Vänster eller höger? (Bildvagnen)
/Gunnar
Vänster eller höger?
/Gunnar
Oj vilket långt tåg, var det ett särskilt tillfälle eller händer det att man har så mycket resenärer?
Vänster eller höger?
Vänster?
Vänster eller höger?
Tror också på vänster i tågets färdriktning.
---
MVH MÃ¥ns L.
Medlem i NJ, AGJ, SJK och JVMV
Valberedare i NJ
Muppens råtta
Vänster eller höger?
Det borde bli högerkörning om jag ser rätt
Vänster eller höger?
Höger i bild eller höger för tåget?
---
MVH MÃ¥ns L.
Medlem i NJ, AGJ, SJK och JVMV
Valberedare i NJ
Muppens råtta
Vänster eller höger?
Höger i Bild eller Vänster i tågets färdriktning
Vänster eller höger?
Vänster (i tågets körriktning).
Vänster eller höger?
Det är genom sådana här formuleringar fjärrskådare alltid får rätt!
Fjärrskådaren: Tåget kommer att gå åt höger.
Tåget går in på det vänstra spåret.
Fjärskådaren: Jag menade givetvis sett ur tågets synvinkel!
Vänster eller höger?
Rullar in på spår 1 i Marielund
---
Tågintresserad tonåring från Uppsala.
Som vill se både höghastighetsbanor och upprustning av befintliga banor, inte antingen eller samt fyrspår Sthlm-Uppsala. Avregleringen bör förbättra inte försämra...
Vänster eller höger?
/Gunnar
Oj! Stabilt!
Kan nån säga om det är en höger- eller vänsterväxel?
---
Gått för dagen!
Vänster eller höger?
Oj! Stabilt!![]()
Kan nån säga om det är en höger- eller vänsterväxel?
En något osymmetrisk vänsterväxel? Kan i och för vara baserad på en rak högerväxel som krökts.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Vänster eller höger?
Oj! Stabilt!![]()
Kan nån säga om det är en höger- eller vänsterväxel?
En något osymmetrisk vänsterväxel? Kan i och för vara baserad på en rak högerväxel som krökts.
Det är en ytterbågväxel med avvikande spår åt vänster.
Vänster eller höger?
Kan nån säga om det är en höger- eller vänsterväxel?
Är inte den minst krokiga vägen spåret närmast stationshuset (höger i bild)? Fast det är säkert någon lurig variant, för den ser inte riktigt rak ut åt något håll när jag tittar på en egen bild. Jag kanske hade en släng av skevkamera? Raktframväxel?
Vänster eller höger?
Kan nån säga om det är en höger- eller vänsterväxel?
Är inte den minst krokiga vägen spåret närmast stationshuset (höger i bild)? Fast det är säkert någon lurig variant, för den ser inte riktigt rak ut åt något håll när jag tittar på en egen bild. Jag kanske hade en släng av skevkamera? Raktframväxel?
Om man i en högerkurva med i stort sett samma radie som växelns grenspår lägger in vad som normalt är en högerväxel blir det istället en vänsterväxel, en s k ytterbågväxel. Åtminstone har jag fått lära mig att det är på det sättet.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Vänster eller höger?
Kan nån säga om det är en höger- eller vänsterväxel?
Är inte den minst krokiga vägen spåret närmast stationshuset (höger i bild)? Fast det är säkert någon lurig variant, för den ser inte riktigt rak ut åt något håll när jag tittar på en egen bild. Jag kanske hade en släng av skevkamera? Raktframväxel?
Om man i en högerkurva med i stort sett samma radie som växelns grenspår lägger in vad som normalt är en högerväxel blir det istället en vänsterväxel, en s k ytterbågväxel. Åtminstone har jag fått lära mig att det är på det sättet.
Det här är inte riktigt mitt område om jag ska vara ärlig. Rent logiskt så borde det avvikande spåret vara till höger i bild då det har spårspärrar, vilket i och för sig inte syns i bilden ovan. Det till vänster är det som går rätt igenom, så ditt resonemang är nog inte orimligt i sammanhanget.
Vänster eller höger?
Kan nån säga om det är en höger- eller vänsterväxel?
Är inte den minst krokiga vägen spåret närmast stationshuset (höger i bild)? Fast det är säkert någon lurig variant, för den ser inte riktigt rak ut åt något håll när jag tittar på en egen bild. Jag kanske hade en släng av skevkamera? Raktframväxel?
Om man i en högerkurva med i stort sett samma radie som växelns grenspår lägger in vad som normalt är en högerväxel blir det istället en vänsterväxel, en s k ytterbågväxel. Åtminstone har jag fått lära mig att det är på det sättet.
Det här är inte riktigt mitt område om jag ska vara ärlig.Rent logiskt så borde det avvikande spåret vara till höger i bild då det har spårspärrar, vilket i och för sig inte syns i bilden ovan. Det till vänster är det som går rätt igenom, så ditt resonemang är nog inte orimligt i sammanhanget.
Det säkraste sättet att avgöra vad som är växelns huvudspår är att titta i bortänden (fsk-änden, den med bara ett spår) på anslutande spår. Jag tycker det är ganska uppenbart att det kröker ungefär som det vänstra (ur åskådarens perspektiv) spåret. Hade det istället varit ett rakspår där hade alltså exakt samma växel varit en högerväxel.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Vänster eller höger? Svaret!
Kan nån säga om det är en höger- eller vänsterväxel?
Är inte den minst krokiga vägen spåret närmast stationshuset (höger i bild)? Fast det är säkert någon lurig variant, för den ser inte riktigt rak ut åt något håll när jag tittar på en egen bild. Jag kanske hade en släng av skevkamera? Raktframväxel?
Om man i en högerkurva med i stort sett samma radie som växelns grenspår lägger in vad som normalt är en högerväxel blir det istället en vänsterväxel, en s k ytterbågväxel. Åtminstone har jag fått lära mig att det är på det sättet.
Det här är inte riktigt mitt område om jag ska vara ärlig.Rent logiskt så borde det avvikande spåret vara till höger i bild då det har spårspärrar, vilket i och för sig inte syns i bilden ovan. Det till vänster är det som går rätt igenom, så ditt resonemang är nog inte orimligt i sammanhanget.
Det säkraste sättet att avgöra vad som är växelns huvudspår är att titta i bortänden (fsk-änden, den med bara ett spår) på anslutande spår. Jag tycker det är ganska uppenbart att det kröker ungefär som det vänstra (ur åskådarens perspektiv) spåret. Hade det istället varit ett rakspår där hade alltså exakt samma växel varit en högerväxel.
Sanningen är att jag faktiskt inte vet! Eller, troligen är det en osymmetrisk Y-växel.
Växeln är från början en rak 34 kg normalspårsväxel, som ULJ fick från Spårvägssällskapet i Malmköping. Jag minns faktiskt inte om det var en höger- eller vänsterväxel. Med hjälp av HP-räknare med inbyggd skrivare och vinkelkap byggdes den om i Faringe till 891 mm spv. Ombyggnaden innebar bland annat att växeln längd minskade från ca 30 m till ca 20 m genom att tex vingrälerna kortades. Det som i huvudsak var styrande var vinkeln i växelns korsning, dvs 1:9.
Det var ett stort arbete att få alla mått rätt, och att få kapsnitten på rätt ställen och att göra alla andra anpassningar och renoveringar av växen. Sedan transporterades växeln i två delar till Marielund, och inläggningen inkluderade svetsning av några skarvar mm samt anpassning av befintliga spår. Naturligtvis gjorde också ULJ signalavdelning ett stort arbete med ombyggnation och inkoppling till signalsäkerhetsanläggningen och vägskydd mm.
Vi övervägde att invid växeln sätta upp ett strålkastarbelyst JÄTTE-fotografi av de båda ansvariga arbetsledarna samt att låta lätt spruckna högtalare spela marschmusik dygnet runt. I tjänstetidtabellen skulle det föreskrivas att uniformerad tågpersonal skulle hälsa på fotot medelst stram honnör, och i allmänhetens tidtabell skulle stå att tågen ger signal vid passage av växeln!
/Bobo L, som var en av arbetsledarna
---
Gått för dagen!
Vänster eller höger? Svaret! Komplettering
För övrigt bör det i nationens intresse såväl tillkännages som tillstås att SSS Bantekniska byrå, Spårgeometriska kontoret, Växelbyggnadsenheten, Beräkningssektionen, HP-gruppen bistod med avancerade och exakta kapmått mm framräknade för att optimera växelns nya geometri för dess nya plats i livet. Med HP-räknarens utskriftsremsa i handen var det busenkelt att utifrån ett primitivt kartesiskt koordinatsystem krita på kap-markeringar på rätt ställe å sen karva åstad!
Hatten av!
---
Gått för dagen!
Vänster eller höger? Svaret! Komplettering
Solid State Services?
Borde inte kulrams- och räknestickesektionen anlitas för dylika beräkningar.
*Varudeklaration: 99,9% fånerier; 0,1% orenheter.*
Vänster eller höger? Svaret! Komplettering
Solid State Services?
![]()
Borde inte kulrams- och räknestickesektionen anlitas för dylika beräkningar.*Varudeklaration: 99,9% fånerier; 0,1% orenheter.*
Jo, håller med. HP-räknarna känns lite för moderna. Själv körde jag länge en Texas SR-50, alltså en inte programmeringsbar modell:
http://smithsonianchips.si.edu/texas/t_025.htm
/Bobo L, tillhörig sista generationen som utbildades på räknesticka?
---
Gått för dagen!
Vänster eller höger? Svaret! Komplettering
Solid State Services?
![]()
Borde inte kulrams- och räknestickesektionen anlitas för dylika beräkningar.*Varudeklaration: 99,9% fånerier; 0,1% orenheter.*
Jo, håller med. HP-räknarna känns lite för moderna. Själv körde jag länge en Texas SR-50, alltså en inte programmeringsbar modell:http://smithsonianchips.si.edu/texas/t_025.htm
/Bobo L, tillhörig sista generationen som utbildades på räknesticka?
I så fall får du räkna dig till samma generation som jag (och det må väl vara OK, det skiljer visst bara 3 år på oss), på min högstadieskola var vi sista årskullen som utbildades på räknesticka.
För övrigt har jag även beräknat spårbax med pilhöjdsvärden, helt manuellt.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Vänster eller höger? Svaret! Komplettering
För övrigt har jag även beräknat spårbax med pilhöjdsvärden, helt manuellt.
Woaow! Reeespect!
---
Gått för dagen!
Vänster eller höger? Svaret! Komplettering
För övrigt har jag även beräknat spårbax med pilhöjdsvärden, helt manuellt.
Woaow! Reeespect!
... och tagit fram formel för styrning av spårriktare genom svängd ramp.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Vänster eller höger? Svaret! Komplettering
För övrigt har jag även beräknat spårbax med pilhöjdsvärden, helt manuellt.
Woaow! Reeespect!
... och tagit fram formel för styrning av spårriktare genom svängd ramp.![]()
![]()
Ojj...! *imp*
---
Gått för dagen!
Vänster eller höger? Svaret! Komplettering
I så fall får du räkna dig till samma generation som jag (och det må väl vara OK, det skiljer visst bara 3 år på oss), på min högstadieskola var vi sista årskullen som utbildades på räknesticka.
Vi fick kvittera ut räkestickor i 7:an och behålla dem om vi ville när vi slutade 9:an, för då var det räknedosor som gällde för hela slanten.
Vänster eller höger? Svaret! Komplettering
I så fall får du räkna dig till samma generation som jag (och det må väl vara OK, det skiljer visst bara 3 år på oss), på min högstadieskola var vi sista årskullen som utbildades på räknesticka.
Vi fick kvittera ut räkestickor i 7:an och behålla dem om vi ville när vi slutade 9:an, för då var det räknedosor som gällde för hela slanten.
Äcksackt så!
---
Gått för dagen!
Vänster eller höger?
Tåg 60Y ankommer Marielund lördag 14/7 på spår 1 (åt höger i bild, vänster ur förarens synvinkel) vilket är sidotågväg.
Tåg 75 (BLJ 5 Thor med vagnar) står på spår 2 och inväntar möte.
Rälsbusståget består av UBFop 2109, YBop 809, YBop 885 samt YFop 904.
Anders, tkl-handledare denna dag.
---
Dilettant på flere områden, numera även dilettantisk ångloksförare och stentorisk stins.
-
En väldig, enväldig och enfaldig tidtabellsläggare.
Vänster eller höger?
Rälsbusståget består av UBFop 2109, YBop 809, YBop 885 samt YFop 904.
Att det bestod av 4 enheter är pga resandetillströmningen.
130-140 resande i ett tvåvagnarsätt är inte optimalt...
Vänster eller höger?
Rälsbusståget består av UBFop 2109, YBop 809, YBop 885 samt YFop 904.
Att det bestod av 4 enheter är pga resandetillströmningen.
130-140 resande i ett tvåvagnarsätt är inte optimalt...
Hur många resande ryms i YF-en?
---
Gått för dagen!
Vänster eller höger?
Finns ju tre träbänkar i godsutrymmet och en stol i vardera förarhytt som ej används, så några tågmuppar som frågat snällt ryms där i alla fall t ex jag den där dagen
---
Tågintresserad tonåring från Uppsala.
Som vill se både höghastighetsbanor och upprustning av befintliga banor, inte antingen eller samt fyrspår Sthlm-Uppsala. Avregleringen bör förbättra inte försämra...
Vänster eller höger?
Finns ju tre träbänkar i godsutrymmet och en stol i vardera förarhytt som ej används, så några tågmuppar som frågat snällt ryms där i alla fall t ex jag den där dagen
Jag antar att du fick dela utrymmet med tält, ölflak och sovsäckar?
Vänster eller höger?
NÃ¥gra sekunder tidigare:
/Gunnar
Vänster eller höger?
NÃ¥gra sekunder tidigare:
Det är lite lurigt med teleobjektiv, men notera att spåret åt höger i bild inte är rakt genom växeln. Tåget går alltså i en S-kurva genom växeln.
Hastighetstavlan "40" efter växeln beror på att växelns knepiga geometri kräver hastighetsnedsättning till 30 km/h inte bara i avvikande spår utan även i genomgående spår.
Vänster eller höger?
Teknisk / Juaridisk fråga från någon som till vardags pysslar med landsvägs-juridik.
Vid passerandet av en hsatighetstavla, när får du "justera" pådraget.
Jag utgår från att vid sänkning skall fordonet ha den "nya" hastigheten innan "dess främre begränsningslinje" passerar en linje vinkelrätt mot spåren genom stolpens centrumlinje.
Men hur blir det åt motsatt håll?
Skall hela fordonet ha passerat denna vinkelräta linje innan fartökning får påbörjas, eller räcker det att "främre begränsningslinjen" passerat.
Ett problom som jag normalt inte stöter på på asfalten eftersom inga fordon kan vara längre än 27 meter (utan mitt medgivande)
Sedan en mer allmän fråga, hur ser förarna på detta.
På asfalten tycks ju gälla (framförallt hos förare av X90 och liknande skräp) att farten får höjas så fort man ser tavlan.
Vänster eller höger?
Teknisk / Juaridisk fråga från någon som till vardags pysslar med landsvägs-juridik.
Vid passerandet av en hsatighetstavla, när får du "justera" pådraget.
Jag utgår från att vid sänkning skall fordonet ha den "nya" hastigheten innan "dess främre begränsningslinje" passerar en linje vinkelrätt mot spåren genom stolpens centrumlinje.
Men hur blir det åt motsatt håll?
Skall hela fordonet ha passerat denna vinkelräta linje innan fartökning får påbörjas, eller räcker det att "främre begränsningslinjen" passerat.
Dina antaganden är korrekta. Med JTF kom dock även en särskild tavla att använda för plankorsningar med sth-nedsättning, den innebär att hastigheten får ökas så snart första fordonet har nått plankorsningen.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Vänster eller höger?
Dina antaganden är korrekta. Med JTF kom dock även en särskild tavla att använda för plankorsningar med sth-nedsättning, den innebär att hastigheten får ökas så snart första fordonet har nått plankorsningen.
Tavlan har funnits länge före JTF.
Vänster eller höger?
Dina antaganden är korrekta. Med JTF kom dock även en särskild tavla att använda för plankorsningar med sth-nedsättning, den innebär att hastigheten får ökas så snart första fordonet har nått plankorsningen.
Tavlan har funnits länge före JTF.
Vardå? Jag hade aldrig sett den före, vare sig i verkligheten eller på papperet, men självklart kan jag ha missat dess förekomst.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Vänster eller höger?
Dina antaganden är korrekta. Med JTF kom dock även en särskild tavla att använda för plankorsningar med sth-nedsättning, den innebär att hastigheten får ökas så snart första fordonet har nått plankorsningen.
Tavlan har funnits länge före JTF.
Vardå? Jag hade aldrig sett den före, vare sig i verkligheten eller på papperet, men självklart kan jag ha missat dess förekomst.
Skylten "10V" används vid vad som kallas "förenklad bevakning alternativ 3". Den har väl mest förekommit på industrispår och kanske vutbanor.
När man skrev JTF så gjorde man uppenbarligen en ansträngning att diverse mer eller mindre vanliga företeelser som tidigare beskrivits i andra förskrifter/lokala instruktioner/linjeböcker skulle föras in i huvudregelverket. Andra exempel på det är Malmbanans försignalering, tablåsignal för växlar, rangersignal av dvärgsignaltyp och lutningsvisare.
Vänster eller höger?
Dina antaganden är korrekta. Med JTF kom dock även en särskild tavla att använda för plankorsningar med sth-nedsättning, den innebär att hastigheten får ökas så snart första fordonet har nått plankorsningen.
Tavlan har funnits länge före JTF.
Vardå? Jag hade aldrig sett den före, vare sig i verkligheten eller på papperet, men självklart kan jag ha missat dess förekomst.
Skylten "10V" används vid vad som kallas "förenklad bevakning alternativ 3". Den har väl mest förekommit på industrispår och kanske vutbanor.
Jag har faktiskt inte stött på någon annan skyltning av det än vanliga hastighetstavlor före och efter plankorsningen. Inte heller har jag sett dessa skyltar i något dokument innan JTF kom ut. Vore därför intressant att få veta om de verkligen funnits någonstans, antingen i verkligheten eller på papper eller bådadera.
Till yttermera visso ser jag nu att de dokument som beskriver "förenklad bevakning alternativ 3" inte uttryckligen medger att hastigheten ökas när första fordonet passerat plankorsningen:
"Tåget får inte ha högre hastighet än 10 km/h över plankorsningen vid detta bevakningsalternativ."
När man skrev JTF så gjorde man uppenbarligen en ansträngning att diverse mer eller mindre vanliga företeelser som tidigare beskrivits i andra förskrifter/lokala instruktioner/linjeböcker skulle föras in i huvudregelverket. Andra exempel på det är Malmbanans försignalering, tablåsignal för växlar, rangersignal av dvärgsignaltyp och lutningsvisare.
Stämmer.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Vänster eller höger?
Skylten "10V" används vid vad som kallas "förenklad bevakning alternativ 3". Den har väl mest förekommit på industrispår och kanske vutbanor.
Jag har faktiskt inte stött på någon annan skyltning av det än vanliga hastighetstavlor före och efter plankorsningen. Inte heller har jag sett dessa skyltar i något dokument innan JTF kom ut. Vore därför intressant att få veta om de verkligen funnits någonstans, antingen i verkligheten eller på papper eller bådadera.
MRO Säo har haft denna skyltningsvariant åtminstone sedan 1982 (inklusive uttrycklig uppgift om att hastigheten får ökas när första fordonet kommer till korsningen). Jag har svårt att tro att det var en uppfinning av författarna till det regelverket som sedan tagits över till JTF?
Ulf Pålsson kan kanske kasta ljus över saken?
Vänster eller höger?
Skylten "10V" används vid vad som kallas "förenklad bevakning alternativ 3". Den har väl mest förekommit på industrispår och kanske vutbanor.
Jag har faktiskt inte stött på någon annan skyltning av det än vanliga hastighetstavlor före och efter plankorsningen. Inte heller har jag sett dessa skyltar i något dokument innan JTF kom ut. Vore därför intressant att få veta om de verkligen funnits någonstans, antingen i verkligheten eller på papper eller bådadera.
MRO Säo har haft denna skyltningsvariant åtminstone sedan 1982 (inklusive uttrycklig uppgift om att hastigheten får ökas när första fordonet kommer till korsningen). Jag har svårt att tro att det var en uppfinning av författarna till det regelverket som sedan tagits över till JTF?
Det är nog högst möjligt att det är från MRO Säo skylten är hämtad. Den kom i vilket fall in i JTF på ett relativt sent stadium. Jag har inte heller sett den i någon annan TRI, men jag har ju bara sett ett par dussin. Det är t o m så att det är ovanligt att det anges att hastigheten får ökas när främsta fordonet passerat.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Bakgrund till hastighetstavla med tilläggsskylt 'V'
Skylten "10V" används vid vad som kallas "förenklad bevakning alternativ 3". Den har väl mest förekommit på industrispår och kanske vutbanor.
Jag har faktiskt inte stött på någon annan skyltning av det än vanliga hastighetstavlor före och efter plankorsningen. Inte heller har jag sett dessa skyltar i något dokument innan JTF kom ut. Vore därför intressant att få veta om de verkligen funnits någonstans, antingen i verkligheten eller på papper eller bådadera.
MRO Säo har haft denna skyltningsvariant åtminstone sedan 1982 (inklusive uttrycklig uppgift om att hastigheten får ökas när första fordonet kommer till korsningen). Jag har svårt att tro att det var en uppfinning av författarna till det regelverket som sedan tagits över till JTF?Ulf Pålsson kan kanske kasta ljus över saken?
Jodå. Det var på Uppsala-Länna järnväg som man, redan på 1970-talet tror jag, kom på idén att spara på hastighetstavlor genom uppfinningen att förse hastighetstavla '10' med en tilläggstavla 'V', före plankorsning med förenklad bevakning. (Undrar om inte Henrik Block hade ett finger med i spelet där.) Förutom att man sparade in den höjande tavlan, fick man en lösning på konflikten mellan reglernas princip att hålla den låga hastigheten ända tills bakänden av tåget hade passerat den höjande tavlan och det uppenbara praktiska och faktiskt även säkrare förfaringssättet att accelerera redan när främsta fordonet hade passerat plankorsningen.
När MRO säo togs fram 1982 som en gemensam norm för museijärnvägar, togs idén från ULJ in där.
I JTF hamnade företeelsen hastighetstavla med tilläggsskylt 'V' för att jag förde fram idén från MRO säo och argumenterade för dess fördelar.
Man kanske ska nämna att denna typ av hastighetstavla inte kan användas på huvudspår inom ATC-område, eftersom hastighetsbegränsningar ska vara ATC-övervakade där och ATC-systemet inte omfattar möjligheten till höjning av hastigheten direkt när främsta fordonet har passerat den punkt där den tillåtna hastigheten höjs.
/up
Vänster eller höger?
Men hur blir det åt motsatt håll?
Skall hela fordonet ha passerat denna vinkelräta linje innan fartökning får påbörjas, eller räcker det att "främre begränsningslinjen" passerat.
Ja, hela fordonssättet skall vara borta från delen med begränsad hastighet.
Undantaget är nedsättningen "10V" som kan användas vid vägkorsning med otillräcklig skyddsnivå; 10 km/h skall hållas från tavlan till dess att första fordonet uppnått korsningen.
---
Dilettant på flere områden, numera även dilettantisk ångloksförare och stentorisk stins.
-
En väldig, enväldig och enfaldig tidtabellsläggare.