Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Har en fråga om hur rälssmörjning går till? (Allmänt)

av eric ⌂, kristinehamn, mndagen 19 augusti 2013, 19:01:41

Ja som ämnet säger

1173 visningar

Har en fråga om hur rälssmörjning går till?

av roggek, mndagen 19 augusti 2013, 19:21:46 @ eric
redigerad av roggek, mndagen 19 augusti 2013, 19:26:18

http://www.youtube.com/watch?v=_qVCqbZSZKI

Visserligen på spanska, men principen beskrivs i denna video. Utförligt 02:50 in i videon...

1024 visningar

av H Lundén @, mndagen 19 augusti 2013, 19:22:27 @ eric

Ingen aning om hur det går till nu, men för tjugo år sedan klickade man sommartid små fettklickar på rälsens översida. Det gjordes med skottpumpar, som var monterade på ett mindre antal lok. Fettmängden var anpassad så att rälsens friktionskoefficient inte antog extremt höga värden vid torrt väder. Jag har för mig att detta behandlades mera utförligt i en annan tråd för några månader sedan.

974 visningar

av Larssa, mndagen 19 augusti 2013, 19:46:47 @ H Lundén
redigerad av Larssa, mndagen 19 augusti 2013, 19:47:37

Ingen aning om hur det går till nu, men för tjugo år sedan klickade man sommartid små fettklickar på rälsens översida. Det gjordes med skottpumpar, som var monterade på ett mindre antal lok. Fettmängden var anpassad så att rälsens friktionskoefficient inte antog extremt höga värden vid torrt väder. Jag har för mig att detta behandlades mera utförligt i en annan tråd för några månader sedan.

Mina kunskaper är också gamla, men det finns väl fortfarande också fasta rälssmörjningsanordningar där en liten mängd fett spottas ut när ett tåg passerar. Ser ut som en cylinder som är monterad vid rälsen. Innan alla lok och övriga fordon blev så täta så att de nästan inte läcker någon olja behövdes inte rälssmörjning i samma utsträckning eller kanske inte alls.

874 visningar

av S-O Strand, Herrljunga, mndagen 19 augusti 2013, 19:55:19 @ Larssa

Mina kunskaper är också gamla, men det finns väl fortfarande också fasta rälssmörjningsanordningar där en liten mängd fett spottas ut när ett tåg passerar. Ser ut som en cylinder som är monterad vid rälsen.

Clicomatic

St

876 visningar

av Åke K ⌂ @, Göteborg, mndagen 19 augusti 2013, 20:04:30 @ S-O Strand

Mina kunskaper är också gamla, men det finns väl fortfarande också fasta rälssmörjningsanordningar där en liten mängd fett spottas ut när ett tåg passerar. Ser ut som en cylinder som är monterad vid rälsen.

Clicomatic

St

Clicomatic i all ära men skall den fungera måste den underhållas och kontrolleras vilket bara sker sporadiskt. Mycket av fettet hamnar dessutom på banvallen.

803 visningar

av Larssa, mndagen 19 augusti 2013, 20:09:12 @ S-O Strand
redigerad av Larssa, mndagen 19 augusti 2013, 20:11:51

Mycket informativ reklam. Skulle nästan platsa i TV-shop. "men inte nog med det, köper du en clicomatic får du dessutom fett för fyra års förbrukning"
För övrigt, minska slitaget med 98 %. Hur räknar man så att man hamnar just på 98 %?

793 visningar

Bilder på Rovab smörjapparat

av 558 jakobsson @, mndagen 19 augusti 2013, 20:49:50 @ eric

[image]
[image]
[image]
Apparaten är placerad strax före triangeln i Laxå vid infarten från Porlahållet och tanken är väl att det ska smörja båda kurvorna in i triangeln. Som bekant leder ju det ena spåret i riktning Laxå Ö och vidare mot Hallsberg. Det andra spåret leder in till Laxå.

Hur styrningen av apparaten går till får någon annan svara på. Rimligen styrs anläggningen av tåg på väg in i triangeln från Porlahållet och utlöser "en lagom klick"? Det finns väl ingen större anledning att smörja rakspåret upp mot Porlamossen...

Porla till höger på den övre bilden, till vänster på de båda övriga.

Rovab smörjmedel mm

800 visningar

Bilder på Rovab smörjapparat

av Peter Sandström @, Sundsvall, tisdagen 20 augusti 2013, 00:13:23 @ 558 jakobsson

De placeras ofta vid plankorsningar för att få tillgång till spänning, och vid plankorsningar finns isoler, och dessa isoler ser inte så trevliga ut efter ett tag, jag hoppas jag slipper vara med och byta någon sådan fettindränkt isol!

---
Fd. SJ, Fd. Banverket, Fd. Banverket Produktion numera certifierad Spårbesiktningsman och småfordonsförare på Infranord AB.

552 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta