Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Gångbiljett (Allmänt)

av Sune Nylén, fredagen 1 mars 2013, 18:33:00
redigerad av Sune Nylén, fredagen 1 mars 2013, 18:41:29

I ett inlägg nämndes ordet Banbiljett.
Det var väl inte helt rätt. Det hette gångbiljett, och såldes i gamla tider,och berättigade innehavaren att begagna banan för att användas som gångväg.
En sådan såldes att gälla för en person eller att innehavaren hade rätt att medföra ett sällskap.
Den utställdes för viss tid att gälla mellan två stationer vanligtvis, och det ålåg sträckvakten (Bv) att kontrollera att den eller de som begagnade banan
för promenad innehade dylik biljett. I annat fall skulle personen ifråga rapporteras till närmsta befäl. Varefter han fick böta.
När systemet avskaffades vet jag inte, men högre tåghastigheter och bättre vägar
gjorde väl att det upphörde.:-) Sune

1098 visningar

Perrongbiljett?

av Andreas Eriksson @, Nås, fredagen 1 mars 2013, 18:51:25 @ Sune Nylén

Vad var en perrongbiljett då som också nämns i tråden?

---
http://www.youtube.com/watch?v=m6JpHAKM-3g

699 visningar

Perrongbiljett?

av Jan-Olof Åkerlund @, Sollentuna, fredagen 1 mars 2013, 18:54:36 @ Andreas Eriksson

En biljett för att få gå ut på perrongen om man inte hade färdbiljett

636 visningar

Perrongbiljett?

av Lennart Petersen @, fredagen 1 mars 2013, 19:11:08 @ Jan-Olof Åkerlund

Dom hängde däremot med rätt länge och det var väl så länge som man hade spärrar på de större stationerna. På Stockholm C slopades väl vad jag vet spärrarna när gångtunneln kom i mitten på 50-talet men automaterna för perrongbiljetter stod av någon anledning kvar till en bit in på 60-talet.

623 visningar

Perrongbiljett?

av Andreas Eriksson @, Nås, fredagen 1 mars 2013, 21:44:41 @ Lennart Petersen

Vad fyllde det egentligen för funktion?

---
http://www.youtube.com/watch?v=m6JpHAKM-3g

408 visningar

Perrongbiljett?

av Lennart Petersen @, fredagen 1 mars 2013, 22:39:35 @ Andreas Eriksson

Vad fyllde det egentligen för funktion?

Funktionen var att man hade bara tillträde till plattformen och kom igenom spärren om man visade upp en giltig färdbiljett.
Med en perrongbiljett kunde man följa eller möta någon på plattformen, Tågdiggare fanns väl inte så många på den tiden men rent hypotetiskt kunde ju en sådan med perrongbiljett stanna på plattformen för att fota och så.

357 visningar

Perrongbiljett?

av Hasse Hagberg, Södermalm, fredagen 1 mars 2013, 23:19:37 @ Lennart Petersen

Det är möjligt att det inte fanns så många tågdiggare då. Jag vet i alla fall, att jag var en. I tidigt 50-tal hände det då och då, att jag och min kompis Christer åkte ner till Centralen och köpte perrongbiljett i automaten för 10 öre enbart i syfte att gå ut på perrongerna och titta på tågen. Det var väl inget konstigt med det?

---
Tågfarare i österled.

344 visningar

Perrongbiljett?

av Lennart Petersen @, fredagen 1 mars 2013, 23:24:15 @ Hasse Hagberg

Det är möjligt att det inte fanns så många tågdiggare då. Jag vet i alla fall, att jag var en. I tidigt 50-tal hände det då och då, att jag och min kompis Christer åkte ner till Centralen och köpte perrongbiljett i automaten för 10 öre enbart i syfte att gå ut på perrongerna och titta på tågen. Det var väl inget konstigt med det?

Nej det var ju helt legitimt, jag antydde väl inget annat ?

483 visningar

Perrongbiljett?

av Mattias C @, L-a, fredagen 1 mars 2013, 21:28:11 @ Jan-Olof Åkerlund

Finns fortfarande i tunnelbanan/Hochbahn i Hamburg.

448 visningar

Perrongbiljett?

av Bönan @, Fagersta, fredagen 1 mars 2013, 21:51:45 @ Mattias C

Finns det inte på Arlanda C också?

378 visningar

Perrongbiljett?

av Lennart Petersen @, fredagen 1 mars 2013, 22:42:18 @ Bönan

Det kanske inte är helt jämförbart, man måste betala en avgift på 75kr (om det inte är inkluderat i blijetten) för att komma igenom passagen till/från
Arlanda C. Men man kan vistas på plattformen utan någon avgift t.ex om man kommer med ett SL-tåg och åker igen med et annat tåg utan att ha lämnat stationen.

343 visningar

Perrongbiljett?

av ToHo @, lrdagen 2 mars 2013, 06:12:51 @ Lennart Petersen

Det kanske inte är helt jämförbart, man måste betala en avgift på 75kr (om det inte är inkluderat i blijetten) för att komma igenom passagen till/från
Arlanda C. Men man kan vistas på plattformen utan någon avgift t.ex om man kommer med ett SL-tåg och åker igen med et annat tåg utan att ha lämnat stationen.

Skulle man inte kunna säga att en plattformsbiljett på Arlanda central kostar "endast" 75 SEK?

275 visningar

Perrongbiljett?

av Lennart Petersen @, lrdagen 2 mars 2013, 16:54:11 @ ToHo

Skulle man inte kunna säga att en plattformsbiljett på Arlanda central kostar "endast" 75 SEK?

Men den är ju helt gratis om man kommer med tåg, det är bara den som från flygplatsen vill gå ner och inspektera plattformen som behöver betala.

177 visningar

Perrongbiljett?

av Kent A, lrdagen 2 mars 2013, 16:58:10 @ Lennart Petersen

Men, så har det ju alltid varit, även när det såldes särskilda perrongbiljetter hos SJ eller VB eller whatever. Hade du biljett till tåget så ingick tillstånd att beträda perrongen. Och för att från tåg beträda perrongen vid Arlande måste du först inhandla en biljett (för en eller flera resor, till eller via Arlanda) och då ingår "perrongbiljetten"

162 visningar

Perrongbiljett?

av Lennart Petersen @, lrdagen 2 mars 2013, 17:07:38 @ Kent A

Men, så har det ju alltid varit, även när det såldes särskilda perrongbiljetter hos SJ eller VB eller whatever. Hade du biljett till tåget så ingick tillstånd att beträda perrongen.

-----
Ja men man behöver inte betala 75kr extra för att beträda plattformen, det var ju det jag svarade på.

Och för att från tåg beträda perrongen vid Arlande måste du först inhandla en biljett (för en eller flera resor, till eller via Arlanda) och då ingår "perrongbiljetten"
------
Det är ju fortfarande legitimt att köpa biljett ombord på SJ tåg så då ska det räcka med stationsavgiften för att komma in.

174 visningar

Perrongbiljett?

av MM ⌂ @, lrdagen 2 mars 2013, 00:47:33 @ Mattias C
redigerad av MM, lrdagen 2 mars 2013, 00:47:56

Finns fortfarande i tunnelbanan/Hochbahn i Hamburg.

Finns även i München:
[image]

Däremot gick det inte att handla en "ogiltlig testbiljett", jag försökte verkligen: ;-)
[image]

297 visningar

Gångbiljett [Bilder på google]

av Leif B @, fredagen 1 mars 2013, 19:09:18 @ Sune Nylén

Några bilder poå gångbiljetter kan man hitta med google. Beakta baksidan!

630 visningar

Gångbiljett – "Banvallsbiljett" ;-)

av Arne, Kungsholmen 王の島, lrdagen 2 mars 2013, 00:07:23 @ Sune Nylén

Det var väl inte helt rätt. Det hette gångbiljett, och såldes i gamla tider,och berättigade innehavaren att begagna banan för att användas som gångväg.
En sådan såldes att gälla för en person eller att innehavaren hade rätt att medföra ett sällskap.
Den utställdes för viss tid att gälla mellan två stationer vanligtvis, och det ålåg sträckvakten (Bv) att kontrollera att den eller de som begagnade banan
för promenad innehade dylik biljett. I annat fall skulle personen ifråga rapporteras till närmsta befäl. Varefter han fick böta.
När systemet avskaffades vet jag inte, men högre tåghastigheter och bättre vägar

Frågan är om det inte funnits namnet 'banvallsbiljett' också! I det här inlägget från dåtida Postvagnen i augusti 2001 från Tydals sparade PV-arkiv förekommer uttrycket 'banvallsbiljett'.

Citat:
"Banvallsbiljett"

(Johan | 2001-08-12 21:43)
Enligt viss forskning, principen "gräv där du står" har visat att det förekom banvallsbiljetter på sträckan Kallhäll-Stäket i början på 1900-talet. Det var arbetare på Bolinders verkstäder som bodde i Stäket. De köpte en banvallsbiljett för åtta öre i månaden av stinsen och fick då gå på banvallen till Kallhäll eller omvänt. Dessa personer fick visa biljett både vid entre på banvallen och vid utgång från banvallen. Detta förkortade promenaden med ca fyra kilometer.
Fanns detta fenomen på annat håll i landet också??

PS. Det verkar ju som man i de flesta fall gick utmed banvallen. Men förekom det att man fick cykla också? Och då menar jag alltså inte cykla dressin utan att man på den smala remsan mark utanför spåret och sliprarna kunde framföra sin egen velociped? :-D

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

340 visningar

Gångbiljett – "Banvallsbiljett" ;-)

av Leif B @, lrdagen 2 mars 2013, 08:57:35 @ Arne

Frågan är om det inte funnits namnet 'banvallsbiljett' också! I det här inlägget från dåtida Postvagnen i augusti 2001 från Tydals sparade PV-arkiv förekommer uttrycket 'banvallsbiljett'.

Citat:
"Banvallsbiljett"

(Johan | 2001-08-12 21:43)
Enligt viss forskning, principen "gräv där du står" har visat att det förekom banvallsbiljetter på sträckan Kallhäll-Stäket i början på 1900-talet. Det var arbetare på Bolinders verkstäder som bodde i Stäket. De köpte en banvallsbiljett för åtta öre i månaden av stinsen och fick då gå på banvallen till Kallhäll eller omvänt. Dessa personer fick visa biljett både vid entre på banvallen och vid utgång från banvallen. Detta förkortade promenaden med ca fyra kilometer.
Fanns detta fenomen på annat håll i landet också??

PS. Det verkar ju som man i de flesta fall gick utmed banvallen. Men förekom det att man fick cykla också? Och då menar jag alltså inte cykla dressin utan att man på den smala remsan mark utanför spåret och sliprarna kunde framföra sin egen velociped? :-D

Nej, det är inte troligt. Just att folk går - eller cyklar - vid slipersändarna orsakar extra arbete för järnvägen. Då trampas gruset ner så att slipersändarna ligger fria, och då ökar risken att sliprarna och spåret rör sig i sidled, t ex solkurvor, så det ville man undvika. Se texten på baksidan av den gröna biljetten.

Dessa punkter handlar om just detta:
"att gå midt å banvallen och endast då tåg möter eller passerar gå utom spåren;
att ej onödigt nedtrampa doseringen"

/Leif

531 visningar

Gångbiljett

av Lars Olsen, lrdagen 2 mars 2013, 19:34:02 @ Sune Nylén

Gångbiljett

av Elias @, lrdagen 2 mars 2013, 21:42:25 @ Lars Olsen

Årskort sepia, anno 1916. :)

181 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta