Godståg fast på Hallandsåsen (Allmänt)
Godståg fast på Hallandsåsen. Någon som vet vilket tåg och bolag det gäller?
Godståg fast på Hallandsåsen
Godståg fast på Hallandsåsen. Någon som vet vilket tåg och bolag det gäller?
Verkar gälla 42746.
Kommer från Danmark på väg mot Göteborg, Green Cargo.
Inte speciellt tungt tåg, men nu är nog lövhalkan igång ordentligt
Godståg fast på Hallandsåsen
Kombinationen långt tåg, 1300 ton, fallande löv, blåst och för lätta lok gör det lite jobbigare ibland.
Godståg fast på Hallandsåsen
Fast enligt artikeln i HD hade loket gått sönder. Eller kan det vara så illa att det räknas som "sönder" när hjulen bara "snurrar" bland löven...?
Godståg fast på Hallandsåsen
Fast enligt artikeln i HD hade loket gått sönder. Eller kan det vara så illa att det räknas som "sönder" när hjulen bara "snurrar" bland löven...?
Nej då är det väll spåret som är trasigt om hjulen bara går runt
För om hjulen går runt så tyder ju det att lokets funktion är Ok iaf
Godståg fast på Hallandsåsen
Fast enligt artikeln i HD hade loket gått sönder. Eller kan det vara så illa att det räknas som "sönder" när hjulen bara "snurrar" bland löven...?
Nej då är det väll spåret som är trasigt om hjulen bara går runt
För om hjulen går runt så tyder ju det att lokets funktion är Ok iaf
Loket (en Br185) hade inte gått sönder utan var fullt fungerande, det står fel i artikeln. Dock var det bedrövligt fäste och av den anledningen blev ekipaget stående. Det blåste ner löv som plockepinn och även med ett lok till som knuffade bakpå satt det långt inne innan ekipaget började röra på sig, bägge loken stod och slirade. InfraNord ska dock ha en eloge som kom dit och grusade rälen i väntan på hjälploket.
Godståg fast på Hallandsåsen
Loket (en Br185) hade inte gått sönder utan var fullt fungerande, det står fel i artikeln. Dock var det bedrövligt fäste och av den anledningen blev ekipaget stående. Det blåste ner löv som plockepinn och även med ett lok till som knuffade bakpå satt det långt inne innan ekipaget började röra på sig, bägge loken stod och slirade. InfraNord ska dock ha en eloge som kom dit och grusade rälen i väntan på hjälploket.
BR185-loken är bedrövliga lok att köra i lövhalka med, speciellt vid vått väglag. Eftersom det inte finns någon slirbroms går det inte att värma upp hjulen och att rensa dem från lövfettet. Den GPS-baserade slirregleringen är i o f s bra, men minuset med detta är att systemet drar ner dragkraften för att loket ej skall slira, och till sist har man så lite dragkraft att man inte tar sig upp för backen fast det inte slirar! Ett slags moment 22!
---
Numera Friherre efter 33 år i lokhytten på 29 fordonslittera.
Godståg fast på Hallandsåsen
Det finns minst ett Traxx som har slirbroms men har hört att det ska vara tre av Railpool loken som har det nu.
Putsbroms på 185-lok
Enligt denna källa är det loken 185.712 och 185.713 samt 185.714 som har putsbroms.
Länk till HD
http://hd.se/skane/2012/10/07/tagen-star-stilla-pa-bjare/ (PÃ¥ svenska )
Godståg fast på Hallandsåsen
Godståg fast på Hallandsåsen. Någon som vet vilket tåg och bolag det gäller?
Gårdagens tåg 42746 och det är ett SRS-tåg (DB Schenker Rail Scandinavia).
Godståg fast på Hallandsåsen
Godståg fast på Hallandsåsen. Någon som vet vilket tåg och bolag det gäller?
Gårdagens tåg 42746 och det är ett SRS-tåg (DB Schenker Rail Scandinavia).
Korrekt, kan dock tilläggas att tåget körs av Green Cargo från Nyborg till Göteborg.
Godståg fast på Hallandsåsen
På tal om Hallandsåsen så skulle väl tunneln bara spara kring 10 minuters färd enligt vad man läst i tidningar under alla dessa år som bygget tagit.
LW
Godståg fast på Hallandsåsen
Man sparar nog mer än 10 minuter på att inte fastna i lövhalkan...
Godståg fast på Hallandsåsen
På tal om Hallandsåsen så skulle väl tunneln bara spara kring 10 minuters färd enligt vad man läst i tidningar under alla dessa år som bygget tagit.
LW
Ja 10 minuter och 21 fler tåglägen
3 mot 24 i timman.
Hallandsåsen - tunneln ökar kapaciteten med 700 % (alt 8 gånger)!
På tal om Hallandsåsen så skulle väl tunneln bara spara kring 10 minuters färd enligt vad man läst i tidningar under alla dessa år som bygget tagit.
LW
Ja 10 minuter och 21 fler tåglägen3 mot 24 i timman.
Just, och det går väl att köra lite längre tåg per lok, eftersom man inte har backar och ingen lövhalka.
Extra extra - Hallandsåstunneln ger en kapacitetesökning med 700 %!
Läs allt om'et!
Om det sedan är värt pengarna - tja, kanske, kanske inte...
/ragge s
Hallandsåsen - tunneln ökar kapaciteten med 700 % (alt 8 gånger)!
På tal om Hallandsåsen så skulle väl tunneln bara spara kring 10 minuters färd enligt vad man läst i tidningar under alla dessa år som bygget tagit.
LW
Ja 10 minuter och 21 fler tåglägen3 mot 24 i timman.
Just, och det går väl att köra lite längre tåg per lok, eftersom man inte har backar och ingen lövhalka.Extra extra - Hallandsåstunneln ger en kapacitetesökning med 700 %!
Läs allt om'et!Om det sedan är värt pengarna - tja, kanske, kanske inte...
/ragge s
Jas det var dit jag ville komma. När tunneln blir klar så kan trafiken öka ordentligt. Sedan får tidningar skriva vad de vill.
LW
Hallandsåsen - tunneln ökar kapaciteten med 700 % (alt 8 gånger)!
På tal om Hallandsåsen så skulle väl tunneln bara spara kring 10 minuters färd enligt vad man läst i tidningar under alla dessa år som bygget tagit.
LW
Ja 10 minuter och 21 fler tåglägen3 mot 24 i timman.
Just, och det går väl att köra lite längre tåg per lok, eftersom man inte har backar och ingen lövhalka.Extra extra - Hallandsåstunneln ger en kapacitetesökning med 700 %!
Läs allt om'et!Om det sedan är värt pengarna - tja, kanske, kanske inte...
/ragge s
Jas det var dit jag ville komma. När tunneln blir klar så kan trafiken öka ordentligt. Sedan får tidningar skriva vad de vill.LW
Den stora frågan är ju om tunneln är värd kostnaden. Den var säkert beräknad att vara sammhällsekonomiskt lönsam enligt ursprungskalkylerna men frågan är om den kommer att vara samhällsekonomiskt lönsam då slutnitan är betald? Skulle man ha byggt den som man från början vetat vad den i slutändan skulle kosta eller hade man då valt en annan lösning t ex att bygga en bana runt åsen på något sätt eller liknande? Kostnadernaz måste väl ha ökat tiofallt jämfört med urspungskalkylerna och den är ju typ 20 år försenad.
Hallandsåsen - tunneln ökar kapaciteten med 700 % (alt 8 gånger)!
Jas det var dit jag ville komma. När tunneln blir klar så kan trafiken öka ordentligt. Sedan får tidningar skriva vad de vill.
LW
Den stora frågan är ju om tunneln är värd kostnaden. Den var säkert beräknad att vara sammhällsekonomiskt lönsam enligt ursprungskalkylerna men frågan är om den kommer att vara samhällsekonomiskt lönsam då slutnitan är betald? Skulle man ha byggt den som man från början vetat vad den i slutändan skulle kosta eller hade man då valt en annan lösning t ex att bygga en bana runt åsen på något sätt eller liknande? Kostnadernaz måste väl ha ökat tiofallt jämfört med urspungskalkylerna och den är ju typ 20 år försenad.
Det säger sig väl själv rätt klart att hade man vetat svårigheterna och totalkostnaden redan från början så hade man med stor sannolikhet valt en annan lösning. Men vid varje givet tillfälle sedan så har samhällsnyttan överstigt vad det beräknats kosta att bygga färdigt tunneln.
Att överge projektet skulle ju inebära att det inte blir någon nytta alls av redan gjorda investeringar.
Och när den väl är färdig så är det ju bara drift och underhåll som kostar.
Hallandsåsen - tunneln ökar kapaciteten med 700 % (alt 8 gånger)!
Visst ökar kapaciteten men flaskhalsen blir då istället i Ängelholm.