Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Hela DVVJ, del 6: Gustavsfors - Blomskogs kyrka (Bildvagnen)

av Roy Mårtensson @, Stockholm, lrdagen 26 januari 2013, 20:15:56

Del 1 - Mellerud - Åsensbruk
Del 2 - Håverud - Tisselskog
Del 3 - Dals Långed - Billingsfors
Del 4 - Billingsfors - Bengtsfors
Del 5 - Bengtsfors - Kråkviken

Vi når banans sista anhalt i Dalsland, Gustavsfors. En småort som 2010 hade 115 invånare. Som jämförelse hade Gustavsfors 305 invånare 1945. Dalslands kanal passerar orten och där vid slussen och vattnet låg sedan 1875 en sulfatfabrik, som lades ned 1944. Den som trampar dressin längs hela sträckan och vill proviantera måste så göra här, då enda lanthandeln finns här sedan den i Blomskog lades ned på 00-talet.

[image]
Stationen var bemannad fram till 30 maj 1965. Sedan har det varit privatbostad i många år och har i omgångar byggts om, men fortfarande i maj 2003 hade den kvar karaktären av ett f.d. stationshus.

[image]
Tyvärr är detta förlorat numera. I september i fjol såg det ut så här, efter ytterligare ombyggnationer.

[image]
Efter avbemanningen uppfördes en väntkur vid norra plattformsänden. Foto söderut 23 april 2012.

[image]
Där inne ligger en gammal skylt, dock inte den som ursprungligen satt på stationshuset.

[image]
Ett av sidospåren ligger kvar vid lastkajen och godsmagasinet. Godstrafiken hit upphörde 1 juni 1975. Efter brukets nedläggning var AB Stille-Werner som tillverkade sanitetsartiklar den störste godskunden.

[image]
En kilometer norr om stationen korsar banan Dalslands kanal på en klaffbro tillverkad av Bergsunds Mekaniska Verkstad. Den hade en segelfri höjd på 16 meter och blev på 40-talet ombyggd till fast bro.

[image]
Båda bilderna från 23 april 2012.

[image]
Direkt vid norra brofästet ligger Gustavsfors banvaktsstuga, i någotsånär ursprungligt skick.

[image]
Nu har vi kommit in i Värmland, och till Blomskogs kyrka. Här fanns från 30-talet en liten hållplats, som första gången förekom i tryck 1935, men hur länge den varit i bruk är oklart. Förmodligen inte sedan SJ tog över 1948, dock så låg plattformen kvar in på 60-talet. Det var en enkel stenkantad grusplattform utan mycket annat och låg till höger om spåret i bilden, mellan de två övergångarna. Foto norrut...

[image]
...och söderut. Kyrkogården i Blomskog ligger på båda sidorna om banan.
Båda bilderna från 23 april 2012.

Fortsättning följer..!

1975 visningar

Hela DVVJ, del 6: Gustavsfors - Blomskogs kyrka

av Nordanvinden81 @, Billingsfors, lrdagen 26 januari 2013, 20:33:17 @ Roy Mårtensson

Tack för underbara bilder. Man borde ju nästan åkt dressin på sträckan när man bor så nära.

---
Pontus

746 visningar

av Roy Mårtensson @, Stockholm, lrdagen 26 januari 2013, 23:01:21 @ Nordanvinden81

Tack för underbara bilder. Man borde ju nästan åkt dressin på sträckan när man bor så nära.

Tack själv! Ta en tur i sommar vetja! :-)

604 visningar

av Bengt G H, Värnamo, lrdagen 26 januari 2013, 22:18:49 @ Roy Mårtensson

[image]
Efter avbemanningen uppfördes en väntkur vid norra plattformsänden. Foto söderut 23 april 2012.

Jag följer med intresse din fina dokumentation av hur det ser ut längs DVVJ idag.

Jag passar på att tacka med en bild från nästan samma vinkel 27 år tidigare, den 14 juni 1985.

[image]

661 visningar

av Roy Mårtensson @, Stockholm, lrdagen 26 januari 2013, 22:58:53 @ Bengt G H
redigerad av Roy Mårtensson, lrdagen 26 januari 2013, 22:59:08

Jag följer med intresse din fina dokumentation av hur det ser ut längs DVVJ idag.

Jag passar på att tacka med en bild från nästan samma vinkel 27 år tidigare, den 14 juni 1985.

Underbart, tack för den! Jag älskar kompletteringar med äldre foton så här.

598 visningar

av AK44, lrdagen 26 januari 2013, 22:20:32 @ Roy Mårtensson

Jag måste få fråga om bild 2 och 3. På bild 2 ser man järnvägssidan av f.d. stationshuset, med sommarmiljö och hallonbuskar och trädgård m.m. Men någon järnväg syns inte.
På bild 3, som tydligen är yngre, syns järnvägen och f.d. stationshuset från andra hållet, men resten på bilden liknar något som för tankarna till Jan Jörnmarks bilder. (Heter han så?)

Frånsett att det är vinter i dag, vilken bil motsvarar verkligheten i dag?

625 visningar

av Roy Mårtensson @, Stockholm, lrdagen 26 januari 2013, 23:00:18 @ AK44

Jag måste få fråga om bild 2 och 3. På bild 2 ser man järnvägssidan av f.d. stationshuset, med sommarmiljö och hallonbuskar och trädgård m.m. Men någon järnväg syns inte.
På bild 3, som tydligen är yngre, syns järnvägen och f.d. stationshuset från andra hållet, men resten på bilden liknar något som för tankarna till Jan Jörnmarks bilder. (Heter han så?)

Frånsett att det är vinter i dag, vilken bil motsvarar verkligheten i dag?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Bild 2 är från september 2012 och bild 3 från april 2012. Järnvägen ligger fortfarande kvar, men den syns inte p.g.a. all växtlighet i bild 2...

597 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta