Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Tågolyckan i Skultorp (Allmänt)

av Ulf Nyström @, Göteborg, fredagen 1 juni 2012, 14:47:18

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

  3865 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, fredagen 1 juni 2012, 14:58:34 @ Ulf Nyström

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Vet ej, men nog är det februari som olyckan påstås ha inträffat? :-)

Är det som du tror att det blivit fel år, men att olyckan inträffade en fredag måste dessutom datumet ha blivit fel eftersom den 20 februari inte inträffade på en fredag varken 1963, 1964 eller 1965.

Annars skulle det mycket väl kunna vara så att någon skrivit fel år och alla sedan skrivit av detta. Du får väl kolla pressläggen i källaren? Eller har ni dem kanske t o m på mikrofilm numera? :-)

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  3247 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av LasseE @, Stockholm, fredagen 1 juni 2012, 15:01:18 @ Ulf Nyström

20/2 bör det nog vara.

  3097 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Kjell Aghult, fredagen 1 juni 2012, 15:06:39 @ Ulf Nyström

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Olyckan inträffade 20 februari 1965 enl SJ redogörelse för säkerhetstjänsten 1968. Vad jag minns var ATC än inte aktuell. Däremot anordnades s k skyddsblocksträckor för hållplatser, som - liksom Skultorp - låg högst 250 m efter den "vanliga" blocksignalen (I S. var avståndet 92 m). Ett tåg som
stannat vid hållplatsen - som det påkörda tåg 124 - skulle därvid skyddas bakåt
av två blocksignaler i följd.

  3211 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Ulf Nyström @, Göteborg, fredagen 1 juni 2012, 15:10:07 @ Kjell Aghult

Tack för det Kjell.

Här ser ni anledningen till frågan:

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2012/06/01/fran-skultorp-till-vasagatan/

  3082 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, fredagen 1 juni 2012, 15:35:11 @ Ulf Nyström
redigerad av Staffan Sävenfjord, fredagen 1 juni 2012, 15:37:50

Här ser ni anledningen till frågan:

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2012/06/01/fran-skultorp-till-vasagatan/

Så SJ:s nye vd är från Skulltôrp precis som Lotta Bromé. Och så vägförvaltninga förstås.
http://www.youtube.com/watch?v=Vi-P5P_ZjvM
Det är Rulle Lövgren som är vägförvaltningas automatiska telefonsvarare men han är inte från Skultorp utan Berg på andra sidan Billingen.

Nåväl, anledningen till att det blivit fel på så många ställen om den här olyckan är att sajten Järnvägsolyckor i Sverige i många år hade en felaktig uppgift om att den inträffade i maj. Det är dock rättat nu.
http://janne.goldnet.nu/trainwrecks/

En annan myt är att Skultorps-olyckan var slutet för trävagnar vid SJ. Sanningen är att SJ minskade på användningen av trävagnar efter olyckan men de användes ända fram till påsktrafiken 1968 om än inte så mycket. Förbudet gällde egentligen att man inte fick blanda trä- och stålvagnar i samma tåg. Tåg med bara trävagnar blev fortsatt tillåtet.

En tredje myt är den som finns i Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp att olyckan påskyndade arbetet med att införa ATC. Det var ett antal olyckor på 1970-talet som åstadkom detta. Däremot står det rätt datum där nu. Ändrat nyligen?

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  3028 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Mattias Jansson @, Uppsala, fredagen 1 juni 2012, 15:28:04 @ Kjell Aghult

Olyckan inträffade 20 februari 1965 enl SJ redogörelse för säkerhetstjänsten 1968. Vad jag minns var ATC än inte aktuell.

ATC började ju inte tas i bruk förrän 1981 så det var självklart inte aktuellt.

  2913 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Kjell Aghult, fredagen 1 juni 2012, 16:04:53 @ Mattias Jansson

ATC började ju inte tas i bruk förrän 1981 så det var självklart inte aktuellt.

Skall man vara riktigt petig togs de fem första ATC-sträckorna i bruk redan 1980.

  2866 visningar

Tågolyckan i Skultorp och orienteringsmärke för huvudsignal

av Ulf Pålsson @, Stockholm, fredagen 1 juni 2012, 15:53:00 @ Kjell Aghult

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Olyckan inträffade 20 februari 1965 enl SJ redogörelse för säkerhetstjänsten 1968. Vad jag minns var ATC än inte aktuell. Däremot anordnades s k skyddsblocksträckor för hållplatser, som - liksom Skultorp - låg högst 250 m efter den "vanliga" blocksignalen (I S. var avståndet 92 m). Ett tåg som
stannat vid hållplatsen - som det påkörda tåg 124 - skulle därvid skyddas bakåt
av två blocksignaler i följd.

En bidragande orsak till kollisionen var att blocksträckan närmast före den där det påkörda tåget stod var väsentligt kortare än de flesta blocksträckor i närheten. Föraren av det påkörande tåget blev överraskad av att en huvudsignal i ”stopp” så att säga oväntat dök upp.

Blocksignaler på linjen föregås av det som nu kallas för orienteringstavla för huvudsignal. 1965 var benämningen orienteringsmärke. Dess uppgift var (och är) att förvarna föraren om att nu närmar sig tåget en huvudsignal. Men vid tiden för olyckan var normen den att orienteringsmärke inte sattes upp, om blocksträckan var kortare än 1000 m. Kanske var tanken att föraren genom sin goda linjekännedom skulle hålla reda på vilka blocksträckor som var korta, och att det bara var på längre blocksträckor som föraren behövde en påminnelse om att tåget närmade sig en huvudsignal.

Resultatet av normen blev alltså att föraren inte blev påmind om den särskilt korta blocksträckan.

En följd av olyckan blev att normen ändrades, så att orienteringsmärke skulle finnas före varje blocksignal på linjen och infartssignal.
/up

  3003 visningar

Tågolyckan i Skultorp och orienteringsmärke för huvudsignal -- tillägg

av Ulf Pålsson @, Stockholm, fredagen 1 juni 2012, 16:07:24 @ Ulf Pålsson

Blocksignaler på linjen föregås av det som nu kallas för orienteringstavla för huvudsignal. 1965 var benämningen orienteringsmärke. Dess uppgift var (och är) att förvarna föraren om att nu närmar sig tåget en huvudsignal. Men vid tiden för olyckan var normen den att orienteringsmärke inte sattes upp, om blocksträckan var kortare än 1000 m. Kanske var tanken att föraren genom sin goda linjekännedom skulle hålla reda på vilka blocksträckor som var korta, och att det bara var på längre blocksträckor som föraren behövde en påminnelse om att tåget närmade sig en huvudsignal.

- - -

Första stycket ska inledas med: "Blocksignaler på linjen som inte har fristående försignal föregås - - -" /up

  2913 visningar

Tågolyckan i Skultorp och orienteringsmärke för huvudsignal

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, fredagen 1 juni 2012, 16:20:48 @ Ulf Pålsson

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Olyckan inträffade 20 februari 1965 enl SJ redogörelse för säkerhetstjänsten 1968. Vad jag minns var ATC än inte aktuell. Däremot anordnades s k skyddsblocksträckor för hållplatser, som - liksom Skultorp - låg högst 250 m efter den "vanliga" blocksignalen (I S. var avståndet 92 m). Ett tåg som
stannat vid hållplatsen - som det påkörda tåg 124 - skulle därvid skyddas bakåt
av två blocksignaler i följd.


En bidragande orsak till kollisionen var att blocksträckan närmast före den där det påkörda tåget stod var väsentligt kortare än de flesta blocksträckor i närheten. Föraren av det påkörande tåget blev överraskad av att en huvudsignal i ”stopp” så att säga oväntat dök upp.

Blocksignaler på linjen föregås av det som nu kallas för orienteringstavla för huvudsignal. 1965 var benämningen orienteringsmärke. Dess uppgift var (och är) att förvarna föraren om att nu närmar sig tåget en huvudsignal. Men vid tiden för olyckan var normen den att orienteringsmärke inte sattes upp, om blocksträckan var kortare än 1000 m. Kanske var tanken att föraren genom sin goda linjekännedom skulle hålla reda på vilka blocksträckor som var korta, och att det bara var på längre blocksträckor som föraren behövde en påminnelse om att tåget närmade sig en huvudsignal.

Resultatet av normen blev alltså att föraren inte blev påmind om den särskilt korta blocksträckan.

En följd av olyckan blev att normen ändrades, så att orienteringsmärke skulle finnas före varje blocksignal på linjen och infartssignal.
/up

Och i de fall där orienteringsmärket enligt den tidigare normen var överflödigt uppsattes de påkontaktledningsstolpen närmast efter den föregående signalen.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  2846 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Carl Olof Mossberg @, Falköping/Kristinehamn, fredagen 1 juni 2012, 17:58:10 @ Kjell Aghult
redigerad av Carl Olof Mossberg, fredagen 1 juni 2012, 18:03:56

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Olyckan inträffade 20 februari 1965 enl SJ redogörelse för säkerhetstjänsten 1968. Vad jag minns var ATC än inte aktuell. Däremot anordnades s k skyddsblocksträckor för hållplatser, som - liksom Skultorp - låg högst 250 m efter den "vanliga" blocksignalen (I S. var avståndet 92 m). Ett tåg som
stannat vid hållplatsen - som det påkörda tåg 124 - skulle därvid skyddas bakåt
av två blocksignaler i följd.

Före hållplatsen låg för övrigt krysstationen Skultorp Södra vars dåvarande utfartssignal måste varit den blocksignal som låg strax före (92 m före) plattformen vid Skultorps hållplats. Skultorp Södra hade defintivt fristående försignal i backen ner från Regumatorps dåvarande hållplats. Infartssignalen hade försignal till utfartssignalen. Hur stämmer detta egentligen med det som beskrivits?

  2746 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, fredagen 1 juni 2012, 18:15:42 @ Carl Olof Mossberg

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Olyckan inträffade 20 februari 1965 enl SJ redogörelse för säkerhetstjänsten 1968. Vad jag minns var ATC än inte aktuell. Däremot anordnades s k skyddsblocksträckor för hållplatser, som - liksom Skultorp - låg högst 250 m efter den "vanliga" blocksignalen (I S. var avståndet 92 m). Ett tåg som
stannat vid hållplatsen - som det påkörda tåg 124 - skulle därvid skyddas bakåt
av två blocksignaler i följd.

Före hållplatsen låg för övrigt krysstationen Skultorp Södra vars dåvarande utfartssignal måste varit den blocksignal som låg strax före (92 m före) plattformen vid Skultorps hållplats. Skultorp Södra hade defintivt fristående försignal i backen ner från Regumatorps dåvarande hållplats. Infartssignalen hade försignal till utfartssignalen. Hur stämmer detta egentligen med det som beskrivits?

Om jag förstår rätt tillkom Skultorp Södra ganska kort tid innan olyckan. Kan det ha varit så att föraren p g a bristande linjekännedom missade att stationens utfartsblocksignal kom så nära inpå infartssignalen?

Hade infartssignalen verkligen försignalering av utfarten? Senare tiders krysstationer hade ju inga försignalerande infartssignaler, däremot var de så uppbyggda att det inte blev "kör" i infarten förrän det var "kör" i utfarten.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  2692 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Carl Olof Mossberg @, Falköping/Kristinehamn, fredagen 1 juni 2012, 18:21:36 @ Göran Kannerby

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Olyckan inträffade 20 februari 1965 enl SJ redogörelse för säkerhetstjänsten 1968. Vad jag minns var ATC än inte aktuell. Däremot anordnades s k skyddsblocksträckor för hållplatser, som - liksom Skultorp - låg högst 250 m efter den "vanliga" blocksignalen (I S. var avståndet 92 m). Ett tåg som
stannat vid hållplatsen - som det påkörda tåg 124 - skulle därvid skyddas bakåt
av två blocksignaler i följd.

Före hållplatsen låg för övrigt krysstationen Skultorp Södra vars dåvarande utfartssignal måste varit den blocksignal som låg strax före (92 m före) plattformen vid Skultorps hållplats. Skultorp Södra hade defintivt fristående försignal i backen ner från Regumatorps dåvarande hållplats. Infartssignalen hade försignal till utfartssignalen. Hur stämmer detta egentligen med det som beskrivits?


Om jag förstår rätt tillkom Skultorp Södra ganska kort tid innan olyckan. Kan det ha varit så att föraren p g a bristande linjekännedom missade att stationens utfartsblocksignal kom så nära inpå infartssignalen?

Hade infartssignalen verkligen försignalering av utfarten? Senare tiders krysstationer hade ju inga försignalerande infartssignaler, däremot var de så uppbyggda att det inte blev "kör" i infarten förrän det var "kör" i utfarten.

Ja, den hade försignalering av utfarten.

  2680 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, fredagen 1 juni 2012, 18:39:03 @ Carl Olof Mossberg

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Olyckan inträffade 20 februari 1965 enl SJ redogörelse för säkerhetstjänsten 1968. Vad jag minns var ATC än inte aktuell. Däremot anordnades s k skyddsblocksträckor för hållplatser, som - liksom Skultorp - låg högst 250 m efter den "vanliga" blocksignalen (I S. var avståndet 92 m). Ett tåg som
stannat vid hållplatsen - som det påkörda tåg 124 - skulle därvid skyddas bakåt
av två blocksignaler i följd.

Före hållplatsen låg för övrigt krysstationen Skultorp Södra vars dåvarande utfartssignal måste varit den blocksignal som låg strax före (92 m före) plattformen vid Skultorps hållplats. Skultorp Södra hade defintivt fristående försignal i backen ner från Regumatorps dåvarande hållplats. Infartssignalen hade försignal till utfartssignalen. Hur stämmer detta egentligen med det som beskrivits?


Om jag förstår rätt tillkom Skultorp Södra ganska kort tid innan olyckan. Kan det ha varit så att föraren p g a bristande linjekännedom missade att stationens utfartsblocksignal kom så nära inpå infartssignalen?

Hade infartssignalen verkligen försignalering av utfarten? Senare tiders krysstationer hade ju inga försignalerande infartssignaler, däremot var de så uppbyggda att det inte blev "kör" i infarten förrän det var "kör" i utfarten.


Ja, den hade försignalering av utfarten.

OK. I så fall kunde förmodligen olyckan förklaras av att utfartssignalen kom väsentlig närmare efter infartssignalen än längden på en normal blocksträcka (förmodligen delvis förstärkt av att stationen var relativt ny), men i så fall stämmer inte Ulf P:s koppling till införande av fler orienteringsmärken på linjen.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  2676 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Carl Olof Mossberg @, Falköping/Kristinehamn, fredagen 1 juni 2012, 19:02:27 @ Göran Kannerby

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Olyckan inträffade 20 februari 1965 enl SJ redogörelse för säkerhetstjänsten 1968. Vad jag minns var ATC än inte aktuell. Däremot anordnades s k skyddsblocksträckor för hållplatser, som - liksom Skultorp - låg högst 250 m efter den "vanliga" blocksignalen (I S. var avståndet 92 m). Ett tåg som
stannat vid hållplatsen - som det påkörda tåg 124 - skulle därvid skyddas bakåt
av två blocksignaler i följd.

Före hållplatsen låg för övrigt krysstationen Skultorp Södra vars dåvarande utfartssignal måste varit den blocksignal som låg strax före (92 m före) plattformen vid Skultorps hållplats. Skultorp Södra hade defintivt fristående försignal i backen ner från Regumatorps dåvarande hållplats. Infartssignalen hade försignal till utfartssignalen. Hur stämmer detta egentligen med det som beskrivits?


Om jag förstår rätt tillkom Skultorp Södra ganska kort tid innan olyckan. Kan det ha varit så att föraren p g a bristande linjekännedom missade att stationens utfartsblocksignal kom så nära inpå infartssignalen?

Hade infartssignalen verkligen försignalering av utfarten? Senare tiders krysstationer hade ju inga försignalerande infartssignaler, däremot var de så uppbyggda att det inte blev "kör" i infarten förrän det var "kör" i utfarten.


Ja, den hade försignalering av utfarten.


OK. I så fall kunde förmodligen olyckan förklaras av att utfartssignalen kom väsentlig närmare efter infartssignalen än längden på en normal blocksträcka (förmodligen delvis förstärkt av att stationen var relativt ny), men i så fall stämmer inte Ulf P:s koppling till införande av fler orienteringsmärken på linjen.

Vill för övrigt minnas att det inte fanns orienteringsmärke på infartssignalen, det var ju en infartssignal till en station, om än till en krysstation.

  2651 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, fredagen 1 juni 2012, 19:06:16 @ Carl Olof Mossberg

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Olyckan inträffade 20 februari 1965 enl SJ redogörelse för säkerhetstjänsten 1968. Vad jag minns var ATC än inte aktuell. Däremot anordnades s k skyddsblocksträckor för hållplatser, som - liksom Skultorp - låg högst 250 m efter den "vanliga" blocksignalen (I S. var avståndet 92 m). Ett tåg som
stannat vid hållplatsen - som det påkörda tåg 124 - skulle därvid skyddas bakåt
av två blocksignaler i följd.

Före hållplatsen låg för övrigt krysstationen Skultorp Södra vars dåvarande utfartssignal måste varit den blocksignal som låg strax före (92 m före) plattformen vid Skultorps hållplats. Skultorp Södra hade defintivt fristående försignal i backen ner från Regumatorps dåvarande hållplats. Infartssignalen hade försignal till utfartssignalen. Hur stämmer detta egentligen med det som beskrivits?


Om jag förstår rätt tillkom Skultorp Södra ganska kort tid innan olyckan. Kan det ha varit så att föraren p g a bristande linjekännedom missade att stationens utfartsblocksignal kom så nära inpå infartssignalen?

Hade infartssignalen verkligen försignalering av utfarten? Senare tiders krysstationer hade ju inga försignalerande infartssignaler, däremot var de så uppbyggda att det inte blev "kör" i infarten förrän det var "kör" i utfarten.


Ja, den hade försignalering av utfarten.


OK. I så fall kunde förmodligen olyckan förklaras av att utfartssignalen kom väsentlig närmare efter infartssignalen än längden på en normal blocksträcka (förmodligen delvis förstärkt av att stationen var relativt ny), men i så fall stämmer inte Ulf P:s koppling till införande av fler orienteringsmärken på linjen.


Vill för övrigt minnas att det inte fanns orienteringsmärke på infartssignalen, det var ju en infartssignal till en station, om än till en krysstation.

Än idag behöver försignalerande huvudsignal inom driftplats inte följas av orienteringstavla.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  2656 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av s svensson, lrdagen 2 juni 2012, 18:48:14 @ Kjell Aghult

20 feb 1965 inträffade olyckan i Skultorp.Det var en lördag och det var extra nyheter på eftermiddagen.

  2456 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Kjell Andersson, Handen, lrdagen 2 juni 2012, 19:10:21 @ s svensson

Lördag den 20 februari står det även i tidnings texten nedan i mitt tidigare inlägg.

  2463 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av /jes @, Lidingö, fredagen 1 juni 2012, 18:48:40 @ Ulf Nyström

På flera ställen, bl a på Wkipedia, uppges att tågolyckan i Skultorp inträffade 20/5 1965.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skultorp
Men såvitt jag minns intröäffade olyckan fredagen före sportlovet, dvs i februari 1963 eller 1964.
Någon som vet när olyckan inträffade?

Jag har GP från dagen efter, inte tillgänglig just nu, med flera artiklar om denna olycka. På den tiden fanns inga munkavlar, utan SJ-personalen inkl lokförarrna intervjuades med namn och bild och uttalde sig om tänkbara orsaker. Jag minns på rak arm att det framhölls i tidningen att lokföraren på extratåget var ensam, alltså inget biträde.

  2697 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Kjell Andersson, Handen, lrdagen 2 juni 2012, 06:39:35 @ Ulf Nyström

Ur bok-Aktuellt 1965.

[image]

  2618 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Kjell Andersson, Handen, lrdagen 2 juni 2012, 14:16:38 @ Kjell Andersson
redigerad av Kjell Andersson, lrdagen 2 juni 2012, 14:19:54

Det kan väl knappast vara en resenär i fönstret i stålvagnen. :-|
[image]

  2513 visningar

Tågolyckan i Skultorp (Yttligare bild )

av Kjell Andersson, Handen, mndagen 4 juni 2012, 07:07:21 @ Kjell Andersson
redigerad av Kjell Andersson, mndagen 4 juni 2012, 07:12:46

Andra sidan i bok-aktuellt om olyckan.
[image]

  2450 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Åke K ⌂ @, Göteborg, mndagen 4 juni 2012, 07:12:28 @ Kjell Andersson

Det är värt att notera hur detaljerat man beskriver de omkomna med namn, yrke, ålder och även adress. Sådant har förändrats till nu.

  2417 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Kjell Andersson, Handen, mndagen 4 juni 2012, 07:18:02 @ Åke K
redigerad av Kjell Andersson, mndagen 4 juni 2012, 07:20:50

Även avspärrningar vid olycksplatsen var obefintlig .:-|

  2430 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Åke K ⌂ @, Göteborg, mndagen 4 juni 2012, 07:42:31 @ Kjell Andersson

Även avspärrningar vid olycksplatsen var obefintlig .:-|

Jo, man ser ofta på gamla olycksbilder hur folk svärmar omkring och tom har klättrat upp på vagnarna.

  2402 visningar

Tågolyckor avspärrningar

av Kjell Andersson, Handen, tisdagen 12 juni 2012, 16:28:58 @ Kjell Andersson

Även vid dessa olyckor flera år efter ( 1972och73 var avspärrningar obefintliga
Från bok-Aktuellt 1972-73

[image]
[image]

  2407 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, mndagen 4 juni 2012, 07:48:07 @ Åke K

Det är värt att notera hur detaljerat man beskriver de omkomna med namn, yrke, ålder och även adress. Sådant har förändrats till nu.

Ja, vissa saker har faktiskt blivit bättre. Det brukade också vara foton på de omkomna från pass- eller körkortsregistret. Alla vet ju hur man ser ut på sådana kort. Bilderna brukade radas upp överst på första sidan med rubriken Död över var och en.

Skönt att vi slipper detta i dag.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  2418 visningar

Tågolyckan i Skultorp

av Åke K ⌂ @, Göteborg, mndagen 4 juni 2012, 08:35:32 @ Staffan Sävenfjord

Det är värt att notera hur detaljerat man beskriver de omkomna med namn, yrke, ålder och även adress. Sådant har förändrats till nu.


Ja, vissa saker har faktiskt blivit bättre. Det brukade också vara foton på de omkomna från pass- eller körkortsregistret. Alla vet ju hur man ser ut på sådana kort. Bilderna brukade radas upp överst på första sidan med rubriken Död över var och en.

Skönt att vi slipper detta i dag.

Jo, fast det har i viss mån slagit över åt andra hållet när tom polisen har svårt att få ut namnuppgifter från sjukhusen.

  2431 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum