Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Sommarresa 2010 del 21, från Skopje till Wien (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, onsdagen 9 november 2011, 23:42:19

[image]
Denna gång blir det knappt några tåg heller, tidigare delar här:
Sommarresa 2010 del 1, från Stockholm
Sommarresa 2010 del 2, Milano
Sommarresa 2010 del 3, Interurban i Milano
Sommarresa 2010 del 4, ännu mera Milano
Sommarresa 2010 del 5, med IC 615 till Ancona
Sommarresa 2010 del 6, mot Albanien med Riviera del Conero
Sommarresa 2010 del 7, Dürres
Sommarresa 2010 del 8, till Tirana och vidare
Sommarresa 2010 del 9, till Berat
Sommarresa 2010 del 10, bland romerska ruiner
Sommarresa 2010 del 11, Tirana och tåget därifrån
Sommarresa 2010 del 12, en albansk tågresa
Sommarresa 2010 del 13, till Elbasan och därifrån
Sommarresa 2010 del 14, upp i de albanska bergen med tåg
Sommarresa 2010 del 15, till fots ur Albanien
Sommarresa 2010 del 16, Kicevo till Kosovo
Sommarresa 2010 del 17, ut på Trastfältet
Sommarresa 2010 del 18, en till rundnos i Pristina
Sommarresa 2010 del 19, med NOHAB lok och -60 talare ur Kosovo
Sommarresa 2010 del 20, Skopje

[image]
Denna sista morgon på resan begav sig Statstjänstemannen, Tysken från Stocksund och Den Folkvalde ut på stan någorlunda tidigt för att hinna se något mer av Skopje.

[image]
Klocktorn! Den Folkvalde brukar inte ha något överdrivet intresse av hus för folkets opium men arkitekturen..

[image]
..på denna kyrka i centrala Skopje är något utöver det vanliga. Modernism is da shit!

[image]
”Stadsmuren” av höga bostadshus är en bärande tanke i Skopjes stadsplan efter 1963. Det hela inklusive husen verkar ganska välplanerat, men inte utfört i bästa kvalitet. Och underhåll av gemensamma ytor verkar ha upphört för c:a 20 år sedan…

[image]
Skopjes kollektivtrafik är som sagt helt bussbaserad, men ganska långt gångna planer finns på att bygga en 12 km lång öst-västlig spårvägslinje genom stan.

[image]
Bussflottan är inte alldeles från igår och ganska spännande, mest jugoslaviska licenstillverkade bussar men även en och annan äldre Mercedes. Begagnade bussar från Västeuropa verkar man inte alls ha köpt.

[image]
Vi tar en tur med en godtycklig buss och ser var vi hamnar. Träsits och diggabelt motor- och transmissionsljud, men gratis trådlöst internet finns det i bussen…

[image]
Byggd i slutet på -80 talet enligt någon tillverkningsskylt ombord. En bit ut i förorten verkar det lagom at kliva av och åka tillbaks.

[image]
Förarplatsen i en gammal Merca..

[image]
..och passagerarutrymmet. Det är motrusningsriktning och tomt, annars är bussarna välfyllda.

[image]
Vid den centralt belägna ändhållplatsen stiger vi av.

[image]
En färsk melon hade varit gott, men det finns inga möjligheter att klämma i sig en hel… Istället promenerar vi..

[image]
..förbi Makedoniens parlament med..

[image]
..frihetsstaty och allt. Eftersom det är framför parlamentet håller man efter de allmänna ytorna lite extra, gräset som växer mellan plattorna i stenläggningen klipps med trimmer…

[image]
Fin logga det där. Men på något sätt känns boken mer tidsbeständig än datorn…
Dags att bege sig till hotellet, möta Konsulten och Järnvägsingenjören, hämta väskan och ta sig till..

[image]
..”Alexander den store” flygplatsen. Det går ingen allmän kollektivtrafik hit utan enda möjligheten är taxi. Det känns att det är flygplatsen i en provinsstad som plötsligt fått bli internationell flygplats i en huvudstad…

[image]
Incheckning, passkontroll och annat går oväntat fort, så det blir en stunds väntan innan vi får fortsätta med Austrian till Wien.

[image]
En sista blick på Balkan. För den här gången…

[image]
Det är eftermiddag, så det bjuds bara på kaffe och en chokladbit. Och en Ottakringer eller två om man vill, och det vill man ju! Ottakringer är en ganska sjüsst öl faktiskt.

[image]
I Wien splittras sällskapet, Statstjänstemannen mot Köpenhamn, Järnvägsingenjören och Konsulten flyger efter en timme vidare mot Stockholm medan Tysken från Stocksund och Den Folkvalde hoppar på ett pendeltåg in till Wien Mitte.

Fortsättning följer!

  884 visningar

Sommarresa 2010 del 21, från Skopje till Wien

av Hasse Hagberg, Södermalm, torsdagen 10 november 2011, 07:35:02 @ Johan Wahlstedt

Skopje hade vi aldrig hört talas om före jordbävningskatastrofen i början av 60-talet. Sedan blev den bara en obetydlig mellanstation på interrailresan till Grekland.

Nu glömd huvudstad i ett land som inte har gräns mot havet och som inte får heta Makedonien. Ett udda land långt, långt borta från EU och mellanmjölk.

Ett underbart reportage.

  376 visningar

Sommarresa 2010 del 21, från Skopje till Wien

av Åke K ⌂ @, Göteborg, torsdagen 10 november 2011, 08:03:00 @ Hasse Hagberg

Skopje hade vi aldrig hört talas om före jordbävningskatastrofen i början av 60-talet. Sedan blev den bara en obetydlig mellanstation på interrailresan till Grekland.

Nu glömd huvudstad i ett land som inte har gräns mot havet och som inte får heta Makedonien. Ett udda land långt, långt borta från EU och mellanmjölk.

Ett underbart reportage.

Instämmer. Jag som knappast kommer att göra liknande resor njuter. Du har mail Johan.

  359 visningar

Sommarresa 2010 del 21, från Skopje till Wien

av MM ⌂ @, torsdagen 10 november 2011, 20:35:38 @ Hasse Hagberg

Skopje hade vi aldrig hört talas om före jordbävningskatastrofen i början av 60-talet. Sedan blev den bara en obetydlig mellanstation på interrailresan till Grekland.

Nu glömd huvudstad i ett land som inte har gräns mot havet och som inte får heta Makedonien. Ett udda land långt, långt borta från EU och mellanmjölk.

Fast med den nuvarande grekiska ekonomin så vågar väl grekerna inte protestera så mycket. Om jag inte minns fel så kallades landet bara Makedonien i senaste melodifestivalen. :-)

Ett underbart reportage.

Medhåll++++

:-tu :-tu :-tu :-tu

  251 visningar

Sommarresa 2010 del 21, från Skopje till Wien

av Arne, Kungsholmen 王の島, onsdagen 16 november 2011, 00:34:23 @ Hasse Hagberg
redigerad av Arne, onsdagen 16 november 2011, 00:48:47

Skopje hade vi aldrig hört talas om före jordbävningskatastrofen i början av 60-talet. Sedan blev den bara en obetydlig mellanstation på interrailresan till Grekland.

Nu glömd huvudstad i ett land som inte har gräns mot havet och som inte får heta Makedonien. Ett udda land långt, långt borta från EU och mellanmjölk.

Ett underbart reportage.

Jag håller med om att det är ett mycket fint reportage – både bild och text – i en serie fina reseberättelser från gruppens sommarresa 2010. En liten korrigering om namnet Makedonien dock. Man kallas officiellt i FN, EU, IOC och andra sammanhang sedan 1993 för the former Yugoslav Republic of Macedonia, och som akronym FYROM. Så även om namndisbyten med Grekland om namnet Makedonien ännu inte helt är löst så heter landet numer i praktiken enbart Republic of Macedonia, dvs utan FY i FYROM och sparar bara ROM-delen ; bl.a. så har fyra av FN:s säkerhetsråds fem permanenta medlemmar (USA, Ryssland, UK och Kina) börjat kalla landet så liksom flera EU-länder samt 100 andra FN-medlemmar.

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

  206 visningar

Nästa del här!

av Johan Wahlstedt @, Solna, tisdagen 15 november 2011, 18:37:43 @ Johan Wahlstedt

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum