Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Kraftdragarna med T43 113 på väg Ludvika-Rotebro m följebil[10 bilder] (Bildvagnen)

av 558 jakobsson @, torsdagen 18 juli 2013, 21:29:05
redigerad av 558 jakobsson, torsdagen 18 juli 2013, 22:12:28

Av en tillfällighet som stavas inköp av vinbärsbuskar på den mycket välsorterade Plantmarknaden i Lindesberg passerades självklart också ortens järnvägsstation. Graf nr 26 för i dag torsdag 18 juli hade visat vad som kunde vara en tungtransport i form av 67193.

Transporten hade startat vid 0130 tiden i natt i Ludvika och hade efter uppehåll i Kopparberg, Rällså och Storå nått Lindesberg. Transformatorn skulle enligt samtal med personal väga 340 ton och vara den tyngsta man kört i år.

Via Frövi-AvestaKrylbo skulle man nu efter ett längre uppehåll i Lindesberg ta sig vidare till Rotebro. Max hastighet 30 på linje och 10 km över växlar och bangårdar. I Rotebro skulle man vara framme först på lördag.

Tågnummer 67162 från Frövi och norrut i dag, i morgon fredag 67198 och 67194 till Krylbo och vidare därifrån som 67195 i morgon eftermiddag mot Sala som passeras cirka midnatt natt mot lördag. 67195 fortsätter sedan och ska enligt grafen nå Upplands Väsby lördag morgon vid 0430 tiden.

Förutom den 32 axliga Uaai vagnen och B5:an som personalvagn tre öppna vagnar och den längst bak med ett elverk. Och så förstås Toyotan smygande efter. Om jag tolkar graferna rätt går den inte med hela vägen. Tack till personal för trevligt samtal.

Reginan på spår 1 i Lindesberg som förbigår 67193 var Joe Hill alias 9012 i tåg 7573. Bilderna som alla är från Lindesberg och spår 2 får tala för sig själva.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

  2586 visningar

Kraftdragarna med T43 113 på väg Ludvika-Rotebro m följebil[10 bilder]

av AK44, torsdagen 18 juli 2013, 23:11:14 @ 558 jakobsson

Den där följebilen, Toyotan, finns det någon mer info om den? Syns inte så bra på bilderna, men driver den med gummihjulen på rälsen?

  1328 visningar

Följebilen i närbild[1 bild]

av 558 jakobsson @, torsdagen 18 juli 2013, 23:22:29 @ AK44

Den där följebilen, Toyotan, finns det någon mer info om den? Syns inte så bra på bilderna, men driver den med gummihjulen på rälsen?

[image]
Den driver som en vanlig bil. Huruvida med 2 eller 4 hjul i detta fall är lite oklart. Styrningen däremot sköts med stålhjul med fläns på skenorna.

  1415 visningar

Följebilen i närbild[1 bild]

av Mattias C @, L-a, torsdagen 18 juli 2013, 23:36:46 @ 558 jakobsson

Ser ut att finnas drsgkrok fram...

Är stålhjulen kopplade till framhjulen så att de svänger när spåret gör det och det i princip inte går att själv vrida på ratten?

  1257 visningar

Följebilen i närbild[1 bild]

av 558 jakobsson @, torsdagen 18 juli 2013, 23:53:10 @ Mattias C
redigerad av 558 jakobsson, torsdagen 18 juli 2013, 23:57:36

Ser ut att finnas drsgkrok fram...

Är stålhjulen kopplade till framhjulen så att de svänger när spåret gör det och det i princip inte går att själv vrida på ratten?

Jag passar på den frågan.
Men andra tyngre spårgående bilar har ju ofta så att framhjulen lyfts upp från rälen när de spårföljande hjulen sänks ner. Kan ju vara så här med. Detaljbilden här är tagen vid stillastående efter ett långt uppehåll. När det började ruila som på sista bilden är ju tyvärr bilen skymd av perrongkanten.

Red: Lagt till en länk till artikel i DT om Raildoc med bild på Toyotan

DT med artikel om Raildoc

  1285 visningar

Följebilen i närbild[1 bild]

av Peo, Bäsna, fredagen 19 juli 2013, 07:24:19 @ 558 jakobsson

Så fick man vara med på bild då.:-D

  1090 visningar

Kraftdragarna med följebil

av Ville, fredagen 19 juli 2013, 15:48:24 @ 558 jakobsson

Varför en följebil? Det har man inte haft förr om åren.

  805 visningar

Kraftdragarna med följebil

av H Karlsson, fredagen 19 juli 2013, 16:39:53 @ Ville

Varför en följebil? Det har man inte haft förr om åren.

Det beror på storlek på lasten. Den här transporten är en av de största.

---
Tryckt tidtabell åter nu!

  768 visningar

Kraftdragarna med följebil

av Leif B @, fredagen 19 juli 2013, 20:46:21 @ H Karlsson

Varför en följebil? Det har man inte haft förr om åren.


Det beror på storlek på lasten. Den här transporten är en av de största.

Står det "Varning Bred last" bakpå skylten?

Ett föredömligt exempel på att järnvägen tar efter vägtrafikens säkerhetstänkande?

/undrar
Leif :-?|

  686 visningar

Kraftdragarna med följebil

av H Karlsson, fredagen 19 juli 2013, 21:04:44 @ Leif B

Varför en följebil? Det har man inte haft förr om åren.


Det beror på storlek på lasten. Den här transporten är en av de största.


Står det "Varning Bred last" bakpå skylten?

Ett föredömligt exempel på att järnvägen tar efter vägtrafikens säkerhetstänkande?

/undrar
Leif :-?|

Nej det handlar om att man mäter för att kolla att allt är OK.

---
Tryckt tidtabell åter nu!

  660 visningar

Kraftdragarna med följebil

av Leif B @, fredagen 19 juli 2013, 21:23:40 @ H Karlsson

Varför en följebil? Det har man inte haft förr om åren.


Det beror på storlek på lasten. Den här transporten är en av de största.


Står det "Varning Bred last" bakpå skylten?

Ett föredömligt exempel på att järnvägen tar efter vägtrafikens säkerhetstänkande?

/undrar
Leif :-?|


Nej det handlar om att man mäter för att kolla att allt är OK.

Vad har vi sagt om att förstöra en god diskussion med fakta!

Nåväl, vad mäter man?

  695 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av Niklas O, fredagen 19 juli 2013, 16:09:57 @ 558 jakobsson

När under lördagen väntas den komma fram. Skulle vara kul att få en bild eller två på transporten när den passerar.

:-ab

---
Fram för moderna lok, vagnar och motorvagnar på Svenska spår.

  852 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av 558 jakobsson @, fredagen 19 juli 2013, 18:56:16 @ Niklas O

När under lördagen väntas den komma fram. Skulle vara kul att få en bild eller två på transporten när den passerar.

:-ab

Om jag följt kedjan i graferna rätt så får du ställa klockan på tidig ringning, daglig graf X024 för lördag och extratåg 67195 har ankomsttid i Upplands Väsby 0431 och sammanfaller där med ett arbete som heter Ö146428. Jag har inte hittat det senare på nätet men det är väl någon form av skydd/arbete på linjen för att få transformatorn på plats. Jag misstänker den ska på plats någonstans där det finns spåranslutning i eller nära Rotebro.

Trafikverket, dagliga grafer

I mitt första inlägg ser du en bild på hur det kan se ut i grafen för ett långsamtgående tåg, i detta fall 67193 mellan Lindesberg och Vedevåg. Du ser där hur lutningen markant skiljer sig från de normalsnabba tågen som har brantare linjer. Röda linjer är extratåg. I mitt första inlägg ser du också hela kedjan av långsamma tåg med alla uppehåll för att passa in i övrig trafik. Uppehåll som kan vara flera timmar. Sista sträckan kommande natt går utan längre uppehåll från Sala och söderut.

  729 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av Niklas O, fredagen 19 juli 2013, 19:06:40 @ 558 jakobsson

Toppen,


I Rotebro på uppspårs sidan har det gjutits en stor yta de senaste månaderna. Så den kommer gå på U1 ner till R för att sedan lastas av.

:-ab

---
Fram för moderna lok, vagnar och motorvagnar på Svenska spår.

  685 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av ekb @, fredagen 19 juli 2013, 19:35:14 @ Niklas O

Toppen,


I Rotebro på uppspårs sidan har det gjutits en stor yta de senaste månaderna. Så den kommer gå på U1 ner till R för att sedan lastas av.

:-ab

Ett hett tips:

http://www.stockholmsstrom.net/vad-hander-i-din-kommun/danderyd/ny-transformatorstation/

  683 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av H Karlsson, fredagen 19 juli 2013, 19:58:16 @ ekb

Ja och trafiken kommer att påverkas i samband med att tingesten lossas:
Stockholms län, banarbete
Starttid: 2013-07-20 22:35 Uppdaterad: 2013-07-16 10:46

Ett arbete i Rotebro från lördag 20 juli kl. 22.35 till söndag 21 juli kl. 07.00 medför begränsad framkomlighet mellan Häggvik och Upplands Väsby. Detta kan orsaka förseningar för fjärrtågen på sträckan Stockholm C-Uppsala, pendeltågen på sträckorna Södertälje centrum-Märsta och Tumba-Uppsala samt för Arlanda Express på sträckan Stockholm C-Arlanda.
Stationer där tågtrafiken kan påverkas:
Häggvik, Norrviken, Rotebro, Upplands Väsby

---
Tryckt tidtabell åter nu!

  653 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av Niklas O, fredagen 19 juli 2013, 20:23:03 @ H Karlsson

Verkar då som om att den kommer att stå uppställd, och efter 22:00 20/7 transporteras till R.

:-ab

---
Fram för moderna lok, vagnar och motorvagnar på Svenska spår.

  637 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av Lennart Fransson, fredagen 19 juli 2013, 21:03:35 @ H Karlsson

Ja och trafiken kommer att påverkas i samband med att tingesten lossas:
Stockholms län, banarbete
Starttid: 2013-07-20 22:35 Uppdaterad: 2013-07-16 10:46

Ett arbete i Rotebro från lördag 20 juli kl. 22.35 till söndag 21 juli kl. 07.00 medför begränsad framkomlighet mellan Häggvik och Upplands Väsby. Detta kan orsaka förseningar för fjärrtågen på sträckan Stockholm C-Uppsala, pendeltågen på sträckorna Södertälje centrum-Märsta och Tumba-Uppsala samt för Arlanda Express på sträckan Stockholm C-Arlanda.
Stationer där tågtrafiken kan påverkas:
Häggvik, Norrviken, Rotebro, Upplands Väsby

Vad är det för fjärrtåg som bara påverkas i Häggvik, Norrviken, Rotebro och Upplands Väsby? :-D

  611 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av H Karlsson, fredagen 19 juli 2013, 21:07:33 @ Lennart Fransson

Ja och trafiken kommer att påverkas i samband med att tingesten lossas:
Stockholms län, banarbete
Starttid: 2013-07-20 22:35 Uppdaterad: 2013-07-16 10:46

Ett arbete i Rotebro från lördag 20 juli kl. 22.35 till söndag 21 juli kl. 07.00 medför begränsad framkomlighet mellan Häggvik och Upplands Väsby. Detta kan orsaka förseningar för fjärrtågen på sträckan Stockholm C-Uppsala, pendeltågen på sträckorna Södertälje centrum-Märsta och Tumba-Uppsala samt för Arlanda Express på sträckan Stockholm C-Arlanda.
Stationer där tågtrafiken kan påverkas:
Häggvik, Norrviken, Rotebro, Upplands Väsby


Vad är det för fjärrtåg som bara påverkas i Häggvik, Norrviken, Rotebro och Upplands Väsby? :-D

Samma sak med pendeltågen. Rimligtvis leder en försening på dessa platser även till påverkan på övriga platser. Jag borde kanske förtydligat att det skrivna var ett citat från Trafikverkets information och det är ju allmänt känt att det är lite si och så med träffsäkerheten i den informationen.

---
Tryckt tidtabell åter nu!

  620 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av MM ⌂ @, fredagen 19 juli 2013, 21:30:36 @ H Karlsson

Ja och trafiken kommer att påverkas i samband med att tingesten lossas:
Stockholms län, banarbete
Starttid: 2013-07-20 22:35 Uppdaterad: 2013-07-16 10:46

Ett arbete i Rotebro från lördag 20 juli kl. 22.35 till söndag 21 juli kl. 07.00 medför begränsad framkomlighet mellan Häggvik och Upplands Väsby. Detta kan orsaka förseningar för fjärrtågen på sträckan Stockholm C-Uppsala, pendeltågen på sträckorna Södertälje centrum-Märsta och Tumba-Uppsala samt för Arlanda Express på sträckan Stockholm C-Arlanda.
Stationer där tågtrafiken kan påverkas:
Häggvik, Norrviken, Rotebro, Upplands Väsby


Vad är det för fjärrtåg som bara påverkas i Häggvik, Norrviken, Rotebro och Upplands Väsby? :-D


Samma sak med pendeltågen. Rimligtvis leder en försening på dessa platser även till påverkan på övriga platser. Jag borde kanske förtydligat att det skrivna var ett citat från Trafikverkets information och det är ju allmänt känt att det är lite si och så med träffsäkerheten i den informationen.

Det där borde gå att ordna ytterst automatiskt på nolltid! Tidtabellen/grafen är känd (till och med daglig graf) och exakt vilka tåg som i normalfallet ska passera platsen är därmed också känt. Det är givetvis också känt var dessa tåg går - och därmed är det lätt att informera om vilka tåg som påverkas på vilka platser.

Givetvis behövs en del engångshandpåläggning och en del handpåläggning vid tidtabellskifte för att allt ska bli rätt, t.ex. för tågen som byter tågnummer vid Jädersbruk måste tågnumret kopplas (om man utgår från tjänstetidtabell/graf och inte allmänhetens tidtabell, vilket borde vara bäst).

Det är oftast en bra idé att flytta jobb från akuta situationer till mer långsiktigt arbete, även om arbetsmängden inte skiljer sig särskilt mycket. Risken att det blir fel p.g.a. brådska minskar.

  611 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av Txp, lrdagen 20 juli 2013, 12:10:11 @ MM

Ja och trafiken kommer att påverkas i samband med att tingesten lossas:
Stockholms län, banarbete
Starttid: 2013-07-20 22:35 Uppdaterad: 2013-07-16 10:46

Ett arbete i Rotebro från lördag 20 juli kl. 22.35 till söndag 21 juli kl. 07.00 medför begränsad framkomlighet mellan Häggvik och Upplands Väsby. Detta kan orsaka förseningar för fjärrtågen på sträckan Stockholm C-Uppsala, pendeltågen på sträckorna Södertälje centrum-Märsta och Tumba-Uppsala samt för Arlanda Express på sträckan Stockholm C-Arlanda.
Stationer där tågtrafiken kan påverkas:
Häggvik, Norrviken, Rotebro, Upplands Väsby


Vad är det för fjärrtåg som bara påverkas i Häggvik, Norrviken, Rotebro och Upplands Väsby? :-D


Samma sak med pendeltågen. Rimligtvis leder en försening på dessa platser även till påverkan på övriga platser. Jag borde kanske förtydligat att det skrivna var ett citat från Trafikverkets information och det är ju allmänt känt att det är lite si och så med träffsäkerheten i den informationen.


Det där borde gå att ordna ytterst automatiskt på nolltid! Tidtabellen/grafen är känd (till och med daglig graf) och exakt vilka tåg som i normalfallet ska passera platsen är därmed också känt. Det är givetvis också känt var dessa tåg går - och därmed är det lätt att informera om vilka tåg som påverkas på vilka platser.

Om allting går så som grafen säger att det ska göra så går det exakt att se vilka tåg som påverkas. Eftersom det inte är normalfallet, utan det normala är snarare att tågen går både sent och tidigt så kan man inte göra den uppskattningen från början, utan då är det bättre att vara lite mer generell. Det räcker med att tågordningen ändras för ett tåg, för att det ska bli en helt annan förseningspåverkan än vad man räknat ut från början. Trafikverket gör ibland sådana här saker när det är långa enkelspårsdrifter på dubbelspårssträckor och jag vill nog hävda att det bara är ett spel för gallerierna och det bästa vore om fjtkl fick avgöra själv vad som ska gå först.

Givetvis behövs en del engångshandpåläggning och en del handpåläggning vid tidtabellskifte för att allt ska bli rätt, t.ex. för tågen som byter tågnummer vid Jädersbruk måste tågnumret kopplas (om man utgår från tjänstetidtabell/graf och inte allmänhetens tidtabell, vilket borde vara bäst).

Det är nog det minsta problemet. Man jobbar ju numera med tåguppdrag och även om TRV inte riktigt fått till det så att tåguppdraget hänger med i skyltningen så fungerar det ändå bättre än tidigare.

Det är oftast en bra idé att flytta jobb från akuta situationer till mer långsiktigt arbete, även om arbetsmängden inte skiljer sig särskilt mycket. Risken att det blir fel p.g.a. brådska minskar.

Visst, men eftersom man inte exakt kan förutse vilka förseningar som kommer uppstå är det dumt att göra ett jobb för tidigt om man ändå måste göra om det. Det är operativ verksamhet vi talar om..

  529 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av MM ⌂ @, lrdagen 20 juli 2013, 21:46:15 @ Txp

Ja och trafiken kommer att påverkas i samband med att tingesten lossas:
Stockholms län, banarbete
Starttid: 2013-07-20 22:35 Uppdaterad: 2013-07-16 10:46

Ett arbete i Rotebro från lördag 20 juli kl. 22.35 till söndag 21 juli kl. 07.00 medför begränsad framkomlighet mellan Häggvik och Upplands Väsby. Detta kan orsaka förseningar för fjärrtågen på sträckan Stockholm C-Uppsala, pendeltågen på sträckorna Södertälje centrum-Märsta och Tumba-Uppsala samt för Arlanda Express på sträckan Stockholm C-Arlanda.
Stationer där tågtrafiken kan påverkas:
Häggvik, Norrviken, Rotebro, Upplands Väsby


Vad är det för fjärrtåg som bara påverkas i Häggvik, Norrviken, Rotebro och Upplands Väsby? :-D


Samma sak med pendeltågen. Rimligtvis leder en försening på dessa platser även till påverkan på övriga platser. Jag borde kanske förtydligat att det skrivna var ett citat från Trafikverkets information och det är ju allmänt känt att det är lite si och så med träffsäkerheten i den informationen.


Det där borde gå att ordna ytterst automatiskt på nolltid! Tidtabellen/grafen är känd (till och med daglig graf) och exakt vilka tåg som i normalfallet ska passera platsen är därmed också känt. Det är givetvis också känt var dessa tåg går - och därmed är det lätt att informera om vilka tåg som påverkas på vilka platser.

Om allting går så som grafen säger att det ska göra så går det exakt att se vilka tåg som påverkas. Eftersom det inte är normalfallet, utan det normala är snarare att tågen går både sent och tidigt så kan man inte göra den uppskattningen från början, utan då är det bättre att vara lite mer generell. Det räcker med att tågordningen ändras för ett tåg, för att det ska bli en helt annan förseningspåverkan än vad man räknat ut från början. Trafikverket gör ibland sådana här saker när det är långa enkelspårsdrifter på dubbelspårssträckor och jag vill nog hävda att det bara är ett spel för gallerierna och det bästa vore om fjtkl fick avgöra själv vad som ska gå först.

Jag var nog lite otydlig. Jag menar alltså att man ur daglig graf och/eller tidtabell ska plocka fram info om vilka andra stationer som också trafikeras av de tåg som ska passera en plats där det uppstått något problem, men när tågnumren plockats fram ska man gå på realtidsinformationen för att avgöra var tågen är (och alltså på det sättet räkna ut exakt vilka av tågen som redan tidigare passer problemplatsne och inte berörs, och vilka tåg som inte passerat eller är på problemplatsen och därför berörs). Historiken för realtidsvisningen skulle givetvis också användas, även om sista Upptåget från Gävle till Uppsala för dagen påverkas av ett stopp i Tierp så är det såklart ingen mening att informera om problem i Gävle ifall tåget redan lämnat Gävle.

Givetvis behövs en del engångshandpåläggning och en del handpåläggning vid tidtabellskifte för att allt ska bli rätt, t.ex. för tågen som byter tågnummer vid Jädersbruk måste tågnumret kopplas (om man utgår från tjänstetidtabell/graf och inte allmänhetens tidtabell, vilket borde vara bäst).


Det är nog det minsta problemet. Man jobbar ju numera med tåguppdrag och även om TRV inte riktigt fått till det så att tåguppdraget hänger med i skyltningen så fungerar det ändå bättre än tidigare.

Aha, bra.

Det är oftast en bra idé att flytta jobb från akuta situationer till mer långsiktigt arbete, även om arbetsmängden inte skiljer sig särskilt mycket. Risken att det blir fel p.g.a. brådska minskar.


Visst, men eftersom man inte exakt kan förutse vilka förseningar som kommer uppstå är det dumt att göra ett jobb för tidigt om man ändå måste göra om det. Det är operativ verksamhet vi talar om..

Med tillräcklig beräkningskapacitet så kan "allt" beräknas i förväg, åtminstone om man också nöjer sig med att ha vissa fasta steg i beskrivningen av problemen (t.ex. att hastighetsnedsättningar bara görs med jämna 10km/h-steg, att beräknad tid för ett stopp bara görs med jämna 10min-steg o.s.v. . :-)

  484 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av Daniel M, fredagen 19 juli 2013, 23:45:26 @ Niklas O

ca 22:30, ev 22:33 backas hela tåget från Upplans Väsby ner till Rotebro då man inte låter loket gå runt i Rotebro. Sedan går tåget lossat tillbaka tidigt på söndagsmorgonen.

Jag ska försöka hinna ta några bilder men lovar inget. Det blir jag som backar ner på lördag kväll.

  626 visningar

Kraftdragarna Ludvika-Rotebro Ank. Upv-R under lördagen?

av Niklas O, lrdagen 20 juli 2013, 00:19:31 @ Daniel M

Daniel, skicka ett mail till mig.

:o)

---
Fram för moderna lok, vagnar och motorvagnar på Svenska spår.

  592 visningar

Uppdatering

av Daniel M, lrdagen 20 juli 2013, 10:48:21 @ Daniel M

Transporten har blivit försenad och stående i Knivsta. Detta då plattformen där var för hög. Man planerar ny avgång därifrån 20:30 ikväll för att komma i rätt läge i Upplands Väsby. Det kan bli störningar i övrig trafik på grund av detta.

  703 visningar

Uppdatering

av Ville, lrdagen 20 juli 2013, 11:18:51 @ Daniel M
redigerad av Ville, lrdagen 20 juli 2013, 11:21:49

Transporten har blivit försenad och stående i Knivsta. Detta då plattformen där var för hög. Man planerar ny avgång därifrån 20:30 ikväll för att komma i rätt läge i Upplands Väsby. Det kan bli störningar i övrig trafik på grund av detta.

Ja, plattformen är ju helt nyligen höjd några centimeter i Knivsta..   Vad gör man nu? :-?|

info

  591 visningar

Uppdatering - fråga om rutiner

av Kent A, lrdagen 20 juli 2013, 11:46:01 @ Ville

Hur hanteras detta i ferroviala sammanhang.

Personligen hanterar jag det ofta på väg
Där ger jag (eller TrV efter att ha frågat mig) tillstånd till överstora transporter varje vecka.

I villkoren för breda transporter ingår dock att det är tillståndshavaren som innan transporten påbörjas skall förvissa sig om att den föreslagna och godkända transportvägen är framkomlig för transporten.
(D.v.s att ingen har schaktat upp ett hål eller satt upp avspärrningar etc) men hur är det i jvg-sammanhang, vem skulle ha kollat att transporten kunde passera alla plattformar längs vägen?????

  672 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum