Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Handhavande av Y7 (Allmänt)

av selandh, Uddevalla, onsdagen 8 april 2015, 10:21:02

Hej!
Kan någon förklara hur handhavandet av motorvagn Y7 går till?. Jag har ofta funderat på det när man tittar på hur de kör. Det finns en spak till höger på manöverbordet där man tycks växla upp och ner, sedan finns det en spak längst till höger, vad är det till för? Fotpedalen, är det dödmansgrepp? Var sker gaspådraget?
Många frågor... Vore tacksam om något kunde förklara i stora drag hur man kör en Y7:a helt enkelt!

mvh Henrik

  2678 visningar

Handhavande av Y7

av ztenlund, onsdagen 8 april 2015, 10:37:26 @ selandh

Viss information, om än något sparsmakad med avseende på handhavandet:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=89600

  1288 visningar

Handhavande av Y7

av Micke Carlsson @, onsdagen 8 april 2015, 11:01:33 @ ztenlund

Det slår mig just att logiken för körhandtaget är densamma som för SJ-modellen på Åkerström radiostyrning, fast där i två dimensioner istället för en.

  1154 visningar

Handhavande av Y7

av tobbe463, onsdagen 8 april 2015, 11:38:42 @ Micke Carlsson

Är körledningen någon kombinerad broms och gaskontroll ledning för motorerna?

Finns det ingen normal huvudledning för bromssystemet modell person eller godsvagn?

Hur löser man säkerheten med nödstopp vid fel på tryckluften eller tappad vagn.

  1057 visningar

Handhavande av Y7

av Anders Johansson, onsdagen 8 april 2015, 14:53:19 @ tobbe463

Körledningen är detsamma som motorpådraget.
Den matas genom hela tåget så att alla motorer får samma pådrag.
Denna fylls i K-läget(se länk) och töms i U-läget (och bromslägena)
Motorn drar mer ju högre tryck det är i ledningen.

Huvudledningen förser tåget med tryckluft. Inget mer.
I varje vagn finns komplett bromsutrustning som manövreras elektriskt från första
vagnens förarbord.
Skulle ett koppel gå isär försvinner spänningsmatningen till bromsventilerna varpå luft fylls i bromscylindrarna och ger full broms.
Varje vagn har en lufttank per bromssystem, som fylls från huvudledningen.
Om bara backventilerna är underhållna finns det luft för ett antal inbromsningar utan problem.
Bromstrycket ökas i B-läget och lossas i U-läget (inkl K och Kx).
Ju mer tryck till bromsen, desto mer broms.
Detta är den stora skillnaden mellan EP-broms (YBo-släktet) och vanlig tryckluftsbroms.

  844 visningar

Handhavande av Y7

av Lennart.D, onsdagen 8 april 2015, 15:34:53 @ Anders Johansson

Hur fungerar X16/X17?

  755 visningar

Handhavande av Y7

av Anders Johansson, onsdagen 8 april 2015, 17:15:10 @ Lennart.D

Bromsen funkar likadant som Y6-8 etc.

X16/X17 har 5 körlägen.
Dessa manövreras av en motorstyrning.
Motorstyrningen stegar upp körläget när körhantageet är i läge K,
står still i läge Kx och kopplar neråt i läge U (se länk ovan).
Stegningen sker med ca ett körläge per sekund vid upp och nedkoppling.

  702 visningar

Handhavande av Y7

av tobbe463, onsdagen 8 april 2015, 23:40:30 @ Anders Johansson

Tack för en fin beskrivning.
Har x 9 och x16 samma ep bromssystem.

Y1 har väl ett vanligt tågbromssystem?

  455 visningar

Handhavande av Y7

av Anders Johansson, torsdagen 9 april 2015, 10:29:18 @ tobbe463

X9 och X16 har EP-broms
Y1 har UIC-broms, bl a för att man drog vagnar med dem i början.

  394 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum