Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Banarbetsvecka Jö-banan dag 4 (många bilder) (Bildvagnen)

av HP ⌂ @, Jönköping, torsdagen 18 september 2008, 13:11:37

Hej!
Idag var det sista dagen för denna gång. Vecka 40 blir det två dagar på Jönköping-Vaggeryd och v.17 nästa år Jönköping-Nässjö.

[image]
Habo stationshus.

[image]
På sidotågvägen i Habo satt det tre klämmor på kontakten. De var ditsatta en gång i tiden som en förstärkning efter en gammal skada, när troligen i strömavtagare orsakat brännskador. Vid en närmre titt var det nog tid att lägga i en ny bit tråd.

[image]
Genom att sätta upp grodor (de som man sätter fast i tråden), spel och stropp kan man dra ihop tråden och klippa bort den dåliga biten.

[image]
Den gamla tråden är av 8-formig modell, vilket tydlig framgår här. Den modernare är mer rund, med skåror i för klämmor mm.

[image]
Här syns tydligt brännskadorna på den gamla kontakten.

[image]
Nya skarvklämmor och ny trådbit monteras. Filning blev det också eftersom gammal sliten tråd skulle skarvas mot ny rund.

[image]
Ny skarvklämma är monterad. Muttrarna är dragna med moment. Återstår finfilning på undersidan.

[image]
Brogårdens linjeplats. Användes förr för sandlastning, men numera är växeln klovad.

[image]
Närbild på en sektionspunkt.

[image]
En bild till.

Mvh Henrik Reuterdahl

---
Järnvägare

Låst
  1336 visningar

Banarbetsvecka Jö-banan dag 4 (många bilder)

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, torsdagen 18 september 2008, 13:26:33 @ HP

[image]
Här syns tydligt brännskadorna på den gamla kontakten.

Synnerligen intressant att få se hur det ser ut!

[image]
Brogårdens linjeplats. Användes förr för sandlastning, men numera är växeln klovad.

Härifrån exporteras det sand till arabvärlden. Det är fråga om grovkornig sand, med geologens språk är det snarare finkornigt grus. Används både till vattenfilter och som loksand.

Tackar än en gång för bilderna!

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Låst
  750 visningar

av Baloo @, Stockholm, torsdagen 18 september 2008, 13:41:17 @ HP

Tackar för dessa bildserier! Det är kul och lärorikt att se vad ni däruppe i trasslet pysslar med, en annan som kör eltåg får ju av förklarliga skäl inte så goda möjligheter att studera erat värv på nära håll... ;-)

---
Skägg och långt hår gör en inte till en bättre lokförare men det värmer onekligen väldigt bra vid spänningslöst!

Låst
  717 visningar

av Börje Lundin, Vässchöttasschlätta, torsdagen 18 september 2008, 13:45:17 @ HP

Tackar för en trevlig bildserie om kontaktledningar. Till sist fick jag även svar på en fundering som jag har haft om hur man egentligen skarvar kontaktledning. Det är ju inte direkt som när man skarvar FeAl på 12 kV-nät på landet. Vridskarvar som på gammal Cu-ledning är ju oxå ganska uteslutet.

---
[image]
Börje Lundin, Ra-rattens riddare!

Låst
  656 visningar

av Peter i Klippan, fredagen 19 september 2008, 20:56:41 @ Börje Lundin

Ja när det gäller att skarva FeAl lina så är det ju FARGO-rör som gäller.
Det gäller dock bara att se till så allt är rätt innan man trycker i tråden, annars är det bara att klippa bort allt och börja om igen.

För er som inte vet vad fargo-rör är, så är det en rörskarv som man bara trycker in linan i botten så låser det. Ma behöver varken pressa eller vrida väldigt smidig att jobba med.

Hur jag vet allt detta, jodå jag är linjemontör på elverket.

Mvh och en fortsatt trevlig fredagskväll.

Peter i Klippan.

Låst
  405 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta