Handhavande av Y7 (Allmänt)
Hej!
Kan någon förklara hur handhavandet av motorvagn Y7 går till?. Jag har ofta funderat på det när man tittar på hur de kör. Det finns en spak till höger på manöverbordet där man tycks växla upp och ner, sedan finns det en spak längst till höger, vad är det till för? Fotpedalen, är det dödmansgrepp? Var sker gaspådraget?
Många frågor... Vore tacksam om något kunde förklara i stora drag hur man kör en Y7:a helt enkelt!
mvh Henrik
Handhavande av Y7
Viss information, om än något sparsmakad med avseende på handhavandet:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=89600
Handhavande av Y7
Det slår mig just att logiken för körhandtaget är densamma som för SJ-modellen på Åkerström radiostyrning, fast där i två dimensioner istället för en.
Handhavande av Y7
Är körledningen någon kombinerad broms och gaskontroll ledning för motorerna?
Finns det ingen normal huvudledning för bromssystemet modell person eller godsvagn?
Hur löser man säkerheten med nödstopp vid fel på tryckluften eller tappad vagn.
Handhavande av Y7
Körledningen är detsamma som motorpådraget.
Den matas genom hela tåget så att alla motorer får samma pådrag.
Denna fylls i K-läget(se länk) och töms i U-läget (och bromslägena)
Motorn drar mer ju högre tryck det är i ledningen.
Huvudledningen förser tåget med tryckluft. Inget mer.
I varje vagn finns komplett bromsutrustning som manövreras elektriskt från första
vagnens förarbord.
Skulle ett koppel gå isär försvinner spänningsmatningen till bromsventilerna varpå luft fylls i bromscylindrarna och ger full broms.
Varje vagn har en lufttank per bromssystem, som fylls från huvudledningen.
Om bara backventilerna är underhållna finns det luft för ett antal inbromsningar utan problem.
Bromstrycket ökas i B-läget och lossas i U-läget (inkl K och Kx).
Ju mer tryck till bromsen, desto mer broms.
Detta är den stora skillnaden mellan EP-broms (YBo-släktet) och vanlig tryckluftsbroms.
Handhavande av Y7
Hur fungerar X16/X17?
Handhavande av Y7
Bromsen funkar likadant som Y6-8 etc.
X16/X17 har 5 körlägen.
Dessa manövreras av en motorstyrning.
Motorstyrningen stegar upp körläget när körhantageet är i läge K,
står still i läge Kx och kopplar neråt i läge U (se länk ovan).
Stegningen sker med ca ett körläge per sekund vid upp och nedkoppling.
Handhavande av Y7
Tack för en fin beskrivning.
Har x 9 och x16 samma ep bromssystem.
Y1 har väl ett vanligt tågbromssystem?
Handhavande av Y7
X9 och X16 har EP-broms
Y1 har UIC-broms, bl a för att man drog vagnar med dem i början.