Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Godståg fast på Hallandsåsen (Allmänt)

av rhomax, sndagen 7 oktober 2012, 11:59:33

Godståg fast på Hallandsåsen. Någon som vet vilket tåg och bolag det gäller?

  2184 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av HyperMange, sndagen 7 oktober 2012, 13:04:18 @ rhomax

Godståg fast på Hallandsåsen. Någon som vet vilket tåg och bolag det gäller?

Verkar gälla 42746.
Kommer från Danmark på väg mot Göteborg, Green Cargo.

Inte speciellt tungt tåg, men nu är nog lövhalkan igång ordentligt

  1780 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av Haket, sndagen 7 oktober 2012, 19:01:25 @ HyperMange

Kombinationen långt tåg, 1300 ton, fallande löv, blåst och för lätta lok gör det lite jobbigare ibland.

  1106 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av CapnZapp, mndagen 8 oktober 2012, 13:20:13 @ Haket

Fast enligt artikeln i HD hade loket gått sönder. Eller kan det vara så illa att det räknas som "sönder" när hjulen bara "snurrar" bland löven...? :-)

  633 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av 44121, mndagen 8 oktober 2012, 13:36:46 @ CapnZapp

Fast enligt artikeln i HD hade loket gått sönder. Eller kan det vara så illa att det räknas som "sönder" när hjulen bara "snurrar" bland löven...? :-)

Nej då är det väll spåret som är trasigt om hjulen bara går runt ;)
För om hjulen går runt så tyder ju det att lokets funktion är Ok iaf :-v

  626 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av Trigger @, mndagen 8 oktober 2012, 15:20:58 @ 44121

Fast enligt artikeln i HD hade loket gått sönder. Eller kan det vara så illa att det räknas som "sönder" när hjulen bara "snurrar" bland löven...? :-)


Nej då är det väll spåret som är trasigt om hjulen bara går runt ;)
För om hjulen går runt så tyder ju det att lokets funktion är Ok iaf :-v

Loket (en Br185) hade inte gått sönder utan var fullt fungerande, det står fel i artikeln. Dock var det bedrövligt fäste och av den anledningen blev ekipaget stående. Det blåste ner löv som plockepinn och även med ett lok till som knuffade bakpå satt det långt inne innan ekipaget började röra på sig, bägge loken stod och slirade. InfraNord ska dock ha en eloge som kom dit och grusade rälen i väntan på hjälploket.

  583 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av Cargoman, mndagen 8 oktober 2012, 15:33:52 @ Trigger


Loket (en Br185) hade inte gått sönder utan var fullt fungerande, det står fel i artikeln. Dock var det bedrövligt fäste och av den anledningen blev ekipaget stående. Det blåste ner löv som plockepinn och även med ett lok till som knuffade bakpå satt det långt inne innan ekipaget började röra på sig, bägge loken stod och slirade. InfraNord ska dock ha en eloge som kom dit och grusade rälen i väntan på hjälploket.

BR185-loken är bedrövliga lok att köra i lövhalka med, speciellt vid vått väglag. Eftersom det inte finns någon slirbroms går det inte att värma upp hjulen och att rensa dem från lövfettet. Den GPS-baserade slirregleringen är i o f s bra, men minuset med detta är att systemet drar ner dragkraften för att loket ej skall slira, och till sist har man så lite dragkraft att man inte tar sig upp för backen fast det inte slirar! Ett slags moment 22! :-(

---
Numera Friherre efter 33 år i lokhytten på 29 fordonslittera.

  584 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av Daniel M, onsdagen 10 oktober 2012, 12:56:29 @ Cargoman

Det finns minst ett Traxx som har slirbroms men har hört att det ska vara tre av Railpool loken som har det nu.

  443 visningar

Putsbroms på 185-lok

av Bjarnulf @, Nässjö, onsdagen 10 oktober 2012, 18:47:41 @ Daniel M

Enligt denna källa är det loken 185.712 och 185.713 samt 185.714 som har putsbroms.

  442 visningar

Länk till HD

av Anders.o93 ⌂ @, Skåne, sndagen 7 oktober 2012, 13:23:28 @ rhomax

Godståg fast på Hallandsåsen

av BFo4, sndagen 7 oktober 2012, 13:37:48 @ rhomax

Godståg fast på Hallandsåsen. Någon som vet vilket tåg och bolag det gäller?

Gårdagens tåg 42746 och det är ett SRS-tåg (DB Schenker Rail Scandinavia).

  1581 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av Trigger @, mndagen 8 oktober 2012, 15:23:48 @ BFo4

Godståg fast på Hallandsåsen. Någon som vet vilket tåg och bolag det gäller?

Gårdagens tåg 42746 och det är ett SRS-tåg (DB Schenker Rail Scandinavia).

Korrekt, kan dock tilläggas att tåget körs av Green Cargo från Nyborg till Göteborg.

  566 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av wermelin ⌂ @, Mora, mndagen 8 oktober 2012, 14:19:15 @ rhomax

På tal om Hallandsåsen så skulle väl tunneln bara spara kring 10 minuters färd enligt vad man läst i tidningar under alla dessa år som bygget tagit.

LW

  615 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av Petter B., mndagen 8 oktober 2012, 14:36:31 @ wermelin

Man sparar nog mer än 10 minuter på att inte fastna i lövhalkan... :-)

  591 visningar

Godståg fast på Hallandsåsen

av /ib @, Helsingborg, mndagen 8 oktober 2012, 14:45:17 @ wermelin

På tal om Hallandsåsen så skulle väl tunneln bara spara kring 10 minuters färd enligt vad man läst i tidningar under alla dessa år som bygget tagit.

LW

Ja 10 minuter och 21 fler tåglägen

3 mot 24 i timman.

  589 visningar

Hallandsåsen - tunneln ökar kapaciteten med 700 % (alt 8 gånger)!

av Ragge S @, mndagen 8 oktober 2012, 15:41:05 @ /ib

På tal om Hallandsåsen så skulle väl tunneln bara spara kring 10 minuters färd enligt vad man läst i tidningar under alla dessa år som bygget tagit.

LW


Ja 10 minuter och 21 fler tåglägen

3 mot 24 i timman.

Just, och det går väl att köra lite längre tåg per lok, eftersom man inte har backar och ingen lövhalka.

Extra extra - Hallandsåstunneln ger en kapacitetesökning med 700 %!
Läs allt om'et! :-)

Om det sedan är värt pengarna - tja, kanske, kanske inte...

/ragge s

  584 visningar

Hallandsåsen - tunneln ökar kapaciteten med 700 % (alt 8 gånger)!

av wermelin ⌂ @, Mora, onsdagen 10 oktober 2012, 11:29:24 @ Ragge S

På tal om Hallandsåsen så skulle väl tunneln bara spara kring 10 minuters färd enligt vad man läst i tidningar under alla dessa år som bygget tagit.

LW


Ja 10 minuter och 21 fler tåglägen

3 mot 24 i timman.


Just, och det går väl att köra lite längre tåg per lok, eftersom man inte har backar och ingen lövhalka.

Extra extra - Hallandsåstunneln ger en kapacitetesökning med 700 %!
Läs allt om'et! :-)

Om det sedan är värt pengarna - tja, kanske, kanske inte...

/ragge s

Jas det var dit jag ville komma. När tunneln blir klar så kan trafiken öka ordentligt. Sedan får tidningar skriva vad de vill.

LW

  456 visningar

Hallandsåsen - tunneln ökar kapaciteten med 700 % (alt 8 gånger)!

av Jonas1968 @, Örebro, onsdagen 10 oktober 2012, 11:35:45 @ wermelin
redigerad av Jonas1968, onsdagen 10 oktober 2012, 11:37:26

På tal om Hallandsåsen så skulle väl tunneln bara spara kring 10 minuters färd enligt vad man läst i tidningar under alla dessa år som bygget tagit.

LW


Ja 10 minuter och 21 fler tåglägen

3 mot 24 i timman.


Just, och det går väl att köra lite längre tåg per lok, eftersom man inte har backar och ingen lövhalka.

Extra extra - Hallandsåstunneln ger en kapacitetesökning med 700 %!
Läs allt om'et! :-)

Om det sedan är värt pengarna - tja, kanske, kanske inte...

/ragge s


Jas det var dit jag ville komma. När tunneln blir klar så kan trafiken öka ordentligt. Sedan får tidningar skriva vad de vill.

LW

Den stora frågan är ju om tunneln är värd kostnaden. Den var säkert beräknad att vara sammhällsekonomiskt lönsam enligt ursprungskalkylerna men frågan är om den kommer att vara samhällsekonomiskt lönsam då slutnitan är betald? Skulle man ha byggt den som man från början vetat vad den i slutändan skulle kosta eller hade man då valt en annan lösning t ex att bygga en bana runt åsen på något sätt eller liknande? Kostnadernaz måste väl ha ökat tiofallt jämfört med urspungskalkylerna och den är ju typ 20 år försenad.

  451 visningar

Hallandsåsen - tunneln ökar kapaciteten med 700 % (alt 8 gånger)!

av Lennart Petersen @, onsdagen 10 oktober 2012, 13:27:59 @ Jonas1968

Jas det var dit jag ville komma. När tunneln blir klar så kan trafiken öka ordentligt. Sedan får tidningar skriva vad de vill.

LW

Den stora frågan är ju om tunneln är värd kostnaden. Den var säkert beräknad att vara sammhällsekonomiskt lönsam enligt ursprungskalkylerna men frågan är om den kommer att vara samhällsekonomiskt lönsam då slutnitan är betald? Skulle man ha byggt den som man från början vetat vad den i slutändan skulle kosta eller hade man då valt en annan lösning t ex att bygga en bana runt åsen på något sätt eller liknande? Kostnadernaz måste väl ha ökat tiofallt jämfört med urspungskalkylerna och den är ju typ 20 år försenad.

Det säger sig väl själv rätt klart att hade man vetat svårigheterna och totalkostnaden redan från början så hade man med stor sannolikhet valt en annan lösning. Men vid varje givet tillfälle sedan så har samhällsnyttan överstigt vad det beräknats kosta att bygga färdigt tunneln.
Att överge projektet skulle ju inebära att det inte blir någon nytta alls av redan gjorda investeringar.
Och när den väl är färdig så är det ju bara drift och underhåll som kostar.

  422 visningar

Hallandsåsen - tunneln ökar kapaciteten med 700 % (alt 8 gånger)!

av Daniel M, onsdagen 10 oktober 2012, 12:59:33 @ Ragge S

Visst ökar kapaciteten men flaskhalsen blir då istället i Ängelholm.

  434 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum