans. Tack för ordet, SÄÄF.

1080 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av tidtabellen, fredagen 30 oktober 2015, 15:53:06 @ Sääf

Kan mina herrar redogöra för mej i enkla ordalag som även jag förstår varför det diskuteras om EL vägar och lastbilar med dubbla släp och 70-80 ton . Medan järnvägen förslummas totalt. Tågen läggs ner både här och där och banor hotas av upprivning och Bussar ska ersätta tågen. Snart är alla mindre banor borta allt ska susa fram i 250 knyck genom idiotdyra tunnlar och Ostlänkar och annan Sk-t som vi inte behöver jag hoppas att Ostlänken möglar i sitt paket och någon får för sej att rädda och utveckla de mindre banorna. Plus att jag hoppas att 90% av all busstrafik där det finns näraliggande järnvägar läggs ner . Gör som man gjorde på 80talet ,sälj bussarna till Ryssland. Då lackerade man om dom och skickade dom till Skrickebergshie nånstans. Tack för ordet, SÄÄF.

Lokaltåget - i stället för cykel.
Regionaltåget - snabbare än bussen.
Snabbtåget - snabbare än bilen.
Höghastighetståget - bekvämare än flyget.

Alla sorterna behövs.
:-af

1071 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av GuenterG, fredagen 30 oktober 2015, 23:07:26 @ Sääf

Det handlar om kortsiktig jobbpolitik. Det finns ingen nämnvärd järnvägsindustri i Sverige längre. Däremot finns det en stor bilindustri. Det råkar också vara en av de sista stora industrierna ö.h.t. i Sverige. Politikerna är smärtsamt medvetna om att jobben blir allt färre i och med kapitalismens effektiviseringar

Men istället för att ta en diskussion om hur man ska inrätta ett samhälle där målet inte längre är att alla ska ha jobb, så försöker man klamra sig fast vid de arbetstillfällen som finns till det bittra slutet. Därför kommer det aldrig bli något med järnvägen, eller någon riktig cykelutveckling, eller vettiga miljö(bils)regler.
Ingen vill på minsta vis underminera Volvos ställning i Sverige.

Därför blir det förresten ingenting med ammorteringskrav och framför allt inte ränteavdragen, eftersom bostadslånen är vad som driver svensk ekonomi idag.

806 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Leif D ⌂, Peking, fredagen 30 oktober 2015, 08:51:05 @ Ola Zackrisson

Jag är fullt medveten om den komplexa (och dyra) infrastrukturen och har all respekt för de som dagligen i olika yrkesroller sköter den. Ingen skugga över dem.

Jaja, men vad var de vi sa... vi som faktiskt jobbat med växlar ute i spåren.
Ger man sej på något som faktiskt fungerar bra och försöker ersätta det med något nytt, som fungerar sämre och inte ens (som det sedan visar sig) inte ens innehåller alla de nödvändiga funktionerna. Då kan de bara bli skit, lixom.

De har väl aldrig varit så särskilt mycket problem med de gamla konsytuktionerna av växeldriv (härstammar frän LM Ericsson), utan snara så att någon tror att felen ligger där. Så är de ju inte alltså, problemet ligger mer i att grejerna inte sköt och får det lilla underhåll de ändå behöver.

Här ersätter man istället ett bra växeldriv, med ett växeldriv utan backgångsspärr och med en slags hydraulisk omläggning som inte vill fungera så bra i vårt klimat. Efteråt har man kompletterat med yttre backgångssprrar, för att få de fungera något sånär. Nu tar man till slut konsekvensen av allt och byter ut mot grejer av konventionellt utförande (dvs de gamla Ericsson-driven). Fast de blir ju helt nya driv såklart, läser man tidningsartikeln, så kan man tro att de blir gamla begagnade växeldriv, fast även det, skulle förmodligen fungera bättre. Men naturligtvis är de nya växeldriv som kommer att monteras.

1818 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av tidtabellen, fredagen 30 oktober 2015, 09:05:32 @ Leif D

Jaja, men vad var de vi sa... vi som faktiskt jobbat med växlar ute i spåren.
Ger man sej på något som faktiskt fungerar bra och försöker ersätta det med något nytt, som fungerar sämre och inte ens (som det sedan visar sig) inte ens innehåller alla de nödvändiga funktionerna. Då kan de bara bli skit, lixom.

De har väl aldrig varit så särskilt mycket problem med de gamla konsytuktionerna av växeldriv (härstammar frän LM Ericsson), utan snara så att någon tror att felen ligger där. Så är de ju inte alltså, problemet ligger mer i att grejerna inte sköt och får det lilla underhåll de ändå behöver.

Här ersätter man istället ett bra växeldriv, med ett växeldriv utan backgångsspärr och med en slags hydraulisk omläggning som inte vill fungera så bra i vårt klimat. Efteråt har man kompletterat med yttre backgångssprrar, för att få de fungera något sånär. Nu tar man till slut konsekvensen av allt och byter ut mot grejer av konventionellt utförande (dvs de gamla Ericsson-driven). Fast de blir ju helt nya driv såklart, läser man tidningsartikeln, så kan man tro att de blir gamla begagnade växeldriv, fast även det, skulle förmodligen fungera bättre. Men naturligtvis är de nya växeldriv som kommer att monteras.

Vem tillverkar ///'s gamla driv nuförtiden?

1672 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Harald Nordius @, fredagen 30 oktober 2015, 09:15:02 @ tidtabellen

Ericssons signalverksamhet har efter diverse försäljningar och sammanslagningar landat hos Bombardier.

1614 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Björn Jacobsson, fredagen 30 oktober 2015, 09:42:40 @ Harald Nordius

Ericssons signalverksamhet har efter diverse försäljningar och sammanslagningar landat hos Bombardier.

Ericsson la från början ut själva tillverkningen av växeldriven till en firma vid namn Toolex Alpha i Sundbyberg. Sen fick den firman så stora framgångar med en helt annan produkt, så att man avslutade växeldrivstillverkningen (tror den flyttades till Spanien). TA's nya succéprodukt var nämligen CD-brännare som började sälja stort. Ett tag. Sen gick dom i konkurs. :-)

1554 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av tidtabellen, fredagen 30 oktober 2015, 09:45:07 @ Björn Jacobsson

Ericsson la från början ut själva tillverkningen av växeldriven till en firma vid namn Toolex Alpha i Sundbyberg. Sen fick den firman så stora framgångar med en helt annan produkt, så att man avslutade växeldrivstillverkningen (tror den flyttades till Spanien). TA's nya succéprodukt var nämligen CD-brännare som började sälja stort. Ett tag. Sen gick dom i konkurs. :-)

Vad hände med konkursboet? Fick det någon köpare?

1489 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Göran B @, fredagen 30 oktober 2015, 09:51:03 @ Björn Jacobsson

På senare år har Kalmar Teknik tillverkat driven. Nu ser jag att det bolaget är avvecklat tidigare i år. Vem tillverkar nu driven åt Bombardier?

---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos

1498 visningar

Fiasko för nya tågväxlar Atlas Copco?

av BD @, fredagen 30 oktober 2015, 10:13:24 @ Göran B

På senare år har Kalmar Teknik tillverkat driven. Nu ser jag att det bolaget är avvecklat tidigare i år. Vem tillverkar nu driven åt Bombardier?

Hette den firman tidigare Atlas Copco?

Är det kanske så att Vossloh i Örebro som tillverkar växlar på något vis bakade in växeldriv i priset?
Men än så länge har väl Vossloh växlar rälsbefästningar från Pandrol?

1471 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Jan-Åke Karlsson, fredagen 30 oktober 2015, 10:17:10 @ Göran B

Det här är ett tydligt exempel på hur det går när allt ska upphandlas in absurdum istället för att prio 1 vore att säkerställa tillgång till material.

Det är väl fullständigt självklart att en firma som tillverkar en produkt avvecklas när Trafikverket (i stort sett den enda kunden i landet) säger att de vill ha en annan produkt från en annan tillverkare.
Om man sedan ångrar sig är det inte säkert att det längre finns någon som tillverkar det man vill byta tillbaka till. I lägen som dessa (nu tänker jag inte specifikt på växlarna) kan man tvingas till dyra teknikskiften som kostar mångdubbelt mot vad man "sparat" genom upphandlingsförfarandet. Som princip gäller det i alla de fall där det finns få kunder och därmed få leverantörer.

1445 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av tidtabellen, fredagen 30 oktober 2015, 10:24:52 @ Jan-Åke Karlsson

Det här är ett tydligt exempel på hur det går när allt ska upphandlas in absurdum istället för att prio 1 vore att säkerställa tillgång till material.

Det är väl fullständigt självklart att en firma som tillverkar en produkt avvecklas när Trafikverket (i stort sett den enda kunden i landet) säger att de vill ha en annan produkt från en annan tillverkare.
Om man sedan ångrar sig är det inte säkert att det längre finns någon som tillverkar det man vill byta tillbaka till. I lägen som dessa (nu tänker jag inte specifikt på växlarna) kan man tvingas till dyra teknikskiften som kostar mångdubbelt mot vad man "sparat" genom upphandlingsförfarandet. Som princip gäller det i alla de fall där det finns få kunder och därmed få leverantörer.

Är det aktuella drivet sverige-unikt? Vilket år konstruerades det?
Kanske lika bra att det går ur tiden och ersätts med någon modernare produkt med större användningsbas även om detta ställer till problem kortsiktigt.

1362 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Daniel Engström @, Norrviken, fredagen 30 oktober 2015, 12:01:50 @ tidtabellen

Är det aktuella drivet sverige-unikt? Vilket år konstruerades det?
Kanske lika bra att det går ur tiden och ersätts med någon modernare produkt med större användningsbas även om detta ställer till problem kortsiktigt.

De gamla driven JEA 72/73 är från mitten av 1990-talet. Grundkonstruktionen började utvecklas på 20-talet när LM Ericsson tog fram det som skulle bli JEA 20 driven.
LM Ericsson och dess efterföljare har naturligvis sålt JEA-driv där de kunnat, så det finns nog i mindre antal både här och där. Men några större marknadsandelar tror jag bara det blivit i Sverige.
Notera att det nya Vossloh drivet också är Sverige unikt, det är en nyutvecklad produkt för den Svenska marknaden.

1283 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Göran B @, fredagen 30 oktober 2015, 12:05:00 @ Daniel Engström

För ca 10 år sedan sålde man 1200 driv till Holland.
De finns även i Polen.

---

1257 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Daniel Engström @, Norrviken, fredagen 30 oktober 2015, 12:21:19 @ Göran B

För ca 10 år sedan sålde man 1200 driv till Holland.
De finns även i Polen.

Dessa affärer är nyare JEA 900 driv, sk EbiSwitch möjligen har man sålt både JEA 7x och JEA 900 till Polen. EbiSwitch finns i Sverige endast på Arlandabanan.

1261 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Jan Bengtsson @, fredagen 30 oktober 2015, 11:42:07 @ Jan-Åke Karlsson

Det finns ju flera sedan länge etablerade leverantörer av växeldriv. Då finns det ingen anledning att hålla sig med en "hovleverantör" som av den anledningen tar ut ett högre pris för en likvärdig produkt.

1283 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Ville, fredagen 30 oktober 2015, 11:52:40 @ Jan Bengtsson

Det finns ju flera sedan länge etablerade leverantörer av växeldriv. Då finns det ingen anledning att hålla sig med en "hovleverantör" som av den anledningen tar ut ett högre pris för en likvärdig produkt.

Är firma Vossloh en etablerad tillverkare av driv eller har man hoppat på något nytt? Någon skrev att det var i samarbete med Trafikverket drivet togs fram.

1263 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Jan Bengtsson @, fredagen 30 oktober 2015, 12:15:44 @ Ville

Är firma Vossloh en etablerad tillverkare av driv eller har man hoppat på något nytt? Någon skrev att det var i samarbete med Trafikverket drivet togs fram.

Jag avser andra än Vossloh.

1225 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Daniel Engström @, Norrviken, fredagen 30 oktober 2015, 12:19:09 @ Jan Bengtsson

Jag skulle vilja påstå att Bombardier och dess föregångare, som levererat växeldriv till SJ/Banverket/Trafikverket sedan 1910-talet är en etablerad leverantör av växeldriv.

Man vill inte använda flera olika typer av en sådan här komponent om det alls går att undvika, så även om man byter leverantör så innebär det bara att man får en ny hovleverantör.

De gamla växeldriven är inte heller särskilt dyra, priser gällande i dag:

JEA 73 spetsdriv exkl. motor kostar 73190 kr
JEA 73 mittdriv exkl. motor kostar 91260 kr
Motor BKE 2501 (DC) till JEA 7x kostar 17460 kr
Motor BKE 2512 (AC) till JEA 7x kostar 12800 kr

Easyswitch spetsdriv (samma pris för AC eller DC) kostar 157010 kr
Easyswitch mittdriv (samma pris för AC eller DC) kostar 142240 kr

Driven till en växel med två driv och DC motor kostar alltså 199370 kr med JEA eller 299250 kr med Vossloh Easyswitch.

1335 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Peter i Klippan, fredagen 30 oktober 2015, 09:27:19 @ Leif D

Får mig osökt att tänka på Peter Dalles "uppfinnaren från Sundbyberg"

Där det alltid slutar med.
-Tänkte inte på det !!!!

Vet inte om man ska skratta eller gråta, SUUUUUUCK.

1547 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Lars Olof Lidmo @, Trollhättan, fredagen 30 oktober 2015, 14:12:26 @ jean

"Trafikverkets satsning på nya tågväxlar har blivit en flopp. För ett år sedan byttes växlarna ut på fyra platser i Skåne. Men felen på de nya växlarna har varit många och orsakat tågstopp och mångmiljonkostnader. Till helgen börjar växlarna bytas ut till de gamla igen."

Ligger inte några sådana växlar efter Malmbanan också?

1175 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Leif D ⌂, Peking, fredagen 30 oktober 2015, 14:55:42 @ Lars Olof Lidmo

Jodå de gör det...
Finns f.ö. en motsvarande tråd till denna på Facebook-gruppen "De Spårbundnas Gemensamma Bildbank"...

1115 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Göran B @, fredagen 30 oktober 2015, 14:58:53 @ Leif D

Jodå de gör det...
Finns f.ö. en motsvarande tråd till denna på Facebook-gruppen "De Spårbundnas Gemensamma Bildbank"...

Fast det är en hemlig grupp bara för inbjudna...
Så den är bara tillgänglig för de utvalda.

---

1143 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Ulf Nyström @, Göteborg, fredagen 30 oktober 2015, 15:09:35 @ Göran B

Finns 60 växlar av den aktuella typen, bl a på Malmbanan.

1217 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av BG Vossloh, fredagen 30 oktober 2015, 23:28:30 @ Ulf Nyström

Det stämmer bra Ulf.
Om man håller sig till växeldrivet.
Själva spårväxeln (allt utom motorn) levereras som standard över hela landet. Den nya växelgenerationen fungerar bra men det har varit svårt att få leverans av bland annat växelvärme varför vissa levererade växlar varit driftskänsliga vintertid. Totalt skulle jag tro att det levererats cirka 250 spårväxlar av den nya typen (de första i Eslöv, på Arlandabanan och sedan i Cytunnelns ballastfria del).

Växeldrivet Easyswitch bygger på kända moduler som anpassats utifrån Trafikverkets kravställning.

I samband med de första serieleveranserna upptäcktes problem som inte hade visat sig under testperioden fram till produktens godkännande.
Därefter har de nya spårväxlarna fortsatt att levereras, dock försedda med den äldre typen av motor (JEA 73) i en ombyggd variant (slipersintegrerad).

Trafikverket har fattat beslut på att byta ut driven i 16 växlar på Södra Stambanan den 18 juni 2015. Bytet genomförs nu.
På så sätt vill man förebygga risken för störningar på en mycket trafikerad sträcka, i synnerhet inför den kommande vintern.

873 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Jan Kardell @, Fellingsbro, lrdagen 31 oktober 2015, 10:34:44 @ BG Vossloh

Tack för saklig information!

660 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Leif D ⌂, Peking, fredagen 30 oktober 2015, 15:51:34 @ Göran B

Jodå de gör det...

Fast det är en hemlig grupp bara för inbjudna...
Så den är bara tillgänglig för de utvalda.

Ja de stämmer.

1124 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av linlars, Lund, lrdagen 31 oktober 2015, 09:52:11 @ Lars Olof Lidmo

... och i Hallandsåstunneln och i Citybanan i Stockholm.

Om det handlar dagens uppföljningsartikel i SDS/HD.

SDS: Tågväxlar med fel även i Hallandsåstunneln

662 visningar

Fiasko för nya tågväxlar

av Sääf, lrdagen 31 oktober 2015, 11:41:37 @ linlars

Bara så alla ska veta att det heter SPÅRväxlar vill jag meddela att några hundra meter från mej ligger ÅSSA . Det har alltid varit en förkortning av "Åtvidabergs spårväxlar och signalfabriks Aktiebolag"

638 visningar

En liten konsekvens..

av Txp, fredagen 30 oktober 2015, 15:53:01 @ jean

HD: Fiasko för nya tågväxlar

Som ett brev på posten så stängdes driftplats Kopparåsen idag för tågmöten pga fel på växeldriven och avsaknad av snöskydd och växelvärme. Kopparåsen var först i landet med att utrustas med Easyswitch, eller i alla fall en prototyp. Det fungerade aldrig särskilt bra vintertid de tre år som växeln låg där för provning. I Nynäsgård, där den andra växeln låg, har det fungerat bättre

1189 visningar

Lingvistiken

av GuenterG, lrdagen 31 oktober 2015, 05:15:09 @ jean
redigerad av GuenterG, lrdagen 31 oktober 2015, 05:32:45

Ingen som reagerat på ordvalet "tågväxel"? Jag brukar inte sälla mig till den lingvistiska pekpinneskaran, men benämningen tågväxel är ju direkt syftningsfel. Det är ju inte tåget som har en växel, utan spåret.

Kommer tänka på en dystopisk framtidsfilm där allt förenklande har gjort människor så dumma att de flesta inte längre kan prata och skriva, utan pekar bara på ikoner för att kommunicera. Minns inte vad den heter. Eller om den ens finns, kan ha blandat ihop det med någons idé.

767 visningar

Lingvistiken

av BG Vossloh, lrdagen 31 oktober 2015, 08:05:56 @ GuenterG

Det handlar dessutom om omläggningsanordningen i "tågväxeln". Tågväxeln i övrigt fungerar som den ska.
Det så kallade fiaskot gäller således huruvida ett växeldriv i utvecklingsfasen får ligga kvar i hårt trafikerade spårväxlar på södra stambanan. Lägger man till att ställverken inte är av senaste snittet förstår man bättre varför Trafikverket hellre vill ta det säkra före det osäkra och använda komponenter i tågväxlar som inte stör tågtrafiken. Eller säger man spårtrafiken?

757 visningar

Lingvistiken

av GuenterG, lrdagen 31 oktober 2015, 14:02:15 @ BG Vossloh

Det handlar dessutom om omläggningsanordningen i "tågväxeln". Tågväxeln i övrigt fungerar som den ska.
Det så kallade fiaskot gäller således huruvida ett växeldriv i utvecklingsfasen får ligga kvar i hårt trafikerade spårväxlar på södra stambanan. Lägger man till att ställverken inte är av senaste snittet förstår man bättre varför Trafikverket hellre vill ta det säkra före det osäkra och använda komponenter i tågväxlar som inte stör tågtrafiken. Eller säger man spårtrafiken?

Man kan mycket väl säga spårtrafik, likväl som både biltrafik och vägtrafik går bra.

Hur påverkar ställverken detta?

582 visningar

Lingvistiken

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, lrdagen 31 oktober 2015, 09:01:48 @ GuenterG

Ingen som reagerat på ordvalet "tågväxel"? Jag brukar inte sälla mig till den lingvistiska pekpinneskaran, men benämningen tågväxel är ju direkt syftningsfel. Det är ju inte tåget som har en växel, utan spåret.

Korrekt benämning är helt riktigt spårväxel.

Kommer tänka på en dystopisk framtidsfilm där allt förenklande har gjort människor så dumma att de flesta inte längre kan prata och skriva, utan pekar bara på ikoner för att kommunicera. Minns inte vad den heter. Eller om den ens finns, kan ha blandat ihop det med någons idé.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

702 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta