Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast (Allmänt)

av Fredrik Tysk ⌂ @, Kiruna., sndagen 4 oktober 2015, 13:35:12

Hej!
På morgonen igår då jag var i Skellefteå så hade jag parkerat invid den nordligare Statoilmacken i Skellefteå som ligger invid E4:an, närmare bestämt vid Statoil på Kågevägen. När jag varit där en stund så skymtar ju något som er bekant ut, även om jag blir en aning förvånad, då det ju inte finns något spår på platsen. Jodå det stämmer att det är en tågvagn. Där står ju nämligen sovvagnen WL4 5585, den som var med om urspårningen i Stöde i början på december 2012. (Om jag inte missminner mig har jag för ett tag sedan sett en vagn vid Notviksverkstaden som jag gissar att är denna vagnen).

Nu stod vagnen där alldeles invid E4:an och Statoilmacken. Efter lite "Googlande" fann jag en artikel i Norran att man planerar att göra ett ”Bed & breakfastboende” i vagnen. Se artikeln nedan.

Länk till tidningsartikel i tidningen Norran

Det finns en Facebooksida där man kan följa projektet. Se länken här nedan, som jag tror att ska gå bra att beskåda även om man inte är med på Facebook.

Länk till Facebooksida om projektet.

Jag passade på att ta några bilder på vagnen som ni kan se här nedan. (De invändiga bilderna är tagna genom fönstren). Som man kan skymta på någon av bilderna så går stora vägen strax invid vagnen.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

/Fredrik

  2945 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, sndagen 4 oktober 2015, 14:20:25 @ Fredrik Tysk


[image]


Det här var intressant! Jag visste inte att en WL4 blivit klassad som skrot, för jag antar att vagnen hade skrotats om man inte gjort detta.

Är vagnskorgen skev så den inte går att sätta i trafik igen? Det ser ju inte så farligt krockskadad ut. Men den kanske ändå är för skev fast det inte syns?

Hur många vagnar blev skrot efter olyckan i Stöde i december 2012? Var det bara denna eller var det någon mer? Jag har något minne av att det just var 80-talvagnarna i det tåget som skadades mest medan de 60-talsvagnar som också fanns med skulle klarat sig rätt bra och sedan reparerats. Stämmer detta?

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

  1871 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Bernt Talbrant @, Borås / Nässjö, sndagen 4 oktober 2015, 14:49:21 @ Niklas Bygdestam


[image]

Det här var intressant! Jag visste inte att en WL4 blivit klassad som skrot, för jag antar att vagnen hade skrotats om man inte gjort detta.

Är vagnskorgen skev så den inte går att sätta i trafik igen? Det ser ju inte så farligt krockskadad ut. Men den kanske ändå är för skev fast det inte syns?

Hur många vagnar blev skrot efter olyckan i Stöde i december 2012? Var det bara denna eller var det någon mer? Jag har något minne av att det just var 80-talvagnarna i det tåget som skadades mest medan de 60-talsvagnar som också fanns med skulle klarat sig rätt bra och sedan reparerats. Stämmer detta?

Det var fyra vagnar som var ur spår, WL1+WL1+WL4+WL6. De båda WL1:orna fick mycket riktigt mindre skador och är i trafik medan WL6:an lär vara avställd i väntan på reparation. Tidigare fanns den visst i Motala men numera i Örebro.

  1836 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Ville, sndagen 4 oktober 2015, 14:55:31 @ Niklas Bygdestam

Är vagnskorgen skev så den inte går att sätta i trafik igen? Det ser ju inte så farligt krockskadad ut. Men den kanske ändå är för skev fast det inte syns?

Hur många vagnar blev skrot efter olyckan i Stöde i december 2012? Var det bara denna eller var det någon mer? Jag har något minne av att det just var 80-talvagnarna i det tåget som skadades mest medan de 60-talsvagnar som också fanns med skulle klarat sig rätt bra och sedan reparerats. Stämmer detta?

Trv rapport.pdf om Stöde 2012 - säger dock inget om vad det blev av de skadade vagnarna.

  1714 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av pml @, Norrköping, sndagen 4 oktober 2015, 16:25:42 @ Ville
redigerad av pml, sndagen 4 oktober 2015, 16:31:24

Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/WL4_(sovvagn): "En vagn, 5585, har skrotats efter en urspårning i Stöde år 2012."

http://nordpilen.se/forum/printthread.php?tid=4326
WL4 5585, urspårning Stöde '12
WL6 5611, urspårning Stöde '12

WL6 5611 ska inte skrotas, den har varit i Motala väldigt länge och är nu överflyttad till Örebro.

  1567 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Ej fungerande länk?

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, sndagen 4 oktober 2015, 16:35:34 @ pml

Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/WL4_(sovvagn): "En vagn, 5585, har skrotats efter en urspårning i Stöde år 2012."

Skumt att den länken inte fungerar. Om man däremot skriver in WL4 och söker på Wikipedia får man precis den URL:en.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  1507 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Ej fungerande länk?

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, sndagen 4 oktober 2015, 16:41:28 @ Göran Kannerby

Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/WL4_(sovvagn): "En vagn, 5585, har skrotats efter en urspårning i Stöde år 2012."


Skumt att den länken inte fungerar. Om man däremot skriver in WL4 och söker på Wikipedia får man precis den URL:en.

Utan kolon i slutet väl, för problemet är att det kommit med i den automatiskt tillverkade länkens adress.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

  1448 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Ej fungerande länk?

av Ville, sndagen 4 oktober 2015, 16:44:47 @ Göran Kannerby

Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/WL4_(sovvagn): "En vagn, 5585, har skrotats efter en urspårning i Stöde år 2012."


Skumt att den länken inte fungerar. Om man däremot skriver in WL4 och söker på Wikipedia får man precis den URL:en.

Två : prickar för mycket där. [image]

Så - https://sv.wikipedia.org/wiki/WL4_(sovvagn)

  1418 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Staffan Ahlborg @, Rävlanda, sndagen 4 oktober 2015, 16:50:44 @ pml

Är detta ett resultat av skaderegleringen av försäkringsbolaget att vagnkorgen, SJ målad med alla typiska tecken och siffror samt dessutom annan dekoration, dyker upp ute i samhället. Det ger SJAB mycket dålig PR Av någon bild på inredningen får jag känslan att angivet syfte kommer inte att uppfyllas. För fanns en regel att utrangerade vagnar skulle skrotas !

  1411 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Mattias C @, L-a, sndagen 4 oktober 2015, 17:10:44 @ Staffan Ahlborg

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Lennart Petersen @, sndagen 4 oktober 2015, 17:32:24 @ Fredrik Tysk

Tack för detta reportage från "verkligheten" även om det nu är lite trista syner.
Vad det nu än är för naiva tomtar som tror att det går att göra B&B av den här vagnen så tror i vart fall inte jag att det finns någon rimlig möjlighet med utgång från det skick vagnen uppenbart befinner sig i.
Det kommer ju att kosta väldiga summor att få vagnen och dess kupéer i beboeligt skick och ska man sedan desutom dra in VA-anslutning och el så tjaa...
Det går nog att hitta billiga hus som "bara" behöver lite sängar för att kunna fungera som vandrarhem eller B&B om man tänker sig sådan verksamhet.
Och järnvägsvagnar ska stå på hjul i helt skick tycker jag i vart fall.
Annars ska de skrotas eller eventuellt täckas över med presenningar som renoveringsobjekt om det är museivagnar.

  1390 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, sndagen 4 oktober 2015, 19:05:27 @ Lennart Petersen

Tack för detta reportage från "verkligheten" även om det nu är lite trista syner.
Vad det nu än är för naiva tomtar som tror att det går att göra B&B av den här vagnen så tror i vart fall inte jag att det finns någon rimlig möjlighet med utgång från det skick vagnen uppenbart befinner sig i.
Det kommer ju att kosta väldiga summor att få vagnen och dess kupéer i beboeligt skick och ska man sedan desutom dra in VA-anslutning och el så tjaa...

Renoveringen blir rimligen dyrbar men el och VA är ju i stort sett bara att ansluta.

Det går nog att hitta billiga hus som "bara" behöver lite sängar för att kunna fungera som vandrarhem eller B&B om man tänker sig sådan verksamhet.
Och järnvägsvagnar ska stå på hjul i helt skick tycker jag i vart fall.
Annars ska de skrotas eller eventuellt täckas över med presenningar som renoveringsobjekt om det är museivagnar.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  1249 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Lennart Petersen @, sndagen 4 oktober 2015, 19:14:07 @ Göran Kannerby

Tack för detta reportage från "verkligheten" även om det nu är lite trista syner.
Vad det nu än är för naiva tomtar som tror att det går att göra B&B av den här vagnen så tror i vart fall inte jag att det finns någon rimlig möjlighet med utgång från det skick vagnen uppenbart befinner sig i.
Det kommer ju att kosta väldiga summor att få vagnen och dess kupéer i beboeligt skick och ska man sedan desutom dra in VA-anslutning och el så tjaa...


Renoveringen blir rimligen dyrbar men el och VA är ju i stort sett bara att ansluta.

Det är nu bara det där "bara att ansluta".
Sånt kostar, åtminstone 6-siffriga belopp.
Allt i den branschen när det gäller byggnation kostar vad som känns som häpnadsväckande summor. Man upptäckte att våra hus i bostadsrättsföreningen inte hade ordentlig dränering så det grävs lite... en söt nota på 38mkr eller 56000 per lägenhet.

  1239 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av tidtabellen, sndagen 4 oktober 2015, 19:28:17 @ Lennart Petersen

Tack för detta reportage från "verkligheten" även om det nu är lite trista syner.
Vad det nu än är för naiva tomtar som tror att det går att göra B&B av den här vagnen så tror i vart fall inte jag att det finns någon rimlig möjlighet med utgång från det skick vagnen uppenbart befinner sig i.
Det kommer ju att kosta väldiga summor att få vagnen och dess kupéer i beboeligt skick och ska man sedan desutom dra in VA-anslutning och el så tjaa...


Renoveringen blir rimligen dyrbar men el och VA är ju i stort sett bara att ansluta.


Det är nu bara det där "bara att ansluta".
Sånt kostar, åtminstone 6-siffriga belopp.

Utom när det redan är framdraget i området. Står det redan ett elskåp eller en stolpe strax utanför fastighetsgränsen kommer man undan med några tusenlappar i anslutningsavgift.

Allt i den branschen när det gäller byggnation kostar vad som känns som häpnadsväckande summor. Man upptäckte att våra hus i bostadsrättsföreningen inte hade ordentlig dränering så det grävs lite... en söt nota på 38mkr eller 56000 per lägenhet.

  1217 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Lennart Petersen @, sndagen 4 oktober 2015, 20:10:02 @ tidtabellen

Tack för detta reportage från "verkligheten" även om det nu är lite trista syner.
Vad det nu än är för naiva tomtar som tror att det går att göra B&B av den här vagnen så tror i vart fall inte jag att det finns någon rimlig möjlighet med utgång från det skick vagnen uppenbart befinner sig i.
Det kommer ju att kosta väldiga summor att få vagnen och dess kupéer i beboeligt skick och ska man sedan desutom dra in VA-anslutning och el så tjaa...


Renoveringen blir rimligen dyrbar men el och VA är ju i stort sett bara att ansluta.


Det är nu bara det där "bara att ansluta".
Sånt kostar, åtminstone 6-siffriga belopp.


Utom när det redan är framdraget i området. Står det redan ett elskåp eller en stolpe strax utanför fastighetsgränsen kommer man undan med några tusenlappar i anslutningsavgift.

Allt i den branschen när det gäller byggnation kostar vad som känns som häpnadsväckande summor. Man upptäckte att våra hus i bostadsrättsföreningen inte hade ordentlig dränering så det grävs lite... en söt nota på 38mkr eller 56000 per lägenhet.

"några tusenlappar " nä det är inte verkligheten för sånt här.
Visst blir det lägre kostnad om det finns VA och el i närheten men det kostar ruggiga pengar att göra anslutningar.
Lite exempel på dimensionerna i den branschen är kanske en kolega till mig som lite förundrat frågade vad jag trodde om en badrumsrenovering.
Han var ordförande i en mindre förening och dom hade bett om anbud för renovering och fått svar i nivå 140tkr/lägenhet vilket i sig verkar vara vad man får räkna med idag.
För "några tusen" kan man kanske få hem en rörmokare som fixar packningar och lite smått och gott. Om dom har tid.. det brukar vara några månaders väntetid.

  1181 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av tidtabellen, sndagen 4 oktober 2015, 20:24:53 @ Lennart Petersen

Tack för detta reportage från "verkligheten" även om det nu är lite trista syner.
Vad det nu än är för naiva tomtar som tror att det går att göra B&B av den här vagnen så tror i vart fall inte jag att det finns någon rimlig möjlighet med utgång från det skick vagnen uppenbart befinner sig i.
Det kommer ju att kosta väldiga summor att få vagnen och dess kupéer i beboeligt skick och ska man sedan desutom dra in VA-anslutning och el så tjaa...


Renoveringen blir rimligen dyrbar men el och VA är ju i stort sett bara att ansluta.


Det är nu bara det där "bara att ansluta".
Sånt kostar, åtminstone 6-siffriga belopp.


Utom när det redan är framdraget i området. Står det redan ett elskåp eller en stolpe strax utanför fastighetsgränsen kommer man undan med några tusenlappar i anslutningsavgift.

Allt i den branschen när det gäller byggnation kostar vad som känns som häpnadsväckande summor. Man upptäckte att våra hus i bostadsrättsföreningen inte hade ordentlig dränering så det grävs lite... en söt nota på 38mkr eller 56000 per lägenhet.


"några tusenlappar " nä det är inte verkligheten för sånt här.
Visst blir det lägre kostnad om det finns VA och el i närheten men det kostar ruggiga pengar att göra anslutningar.
Lite exempel på dimensionerna i den branschen är kanske en kolega till mig som lite förundrat frågade vad jag trodde om en badrumsrenovering.
Han var ordförande i en mindre förening och dom hade bett om anbud för renovering och fått svar i nivå 140tkr/lägenhet vilket i sig verkar vara vad man får räkna med idag.
För "några tusen" kan man kanske få hem en rörmokare som fixar packningar och lite smått och gott. Om dom har tid.. det brukar vara några månaders väntetid.

Jag räknade förstås inte in grävningen och servisledningen från fastighetsgränsen till huset i mina tusenlappar. Bara anslutningen till elskåpet strax utanför gränsen.

  1160 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Lennart Fransson, sndagen 4 oktober 2015, 20:34:57 @ tidtabellen

Tack för detta reportage från "verkligheten" även om det nu är lite trista syner.
Vad det nu än är för naiva tomtar som tror att det går att göra B&B av den här vagnen så tror i vart fall inte jag att det finns någon rimlig möjlighet med utgång från det skick vagnen uppenbart befinner sig i.
Det kommer ju att kosta väldiga summor att få vagnen och dess kupéer i beboeligt skick och ska man sedan desutom dra in VA-anslutning och el så tjaa...


Renoveringen blir rimligen dyrbar men el och VA är ju i stort sett bara att ansluta.


Det är nu bara det där "bara att ansluta".
Sånt kostar, åtminstone 6-siffriga belopp.


Utom när det redan är framdraget i området. Står det redan ett elskåp eller en stolpe strax utanför fastighetsgränsen kommer man undan med några tusenlappar i anslutningsavgift.

Allt i den branschen när det gäller byggnation kostar vad som känns som häpnadsväckande summor. Man upptäckte att våra hus i bostadsrättsföreningen inte hade ordentlig dränering så det grävs lite... en söt nota på 38mkr eller 56000 per lägenhet.


"några tusenlappar " nä det är inte verkligheten för sånt här.
Visst blir det lägre kostnad om det finns VA och el i närheten men det kostar ruggiga pengar att göra anslutningar.
Lite exempel på dimensionerna i den branschen är kanske en kolega till mig som lite förundrat frågade vad jag trodde om en badrumsrenovering.
Han var ordförande i en mindre förening och dom hade bett om anbud för renovering och fått svar i nivå 140tkr/lägenhet vilket i sig verkar vara vad man får räkna med idag.
För "några tusen" kan man kanske få hem en rörmokare som fixar packningar och lite smått och gott. Om dom har tid.. det brukar vara några månaders väntetid.


Jag räknade förstås inte in grävningen och servisledningen från fastighetsgränsen till huset i mina tusenlappar. Bara anslutningen till elskåpet strax utanför gränsen.

För säkringsstorlek 16-25 A tar Eon 27 625 i anslutningsvift om avståndet är högst 200 meter, därefter tillkommer 236 kr per meter upp till 600 meter. Jag antar att det inkluderar grävning och kabel.

  1165 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Jan-Åke Karlsson, mndagen 5 oktober 2015, 10:05:30 @ Lennart Petersen

...Om dom har tid.. det brukar vara några månaders väntetid.

Gäller det i Stockholm, eller i Skellefteå?

  1012 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Lennart Petersen @, mndagen 5 oktober 2015, 15:53:10 @ Jan-Åke Karlsson

...Om dom har tid.. det brukar vara några månaders väntetid.


Gäller det i Stockholm, eller i Skellefteå?

Kvalificerade hantverkare verkar väl vara en bristvara överallt .
Just nu är det nog väntetid till efter nyår för det mesta av det här när folk vill ha så mycket som möjligt gjort innan ROT-avdragen sänks.

  978 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, sndagen 4 oktober 2015, 19:37:18 @ Lennart Petersen

Tack för detta reportage från "verkligheten" även om det nu är lite trista syner.
Vad det nu än är för naiva tomtar som tror att det går att göra B&B av den här vagnen så tror i vart fall inte jag att det finns någon rimlig möjlighet med utgång från det skick vagnen uppenbart befinner sig i.
Det kommer ju att kosta väldiga summor att få vagnen och dess kupéer i beboeligt skick och ska man sedan desutom dra in VA-anslutning och el så tjaa...


Renoveringen blir rimligen dyrbar men el och VA är ju i stort sett bara att ansluta.


Det är nu bara det där "bara att ansluta".
Sånt kostar, åtminstone 6-siffriga belopp.
Allt i den branschen när det gäller byggnation kostar vad som känns som häpnadsväckande summor. Man upptäckte att våra hus i bostadsrättsföreningen inte hade ordentlig dränering så det grävs lite... en söt nota på 38mkr eller 56000 per lägenhet.

Så är det om man köper en stationär anläggning, men köper man något som är flyttbart finns ju möjligheten att ställa upp det där anslutning redan finns. :-)

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  1171 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - uppvärmning?

av Fabian, sndagen 4 oktober 2015, 17:40:07 @ Fredrik Tysk

Där står ju nämligen sovvagnen WL4 5585, den som var med om urspårningen i Stöde i början på december 2012.

Synd att det skall klottras så mycket.

Det finns ingen asbest i vagnen antar jag?

Hur bra isolering är det i sovvagnen egentligen? Det borde kosta kopiöst med elektricitet att värma upp. I synnerhet i Norrland.

  1390 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - uppvärmning?

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, sndagen 4 oktober 2015, 19:04:02 @ Fabian

Där står ju nämligen sovvagnen WL4 5585, den som var med om urspårningen i Stöde i början på december 2012.


Synd att det skall klottras så mycket.

Det finns ingen asbest i vagnen antar jag?

Hur bra isolering är det i sovvagnen egentligen? Det borde kosta kopiöst med elektricitet att värma upp. I synnerhet i Norrland.

Kostar nog ändå väsentligt mindre att värma stillastående, under gång kyls de säkert rejält av fartvinden, blir ju ungefär som halv storm.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  1273 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - uppvärmning

av Fabian, sndagen 4 oktober 2015, 20:20:25 @ Göran Kannerby

Kostar nog ändå väsentligt mindre att värma stillastående, under gång kyls de säkert rejält av fartvinden, blir ju ungefär som halv storm.

Fast hur bra isolering har dessa (sov) vagnar egentligen?

Om man värmer en vagn till 20 °C och låter den stå stilla. Hur lång tid tar det innan den når 10 °C om det är nollgradigt utanför?

Väggarna verkar ju inte tjockare än att 4 cm isolering får plats och sedan finns säkert massvis med köldbryggor.

  1220 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - uppvärmning

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, sndagen 4 oktober 2015, 20:33:06 @ Fabian

Kostar nog ändå väsentligt mindre att värma stillastående, under gång kyls de säkert rejält av fartvinden, blir ju ungefär som halv storm.


Fast hur bra isolering har dessa (sov) vagnar egentligen?

Om man värmer en vagn till 20 °C och låter den stå stilla. Hur lång tid tar det innan den når 10 °C om det är nollgradigt utanför?

Väggarna verkar ju inte tjockare än att 4 cm isolering får plats och sedan finns säkert massvis med köldbryggor.

Min gissning är att det tar någon timme om vagnen är tom. Är det två personer i varje kupé kommer det däremot att bli varmare allteftersom.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  1212 visningar

WL4 5585 står i Skellefteå invid E4 - Tänkt att bli Bed & Breakfast

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, mndagen 5 oktober 2015, 03:04:56 @ Fredrik Tysk


[image]


Det var länge sedan jag var så långt norrut som Skellefteå. Men jag har genom att titta lite på Google och några ledtrådar på bilderna räknat ut att vagnen borde stå ungefär enligt länken nedan:

https://www.google.se/maps/@64.7589627,20.9672582,3a,75y,174.63h,70.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1sERrpGnBViCCu3owgm83wNA!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

  1145 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum