Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

På höstspår till spårvägsstäder i Rumänien och Bulgarien 2014, del 1 (Reseberättelser)

av carltram, sndagen 9 november 2014, 20:30:05

Årets höstresa gick med tåg och flyg från Stockholm till Bukarest via Malmö. Från Bukarest utgick resan med tåg till ett antal spårvagnsstäder i Rumänien och Bulgarien innan jag återvände hem till Malmö och Stockholm från Sofias flygplats. Alla biljetterna utom den gränsöverskridande biljetten mellan Rumänien och Bulgarien hade jag i förväg bokat på CFR:s bokningshemsida.
Många rumäner och bulgarer köper sina saker från ”väst” second-hand, allt ifrån kläder till bilar. Detta fenomen har även avspeglat sig till ländernas kollektivtrafik i form av begagnade spårvagnar, tåg och bussar som i och med ländernas ekonomiska uppgång snart kommer att försvinna. Det var huvudanledningen till valet av resmål denna gång.
Dessutom är det fortfarande väldigt billigt att turista i dessa länder. Totalpriset för de 10 resdagarna kostade inte många tusenlappar eftersom biljetter, hotell och mat generellt kostar hälften så mycket som de kostar i västra Europa. Man får verkligen mycket för pengarna.
Nedan följer ett bildreportage från resan med tyngdpunkt på spårvagnar:

22 oktober:
Efter nattlig försenad flygankomst till Bukarest och få timmars sömn på närbeläget flygplatshotell åkte jag direkt med flygplatsbussen till Gara de Nord, Bukarest Centralstation. Väl framme på stationen promenerade jag till närmaste biljettlucka för att köpa den gränsöverskridande biljetten till Bulgarien som jag skulle använda några dagar senare. Bra att känna till är att vid biljettluckorna uppehåller sig ofta personer som inte tillhör järnvägen vilka försöker övertyga tågresenärerna att åka med deras privata bussar eller taxibilar istället för med tåg.
[image]
Stationen har åtta plattformar och levererar cirka 200 tågavgångar per dag.
[image]
[image]
[image]
[image]
Lokdraget tvåvåningståg mot Braila med avgångstid kl.08.20 gör sig redo på spår 4. Tåget kördes under benämningen Inter Rapid, IR och kör med färre uppehåll än de oftast ännu slitnare regionaltågen.
[image]
Rälsbussar i Ploiesti, sedda från tvåvåningstågets övre däck.
[image]
Invändigt kändes tvåvåningståget modernt trots sin låga hastighet.
[image]
Framme på Brailas nyrenoverade station vid lunchtid. Stins och lokförare utför god dag – hälsning.

Braila i östra delen av landet ligger vackert beläget intill Donau, inte långt från flodens sydligaste utlopp i Svartahavet.
I Braila finns normalt två spårvägsgrenar vilka ska bestå av fyra linjer. Av dessa linjer var endast linje 21 igång. Spåren som inte användes tycktes trots allt till synen vara i relativt gott skick på de gator där bilar inte var parkerade. Linje 21 pendlar mellan två ytterområden som delvis har låg bebyggelse av slumkaraktär och korsar på sin väg de centrala stadsdelarna.
Trafiken på 21:an under mina timmars vistelse framfördes av fyra begagnade Düwagvagnar från Wien respektive en från Rotterdam vilka erbjöd en turtäthet på 20 minuter. Den låga turtäten medförde till att vagnarna ofta var fullsatta.
[image]
Stadens trafikbolag Braicar S.A erbjöd ingen försäljning av dagskort trots intensiva försök i varenda passerande tidningskiosk till den ofta icke språkkunniga kassörskan med den klassiska frågefrasen ”Do you have, una zile bilet?”. Svaret blev varje gång en nekande gestikulations gest och en på rumänska utförlig beskrivning av stadens övriga biljettsortiment. Detta fick mig till slut att köpa en näve enkelbiljetter till en kostnad av 3 Lei - 6 Sek per styck. Biljetterna behövde valideras vid påstigning i en komposteringsapparat av äldre modell med ett för varje vagn unikt hålmönster.
[image]
Wienvagn på Boulevard Indepente. Denna spårvagnshållplats är den som ligger närmast järnvägstationen.
[image]
[image]
Spåren på Boulevard Indepente är utlagda på varsin sida av boulevardens allé.
[image]
Ulmului, linjens norra ändhållplats som vänder i vändslinga på separata gator.
[image]
[image]
Vid linjens andra ändhållplats, söder om staden har vagnarna sin uppställningsplats. Övriga exemplar av vagnparken, men som inte var i trafik, var dessa Tatra KT4D från Berlin.
[image]
Vid den centralt belägna hållplatsen Bariera delar sig de båda linjegrenarna. Vid spårvagnens passering av den ortodoxa kyrkan är det högst troligt att vagnens passagerare utför sina korstecken.
[image]
Bariera.
[image]
Rotterdamvagnen i den norra vändslingan.
[image]
Samma vagn har vänt och kör tillbaka på en parallellgata ett par kvarter ifrån förra bildens plats.
[image]
Undermåligt grässpår i de södra utkanterna.
[image]
Uppställd Berlinvagn i vändslingan vid vagnhallen och trafikvagnen från Rotterdam.
[image]
Fastspänd häst i vändslingan.
[image]
Körning med öppna dörrar genom vändslingan.
[image]
Strada Victoriei.
[image]
Strada Victoriei.
[image]
Strada Victoriei.

23 oktober
Promenadbilder på vägen till järnvägsstationen.
[image]
Lösa vildhundar som oftast inte uppträder hotfullt är ett invant fenomen på gator, torg och järnvägsstationer i Rumänien, särskilt i Braila, här på Boulevard Indepente.
[image]
Boulevard Indepente.
[image]
IR tåget från Bukarest mot Galati, resans nästa mål där ett fem timmars dagsuppehåll väntade för ännu mer spårvagnsdiggande.
[image]
Framme i Galati cirka 40 minuter senare.

---
[image][image][image][image]

1113 visningar

På höstspår till spårvägsstäder i Rumänien och Bulgarien 2014, del 1

av Lennart Carlsson @, Malmö, sndagen 9 november 2014, 22:13:09 @ carltram

Rumänien är intressant land, tack för detta! Spännande importfordon på både järnväg och spårväg.

488 visningar

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, sndagen 9 november 2014, 22:32:23 @ carltram

[image]
Invändigt kändes tvåvåningståget modernt trots sin låga hastighet.

Det är ett gammal tvåvåningståg. Men rumänerna är duktiga på att renovera och modernisera äldre personvagnsmateriel, med mycket gott resultat. Efter renoveringar blir fordonen mycket moderna invändigt och får hög komfort :)

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

482 visningar

av tobbe463, mndagen 10 november 2014, 12:43:20 @ Niklas Bygdestam

Det finns förmodligen gått om billiga yrkesarbetare som gör projekten lönsamma.

364 visningar

av MM ⌂ @, onsdagen 12 november 2014, 16:13:45 @ carltram

Tackar! :-tu :-tu :-tu :-tu

280 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta