Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

X74 fråga (Allmänt)

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, tisdagen 11 november 2014, 23:56:37


Med anledningen av artikeln i GP skulle jag gärna göra en jämförelse mellan X74 och SJ´s X2000. gärna om ni har data på båda .
Körtiden mellan Stockholm – Göteborg ?
Hur många stop ?
Effektförbrukning för en resa brutto ?
Åter matning effekt ?
Max hastighet km/h ?
Antal resenärer ?
Gärna era synpunkter på för och nackdelar mellan dessa tåg.
mvh
Jürgen(S)

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  1696 visningar

X74 fråga

av Thomas Tydal ⌂ @, Västerås, onsdagen 12 november 2014, 01:14:06 @ Jürgen Boldt

Körtiden mellan Stockholm – Göteborg ?

SJ: 02:49
MTR: 03:19

Hur många stop ?

SJ: inga stopp på vägen
MTR: 3 stopp

SJ kör på 03:05 med 3 stopp.

Effektförbrukning för en resa brutto ?

SJ: cirka 6 000 kWh enligt schablon.
MTR: borde vara mindre i och med att tåget är lättare.

Åter matning effekt ?

Uppskattningsvis 30% högre på MTR.

Max hastighet km/h ?

Samma, 200.

Antal resenärer ?

SJ: 311
MTR: 244

  1368 visningar

X74 fråga

av Bönan @, Fagersta, onsdagen 12 november 2014, 07:19:31 @ Thomas Tydal

I praktiken blir ju sth för MTR 175 km/h söder om Järna.

  1139 visningar

X74 fråga

av Ulrik Martinussen ⌂ @, Herrljunga, onsdagen 12 november 2014, 08:24:22 @ Bönan

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.

  1046 visningar

X74 fråga

av bengt l @, Göteborg, onsdagen 12 november 2014, 10:33:19 @ Ulrik Martinussen
redigerad av bengt l, onsdagen 12 november 2014, 10:33:49

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.

Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?

  900 visningar

X74 fråga

av Ville, onsdagen 12 november 2014, 10:58:58 @ bengt l
redigerad av Ville, onsdagen 12 november 2014, 11:38:24

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?

Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.

Edit: "På sträcka där hastighetsnedsättning med procentuellt överskridande förekommer anges två hastigheter, t ex 160/200. Den lägre hastigheten (i fetstil) anger den hastighet som gäller då ATC tumhjul för procentuellt överskridande är inställt på 0. Den högre anger den högsta hastighet som kan förekomma för tåg med procentuellt överskridande."

  867 visningar

X74 fråga

av bengt l @, Göteborg, onsdagen 12 november 2014, 12:23:22 @ Ville
redigerad av bengt l, onsdagen 12 november 2014, 12:31:35

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.

Edit: "På sträcka där hastighetsnedsättning med procentuellt överskridande förekommer anges två hastigheter, t ex 160/200. Den lägre hastigheten (i fetstil) anger den hastighet som gäller då ATC tumhjul för procentuellt överskridande är inställt på 0. Den högre anger den högsta hastighet som kan förekomma för tåg med procentuellt överskridande."

Enligt länken i tabell B16 så har Motorvagn litt X10, X12, X14, X31, X32, X40, X50, X51, X52,X53, X54, Y2,Y31,Y32,X61, X62 läge 2 vilket skulle innebära 10% över sth, alltså 175 km/h mellan Katrineholm-Skövde.

Det har varit antydan här på Postvagnen om stelbenthet i reglerna eftersom det är max 175 km/h med stela boggier även på raksträckor som det är mycket av på sträckan. Kan MTR få Trafikverket att höja hastigheten lite, eller är det även fortsatt detta SJ-vänliga regelverk?

  798 visningar

X74 -En fråga om boggier

av Ville, onsdagen 12 november 2014, 18:37:30 @ bengt l

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.

Edit: "På sträcka där hastighetsnedsättning med procentuellt överskridande förekommer anges två hastigheter, t ex 160/200. Den lägre hastigheten (i fetstil) anger den hastighet som gäller då ATC tumhjul för procentuellt överskridande är inställt på 0. Den högre anger den högsta hastighet som kan förekomma för tåg med procentuellt överskridande."


Enligt länken i tabell B16 så har Motorvagn litt X10, X12, X14, X31, X32, X40, X50, X51, X52,X53, X54, Y2,Y31,Y32,X61, X62 läge 2 vilket skulle innebära 10% över sth, alltså 175 km/h mellan Katrineholm-Skövde.

Det har varit antydan här på Postvagnen om stelbenthet i reglerna eftersom det är max 175 km/h med stela boggier även på raksträckor som det är mycket av på sträckan. Kan MTR få Trafikverket att höja hastigheten lite, eller är det även fortsatt detta SJ-vänliga regelverk?

Helt stela är de inte, då blir det ju 160km/h. Lite mjuka är de.
X2 har tydligen ännu mjukare boggier.  Arlandatåget X3 däremot väldigt stela boggier. Tumhjulsläge 0 på ATC-panelen.

  613 visningar

X74 -En fråga om boggier X10 vs X40

av BD @, onsdagen 12 november 2014, 18:41:25 @ Ville

Enligt länken i tabell B16 så har Motorvagn litt X10, X12, X14, X31, X32, X40, X50, X51, X52,X53, X54, Y2,Y31,Y32,X61, X62 läge 2 vilket skulle innebära 10% över sth, alltså 175 km/h mellan Katrineholm-Skövde.

Det har varit antydan här på Postvagnen om stelbenthet i reglerna eftersom det är max 175 km/h med stela boggier även på raksträckor som det är mycket av på sträckan. Kan MTR få Trafikverket att höja hastigheten lite, eller är det även fortsatt detta SJ-vänliga regelverk?


Helt stela är de inte, då blir det ju 160km/h. Lite mjuka är de.
X2 har tydligen ännu mjukare boggier.  Arlandatåget X3 däremot väldigt stela boggier. Tumhjulsläge 0 på ATC-panelen.


Hur har man kommit fram till att jämställa en X10 egenskaper med X40 och X61/62?

  628 visningar

X74 -En fråga om boggier X10 vs X40

av Thomas Tydal ⌂ @, Västerås, onsdagen 12 november 2014, 21:15:28 @ BD

Hur har man kommit fram till att jämställa en X10 egenskaper med X40 och X61/62?

Provkörning med mätning av spårkrafter. X3 hade säkert också klarat det testet, men jag tror inte man såg någon vits i att lägga pengar på det i och med att det skulle vara så begränsad nytta för dem.

  544 visningar

X74 fråga. Stelbent regelverk?

av Leif B @, onsdagen 12 november 2014, 20:34:37 @ bengt l

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.

Edit: "På sträcka där hastighetsnedsättning med procentuellt överskridande förekommer anges två hastigheter, t ex 160/200. Den lägre hastigheten (i fetstil) anger den hastighet som gäller då ATC tumhjul för procentuellt överskridande är inställt på 0. Den högre anger den högsta hastighet som kan förekomma för tåg med procentuellt överskridande."


Enligt länken i tabell B16 så har Motorvagn litt X10, X12, X14, X31, X32, X40, X50, X51, X52,X53, X54, Y2,Y31,Y32,X61, X62 läge 2 vilket skulle innebära 10% över sth, alltså 175 km/h mellan Katrineholm-Skövde.

Det har varit antydan här på Postvagnen om stelbenthet i reglerna eftersom det är max 175 km/h med stela boggier även på raksträckor som det är mycket av på sträckan. Kan MTR få Trafikverket att höja hastigheten lite, eller är det även fortsatt detta SJ-vänliga regelverk?

Nej, det är inte frågan om stelbent reglelverk. Utifrån regelverket hade man lika gärna kunnat koda raksträckorna med 200 för alla tågkategorier. Nackdelen hade varit att då hade man behövt lägga ut balisgrupper vid början och slutet på alla kurvor, där det skulle växla från 200 till 160/200 och tillbaka till 200. Eller 200 till 180/200 till 200, om kurnav var lite större, eller .... etc etc. D v s det är lite av en "snålösning" man valde, som var fullt tillräcklig då, men som nu inte längre är riktigt bra. På senare byggda banor har man kodat kurvorna separat så där kan t ex Regionor utnyttja sin sth - eller t ex Ösresundståg som går 180 på Västkustbanan.

  546 visningar

X74 fråga. Stelbent regelverk?

av bengt l @, Göteborg, onsdagen 12 november 2014, 23:38:52 @ Leif B
redigerad av bengt l, onsdagen 12 november 2014, 23:40:46

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.

Edit: "På sträcka där hastighetsnedsättning med procentuellt överskridande förekommer anges två hastigheter, t ex 160/200. Den lägre hastigheten (i fetstil) anger den hastighet som gäller då ATC tumhjul för procentuellt överskridande är inställt på 0. Den högre anger den högsta hastighet som kan förekomma för tåg med procentuellt överskridande."


Enligt länken i tabell B16 så har Motorvagn litt X10, X12, X14, X31, X32, X40, X50, X51, X52,X53, X54, Y2,Y31,Y32,X61, X62 läge 2 vilket skulle innebära 10% över sth, alltså 175 km/h mellan Katrineholm-Skövde.

Det har varit antydan här på Postvagnen om stelbenthet i reglerna eftersom det är max 175 km/h med stela boggier även på raksträckor som det är mycket av på sträckan. Kan MTR få Trafikverket att höja hastigheten lite, eller är det även fortsatt detta SJ-vänliga regelverk?


Nej, det är inte frågan om stelbent reglelverk. Utifrån regelverket hade man lika gärna kunnat koda raksträckorna med 200 för alla tågkategorier. Nackdelen hade varit att då hade man behövt lägga ut balisgrupper vid början och slutet på alla kurvor, där det skulle växla från 200 till 160/200 och tillbaka till 200. Eller 200 till 180/200 till 200, om kurnav var lite större, eller .... etc etc. D v s det är lite av en "snålösning" man valde, som var fullt tillräcklig då, men som nu inte längre är riktigt bra. På senare byggda banor har man kodat kurvorna separat så där kan t ex Regionor utnyttja sin sth - eller t ex Ösresundståg som går 180 på Västkustbanan.

När vi diskuterade Haparandabanan i en annan tråd kollade jag linjeboken och ser att det är en väldig massa förändringar av hastigheten. Det är ERTMS där och kommunikation sker med radio, inte baliser. Då kan man sätta hastighet enligt mer eller mindre varje kurva. ERTMS är bra på något i alla fall.

Man borde väl kunna sätta 200 för alla mellan Skövde och Töreboda där det är spikrakt.
Man får intryck att när SJ var en enda organisation kunde man anpassa signaler efter tågen, och ha special för X2. Nu struntar Trafikverket i tågen.

  475 visningar

X74 fråga. Stelbent regelverk?

av Magnus Backman @, Malmö, torsdagen 13 november 2014, 22:21:13 @ bengt l
redigerad av Magnus Backman, torsdagen 13 november 2014, 22:21:33

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.

Edit: "På sträcka där hastighetsnedsättning med procentuellt överskridande förekommer anges två hastigheter, t ex 160/200. Den lägre hastigheten (i fetstil) anger den hastighet som gäller då ATC tumhjul för procentuellt överskridande är inställt på 0. Den högre anger den högsta hastighet som kan förekomma för tåg med procentuellt överskridande."


Enligt länken i tabell B16 så har Motorvagn litt X10, X12, X14, X31, X32, X40, X50, X51, X52,X53, X54, Y2,Y31,Y32,X61, X62 läge 2 vilket skulle innebära 10% över sth, alltså 175 km/h mellan Katrineholm-Skövde.

Det har varit antydan här på Postvagnen om stelbenthet i reglerna eftersom det är max 175 km/h med stela boggier även på raksträckor som det är mycket av på sträckan. Kan MTR få Trafikverket att höja hastigheten lite, eller är det även fortsatt detta SJ-vänliga regelverk?


Nej, det är inte frågan om stelbent reglelverk. Utifrån regelverket hade man lika gärna kunnat koda raksträckorna med 200 för alla tågkategorier. Nackdelen hade varit att då hade man behövt lägga ut balisgrupper vid början och slutet på alla kurvor, där det skulle växla från 200 till 160/200 och tillbaka till 200. Eller 200 till 180/200 till 200, om kurnav var lite större, eller .... etc etc. D v s det är lite av en "snålösning" man valde, som var fullt tillräcklig då, men som nu inte längre är riktigt bra. På senare byggda banor har man kodat kurvorna separat så där kan t ex Regionor utnyttja sin sth - eller t ex Ösresundståg som går 180 på Västkustbanan.


När vi diskuterade Haparandabanan i en annan tråd kollade jag linjeboken och ser att det är en väldig massa förändringar av hastigheten. Det är ERTMS där och kommunikation sker med radio, inte baliser. Då kan man sätta hastighet enligt mer eller mindre varje kurva. ERTMS är bra på något i alla fall.

Man borde väl kunna sätta 200 för alla mellan Skövde och Töreboda där det är spikrakt.
Man får intryck att när SJ var en enda organisation kunde man anpassa signaler efter tågen, och ha special för X2. Nu struntar Trafikverket i tågen.

Delar av sträckan Gårdsjö - Töreboda har sth 200 för B-tåg liksom nedspåret Töreboda - Skövde. Men linjeboken uppdateras inte trotts påstötningar.

/Magnus

  357 visningar

X74 fråga. Stelbent regelverk?

av MM ⌂ @, fredagen 14 november 2014, 00:53:57 @ Magnus Backman

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.

Edit: "På sträcka där hastighetsnedsättning med procentuellt överskridande förekommer anges två hastigheter, t ex 160/200. Den lägre hastigheten (i fetstil) anger den hastighet som gäller då ATC tumhjul för procentuellt överskridande är inställt på 0. Den högre anger den högsta hastighet som kan förekomma för tåg med procentuellt överskridande."


Enligt länken i tabell B16 så har Motorvagn litt X10, X12, X14, X31, X32, X40, X50, X51, X52,X53, X54, Y2,Y31,Y32,X61, X62 läge 2 vilket skulle innebära 10% över sth, alltså 175 km/h mellan Katrineholm-Skövde.

Det har varit antydan här på Postvagnen om stelbenthet i reglerna eftersom det är max 175 km/h med stela boggier även på raksträckor som det är mycket av på sträckan. Kan MTR få Trafikverket att höja hastigheten lite, eller är det även fortsatt detta SJ-vänliga regelverk?


Nej, det är inte frågan om stelbent reglelverk. Utifrån regelverket hade man lika gärna kunnat koda raksträckorna med 200 för alla tågkategorier. Nackdelen hade varit att då hade man behövt lägga ut balisgrupper vid början och slutet på alla kurvor, där det skulle växla från 200 till 160/200 och tillbaka till 200. Eller 200 till 180/200 till 200, om kurnav var lite större, eller .... etc etc. D v s det är lite av en "snålösning" man valde, som var fullt tillräcklig då, men som nu inte längre är riktigt bra. På senare byggda banor har man kodat kurvorna separat så där kan t ex Regionor utnyttja sin sth - eller t ex Ösresundståg som går 180 på Västkustbanan.


När vi diskuterade Haparandabanan i en annan tråd kollade jag linjeboken och ser att det är en väldig massa förändringar av hastigheten. Det är ERTMS där och kommunikation sker med radio, inte baliser. Då kan man sätta hastighet enligt mer eller mindre varje kurva. ERTMS är bra på något i alla fall.

Man borde väl kunna sätta 200 för alla mellan Skövde och Töreboda där det är spikrakt.
Man får intryck att när SJ var en enda organisation kunde man anpassa signaler efter tågen, och ha special för X2. Nu struntar Trafikverket i tågen.


Delar av sträckan Gårdsjö - Töreboda har sth 200 för B-tåg liksom nedspåret Töreboda - Skövde. Men linjeboken uppdateras inte trotts påstötningar.

Vad beror skillnaden mellan nedspår och uppspår på? Något med den gamla kontaktledningen eller?

  358 visningar

X74 fråga. Stelbent regelverk? Linjeboken uppdateras ej?

av Leif B @, fredagen 14 november 2014, 08:09:09 @ Magnus Backman

Delar av sträckan Gårdsjö - Töreboda har sth 200 för B-tåg liksom nedspåret Töreboda - Skövde. Men linjeboken uppdateras inte trotts påstötningar.

/Magnus

Hur hanterar man det då? Förarna orderges vecka in och vecka ut? Eller de får själva upptäcka vilken hastighet som ATC visar?

  320 visningar

Högre överhastighet för Regina än andra persontåg?

av MM ⌂ @, torsdagen 13 november 2014, 21:02:22 @ Ville

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.

Den där länken är intressant!

På sid B17 ser man att Ställdalen-Borlänge har högre överhastighet för Regina än "de andra" tågen!

Finns det fler sådana sträckor?

  378 visningar

Högre överhastighet för Regina än andra persontåg?

av Peter Flink, torsdagen 13 november 2014, 21:30:45 @ MM
redigerad av Peter Flink, torsdagen 13 november 2014, 21:52:55

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.


Den där länken är intressant!

På sid B17 ser man att Ställdalen-Borlänge har högre överhastighet för Regina än "de andra" tågen!

Finns det fler sådana sträckor?

Det är en hel del som skiljer sig mellan Linjeböckerna/distrikt, Hallsbergs linjebok som du just tittat i har en del restriktioner för Traxx (i linjeboken beskrivna som Re/185/241), t.ex sth 90km/h Ställdalen-Kil, sth 60 km/h över Silverhöjden, sth 90 Ställdalen-Lindesberg och sedan sth 80 km/h Lindesberg-Frövi.
Inte i några andra linjeböcker är det restriktioner för dessa lok och tyvärr så har man inte en sammanhållen skrivning i Sveriges linjeböckerna och det är inte konsekvent !!

---
Mvh Peter

  388 visningar

Högre överhastighet för Regina än andra persontåg?

av MM ⌂ @, fredagen 14 november 2014, 00:53:03 @ Peter Flink

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.


Den där länken är intressant!

På sid B17 ser man att Ställdalen-Borlänge har högre överhastighet för Regina än "de andra" tågen!

Finns det fler sådana sträckor?


Det är en hel del som skiljer sig mellan Linjeböckerna/distrikt, Hallsbergs linjebok som du just tittat i har en del restriktioner för Traxx (i linjeboken beskrivna som Re/185/241), t.ex sth 90km/h Ställdalen-Kil, sth 60 km/h över Silverhöjden, sth 90 Ställdalen-Lindesberg och sedan sth 80 km/h Lindesberg-Frövi.
Inte i några andra linjeböcker är det restriktioner för dessa lok och tyvärr så har man inte en sammanhållen skrivning i Sveriges linjeböckerna och det är inte konsekvent !!

Intressant! Kan det kanske bero på hur bra olika operatörer är på att förhandla med sina kontaktpersoner på Trafikverket?

  338 visningar

X74 fråga

av Bönan @, Fagersta, onsdagen 12 november 2014, 14:06:47 @ Ulrik Martinussen

För att förtydliga menar jag att MTR kommer få sth 175 hela vägen Göteborg - Järna.

  693 visningar

X74 fråga

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, onsdagen 12 november 2014, 13:43:56 @ Thomas Tydal

Tack för alla svar
visst är det kanske inte relevant att jämföra ett tågsätt som är byggt 89-98 med ett som är byggt 2014 .
Man kan kanske jämföra dessa 2 enheter med DB´s ICE1 med X2000 ( i princip lok och vagnar) och X74 med ICE3 - även här 25 års utveckling . Medan man i Tyskland väl har gått ifrån kompenserande boggi kurv anpassning .
Så visst kan hastighetsangivelse för de 2 typer av boggi ifrågasättas 160/200 - även med hänsyn till slitage på fordon och räls .
En fråga som inte är belyst -start och stop tid -menar därmed vad händer om man t.ex. i Falköping lägger ett stadions stop på 2 minuter -hur mycket förlängs rese tiden - även där skulle jag tro att X74 kan uppvisar bättre data -än X2000 .
Så sammantaget menar jag att X74 är ett bättre koncept
mindre effektförbrukning per person/km
mindre slitage på rälsen (borde premieras )
mindre dB värden (bra för boendemiljön )
Kanske något att tänka på när SJ skall ersätter X2000.
mvh
Jürgen(S)

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  731 visningar

X74 vs X2 vs ICE

av BD @, onsdagen 12 november 2014, 14:01:04 @ Jürgen Boldt

Tack för alla svar
visst är det kanske inte relevant att jämföra ett tågsätt som är byggt 89-98 med ett som är byggt 2014 .
Man kan kanske jämföra dessa 2 enheter med DB´s ICE1 med X2000 ( i princip lok och vagnar) och X74 med ICE3 - även här 25 års utveckling . Medan man i Tyskland väl har gått ifrån kompenserande boggi kurv anpassning .

I Tyskland finns inga elmotorvagnar med korglutning om det är det du menar. I övrigt är tyska boggier styva.

Så visst kan hastighetsangivelse för de 2 typer av boggi ifrågasättas 160/200 - även med hänsyn till slitage på fordon och räls .
En fråga som inte är belyst -start och stop tid -menar därmed vad händer om man t.ex. i Falköping lägger ett stadions stop på 2 minuter -hur mycket förlängs rese tiden - även där skulle jag tro att X74 kan uppvisar bättre data -än X2000 .
Så sammantaget menar jag att X74 är ett bättre koncept
mindre effektförbrukning per person/km

mindre slitage på rälsen (borde premieras )

Men nu misstar du dej. X74 har styva boggier medan X2 har mjuka. Alltså borde X2 premieras!

mindre dB värden (bra för boendemiljön )
Kanske något att tänka på när SJ skall ersätter X2000.
mvh
Jürgen(S) [/b]

  735 visningar

X74 vs X2 vs ICE

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, onsdagen 12 november 2014, 14:22:35 @ BD

i första svaret har du rätt ,men om jag minns rätt fans en diesel ICE med den utrustningen .
I ditt andra svar - kolla sidokraft belastningen på respektive boggi .
mvh
Jürgen(S)

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  693 visningar

X74 vs X2 vs ICE

av BD @, onsdagen 12 november 2014, 14:32:02 @ Jürgen Boldt

I ditt andra svar - kolla sidokraft belastningen på respektive boggi .
mvh
Jürgen(S)

Klart att sidokraften är större när man kör fortare i en kurva, men spårslitaget liksom hjulslitaget är större när boggin är styv och förhållandena i övrig lika.

  668 visningar

X74 vs X2 vs ICE

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, onsdagen 12 november 2014, 16:07:25 @ BD

jag syfta då inte bara på hastigheten utan i synnerhet vikten .
mvh
Jürgen(S)

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  588 visningar

X74 vs X2 vs ICE

av bengt l @, Göteborg, onsdagen 12 november 2014, 15:37:54 @ BD

I Tyskland finns inga elmotorvagnar med korglutning om det är det du menar. I övrigt är tyska boggier styva.

I Tyskland finns ICE T även kallad typ 411 och 415.

(fetstil borttaget ur citeringen)

  611 visningar

X74 vs X2 vs ICE

av Erik S, onsdagen 12 november 2014, 15:45:54 @ BD

Det er vel konstruert ICE T serie 411 og 415 som har korglutning, den er avaktivert etter axelsprekker i 2007 men jeg har ikke klart å se om den er aktivert igjen etter nye typer axler er montert.

Engelsk leseøvning:

http://de.wikipedia.org/wiki/ICE_T

X74 har vel radielt styrte aksler, definerer det ikke som en mjuk boggi??

Akselerasjon på X74 mener jeg ligger på 1,2-1,3 m/s til høyt opp i hastighet.

MVh erik

  604 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av BD @, onsdagen 12 november 2014, 15:53:47 @ Erik S

X74 har vel radielt styrte aksler, definerer det ikke som en mjuk boggi??

Akselerasjon på X74 mener jeg ligger på 1,2-1,3 m/s til høyt opp i hastighet.

MVh erik

Jaha, det är ju bra men är det verkligen så att X74 har radiellt styrda axlar?

  630 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Erik S, onsdagen 12 november 2014, 16:41:55 @ BD

Svenske mjuke boggier er vel ikke noe verdensunikt?????????

Har ikke omtrent alle nye togtyper radielt styrte aksler da? Norske BM70 fra 1990 har jo det i sine SIG boggier. Og for øvrig tillates det i Norge høyde hastigheter(+hastigheter)for alle person tog nå unntatt B3 som har MD boggier.
Bombardier har det i mange av sine lokserier boggitypen ble utviklet til DI 4 og ME og har lenge vært tilpasset 2 akslede boggier også.

MVh Erik

  598 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av BD @, onsdagen 12 november 2014, 16:56:00 @ Erik S

[image]

Svenske mjuke boggier er vel ikke noe verdensunikt?????????

Nej, de finns här och var i världen.

Har ikke omtrent alle nye togtyper radielt styrte aksler da? Norske BM70 fra 1990 har jo det i sine SIG boggier. Og for øvrig tillates det i Norge høyde hastigheter(+hastigheter)for alle person tog nå unntatt B3 som har MD boggier.
Bombardier har det i mange av sine lokserier boggitypen ble utviklet til DI 4 og ME og har lenge vært tilpasset 2 akslede boggier også.

MVh Erik

Exempelvis X40 och X60 har det inte. Vad SIG har för egenskaper har jag ingen aning om.

Di4 och danska ME, liksom IORE, T66 m fl har tyska s k "Flexifloat-boggier" med styrlänkar. Visserligen kan hårdheten i gummibussningarna variera men mjuka/styrda är de inte.

  584 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Erik S, onsdagen 12 november 2014, 17:53:09 @ BD

Flirt har ikke Mjuke boggier fikk svar på det nettopp. Flexifloat er en så mjuk boggi at den er godkjent for + hastigheter i Norge.

  552 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Peter Flink, torsdagen 13 november 2014, 21:35:23 @ Erik S

Flirt har ikke Mjuke boggier fikk svar på det nettopp. Flexifloat er en så mjuk boggi at den er godkjent for + hastigheter i Norge.

Flexifloat är en boggi med mjuk fjädring men det innebär inte alltid att den är "mjuk" mot spåret. Traxx har Flexifloat och har helt stela axlar (ingen radiell styrning alls) Och är inte så "snäll" mot spåret som man kan läsa sig till överallt.

---
Mvh Peter

  334 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, torsdagen 13 november 2014, 21:40:23 @ Peter Flink

därför lägre hastighet enl. ditt andra inlägg ?

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  324 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Lindningskopplare, Skräckkammaren, torsdagen 13 november 2014, 21:47:04 @ Jürgen Boldt
redigerad av Lindningskopplare, torsdagen 13 november 2014, 21:47:15

därför lägre hastighet enl. ditt andra inlägg ?

Generellt sth 140 och inget procentuellt överskridande, men undantag förekommer som Flink skrev.

---
Numera IGBT-transistor i U8-skåpet.

  334 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Peter Flink, torsdagen 13 november 2014, 21:56:25 @ Lindningskopplare
redigerad av Peter Flink, torsdagen 13 november 2014, 21:56:47

därför lägre hastighet enl. ditt andra inlägg ?


Generellt sth 140 och inget procentuellt överskridande, men undantag förekommer som Flink skrev.

Ja men restriktionerna i Hallsbergs linjebok känner jag inte bakgrunden till och dom kom i ett ändringstryck för ca 1 år sedan. Det var t.om lite ironiskt, STAX-D var 90km/h Ställdalen-Kil trots nytt fint spår och äntligen kom det ett ändringstryck där STAX-D höjdes till 100km/h och i samma ändringstryck sänktes Sth på 185 till 90km/h...... !!

---
Mvh Peter

  342 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, torsdagen 13 november 2014, 23:12:22 @ Peter Flink

Kanske anmärkningsvärt för ett Lok byggt för 160km/h , borde man i så fall inte även tar hänsyn till vilka vagnar som loket dra ?

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  311 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Lindningskopplare, Skräckkammaren, torsdagen 13 november 2014, 23:17:09 @ Jürgen Boldt
redigerad av Lindningskopplare, torsdagen 13 november 2014, 23:17:26

Kanske anmärkningsvärt för ett Lok byggt för 160km/h , borde man i så fall inte även tar hänsyn till vilka vagnar som loket dra ?

185 är byggt för och har sth 140 överallt. Bland annat motorupphängningen gör att det inte är lämpligt för högre hastigheter än så. Det finns dock snabbare versioner av Traxx, men inte i Sverige.

---
Numera IGBT-transistor i U8-skåpet.

  320 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, torsdagen 13 november 2014, 23:36:17 @ Lindningskopplare

Traxx

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

  309 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Peter Flink, onsdagen 12 november 2014, 18:08:54 @ BD
redigerad av Peter Flink, onsdagen 12 november 2014, 18:19:28

[image]

Svenske mjuke boggier er vel ikke noe verdensunikt?????????


Nej, de finns här och var i världen.

Har ikke omtrent alle nye togtyper radielt styrte aksler da? Norske BM70 fra 1990 har jo det i sine SIG boggier. Og for øvrig tillates det i Norge høyde hastigheter(+hastigheter)for alle person tog nå unntatt B3 som har MD boggier.
Bombardier har det i mange av sine lokserier boggitypen ble utviklet til DI 4 og ME og har lenge vært tilpasset 2 akslede boggier også.

MVh Erik


Exempelvis X40 och X60 har det inte. Vad SIG har för egenskaper har jag ingen aning om.

Di4 och danska ME, liksom IORE, T66 m fl har tyska s k "Flexifloat-boggier" med styrlänkar. Visserligen kan hårdheten i gummibussningarna variera men mjuka/styrda är de inte.

Jodå. T66 har radiellt styrda axlar via ett länksystem ungefär som El18, ett aktivt system, X2 kan man säga är ett passivt system med samma slutresultat.
Inte heller är T66'ans boggi någon flexfloat utan en HTCR.

---
Mvh Peter

  560 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Godsskada, onsdagen 12 november 2014, 18:17:51 @ Peter Flink

[image]

Svenske mjuke boggier er vel ikke noe verdensunikt?????????


Nej, de finns här och var i världen.

Har ikke omtrent alle nye togtyper radielt styrte aksler da? Norske BM70 fra 1990 har jo det i sine SIG boggier. Og for øvrig tillates det i Norge høyde hastigheter(+hastigheter)for alle person tog nå unntatt B3 som har MD boggier.
Bombardier har det i mange av sine lokserier boggitypen ble utviklet til DI 4 og ME og har lenge vært tilpasset 2 akslede boggier også.

MVh Erik


Exempelvis X40 och X60 har det inte. Vad SIG har för egenskaper har jag ingen aning om.

Di4 och danska ME, liksom IORE, T66 m fl har tyska s k "Flexifloat-boggier" med styrlänkar. Visserligen kan hårdheten i gummibussningarna variera men mjuka/styrda är de inte.


Jodå. T66 har radiellt styrda axlar via ett länksystem ungefär som El18, ett aktivt system, X2 kan man säga är ett passivt system med samma slutresultat.

HTCR-boggien på T66 är väl dessutom helt och hållet EMD:s egen konstruktion och har inget med Flexifloat-boggien att göra?

//Godsskada

  545 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av BD @, onsdagen 12 november 2014, 18:33:54 @ Peter Flink

Di4 och danska ME, liksom IORE, T66 m fl har tyska s k "Flexifloat-boggier" med styrlänkar. Visserligen kan hårdheten i gummibussningarna variera men mjuka/styrda är de inte.


Jodå. T66 har radiellt styrda axlar via ett länksystem ungefär som El18, ett aktivt system, X2 kan man säga är ett passivt system med samma slutresultat.
Inte heller är T66'ans boggi någon flexfloat utan en HTCR.

Ursäkta, skrev fel, menade T68 som har Flexifloat.

  524 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Lennart Petersen @, onsdagen 12 november 2014, 18:44:04 @ Erik S

Svenske mjuke boggier er vel ikke noe verdensunikt?????????

Har ikke omtrent alle nye togtyper radielt styrte aksler da? Norske BM70 fra 1990 har jo det i sine SIG boggier. Og for øvrig tillates det i Norge høyde hastigheter(+hastigheter)for alle person tog nå unntatt B3 som har MD boggier.
Bombardier har det i mange av sine lokserier boggitypen ble utviklet til DI 4 og ME og har lenge vært tilpasset 2 akslede boggier også.

MVh Erik

X3 (Aex) lär väl inte ha det varav följer att SJ loktåg kan hålla nästan samma restid till Arlanda som Aex ,

  524 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Lindningskopplare, Skräckkammaren, onsdagen 12 november 2014, 18:47:24 @ Lennart Petersen
redigerad av Lindningskopplare, onsdagen 12 november 2014, 18:48:01

Svenske mjuke boggier er vel ikke noe verdensunikt?????????

Har ikke omtrent alle nye togtyper radielt styrte aksler da? Norske BM70 fra 1990 har jo det i sine SIG boggier. Og for øvrig tillates det i Norge høyde hastigheter(+hastigheter)for alle person tog nå unntatt B3 som har MD boggier.
Bombardier har det i mange av sine lokserier boggitypen ble utviklet til DI 4 og ME og har lenge vært tilpasset 2 akslede boggier også.

MVh Erik


X3 (Aex) lär väl inte ha det varav följer att SJ loktåg kan hålla nästan samma restid till Arlanda som Aex ,

X3 får gå 200 kmh större delen av sträckan Cst - Arn. Det krävs inget överskridande för det. SJ's loktåg får däremot aldrig gå över 160.

---
Numera IGBT-transistor i U8-skåpet.

  520 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Lennart Petersen @, onsdagen 12 november 2014, 18:58:30 @ Lindningskopplare

Svenske mjuke boggier er vel ikke noe verdensunikt?????????

Har ikke omtrent alle nye togtyper radielt styrte aksler da? Norske BM70 fra 1990 har jo det i sine SIG boggier. Og for øvrig tillates det i Norge høyde hastigheter(+hastigheter)for alle person tog nå unntatt B3 som har MD boggier.
Bombardier har det i mange av sine lokserier boggitypen ble utviklet til DI 4 og ME og har lenge vært tilpasset 2 akslede boggier også.

MVh Erik


X3 (Aex) lär väl inte ha det varav följer att SJ loktåg kan hålla nästan samma restid till Arlanda som Aex ,


X3 får gå 200 kmh större delen av sträckan Cst - Arn. Det krävs inget överskridande för det. SJ's loktåg får däremot aldrig gå över 160.

Så jämför restiderna !!
I det lägre hastighetsregistret kan loktågen gå snabbare.
Så man kommer fram lika fort.

  518 visningar

X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar?

av Thomas Tydal ⌂ @, Västerås, onsdagen 12 november 2014, 19:47:23 @ Lennart Petersen

Så jämför restiderna !!

Arlanda Express: 17 minuter
SJ loktåg: 21 minuter

I det lägre hastighetsregistret kan loktågen gå snabbare.
Så man kommer fram lika fort.

Nej, de är ganska likvärdiga i lägre hastigheter.

  542 visningar

X74 vs X2 vs ICE

av bengt l @, Göteborg, onsdagen 12 november 2014, 16:07:43 @ Erik S
redigerad av bengt l, onsdagen 12 november 2014, 16:08:20

Det er vel konstruert ICE T serie 411 og 415 som har korglutning, den er avaktivert etter axelsprekker i 2007 men jeg har ikke klart å se om den er aktivert igjen etter nye typer axler er montert.

Engelsk leseøvning:

http://de.wikipedia.org/wiki/ICE_T

X74 har vel radielt styrte aksler, definerer det ikke som en mjuk boggi??

Akselerasjon på X74 mener jeg ligger på 1,2-1,3 m/s til høyt opp i hastighet.

MVh erik

Länken är på tyska (inte engelska)
Det verkar stå att ICE T serie 411 och 415 går i trafik, men inte med någon korglutning eller hastighetsöverskridande.

Det finns 70 stycken och går lite här och var, inklusive i Österrike och Schweiz.

  615 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum