Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

X9-finns det någon kvar ? (Allmänt)

av Bonzo, lrdagen 16 maj 2015, 17:24:56

Jag har skumpat omkring i Västsverige på ett antal X9:or i min förarkarriär. Finns det någon kvar ? Finns det någon på Järnvägsmuseet i Gävle ?
Vad hände med X6:an som fanns i Småröd ?

  2673 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Lokföraren @, Karlshamn, lrdagen 16 maj 2015, 17:29:03 @ Bonzo

Jag har skumpat omkring i Västsverige på ett antal X9:or i min förarkarriär. Finns det någon kvar ? Finns det någon på Järnvägsmuseet i Gävle ?
Vad hände med X6:an som fanns i Småröd ?

Här finns lite information angående X9.
http://savenfjord.blogspot.se/2015/05/ett-chartertag-i-boras.html

---
Lokförare och, som alla andra numera, bloggare: http://lokforaren.wordpress.com/

  2531 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, lrdagen 16 maj 2015, 17:44:26 @ Lokföraren

Jag har skumpat omkring i Västsverige på ett antal X9:or i min förarkarriär. Finns det någon kvar ? Finns det någon på Järnvägsmuseet i Gävle ?
Vad hände med X6:an som fanns i Småröd ?


Här finns lite information angående X9.
http://savenfjord.blogspot.se/2015/05/ett-chartertag-i-boras.html

X6-an i Småröd blev svårt skadad i samband med raset vid bygget av motorvägen förbi Småröd i december 2006. Resterna flyttades till Norrköping där de blev svårt vandaliserade. Det meddelades för cirka fem år sedan att den var bortom all räddning och skulle skrotas. Jag antar att det blev så.

[image]

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  2305 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, lrdagen 16 maj 2015, 18:54:40 @ Lokföraren

Jag har skumpat omkring i Västsverige på ett antal X9:or i min förarkarriär. Finns det någon kvar ? Finns det någon på Järnvägsmuseet i Gävle ?
Vad hände med X6:an som fanns i Småröd ?


Här finns lite information angående X9.
http://savenfjord.blogspot.se/2015/05/ett-chartertag-i-boras.html

Tackar Lokföraren för den länken. Den har redan resulterat i 94 visningar av det blogginlägget.

Lite mer om X9-ornas sista historia finns här:

http://savenfjord.blogspot.se/2011/07/ett-gammalt-tag.html

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  2108 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Alex, lrdagen 16 maj 2015, 20:36:59 @ Staffan Sävenfjord

Lite trist att läsa om X9 svanesång. Annat var det 1962 då tåget var skinande blank och stod för framtiden inom SJ. (se länk)

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAK04297

Många av oss har nog minnen från otaliga resor med X9 på bra och dåliga spår.

Mvh/Alex

  1753 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, lrdagen 16 maj 2015, 20:46:33 @ Alex

Lite trist att läsa om X9 svanesång. Annat var det 1962 då tåget var skinande blank och stod för framtiden inom SJ. (se länk)

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAK04297

Många av oss har nog minnen från otaliga resor med X9 på bra och dåliga spår.

Mvh/Alex


Så sent som under 1980-talet kunde man uppleva X9 som komfortabel. Nackdelen var dock de lite slängiga gångegenskaperna. Men inredningen sågs som bekväm. Och de hade stolar från DUX :)

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

  1694 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av H Lundén @, sndagen 17 maj 2015, 12:30:14 @ Niklas Bygdestam

Ett gott tips för att åka bekvämt med X9 var att åka andra klass. Förstaklass mellanvagnen var alldeles för lätt för att gå bra. Det bästa var att åka i en ändvagn, men den större av dessa var tyvärr rökare.

  1174 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Fryksdalingen, sndagen 17 maj 2015, 13:28:59 @ H Lundén

Ett gott tips för att åka bekvämt med X9 var att åka andra klass. Förstaklass mellanvagnen var alldeles för lätt för att gå bra. Det bästa var att åka i en ändvagn, men den större av dessa var tyvärr rökare.

Jag har den djupaste respekt för dina kunskaper som du delar med dig till oss PV-amatörer, men här undrar jag om du inte har fel. Fanns det inte någon typ av stabilisator som gjorde att mellanvagnarna gick lugnare än ändvagnarna?
Reste ofta med Dalpilen/Siljan och så säger mitt minne.:-)

  1127 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 14:07:16 @ Fryksdalingen

Ett gott tips för att åka bekvämt med X9 var att åka andra klass. Förstaklass mellanvagnen var alldeles för lätt för att gå bra. Det bästa var att åka i en ändvagn, men den större av dessa var tyvärr rökare.


Jag har den djupaste respekt för dina kunskaper som du delar med dig till oss PV-amatörer, men här undrar jag om du inte har fel. Fanns det inte någon typ av stabilisator som gjorde att mellanvagnarna gick lugnare än ändvagnarna?
Reste ofta med Dalpilen/Siljan och så säger mitt minne.:-)

Från en som skött ambulerande servering på X9 måste jag ge Håkan rätt. Stadigast gick motorvagnen och sedan manövervagnen. Andra klass mellanvagn gick också stadigare än förstaklassvagnen.

På Y3, som i många år gick i Siljan, var det tvärtom. Där gick mellanvagnarna stadigast medan det gungade rejält i mellanvagnarna. Delvis berodde det naturligtvis på att passagerarutrymmet låg på andra våningen.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1114 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, sndagen 17 maj 2015, 14:34:09 @ Staffan Sävenfjord

Ett gott tips för att åka bekvämt med X9 var att åka andra klass. Förstaklass mellanvagnen var alldeles för lätt för att gå bra. Det bästa var att åka i en ändvagn, men den större av dessa var tyvärr rökare.


Jag har den djupaste respekt för dina kunskaper som du delar med dig till oss PV-amatörer, men här undrar jag om du inte har fel. Fanns det inte någon typ av stabilisator som gjorde att mellanvagnarna gick lugnare än ändvagnarna?
Reste ofta med Dalpilen/Siljan och så säger mitt minne.:-)


Från en som skött ambulerande servering på X9 måste jag ge Håkan rätt. Stadigast gick motorvagnen och sedan manövervagnen. Andra klass mellanvagn gick också stadigare än förstaklassvagnen.

På Y3, som i många år gick i Siljan, var det tvärtom. Där gick mellanvagnarna stadigast medan det gungade rejält i mellanvagnarna. Delvis berodde det naturligtvis på att passagerarutrymmet låg på andra våningen.

Du menar att det gungade minst i mellanvagnarna? :-)

Manövervagn hade väl passagerarutrymme i två våningar? Eller minns jag fel?

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  1060 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 14:43:40 @ Göran Kannerby

Ett gott tips för att åka bekvämt med X9 var att åka andra klass. Förstaklass mellanvagnen var alldeles för lätt för att gå bra. Det bästa var att åka i en ändvagn, men den större av dessa var tyvärr rökare.


Jag har den djupaste respekt för dina kunskaper som du delar med dig till oss PV-amatörer, men här undrar jag om du inte har fel. Fanns det inte någon typ av stabilisator som gjorde att mellanvagnarna gick lugnare än ändvagnarna?
Reste ofta med Dalpilen/Siljan och så säger mitt minne.:-)


Från en som skött ambulerande servering på X9 måste jag ge Håkan rätt. Stadigast gick motorvagnen och sedan manövervagnen. Andra klass mellanvagn gick också stadigare än förstaklassvagnen.

På Y3, som i många år gick i Siljan, var det tvärtom. Där gick mellanvagnarna stadigast medan det gungade rejält i ändvagnarna. Delvis berodde det naturligtvis på att passagerarutrymmet låg på andra våningen.


Du menar att det gungade minst i mellanvagnarna? :-)

Ja. Det skulle stått som jag nu ändrat till. ;-)


Manövervagn hade väl passagerarutrymme i två våningar? Eller minns jag fel?

Siljan hade en motorvagn i varje ände. Y3-orna i Skåne däremot hade oftast en manövervagn med passagerarutrymmet i två våningar.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1066 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, sndagen 17 maj 2015, 14:45:22 @ Staffan Sävenfjord

Manövervagn hade väl passagerarutrymme i två våningar? Eller minns jag fel?


Siljan hade en motorvagn i varje ände. Y3-orna i Skåne däremot hade oftast en manövervagn med passagerarutrymmet i två våningar.

Aha, då mindes jag både fel och rätt. På sätt och vis mest rätt eftersom jag enbart sett Y3 i trafik i Skåne. Tror dessutom vi dryftat detta tidigare, men jag glömmer ju.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  1052 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Bernt Talbrant @, Borås / Nässjö, sndagen 17 maj 2015, 15:11:13 @ Staffan Sävenfjord

Ett gott tips för att åka bekvämt med X9 var att åka andra klass. Förstaklass mellanvagnen var alldeles för lätt för att gå bra. Det bästa var att åka i en ändvagn, men den större av dessa var tyvärr rökare.


Jag har den djupaste respekt för dina kunskaper som du delar med dig till oss PV-amatörer, men här undrar jag om du inte har fel. Fanns det inte någon typ av stabilisator som gjorde att mellanvagnarna gick lugnare än ändvagnarna?
Reste ofta med Dalpilen/Siljan och så säger mitt minne.:-)

Från en som skött ambulerande servering på X9 måste jag ge Håkan rätt. Stadigast gick motorvagnen och sedan manövervagnen. Andra klass mellanvagn gick också stadigare än förstaklassvagnen.

Jag misstänker att du med manövervagnen avser X9B som ju också var en motorvagn. ;-)

  1045 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 15:15:59 @ Bernt Talbrant

Ett gott tips för att åka bekvämt med X9 var att åka andra klass. Förstaklass mellanvagnen var alldeles för lätt för att gå bra. Det bästa var att åka i en ändvagn, men den större av dessa var tyvärr rökare.


Jag har den djupaste respekt för dina kunskaper som du delar med dig till oss PV-amatörer, men här undrar jag om du inte har fel. Fanns det inte någon typ av stabilisator som gjorde att mellanvagnarna gick lugnare än ändvagnarna?
Reste ofta med Dalpilen/Siljan och så säger mitt minne.:-)

Från en som skött ambulerande servering på X9 måste jag ge Håkan rätt. Stadigast gick motorvagnen och sedan manövervagnen. Andra klass mellanvagn gick också stadigare än förstaklassvagnen.


Jag misstänker att du med manövervagnen avser X9B som ju också var en motorvagn. ;-)

Jo, det är korrekt alltsammans. Det var alltså inte en manövervagn i egentlig mening men den gick ändå ofta under det namnet. Det fanns heller ingen strömavtagare på B-vagnen.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1045 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av H Lundén @, sndagen 17 maj 2015, 16:07:19 @ Staffan Sävenfjord

Och ingen motorvagn heller i egentlig mening. Visserligen satt det en motor under golvet och en fram/backomkopplare i en låda på golvet, men transformator och kontaktstativ fanns bara i A-vagnen. Motorn i B-vagnen matades alltså med reglerad spänning över högeffektdonen i vagnskopplen. En något ovanlig lösning, som var möjlig därför att motoreffekten var så låg. Och det dessutom var växelström. Hade det varit likström, hade nog kontakterna i donen försvunnit fort.

Det fanns naturligtvis hela tiden önskemål om och även krav på att höja motoreffekten, för att få bättre acceleration, men det kom aldrig fram något bra förslag. Det mest radikala hade varit att köpa nya A-vagnar, men det fanns ingen beslutskraft för det.

Det fanns en del fantastiska förslag också. En förslagsställare ansåg att det räckte att flytta ett kontaktbleck i transformatorn. En något mer realistisk ville sätta dieselmotorer i underredet på mellanvagnarna, motorer som bara skulle användas för att starta och accelerera tåget. Ett tredje var hydrostatdrivningen, hur den nu skulle användas.

  1029 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Bernt Talbrant @, Borås / Nässjö, sndagen 17 maj 2015, 21:44:39 @ Staffan Sävenfjord

Ett gott tips för att åka bekvämt med X9 var att åka andra klass. Förstaklass mellanvagnen var alldeles för lätt för att gå bra. Det bästa var att åka i en ändvagn, men den större av dessa var tyvärr rökare.


Jag har den djupaste respekt för dina kunskaper som du delar med dig till oss PV-amatörer, men här undrar jag om du inte har fel. Fanns det inte någon typ av stabilisator som gjorde att mellanvagnarna gick lugnare än ändvagnarna?
Reste ofta med Dalpilen/Siljan och så säger mitt minne.:-)

Från en som skött ambulerande servering på X9 måste jag ge Håkan rätt. Stadigast gick motorvagnen och sedan manövervagnen. Andra klass mellanvagn gick också stadigare än förstaklassvagnen.


Jag misstänker att du med manövervagnen avser X9B som ju också var en motorvagn. ;-)


Jo, det är korrekt alltsammans. Det var alltså inte en manövervagn i egentlig mening men den gick ändå ofta under det namnet. Det fanns heller ingen strömavtagare på B-vagnen.

Jag tänkte mest på att X9B gick bättre i spåret än mellanvagnarna eftersom den var tyngre.

  931 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Ola Zackrisson @, Osby och Paris, lrdagen 16 maj 2015, 20:47:08 @ Alex
redigerad av Ola Zackrisson, lrdagen 16 maj 2015, 20:50:17

Lite trist att läsa om X9 svanesång. Annat var det 1962 då tåget var skinande blank och stod för framtiden inom SJ. (se länk)

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAK04297

Många av oss har nog minnen från otaliga resor med X9 på bra och dåliga spår.

Mvh/Alex

Mitt första minne är från "Dalpilen" Krylbo-Stockholm C. Mamma köpte frukost till oss från "Boy-vagnen" och jag upplevde detta tåg som höjdpunkten av komfort och hastighet. Bara detta att tåget hette "Dalpilen" fick mig att fantisera om fartresurserna. Jag var liten och hade upplevt resan åt andra hållet i en B8 eller liknande i ett persontåg som gjorde uppehåll vid varje mjölkpall.

Mitt sista minne är från en resa Malmö-Lund. Förväntningarna var höga men grusades av hur detta mitt drömtåg uppförde sig i spåret. Tror de gick i trafik Malmö-Hälsingborg vid den tidpunkten.

  1623 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Bonzo, lrdagen 16 maj 2015, 22:48:33 @ Ola Zackrisson

X6:an var en trevlig vagn att köra, kanske lite egensinnig ibland. Hände att man fick stampa till i golvet för att den skulle fungera ibland. :-)

X9 var också trevlig att köra, lättsam. Varje vagn var lite udda, beroende på vilka ombyggnader dom var utsatta för. Efter varje större revision var alltid något nytt inmonterat. Några hade en form av luftkonditionering, skulle sänka temp i hytten med några grader. Vad jag minns funkade den väl så där...
Min sista tur med X9 slutade utanför Varp på norra Bohusbanan. Jag kom med första tåget från Strömstad och strax efter Varp krockade jag med en större skogsmaskin på en obevakad övergång. Jag körde i A-änden och den blev skrot. Hela höger sida blev uppsliten fram till bagagedörrarna.Jag tror aldrig man ens försökte reparera den. Detta var i början av nittiotalet.

  1412 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Bernt Talbrant @, Borås / Nässjö, lrdagen 16 maj 2015, 23:00:03 @ Bonzo

X6:an var en trevlig vagn att köra, kanske lite egensinnig ibland. Hände att man fick stampa till i golvet för att den skulle fungera ibland. :-)

X9 var också trevlig att köra, lättsam. Varje vagn var lite udda, beroende på vilka ombyggnader dom var utsatta för. Efter varje större revision var alltid något nytt inmonterat. Några hade en form av luftkonditionering, skulle sänka temp i hytten med några grader. Vad jag minns funkade den väl så där...

Min sista tur med X9 slutade utanför Varp på norra Bohusbanan. Jag kom med första tåget från Strömstad och strax efter Varp krockade jag med en större skogsmaskin på en obevakad övergång. Jag körde i A-änden och den blev skrot. Hela höger sida blev uppsliten fram till bagagedörrarna.Jag tror aldrig man ens försökte reparera den. Detta var i början av nittiotalet.

Kan det ha varit X9-sättet 127-128? 127 blev ordentligt tilltufsad hösten 1992 efter kollision med något fordon. Bilden nedan togs i Uddevalla i maj 1993.

[image]

  1434 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, lrdagen 16 maj 2015, 23:13:10 @ Bernt Talbrant

Kan den vara den som körde på ett Rc lok i öxnered ?

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  1373 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Bonzo, lrdagen 16 maj 2015, 23:14:41 @ Bernt Talbrant

Ja, det är möjligt. Dock var det tre olyckor, en grusbil blev på körd och fyllde hytten med sand. Sen var det en som körde på en kranbil, och det var också i A-ändan. Ser ut på din bild som att taket är rensat från strömavtagare med tillhörande utrustning.
Min vagn stod kvar på spåret, och strömavtagaren var hel. Innan jag lämnade vagnen fick jag ta ner den och stänga batterierna i båda ändarna.
En bland dom första jag möter efter olyckan är en journalist från Bohuslänningen, och det fanns ett reportage med bild i den tidningen dagen efter.

  1351 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Bernt Talbrant @, Borås / Nässjö, lrdagen 16 maj 2015, 23:22:28 @ Bonzo

Ja, det är möjligt. Dock var det tre olyckor, en grusbil blev på körd och fyllde hytten med sand. Sen var det en som körde på en kranbil, och det var också i A-ändan. Ser ut på din bild som att taket är rensat från strömavtagare med tillhörande utrustning.
Min vagn stod kvar på spåret, och strömavtagaren var hel. Innan jag lämnade vagnen fick jag ta ner den och stänga batterierna i båda ändarna.
En bland dom första jag möter efter olyckan är en journalist från Bohuslänningen, och det fanns ett reportage med bild i den tidningen dagen efter.

Jag hade noterat att 127 krockat med en lastbil så det var kanske inte den på bilden som du körde då trots allt. När det gäller strömavtagaren m m så kan det ha plockats av i efterhand, även andra änden (128) var plockad på en del saker vid fototillfället. Sedan antar jag att du tänker på 111:an som krockade med kranbilen norr om Borgstena.

  1351 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Bonzo, sndagen 17 maj 2015, 20:49:37 @ Bernt Talbrant

Jag ska försöka leta upp exemplaret av Bohuslänningen. Kanske det går att se vilket fordon jag körde då i Varp. Banverket hade bytt slipers, och nu skulle dom plocka upp dom gamla med denna traktor. Han skulle bara flytta den till andra sidan och där vänta på att jag passerade. Tillsyningsmannen stod och väntade på mig i Överby. Föraren av traktorn blev åtalad i Strömstads Tingsrätt.

  926 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, lrdagen 16 maj 2015, 23:27:59 @ Bonzo

X6an
det tyckte även många barn som fick "köra X6an" vid besöket
[image]
och man kunde utropa
nästa Munkedal .

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  1314 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Lennart Petersen @, lrdagen 16 maj 2015, 17:38:19 @ Bonzo

Jag har skumpat omkring i Västsverige på ett antal X9:or i min förarkarriär. Finns det någon kvar ? Finns det någon på Järnvägsmuseet i Gävle ?

SMOK , motorvagnsklubben har ett som man nu satsar på för att kunna använda för utflykter.

Vad hände med X6:an som fanns i Småröd ?

Skrot tror jag, efter det tragiska vägraset när museét förstördes

  1996 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, lrdagen 16 maj 2015, 18:04:06 @ Lennart Petersen

Visst är det så
3 månader före raset - sista besöket -
[image]
nästan 2 år senare så
[image]
liknande med den X9 som en förening i Strömstad skulle tar hand om.
Mer om detta på min hemsida.
Ersättning för skada i samband med raset väntar vi fortfarande på - men JK har väl fullt upp med Quick böckerna att göra .
mvh
Jürgen(S)
[image]

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  1942 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, lrdagen 16 maj 2015, 20:33:29 @ Jürgen Boldt

nästan 2 år senare så
[image]


Just detta var en väldigt trist historia. Det var en numera rätt gåtfull förening som heter Stambanans Wänner som köpte X6:an. På den tiden då det begav sig fick jag kontakt med den föreningen och de lovade dyrt och heligt att vagnarna i alla fall skulle ställas upp inomhus skyddade i något lokstall eller vagnhall eller liknande. Skyddat skulle det stå i alla fall, för det LOVADE man.

Tåget stod uppställt i Uddevalla. Enligt vissa var det redan då dödsdömt, medan andra trodde på att bevara det och åtminstone reparera det så det kunde stå uppställt någonstans i alla fall, som café eller liknande hörde jag rykten om.

Stambanans Wänner åtog sig att transportera tåget. Första försöket gick inte alls. Man kunde inte komma iväg. Bland anat skulle det användas extra långa slangar för att leda tryckluften genom fordon som saknade fungerande tryckluftledning. Till detta användes enligt berättelse jag hörde en brandslang, och sådana håller inte alls tätt för luft. Några dagar senare gjordes ett nytt försök, bland annat med riktig bromsslang. Denna gång gick det bra att komma iväg.

Men efter transporten blev det bara pannkaka av allting. Tåget ställdes upp obevakat utomhus och vandaliserades totalt :-tn

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

  1648 visningar

Stambanans vänner

av Mattias Jansson @, Uppsala, lrdagen 16 maj 2015, 21:57:57 @ Niklas Bygdestam

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|

De äger i alla fall hela fem (?) Ma-lok, så i en eller annan form bör de existera.

  1626 visningar

Stambanans vänner

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, lrdagen 16 maj 2015, 21:59:48 @ Mattias Jansson
redigerad av Staffan Sävenfjord, lrdagen 16 maj 2015, 22:01:55

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|


De äger i alla fall hela fem (?) Ma-lok, så i en eller annan form bör de existera.

Hur blev det med den saken? Det sades ju att Green Cargo skulle ta tillbaka köpet då det pris de betalade inte gällde för kommersiell användning. Stambanans Vänner erbjöd uthyrning av loken till kommersiella tågbolag.

https://lokforaren.wordpress.com/2013/12/22/stambanans-ovanner/

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1603 visningar

Stambanans vänner

av tobbe463, lrdagen 16 maj 2015, 22:06:29 @ Staffan Sävenfjord
redigerad av tobbe463, lrdagen 16 maj 2015, 22:09:51

Är Ma loken körbara eller är det enbart skrot numera?

Risken är tyvärr stor att koppartjuvar förstör loken om dom står obevakade en längre tid. T.ex lindningskopplaren m.m.

  1534 visningar

Stambanans vänner

av Alex, lrdagen 16 maj 2015, 22:20:50 @ tobbe463

Om man tog sig tid att läsa SJKs årsredovisning som fanns med i senaste tåg så fanns det en bild under rubriken Lokalavdelningar/Östergötland som visade två välmående Ma-lok som kikade ut ur ett ombomat lokstall i Norrköping. Detta var 6 september 2014 och vi får hoppas att de är lika pigga idag. :-) mvh/Alex

  1504 visningar

Stambanans vänner (lite historiska bilder)

av Leif D ⌂, Peking, lrdagen 16 maj 2015, 22:27:11 @ Alex
redigerad av Leif D, lrdagen 16 maj 2015, 22:27:38

Om man tog sig tid att läsa SJKs årsredovisning som fanns med i senaste tåg så fanns det en bild under rubriken Lokalavdelningar/Östergötland som visade två välmående Ma-lok som kikade ut ur ett ombomat lokstall i Norrköping. Detta var 6 september 2014 och vi får hoppas att de är lika pigga idag. :-) mvh/Alex

Man kan ju undra... Några Ma-lok syns ju inte i föreningens depå i Norrköping längre. Däremot vill ja minnas de var ovanligt många i GC:s depå i Eskilstuna sist jag var där (5 veckor sedan).

Här är i allafall några bilder från 2008 och 2009 i Norrköping...

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
9 bilder på X6 261 och X9 131 i Norrköping, tagna 2008-04-29. Foto Leif D.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
7 bilder på X6 261 i Norrköping, tagna 2009-08-14. Foto Leif D.

  1714 visningar

Stambanans vänner (lite historiska bilder)

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, lrdagen 16 maj 2015, 23:52:26 @ Leif D

Bedrövligt! :-tn

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

  1489 visningar

Stambanans vänner (lite historiska bilder)

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 06:48:26 @ Niklas Bygdestam
redigerad av Staffan Sävenfjord, sndagen 17 maj 2015, 06:49:07

Bedrövligt! :-tn

Ja, det kan man ju bara hålla med om men det kanske är på plats att påpeka att klottrandet härrör från den tid fordonet stod uppställt i Skee. Krossade rutor och så lär dock ha hänt i Norrköping.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1401 visningar

Stambanans vänner (lite historiska bilder)

av Trainspotter, sndagen 17 maj 2015, 14:36:59 @ Staffan Sävenfjord

Bedrövligt! :-tn


Ja, det kan man ju bara hålla med om men det kanske är på plats att påpeka att klottrandet härrör från den tid fordonet stod uppställt i Skee. Krossade rutor och så lär dock ha hänt i Norrköping.

Fast om man jämför 2008 med 2009 kan vi konstatera att presenningar tagits ner, rutor krossats och klotter i A- och B-änden tillkommit. Dessutom ligger Skee betydligt mer avsides än Norrköping...

---
Min YouTube - kanal finner ni här: http://www.youtube.com/channel/UCac8YimTttKKi_EQ2rohFOA/videos?view=0

  1115 visningar

Stambanans vänner (lite historiska bilder)

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 14:41:07 @ Trainspotter

Bedrövligt! :-tn


Ja, det kan man ju bara hålla med om men det kanske är på plats att påpeka att klottrandet härrör från den tid fordonet stod uppställt i Skee. Krossade rutor och så lär dock ha hänt i Norrköping.


Fast om man jämför 2008 med 2009 kan vi konstatera att presenningar tagits ner, rutor krossats och klotter i A- och B-änden tillkommit. Dessutom ligger Skee betydligt mer avsides än Norrköping...

Nja, stationen i Skee låg alldeles intill E6-an så det vill jag inte betrakta som avsides. När det gäller klottret så ser jag nu att det var betydligt värre när fordonet stod i Skee. Ett luddigt minne säger mig att BJs sanerade detta och det är i så fall möjligt att nytt klotter tillkommit i Norrköping.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1135 visningar

Stambanans vänner. Gråt inte över Xoa6

av Leif B @, sndagen 17 maj 2015, 21:28:54 @ Niklas Bygdestam

Gråt inte över spilld motorvagn.

Hjälp istället
SMoK renovera X9/Yoa2 137.
SKÅJ renovera X5 221.
Kanske SJVM tar emot ett handtag på sin Xoa7 också

Annars går de samma öde till mötes....

  1083 visningar

Stambanans vänner. Gråt inte över Xoa6

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, sndagen 17 maj 2015, 23:52:51 @ Leif B

Gråt inte över Xoa6
gör jag inte - men väl förbannad hur myndigheterna och andra för det kulturella ansvar handlade - (inte att glömma JHRF och andra som tro sig kämpa för bevarande av vårt kulturella arv )
Hur som helst -på den tiden -när jag köpte X6an -med stort stöd av den siste trafikområdeschefen Päär Agnby för Bohuslän - var det egentligen X5 221 som skulle får sitt nya hem i Småröd - som vid den tiden var avställt i Öxnered .
Men 3månader innan transporten skulle ske meddelades att man fått problem med
X9 orna och därför behövde X5 som reserv , och därför erbjöd man X6 an -det fanns en avställt i GBG och "Mjörn" var avställt i Alingsås. Efter besiktning godkändes köpet av " Mjörn " ....
Först senare fick jag på omvägar höra att 2 föreningar var aspiranter på X5 ....
och att "Chateau Småröd Museum " var inte ens medlem i JHRF .....
visst - det är ett tema jag inte har avhandlad på min Hemsida i knappen
CSM Story
[image]
tack för påminnelsen
mvh
Jürgen(S)

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  1123 visningar

Stambanans vänner. Gråt inte över Xoa6

av Johannes, mndagen 18 maj 2015, 00:12:09 @ Jürgen Boldt

Gråt inte över Xoa6
gör jag inte - men väl förbannad hur myndigheterna och andra för det kulturella ansvar handlade - (inte att glömma JHRF och andra som tro sig kämpa för bevarande av vårt kulturella arv )
Hur som helst -på den tiden -när jag köpte X6an -med stort stöd av den siste trafikområdeschefen Päär Agnby för Bohuslän - var det egentligen X5 221 som skulle får sitt nya hem i Småröd - som vid den tiden var avställt i Öxnered .
Men 3månader innan transporten skulle ske meddelades att man fått problem med
X9 orna och därför behövde X5 som reserv , och därför erbjöd man X6 an -det fanns en avställt i GBG och "Mjörn" var avställt i Alingsås. Efter besiktning godkändes köpet av " Mjörn " ....
Först senare fick jag på omvägar höra att 2 föreningar var aspiranter på X5 ....
och att "Chateau Småröd Museum " var inte ens medlem i JHRF .....
visst - det är ett tema jag inte har avhandlad på min Hemsida i knappen
CSM Story
[image]
tack för påminnelsen
mvh
Jürgen(S)

Kan du inte länka till en sida som är skriven på ett språk som vi vanliga dödliga förstår? Einen großes bier bitte hjälper föga eftersom det är är snudd på det enda av det tyska språket som jag behärskar.

  945 visningar

Stambanans vänner. Gråt inte över Xoa6

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, mndagen 18 maj 2015, 12:05:42 @ Johannes

Hej Johannes
min 5te hemsida har besökare av 103 länder - de flesta klara av att förstå tyska.
vid varje månadsredovisning finns i knappen "NYTT" även en beskrivning på svenska vad som är nytt -och oftast en hänvisning att bidraget är på tyska - men bilderna talar sitt eget språk ,som man även utan tyska språkkunskaper borde förstå.
I knappen " i egen sak " finns dessutom -för det mesta även på svenska saklig information .
Kanske inte alltid önskvärd med svenska ögon sett - eftersom även här i landet finns det gott om byråkrattalibaner .
mvh
Jürgen(S)
[image]

[image]

[image]

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  992 visningar

Stambanans vänner. Gråt inte över Xoa6

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, mndagen 18 maj 2015, 16:21:42 @ Leif B

en liten parentes
minns någon temaresan till Gävle -jag tro det var 1985 - Motorvagnar -
och om jag minns rätt en av de sista resorna med X5 221 från GBG till Gävle t o r.
med om bord även instruktören (utbildare för X6 or )som fick hålla ett öga på hastigheten eftersom X5 inte hade ATC utrustning .
Detta hade däremot X6 orna.
Uppropet ....
Tja visst är det befogad -men om man se samspelet SKÅJ och Stambanans Vänner
eller som det i en annan tråd antydes Blå tåg ....????

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  860 visningar

Stambanans vänner. Gråt inte över Xoa6

av Kanal C @, sndagen 21 juni 2015, 16:58:47 @ Jürgen Boldt

en liten parentes
minns någon temaresan till Gävle -jag tro det var 1985 - Motorvagnar -
och om jag minns rätt en av de sista resorna med X5 221 från GBG till Gävle t o r.
med om bord även instruktören (utbildare för X6 or )som fick hålla ett öga på hastigheten eftersom X5 inte hade ATC utrustning .
Detta hade däremot X6 orna.
Uppropet ....
Tja visst är det befogad -men om man se samspelet SKÅJ och Stambanans Vänner
eller som det i en annan tråd antydes Blå tåg ....????


Det där får du gärna utveckla.

---
Om folk bara lärde sig att tänka efter lite grand och använda sunt förnuft skulle inläggen i Postvagnen sjunka till knappt hälften...

[image]

  781 visningar

Stambanans vänner (lite historiska bilder)

av Oskar O @, Sumpan, sndagen 17 maj 2015, 01:13:25 @ Leif D

Det där är ju bara för sorgligt.

---
[image]
X60 är inte tåg, det är PET-flaskor på hjul

  1423 visningar

Stambanans vänner (lite historiska bilder)

av Ville, mndagen 18 maj 2015, 17:37:07 @ Leif D

Om man tog sig tid att läsa SJKs årsredovisning som fanns med i senaste tåg så fanns det en bild under rubriken Lokalavdelningar/Östergötland som visade två välmående Ma-lok som kikade ut ur ett ombomat lokstall i Norrköping. Detta var 6 september 2014 och vi får hoppas att de är lika pigga idag. :-) mvh/Alex


Man kan ju undra... Några Ma-lok syns ju inte i föreningens depå i Norrköping längre.

Var har de sin depå?  Hyr de spår i lokstallet?

Absolutman försöker hålla ordning på Ma-loken. Det är inte lätt..

  870 visningar

Stambanans vänner

av per thomas, sndagen 17 maj 2015, 09:00:50 @ tobbe463

Har kanske fel.. Min fråga är!

Det var väl Stambanans vänner som köpte vandrahemmet Lunds vagnar (Vagnar som fanns intill Lunds central)?

I så fall vad har hänt med dessa vagnar till idag?

Undrar Thomas.E

  1308 visningar

Stambanans vänner

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 09:07:07 @ per thomas

Har kanske fel.. Min fråga är!

Det var väl Stambanans vänner som köpte vandrahemmet Lunds vagnar (Vagnar som fanns intill Lunds central)?

I så fall vad har hänt med dessa vagnar till idag?

Undrar Thomas.E

Jodå. Du minns helt rätt.

http://www.sydsvenskan.se/lund/taget-tar-farval/

Vad som hänt med vagnarna i dag vet jag dock inte. Jag har i varje fall inte hört att de skulle ha kommit till användning.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1324 visningar

Stambanans vänner

av Lennart Petersen @, sndagen 17 maj 2015, 17:49:54 @ Staffan Sävenfjord

Har kanske fel.. Min fråga är!

Det var väl Stambanans vänner som köpte vandrahemmet Lunds vagnar (Vagnar som fanns intill Lunds central)?

I så fall vad har hänt med dessa vagnar till idag?

Undrar Thomas.E


Jodå. Du minns helt rätt.

http://www.sydsvenskan.se/lund/taget-tar-farval/

Vad som hänt med vagnarna i dag vet jag dock inte. Jag har i varje fall inte hört att de skulle ha kommit till användning.

Dom kördes väl upp till Norrköing i vart fall. med okänt öde men någonstans lär dom väl stå.
Åter ett exempel på den här föreningens åtminstone utåt diffusa agerande.
Det verkar i vart fall som att man har ambitioner att tjäna pengar med kommersiell verksamhet.

  1049 visningar

Stambanans (O)vänner

av Txp, sndagen 17 maj 2015, 18:15:02 @ Lennart Petersen

Har kanske fel.. Min fråga är!

Det var väl Stambanans vänner som köpte vandrahemmet Lunds vagnar (Vagnar som fanns intill Lunds central)?

I så fall vad har hänt med dessa vagnar till idag?

Undrar Thomas.E


Jodå. Du minns helt rätt.

http://www.sydsvenskan.se/lund/taget-tar-farval/

Vad som hänt med vagnarna i dag vet jag dock inte. Jag har i varje fall inte hört att de skulle ha kommit till användning.


Dom kördes väl upp till Norrköing i vart fall. med okänt öde men någonstans lär dom väl stå.
Åter ett exempel på den här föreningens åtminstone utåt diffusa agerande.
Det verkar i vart fall som att man har ambitioner att tjäna pengar med kommersiell verksamhet.

Möjligen på att hyra ut Ma-loken. Vagnarna som man köpte har stått vid stallet i Norrköping och inget har hänt med dem.

Stambanans Ovänner skulle jag inte ta i med tång. Det finns en orsak att de som är och har varit företrädare för föreningen inte är medlem i någon annan seriös förening längre. Fler kan säkert bekräfta..

  1108 visningar

Stambanans (O)vänner

av Lennart Petersen @, sndagen 17 maj 2015, 18:34:18 @ Txp

Har kanske fel.. Min fråga är!

Det var väl Stambanans vänner som köpte vandrahemmet Lunds vagnar (Vagnar som fanns intill Lunds central)?

I så fall vad har hänt med dessa vagnar till idag?

Undrar Thomas.E


Jodå. Du minns helt rätt.

http://www.sydsvenskan.se/lund/taget-tar-farval/

Vad som hänt med vagnarna i dag vet jag dock inte. Jag har i varje fall inte hört att de skulle ha kommit till användning.


Dom kördes väl upp till Norrköing i vart fall. med okänt öde men någonstans lär dom väl stå.
Åter ett exempel på den här föreningens åtminstone utåt diffusa agerande.
Det verkar i vart fall som att man har ambitioner att tjäna pengar med kommersiell verksamhet.


Möjligen på att hyra ut Ma-loken. Vagnarna som man köpte har stått vid stallet i Norrköping och inget har hänt med dem.

Jovisst men avsikten-ambitionen även med vandrarhemsvagnarna torde väl ha varit att tjäna pengar på dem ?
Även om man nu inte lyckats hitta rätt.


Stambanans Ovänner skulle jag inte ta i med tång. Det finns en orsak att de som är och har varit företrädare för föreningen inte är medlem i någon annan seriös förening längre. Fler kan säkert bekräfta..

  1077 visningar

Stambanans (O)vänner

av Ville, sndagen 17 maj 2015, 18:38:57 @ Lennart Petersen

Har kanske fel.. Min fråga är!

Det var väl Stambanans vänner som köpte vandrahemmet Lunds vagnar (Vagnar som fanns intill Lunds central)?

I så fall vad har hänt med dessa vagnar till idag?

Undrar Thomas.E


Jodå. Du minns helt rätt.

http://www.sydsvenskan.se/lund/taget-tar-farval/

Vad som hänt med vagnarna i dag vet jag dock inte. Jag har i varje fall inte hört att de skulle ha kommit till användning.


Dom kördes väl upp till Norrköing i vart fall. med okänt öde men någonstans lär dom väl stå.
Åter ett exempel på den här föreningens åtminstone utåt diffusa agerande.
Det verkar i vart fall som att man har ambitioner att tjäna pengar med kommersiell verksamhet.


Möjligen på att hyra ut Ma-loken. Vagnarna som man köpte har stått vid stallet i Norrköping och inget har hänt med dem.


Jovisst men avsikten-ambitionen även med vandrarhemsvagnarna torde väl ha varit att tjäna pengar på dem ?
Även om man nu inte lyckats hitta rätt.


Stambanans Ovänner skulle jag inte ta i med tång. Det finns en orsak att de som är och har varit företrädare för föreningen inte är medlem i någon annan seriös förening längre. Fler kan säkert bekräfta..

Hur många vänner, medlemmar är de? Att hålla igång fem Ma-lok, ett vandrarhemståg, två ånglok, (enligt Sydsvenskan-artikeln) kan inte vara det enklaste.

  1064 visningar

Stambanans (O)vänner

av Lennart Petersen @, sndagen 17 maj 2015, 18:41:42 @ Ville

Har kanske fel.. Min fråga är!

Det var väl Stambanans vänner som köpte vandrahemmet Lunds vagnar (Vagnar som fanns intill Lunds central)?

I så fall vad har hänt med dessa vagnar till idag?

Undrar Thomas.E


Jodå. Du minns helt rätt.

http://www.sydsvenskan.se/lund/taget-tar-farval/

Vad som hänt med vagnarna i dag vet jag dock inte. Jag har i varje fall inte hört att de skulle ha kommit till användning.


Dom kördes väl upp till Norrköing i vart fall. med okänt öde men någonstans lär dom väl stå.
Åter ett exempel på den här föreningens åtminstone utåt diffusa agerande.
Det verkar i vart fall som att man har ambitioner att tjäna pengar med kommersiell verksamhet.


Möjligen på att hyra ut Ma-loken. Vagnarna som man köpte har stått vid stallet i Norrköping och inget har hänt med dem.


Jovisst men avsikten-ambitionen även med vandrarhemsvagnarna torde väl ha varit att tjäna pengar på dem ?
Även om man nu inte lyckats hitta rätt.


Stambanans Ovänner skulle jag inte ta i med tång. Det finns en orsak att de som är och har varit företrädare för föreningen inte är medlem i någon annan seriös förening längre. Fler kan säkert bekräfta..


Hur många vänner, medlemmar är de? Att hålla igång fem Ma-lok, ett vandrarhemståg, två ånglok, (enligt Sydsvenskan-artikeln) kan inte vara det enklaste.

Kan ju vara så att man helt enkelt inte håller igång dem (mer än uthyrning av lok)
när körde dom sist något i egen regi ?

  1059 visningar

Stambanans (O)vänner

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 18:49:27 @ Lennart Petersen

Har kanske fel.. Min fråga är!

Det var väl Stambanans vänner som köpte vandrahemmet Lunds vagnar (Vagnar som fanns intill Lunds central)?

I så fall vad har hänt med dessa vagnar till idag?

Undrar Thomas.E


Jodå. Du minns helt rätt.

http://www.sydsvenskan.se/lund/taget-tar-farval/

Vad som hänt med vagnarna i dag vet jag dock inte. Jag har i varje fall inte hört att de skulle ha kommit till användning.


Dom kördes väl upp till Norrköing i vart fall. med okänt öde men någonstans lär dom väl stå.
Åter ett exempel på den här föreningens åtminstone utåt diffusa agerande.
Det verkar i vart fall som att man har ambitioner att tjäna pengar med kommersiell verksamhet.


Möjligen på att hyra ut Ma-loken. Vagnarna som man köpte har stått vid stallet i Norrköping och inget har hänt med dem.


Jovisst men avsikten-ambitionen även med vandrarhemsvagnarna torde väl ha varit att tjäna pengar på dem ?
Även om man nu inte lyckats hitta rätt.


Stambanans Ovänner skulle jag inte ta i med tång. Det finns en orsak att de som är och har varit företrädare för föreningen inte är medlem i någon annan seriös förening längre. Fler kan säkert bekräfta..


Hur många vänner, medlemmar är de? Att hålla igång fem Ma-lok, ett vandrarhemståg, två ånglok, (enligt Sydsvenskan-artikeln) kan inte vara det enklaste.


Kan ju vara så att man helt enkelt inte håller igång dem (mer än uthyrning av lok)
när körde dom sist något i egen regi ?

Stambanans vänner har inte ens något giltigt trafiktillstånd. Har de överhuvudtaget kunnat köra i egen regi? Transporterna hittills har väl gått som s k bulvankörningar, det vill säga att ett annat järnvägsföretag har varit ansvarigt för transporten.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Jarnvag/Tillstand/Tillstandsformer-for-jarnvagsforetag/Giltiga-tillstand/

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1090 visningar

Stambanans vänner

av Lennart Petersen @, lrdagen 16 maj 2015, 22:29:08 @ Staffan Sävenfjord

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|


De äger i alla fall hela fem (?) Ma-lok, så i en eller annan form bör de existera.


Hur blev det med den saken? Det sades ju att Green Cargo skulle ta tillbaka köpet då det pris de betalade inte gällde för kommersiell användning. Stambanans Vänner erbjöd uthyrning av loken till kommersiella tågbolag.

https://lokforaren.wordpress.com/2013/12/22/stambanans-ovanner/

Men den som handlade försäljningen på GC måste ju ha varit naiv.
En förening med diffus verksamhet, om den nu har någon verksamhet alls , köper hela 5 Ma lok vid samma tillfälle. Vem tror att det är för museiverksamhet ?

  1501 visningar

Stambanans vänner

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 06:52:55 @ Lennart Petersen
redigerad av Staffan Sävenfjord, sndagen 17 maj 2015, 07:07:52

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|


De äger i alla fall hela fem (?) Ma-lok, så i en eller annan form bör de existera.


Hur blev det med den saken? Det sades ju att Green Cargo skulle ta tillbaka köpet då det pris de betalade inte gällde för kommersiell användning. Stambanans Vänner erbjöd uthyrning av loken till kommersiella tågbolag.

https://lokforaren.wordpress.com/2013/12/22/stambanans-ovanner/


Men den som handlade försäljningen på GC måste ju ha varit naiv.
En förening med diffus verksamhet, om den nu har någon verksamhet alls , köper hela 5 Ma lok vid samma tillfälle. Vem tror att det är för museiverksamhet ?

I efterhand är det ju lätt att veta. Min teori är att den som handlade försäljningen aldrig haft några dåliga erfarenheter av att sälja till museiföreningar och därför trodde gott om Stambanans vänner också.

Föreningen red alltså på det goda förtroende som museiföreningarna i allmänhet har byggt upp hos järnvägsföretagen.

Loken blev flyttade till Norrköping men lär sedan ha återkommit till Eskilstuna. Åtminstone ett av dem lär gå i trafik märkt "OJ Trafik" (man har helt enkelt maskat TG i TGOJ).

Men som sagt: lät Green Cargo köpet gå tillbaka eller hur blev det med den saken?

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1545 visningar

Stambanans vänner

av Lennart Petersen @, sndagen 17 maj 2015, 16:14:55 @ Staffan Sävenfjord

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|


De äger i alla fall hela fem (?) Ma-lok, så i en eller annan form bör de existera.


Hur blev det med den saken? Det sades ju att Green Cargo skulle ta tillbaka köpet då det pris de betalade inte gällde för kommersiell användning. Stambanans Vänner erbjöd uthyrning av loken till kommersiella tågbolag.

https://lokforaren.wordpress.com/2013/12/22/stambanans-ovanner/


Men den som handlade försäljningen på GC måste ju ha varit naiv.
En förening med diffus verksamhet, om den nu har någon verksamhet alls , köper hela 5 Ma lok vid samma tillfälle. Vem tror att det är för museiverksamhet ?


I efterhand är det ju lätt att veta. Min teori är att den som handlade försäljningen aldrig haft några dåliga erfarenheter av att sälja till museiföreningar och därför trodde gott om Stambanans vänner också.

Föreningen red alltså på det goda förtroende som museiföreningarna i allmänhet har byggt upp hos järnvägsföretagen.

Det stämmer nog helt och hållet. Våra museiföreningar har under årens lopp (över 50år) skött sig oklanderligt när det gäller förhållanden utåt mot allmänhet och myndigheter och klarat sina åtaganden. Interna problem har man väl haft men det har skötts inom föreningen och ont om pengar har nästan alla haft. Några små har somnat in på ett fridfullt och ansvarsfullt sätt utan att lämna några spår(!) efter sig.

Men som sagt: lät Green Cargo köpet gå tillbaka eller hur blev det med den saken?

Någon som vet ?

  1068 visningar

Stambanans vänner

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 16:51:09 @ Lennart Petersen

Föreningen red alltså på det goda förtroende som museiföreningarna i allmänhet har byggt upp hos järnvägsföretagen.


Det stämmer nog helt och hållet. Våra museiföreningar har under årens lopp (över 50år) skött sig oklanderligt när det gäller förhållanden utåt mot allmänhet och myndigheter och klarat sina åtaganden. Interna problem har man väl haft men det har skötts inom föreningen och ont om pengar har nästan alla haft. Några små har somnat in på ett fridfullt och ansvarsfullt sätt utan att lämna några spår(!) efter sig.

Nu säger jag kanske emot mig själv men det har funnits några små fläckar i form av icke helt seriösa järnvägsföreningar som köpt vagnar och inte betalat dem men väl ställt upp dem lite efter eget behag där de sedan fått förfalla. Det gäller dock föreningar som i princip styrts av en enda person och det är länge sedan nu.

De föreningar som är med i JHRF (och MRO) har så vitt jag vet skött sina inköp på ett seriöst sätt. Och de har följt gällande avtal när det gäller att inte använda loken för kommersiellt bruk. (Stambanans Vänner är inte medlemmar i JHRF.)

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1089 visningar

Stambanans vänner

av Jan-Åke Karlsson, sndagen 17 maj 2015, 20:18:39 @ Lennart Petersen

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|


De äger i alla fall hela fem (?) Ma-lok, så i en eller annan form bör de existera.


Hur blev det med den saken? Det sades ju att Green Cargo skulle ta tillbaka köpet då det pris de betalade inte gällde för kommersiell användning. Stambanans Vänner erbjöd uthyrning av loken till kommersiella tågbolag.

https://lokforaren.wordpress.com/2013/12/22/stambanans-ovanner/


Men den som handlade försäljningen på GC måste ju ha varit naiv.
En förening med diffus verksamhet, om den nu har någon verksamhet alls , köper hela 5 Ma lok vid samma tillfälle. Vem tror att det är för museiverksamhet ?


I efterhand är det ju lätt att veta. Min teori är att den som handlade försäljningen aldrig haft några dåliga erfarenheter av att sälja till museiföreningar och därför trodde gott om Stambanans vänner också.

Föreningen red alltså på det goda förtroende som museiföreningarna i allmänhet har byggt upp hos järnvägsföretagen.


Det stämmer nog helt och hållet. Våra museiföreningar har under årens lopp (över 50år) skött sig oklanderligt när det gäller förhållanden utåt mot allmänhet och myndigheter och klarat sina åtaganden. Interna problem har man väl haft men det har skötts inom föreningen och ont om pengar har nästan alla haft. Några små har somnat in på ett fridfullt och ansvarsfullt sätt utan att lämna några spår(!) efter sig.

Men som sagt: lät Green Cargo köpet gå tillbaka eller hur blev det med den saken?


Någon som vet ?

Är det inte bara att gå in i Transportstyrelsens fordonsregister och kolla vem som äger aktuella lok. Eller är loknummer okända?

  1038 visningar

Stambanans vänner

av ztenlund, sndagen 17 maj 2015, 20:38:11 @ Jan-Åke Karlsson
redigerad av ztenlund, sndagen 17 maj 2015, 20:39:07

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|


De äger i alla fall hela fem (?) Ma-lok, så i en eller annan form bör de existera.


Hur blev det med den saken? Det sades ju att Green Cargo skulle ta tillbaka köpet då det pris de betalade inte gällde för kommersiell användning. Stambanans Vänner erbjöd uthyrning av loken till kommersiella tågbolag.

https://lokforaren.wordpress.com/2013/12/22/stambanans-ovanner/


Men den som handlade försäljningen på GC måste ju ha varit naiv.
En förening med diffus verksamhet, om den nu har någon verksamhet alls , köper hela 5 Ma lok vid samma tillfälle. Vem tror att det är för museiverksamhet ?


I efterhand är det ju lätt att veta. Min teori är att den som handlade försäljningen aldrig haft några dåliga erfarenheter av att sälja till museiföreningar och därför trodde gott om Stambanans vänner också.

Föreningen red alltså på det goda förtroende som museiföreningarna i allmänhet har byggt upp hos järnvägsföretagen.


Det stämmer nog helt och hållet. Våra museiföreningar har under årens lopp (över 50år) skött sig oklanderligt när det gäller förhållanden utåt mot allmänhet och myndigheter och klarat sina åtaganden. Interna problem har man väl haft men det har skötts inom föreningen och ont om pengar har nästan alla haft. Några små har somnat in på ett fridfullt och ansvarsfullt sätt utan att lämna några spår(!) efter sig.

Men som sagt: lät Green Cargo köpet gå tillbaka eller hur blev det med den saken?


Någon som vet ?


Är det inte bara att gå in i Transportstyrelsens fordonsregister och kolla vem som äger aktuella lok. Eller är loknummer okända?

Man behöver väl EVN och inte bara loknumren?

  1039 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, lrdagen 16 maj 2015, 22:30:25 @ Niklas Bygdestam

en liten rättelse
dom köpte inte X-6 an .
man fick det som gåva från oss ,under förutsättning att bevara på liknande sätt som vi hade det bevarad...
dessutom fick man av VV bra betalt för transporten.
Men som sagd - avtal är en sak ....
[image]
men VV efterträdare är inte mycket bättre - restkravet på VV på några 100 000 är inte reglerad.
mvh
Jürgen(S)

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  1482 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Johannes, lrdagen 16 maj 2015, 22:58:23 @ Jürgen Boldt

en liten rättelse
dom köpte inte X-6 an .
man fick det som gåva från oss ,under förutsättning att bevara på liknande sätt som vi hade det bevarad...
dessutom fick man av VV bra betalt för transporten.
Men som sagd - avtal är en sak ....
[image]
men VV efterträdare är inte mycket bättre - restkravet på VV på några 100 000 är inte reglerad.
mvh
Jürgen(S)

Vad är det som är ditskrivet i efterhand? VV ska betala 25000 (?)till Stambanans vänner för något.

  1413 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, lrdagen 16 maj 2015, 23:21:07 @ Johannes

visst -men för vadå ?
i efterhand fick jag reda på att det var för transporten från Uddevalla till Katrineholm -som då hade förvärvad lokstallsområdet för en symbolisk 1kr.

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  1384 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, sndagen 17 maj 2015, 14:56:57 @ Jürgen Boldt

apropå Smårödraset
så skriver Bohuslänningen att ett nytt ras inträffade i går.

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  1034 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 15:08:31 @ Jürgen Boldt

apropå Smårödraset
så skriver Bohuslänningen att ett nytt ras inträffade i går.

Fast den här gången i Munkedal en liten bit norr om Småröd.

http://bohuslaningen.se/nyheter/munkedal/1.3988109-stort-jordskred-i-munkedal

Tidningen heter för övrig Bohusläningen, alltså med bara ett n efter ä. Påpekar detta eftersom det blir fel om man skriver med två n om man vill komma till deras hemsida. Namnet kommer alltså från länet (Göteborgs och) Bohus län, inte från landskapet.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1053 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, sndagen 17 maj 2015, 15:13:26 @ Staffan Sävenfjord

Tack Staffan för rättelsen ...
undra hur det påverkar MJ som väl har sin bana intill ?

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  1024 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Jan-Åke Karlsson, lrdagen 16 maj 2015, 22:43:15 @ Niklas Bygdestam

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|

Det är bara att skriva in Stambanas Vänner på denna länk så får du c/o-adress till det efterfrågade företaget. Det är väl en inte allt för vågad gissning att namnet i c/o-adressen är till någon företrädare för företaget i fråga.

http://www.upplysning.se/foretag/

  1460 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 06:55:26 @ Jan-Åke Karlsson

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|


Det är bara att skriva in Stambanas Vänner på denna länk så får du c/o-adress till det efterfrågade företaget. Det är väl en inte allt för vågad gissning att namnet i c/o-adressen är till någon företrädare för företaget i fråga.

http://www.upplysning.se/foretag/

Ja, det är han som företräder föreningen. På 1980-talet var han ordförande i SKÅJ.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1317 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Mattias C @, L-a, sndagen 17 maj 2015, 08:40:51 @ Staffan Sävenfjord
redigerad av Mattias C, sndagen 17 maj 2015, 08:41:53

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|


Det är bara att skriva in Stambanas Vänner på denna länk så får du c/o-adress till det efterfrågade företaget. Det är väl en inte allt för vågad gissning att namnet i c/o-adressen är till någon företrädare för företaget i fråga.

http://www.upplysning.se/foretag/


Ja, det är han som företräder föreningen. På 1980-talet var han ordförande i SKÅJ.

Märklig organisationsform de valt för en museiförening? Det vanliga är väl att ha en ideell förening och sedan i vissa fall ett aktiebolag som föreningen äger. Men stambanans vänner är en Ekonomisk Förening, dvs en bolagsform som normalt används av kooperativ och liknande.

  1272 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Göran B @, sndagen 17 maj 2015, 13:14:57 @ Mattias C

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|


Det är bara att skriva in Stambanas Vänner på denna länk så får du c/o-adress till det efterfrågade företaget. Det är väl en inte allt för vågad gissning att namnet i c/o-adressen är till någon företrädare för företaget i fråga.

http://www.upplysning.se/foretag/


Ja, det är han som företräder föreningen. På 1980-talet var han ordförande i SKÅJ.


Märklig organisationsform de valt för en museiförening? Det vanliga är väl att ha en ideell förening och sedan i vissa fall ett aktiebolag som föreningen äger. Men stambanans vänner är en Ekonomisk Förening, dvs en bolagsform som normalt används av kooperativ och liknande.

Det är en ideell förening. Orgnr börjar på 8. Se allabolag.se, där skriver man rätt organisationsform..

---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos

  1127 visningar

X9-finns det någon kvar ?

av Ville, sndagen 17 maj 2015, 20:54:16 @ Göran B

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|


Det är bara att skriva in Stambanas Vänner på denna länk så får du c/o-adress till det efterfrågade företaget. Det är väl en inte allt för vågad gissning att namnet i c/o-adressen är till någon företrädare för företaget i fråga.

http://www.upplysning.se/foretag/


Ja, det är han som företräder föreningen. På 1980-talet var han ordförande i SKÅJ.


Märklig organisationsform de valt för en museiförening? Det vanliga är väl att ha en ideell förening och sedan i vissa fall ett aktiebolag som föreningen äger. Men stambanans vänner är en Ekonomisk Förening, dvs en bolagsform som normalt används av kooperativ och liknande.


Det är en ideell förening. Orgnr börjar på 8. Se allabolag.se, där skriver man rätt organisationsform..

Den verkar vara stadd vid kassa i varje fall..  Har någon vunnit på Lotto eller ärvt en rik moster?  [image]

  981 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum