Pendeltåg till Holmsund (Allmänt)
http://www.vk.se/868448/pendeltag-till-holmsund#disqus_thread
---
Mina youtube videos finns här!
Pendeltåg till Holmsund
Hur är beläggningen på sträckan Vännäs-Umeå ?
Pendeltåg till Holmsund
Jag skulle gärna se andra sträckor också. Som luttrad iakttagare tror jag att det är bäst för både resenärer och tågbolag och järnvägen som företeelse att man första försöker få´ordning på det som nu trafikeras.
Jag skulle gärna ha trafik (Umeå)-Örnsköldsvik-Sollefteå-Bräcke. Men när väldigt mycket går på "kryckor" känns det inte bra att skaffa en krycka till.
Pelle Björkman
Pendeltåg till Holmsund
Verkar som att det inte blev nån affär med de 6 Y1 som det var tal om i början på året ? Eller är jag felinformerad ?
Ett antal reservfordon är väl vad som krävs för att trafiken skall bli driftsäker.
Pendeltåg till Holmsund
Jag skulle gärna se andra sträckor också. Som luttrad iakttagare tror jag att det är bäst för både resenärer och tågbolag och järnvägen som företeelse att man första försöker få´ordning på det som nu trafikeras.
Jag skulle gärna ha trafik (Umeå)-Örnsköldsvik-Sollefteå-Bräcke. Men när väldigt mycket går på "kryckor" känns det inte bra att skaffa en krycka till.Pelle Björkman
Ska man få den senare att gå ihop måste man ha nog ha stopp även i långsele, bispgården, ragunda, kälarne och nyhem med. Då skulle dessutom många av dessa orter bli bra mycket attraktivare.
Pendeltåg till Holmsund
Jag skulle gärna se andra sträckor också. Som luttrad iakttagare tror jag att det är bäst för både resenärer och tågbolag och järnvägen som företeelse att man första försöker få´ordning på det som nu trafikeras.
Jag skulle gärna ha trafik (Umeå)-Örnsköldsvik-Sollefteå-Bräcke. Men när väldigt mycket går på "kryckor" känns det inte bra att skaffa en krycka till.Pelle Björkman
Ska man få den senare att gå ihop måste man ha nog ha stopp även i långsele, bispgården, ragunda, kälarne och nyhem med. Då skulle dessutom många av dessa orter bli bra mycket '
attraktivare.
En skiss som norrtåg gjorde för några år sedan, innan röran på det nuvarande turupplägget sattte igång, hade uppehåll i Sollefteå, Långsele, Bispgården och/eller Ragunda, Kälarne, Bräcke, Gällö.
2 tågpar Östersund-Umeå samt 2 tillkommancde tågpar Långsele-Umeå.
Pelle Björkman
Pendeltåg till Holmsund
Jag skulle gärna se andra sträckor också. Som luttrad iakttagare tror jag att det är bäst för både resenärer och tågbolag och järnvägen som företeelse att man första försöker få´ordning på det som nu trafikeras.
Jag skulle gärna ha trafik (Umeå)-Örnsköldsvik-Sollefteå-Bräcke. Men när väldigt mycket går på "kryckor" känns det inte bra att skaffa en krycka till.Pelle Björkman
Ska man få den senare att gå ihop måste man ha nog ha stopp även i långsele, bispgården, ragunda, kälarne och nyhem med. Då skulle dessutom många av dessa orter bli bra mycket '
attraktivare.
En skiss som norrtåg gjorde för några år sedan, innan röran på det nuvarande turupplägget sattte igång, hade uppehåll i Sollefteå, Långsele, Bispgården och/eller Ragunda, Kälarne, Bräcke, Gällö.
2 tågpar Östersund-Umeå samt 2 tillkommancde tågpar Långsele-Umeå.Pelle Björkman
När var de man slutade med rälsbussrna där? Var det runt 1990?
Pendeltåg till Holmsund
Om du menar Långsele så var det juni 1985 (tågplaneskiftet) som motorvagnarna togs bort mot Hoting. Ett år senare försvann de två tågparen på Bräcke.
Pelle Björkman
Pendeltåg till Holmsund
Hur är beläggningen på sträckan Vännäs-Umeå ?
De gånger jag har åkt samt fotograferat de X11:or som går på vardagarna har beläggningen varit bra. Verkar vara många som arbetspendlar till Umeå.
Frågade ombordaren när jag åkte sist om det förekommer att folk får stå på populära avgångar. -Inte ännu men det har varit nära. Blev svarade hen...
/Jeff
---
Mina youtube videos finns här!
Pendeltåg till Holmsund
Ja, drar man in bussar samtidigt så måste man ju välja tåget vare sig man vill eller inte.
Pendeltåg till Holmsund
Trevligt att höra att det är många som utnyttjar tåget. Då är det kanske en rimligt att låta tåget vända i Holmsund i stället för Umeå.
Norra Sverige behöver också bättre kollektivtrafik och bättre vägar.
Pendeltåg till Holmsund
Det skulle behövas en till Station i Umeå. En på Västerslätt. Är många som jobbar där. Bygg en enkel station med två plattformsspår norr om Godsbangården. Så kan Norrtågs tåg mot Örnsköldsvik/Sundsvall vända där och Vännäs-pendeln samt tåget till Lycksele stanna där.
---
Mina youtube videos finns här!
En annan sträcka
Det kan helt säkert inträffa att utbud ökar efterfrågan. När jag var en ung tågnörd så kunde man välja mellan ett par avgångar per dag mellan Osby och Hästveda. Vi talar om SSB nu. Dessa båda avgångar trafikerades med Da+B8 någonting. Nu går det ett Öresundståg varje timme och snart kompletteras de med Pågatåg. Det är ofta enbart ståplats som erbjuds på Öresundstågen och jag har aldrig sett så många vänta på tåget i Osby som nu. Da+B8 var ju riktiga tåg och dagens uppenbarelser vill jag inte prata om men de var spårbundna Trots allt.