Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

TiB: Stämmer ekvationen? (Allmänt)

av Anders Jansson @, Göteborg, torsdagen 16 februari 2012, 17:12:17

[image]

När beslutet om inställda tåg Fagersta-Ludvika togs kommunicerades det av Tågkompaniet genom bland annat detta pressmeddelande. I det kan bland annat läsas "En av förutsättningarna när vi planerade den nya tidtabellen för år 2012 har varit att vi skulle få tillgång till 24 tågsätt mot dagens 23, säger Tågkompaniets vd Mats Gustafsson."

Hur är det egentligen med fordonstillgången numera? När jag summerar TiB egna Reginor så får jag det till följande: 9005-9009, 9012-9015, 9018-9025, 9037, 9039, 9056-9057 samt 9068. Totalt 22 tågsätt. Därutöver har man, som framgår av bilden från i tisdags, på längre sikt tillförts 9011 och på kortare sikt 9016. Summa tillgängliga fordon skulle därmed vara de 24 som behovet enligt pressmeddelandet utgör. Är det så att något av fordonen tagits ur trafik av orsaker som TiB inte råder över (exempelvis tungt underhåll, revision på gammalsvenska) eller disponerar man över de 24 tågsätt som behovet angavs till samtidigt som det verkliga behovet visat sig vara större?

  1373 visningar

TiB: Stämmer ekvationen?

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, torsdagen 16 februari 2012, 17:30:59 @ Anders Jansson

[image]

När beslutet om inställda tåg Fagersta-Ludvika togs kommunicerades det av Tågkompaniet genom bland annat detta pressmeddelande. I det kan bland annat läsas "En av förutsättningarna när vi planerade den nya tidtabellen för år 2012 har varit att vi skulle få tillgång till 24 tågsätt mot dagens 23, säger Tågkompaniets vd Mats Gustafsson."

Hur är det egentligen med fordonstillgången numera? När jag summerar TiB egna Reginor så får jag det till följande: 9005-9009, 9012-9015, 9018-9025, 9037, 9039, 9056-9057 samt 9068. Totalt 22 tågsätt. Därutöver har man, som framgår av bilden från i tisdags, på längre sikt tillförts 9011 och på kortare sikt 9016. Summa tillgängliga fordon skulle därmed vara de 24 som behovet enligt pressmeddelandet utgör. Är det så att något av fordonen tagits ur trafik av orsaker som TiB inte råder över (exempelvis tungt underhåll, revision på gammalsvenska) eller disponerar man över de 24 tågsätt som behovet angavs till samtidigt som det verkliga behovet visat sig vara större?

9018 finns i Tillberga. Jag har ingen prognos på hur länge, men det fattas alltså i nuläget en.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  1019 visningar

TiB: Stämmer ekvationen?

av Anders Jansson @, Göteborg, torsdagen 16 februari 2012, 17:48:39 @ Staffan Sävenfjord

9018 finns i Tillberga. Jag har ingen prognos på hur länge, men det fattas alltså i nuläget en.

Då återstår frågan om orsaken är skada/underhåll av sådan art som TiB bör ta höjd för i sin dimensionering av fordonsparken (d v s det som förr kallades verkstadsreserv). Alternativt om det är av Transitio planerat tungt underhåll där man rimligen skall hålla ersättningsfordon (d v s det som förr kallades huvudverkstadsreserv). Någon trafikreserv (fordon som används i enstaka tåg några toppdagar varje år) lär väl knappast förekomma längre.

  956 visningar

TiB: Stämmer ekvationen?

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, torsdagen 16 februari 2012, 18:06:28 @ Anders Jansson

9018 finns i Tillberga. Jag har ingen prognos på hur länge, men det fattas alltså i nuläget en.


Då återstår frågan om orsaken är skada/underhåll av sådan art som TiB bör ta höjd för i sin dimensionering av fordonsparken (d v s det som förr kallades verkstadsreserv). Alternativt om det är av Transitio planerat tungt underhåll där man rimligen skall hålla ersättningsfordon (d v s det som förr kallades huvudverkstadsreserv). Någon trafikreserv (fordon som används i enstaka tåg några toppdagar varje år) lär väl knappast förekomma längre.

Oavsett om Transitio skall ta ansvar för denna eller inte så saknas ju ett fordon för att alla omlopp skall kunna sättas ut. Det är väl då enklast att fortsätta med indragningen på Ludvika-Fagersta eftersom den redan är annonserad som indragen och planeringen för detta är gjord.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  908 visningar

TiB: Stämmer ekvationen?

av Anders Jansson @, Göteborg, torsdagen 16 februari 2012, 18:26:39 @ Staffan Sävenfjord

9018 finns i Tillberga. Jag har ingen prognos på hur länge, men det fattas alltså i nuläget en.


Då återstår frågan om orsaken är skada/underhåll av sådan art som TiB bör ta höjd för i sin dimensionering av fordonsparken (d v s det som förr kallades verkstadsreserv). Alternativt om det är av Transitio planerat tungt underhåll där man rimligen skall hålla ersättningsfordon (d v s det som förr kallades huvudverkstadsreserv). Någon trafikreserv (fordon som används i enstaka tåg några toppdagar varje år) lär väl knappast förekomma längre.


Oavsett om Transitio skall ta ansvar för denna eller inte så saknas ju ett fordon för att alla omlopp skall kunna sättas ut. Det är väl då enklast att fortsätta med indragningen på Ludvika-Fagersta eftersom den redan är annonserad som indragen och planeringen för detta är gjord.

Därom kan vi vara helt överens. Förmodligen kan vi också vara överens om att 24 fordon inte är tillräckligt när konsekvensen av ett bortfall avseende 1 fordon medför att inte alla omlopp kan sättas ut. Ett bortfall på 4 procent är ju inte särskilt anmärkningsvärt.

  868 visningar

TiB: Stämmer ekvationen?

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, torsdagen 16 februari 2012, 18:57:46 @ Anders Jansson
redigerad av Staffan Sävenfjord, torsdagen 16 februari 2012, 18:58:29

9018 finns i Tillberga. Jag har ingen prognos på hur länge, men det fattas alltså i nuläget en.


Då återstår frågan om orsaken är skada/underhåll av sådan art som TiB bör ta höjd för i sin dimensionering av fordonsparken (d v s det som förr kallades verkstadsreserv). Alternativt om det är av Transitio planerat tungt underhåll där man rimligen skall hålla ersättningsfordon (d v s det som förr kallades huvudverkstadsreserv). Någon trafikreserv (fordon som används i enstaka tåg några toppdagar varje år) lär väl knappast förekomma längre.


Oavsett om Transitio skall ta ansvar för denna eller inte så saknas ju ett fordon för att alla omlopp skall kunna sättas ut. Det är väl då enklast att fortsätta med indragningen på Ludvika-Fagersta eftersom den redan är annonserad som indragen och planeringen för detta är gjord.


Därom kan vi vara helt överens. Förmodligen kan vi också vara överens om att 24 fordon inte är tillräckligt när konsekvensen av ett bortfall avseende 1 fordon medför att inte alla omlopp kan sättas ut. Ett bortfall på 4 procent är ju inte särskilt anmärkningsvärt.

Bland de 24 omloppen finns två s k verkstadsomlopp och ett omlopp med bara ett tåg på morgonen och ett på kvällen, där man har rätt goda möjligheter att lappa. När trafiken Ludvika-Fagersta kommer i gång blir det alltså först vid ett bortfall på tre fordon som det är stor risk för att alla "aktiva omlopp" inte kan sättas ut.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  848 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum