Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

HJÄLP! Elvagn för expressgods? (Allmänt)

av Godsfinkan, sndagen 14 april 2013, 23:54:09

Hej!
Besökte idag min barndoms järnvägsstation, och kom helt sonika ihåg en sorts orangea (?) små "truckvagnar", antagligen eldrivna som kördes ut från godsavdelningen till perrongen för att lasta/lossa de "godsrum" som fanns i vissa personvagnar.
Humparen själv körde som jag minns det vagnen stående på ena kortsidan.

Vad var det för märkligt fordon? Var byggdes de? Och när? Var de i bruk länge?
Och framför allt, är det någon mer som minns dem??

Har hakat på det där och är tacksam för alla svar!

1837 visningar

HJÄLP! Elvagn för expressgods?

av Jan Bengtsson @, mndagen 15 april 2013, 00:28:08 @ Godsfinkan

Hej!
Besökte idag min barndoms järnvägsstation, och kom helt sonika ihåg en sorts orangea (?) små "truckvagnar", antagligen eldrivna som kördes ut från godsavdelningen till perrongen för att lasta/lossa de "godsrum" som fanns i vissa personvagnar.

Javisst minns jag dem. Fanns på många stationer. Vanligen i orange målning. Men på några håll fanns gula tillhörande Posten, t ex i Malmö.

1478 visningar

av Lennart Petersen @, mndagen 15 april 2013, 00:40:23 @ Jan Bengtsson

Hej!

Javisst minns jag dem. Fanns på många stationer. Vanligen i orange målning. Men på några håll fanns gula tillhörande Posten, t ex i Malmö.

Från Halmstad minns jag att Posten hade en sådan och det som föreföll mig märkligt var att den fick köras i vanlig gatutrafik och det gjorde man mellan Centralstationen och huvudpostkontoret på Viktoriagatan. Föraren var ju på ett för nutiden märkligt oskyddad. Han (det var alltid en han då) stod ju framför gaveln på en platta och manövrerade styrde vagnen med en stång samtidigt som motor och broms reglerades med en fotplatta.

1389 visningar

HJÄLP! Elvagn för expressgods, resgods och post.

av Lars Olof Lidmo @, Trollhättan, mndagen 15 april 2013, 06:10:05 @ Lennart Petersen
redigerad av Lars Olof Lidmo, mndagen 15 april 2013, 06:11:43

Trucken hade 3 olika möjligheter att bromsa, släppa fotplatta var en katastrof men även "handbroms" då man lämnade trucken. Spaken längs till höger i bild påverkade truckens trumbroms, sedan fanns elbromsen. Körhandtaget hade 3 körlägen fram och ett bromsläge, likaså vid körning back. Trucken var fyrhjulsstyrd och väldigt smidig att köra, dock svårkörd på halt underlag då den inte gick att smyga igång, ville då gärna spinna loss på första körläget. Vi fick dra högst 4 stycken släpvagnar med trucken. Skulle tro att 15 km/tim var en realistisk fart på trucken men givetvis kunde det gå fortare om det lutade utför.

1296 visningar

Plattformstruck

av Gunnar Lindkvist @, Uppsala, mndagen 15 april 2013, 00:50:44 @ Godsfinkan

En sådan här?

[image]

Järnvägsmuseidagen 2008.

/Gunnar

1450 visningar

Plattformstruck

av Harald Nordius @, mndagen 15 april 2013, 05:16:42 @ Gunnar Lindkvist

En sådan här?

[image]

Järnvägsmuseidagen 2008.

/Gunnar

Man styrde inte fart och broms med fotplattan. Det gjorde man med en spak som manövrerades med vänster hand. Den sitter tydligen i andra änden på bildens truck, men man ser kulissen som gjorde att man måste dra spaken åt sig för att kunna trycka den nedåt (fart). Den ena fotplattan var ett slags säkerhetsgrepp och parkeringsbroms. Om man släppte upp den så bröts pådraget och trucken bromsades.

Jag tvivlar på att hastigheten var så hög som 30 km/h. Runt 20 skulle jag snarare tro. Även i Uppsala körde vi med sådana truckar i gatutrafik mellan postkontoret och stationen, med två obromsade släpvagnar dessutom.

1276 visningar

Plattformstruck

av Godsfinkan, mndagen 15 april 2013, 07:43:00 @ Harald Nordius

Tack alla!
Vet inte hur många bildgooglingar jag kollade igenom igår. :-)

1169 visningar

Plattformstruck

av Anders Jansson @, Göteborg, mndagen 15 april 2013, 10:37:09 @ Harald Nordius

En sådan här?

[image]

Järnvägsmuseidagen 2008.

/Gunnar

Man styrde inte fart och broms med fotplattan. Det gjorde man med en spak som manövrerades med vänster hand. Den sitter tydligen i andra änden på bildens truck, men man ser kulissen som gjorde att man måste dra spaken åt sig för att kunna trycka den nedåt (fart). Den ena fotplattan var ett slags säkerhetsgrepp och parkeringsbroms. Om man släppte upp den så bröts pådraget och trucken bromsades.

Det var olika spakar för pådrag och broms. Spaken för pådrag saknas mycket riktigt på bilden. Förhoppningsvis i tryggt förvar hos föraren. Den fungerade även som "nyckel" så att ingen obehörig kunde flytta trucken. "höger-nedåt" fanns tre fartlägen framåt. "vänster-uppåt" fanns tre fartlägen bakåt. Bromsning gjordes med den intilliggande spaken som trycktes framåt nedåt.

Start i backe krävde viss övning. Ner med bromsplatten och sedan omedelbart pådrag. Pådrag före eller samtidigt som bromsplattan trycktes ner resulterade i att man rullade baklänges. Sammalunda om pådraget inte kom direkt efter att bromsplattan tryckts ner.

Jag tvivlar på att hastigheten var så hög som 30 km/h. Runt 20 skulle jag snarare tro. Även i Uppsala körde vi med sådana truckar i gatutrafik mellan postkontoret och stationen, med två obromsade släpvagnar dessutom.

Farten var i högsta grad individuell per truck beroende på batterikapacitet och laddningsstatus. Posten i Göteborg hade en truck som olastad kanske kunde komma upp i 15-20 km/t. Andra var betydligt segare och kanske toppade vid 5 km/t med last.

I Göteborg tilläts 3 obromsade perrongvagnar på släp mellan posten vid Åkareplatsen och Göteborg C/Nils Ericsonsplatsen. Detta genom ganska tät trafik. För körning i gatutrafik fanns inga formella krav. För körning inom Göteborg C krävdes "truckkort" utfärdat. Posten utbildade och Uins examinerade. Utöver praktisk utbildning ingick viss signalgivning som exempelvis "stopp" med såväl dag- som nattsignal.

1400 visningar

Plattformstruck

av Jesse, mndagen 15 april 2013, 21:50:34 @ Harald Nordius

[image]

Man styrde inte fart och broms med fotplattan. Det gjorde man med en spak som manövrerades med vänster hand. Den sitter tydligen i andra änden på bildens truck, men man ser kulissen som gjorde att man måste dra ...

Vad jag förstår betyder det att man körde trucken från framänden. Riktigt?

806 visningar

Plattformstruck

av Lennart Petersen @, mndagen 15 april 2013, 22:20:21 @ Jesse

[image]

Man styrde inte fart och broms med fotplattan. Det gjorde man med en spak som manövrerades med vänster hand. Den sitter tydligen i andra änden på bildens truck, men man ser kulissen som gjorde att man måste dra ...

Ja korrekt. Längst fram och inte fanns det några skydd som hjäm eller mc-overall. Ute i blandad gatutrafik så såg det rejält farligt ut och det var det nog också.

744 visningar

Plattformstruck

av Åke K ⌂ @, Göteborg, mndagen 15 april 2013, 22:24:37 @ Lennart Petersen

[image]

Ja korrekt. Längst fram och inte fanns det några skydd som hjäm eller mc-overall. Ute i blandad gatutrafik så såg det rejält farligt ut och det var det nog också.

Fast det fanns möjlighet att föraren vände sig om och körde åt andra hållet.

752 visningar

Plattformstruck

av Funderingar under hatten, Överum, tisdagen 16 april 2013, 07:37:09 @ Åke K

[image]

... och plattformstrucken på bilden kan man köra från båda ändar, se styrspakarna som sticker rat upp samt fotbräda i båda ändar ... som ett tvåhyttslok !!
Det fanns även dylika truckar med förarplats endast i ena änden men likafullt kunde man köra dem åt båda håll utom då när man hade kärror på släp.

/ Hannu med hatten som iakttagit dylika både på finska och svenska plattformar !

724 visningar

Plattformstruck

av Harald Nordius @, tisdagen 16 april 2013, 07:57:09 @ Åke K

[image]

Knappast farligare än att cykla och det gick i måttlig cykelfart. Cykelhjälmar fanns ju inte heller på den tiden.

Men man körde nog inte någon längre sträcka så, eftersom det var rätt obekvämt med styrspakens handtag bakom ryggen.

721 visningar

Plattformstruck

av Åke K ⌂ @, Göteborg, tisdagen 16 april 2013, 10:06:34 @ Harald Nordius

Vem var tillverkare?

706 visningar

Plattformstruck

av Anders Jansson @, Göteborg, tisdagen 16 april 2013, 22:10:44 @ Åke K

Vem var tillverkare?

ASEA Härnöverken

699 visningar

HJÄLP! Elvagn för expressgods - batteri?

av Per8, mndagen 15 april 2013, 01:03:23 @ Godsfinkan

Hej!

Vad slags batterier (kemi) användes?
Motoreffekt?

1263 visningar

av Lennart Petersen @, mndagen 15 april 2013, 02:19:20 @ Per8

Hej!

Kan knappast ha varit något annat än NiFe ackumulatorer

Motoreffekt?

Som för Rolls Royce... tillräckligt !

För en topphastighet på kanske 30km/t

1223 visningar

av Lindningskopplare, Skräckkammaren, mndagen 15 april 2013, 02:42:51 @ Lennart Petersen

Hej!

Motoreffekt?

30?! Det låter totalt livsfarligt med den förarplatsen. Gick de så fort?

---
Numera IGBT-transistor i U8-skåpet.

1227 visningar

av Lennart Petersen @, mndagen 15 april 2013, 02:55:14 @ Lindningskopplare

Hej!

Motoreffekt?

30?! Det låter totalt livsfarligt med den förarplatsen. Gick de så fort?

Jag uppfattade det som att dom gick ungefär som när man cyklar snabbt och det verkade som att de kunde speeda på rätt bra. Men visst såg det farligt ut och idag hade väl trafikmyndigheterna fått fullständig hicka om någon frågat om att köra sådant.

1213 visningar

HJÄLP! Elvagn för expressgods - 4 kW motor?

av Per8, mndagen 15 april 2013, 03:00:56 @ Lennart Petersen

Hur länge kunde man köra på de?

Motoreffekt?

Om topphastigheten är 30 km/h och accelerationstiden är 2 s samt vikten gissningsvis är 250 kg så borde motoreffekten vara cirka 4 kW.

1213 visningar

av Peking @, Norrköping, mndagen 15 april 2013, 12:14:25 @ Godsfinkan

av Per8, mndagen 15 april 2013, 22:47:08 @ Peking

772 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta