Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Sommarresa 2010 del 20, Skopje (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, tisdagen 25 oktober 2011, 19:30:57

[image]
Resan fortsätter. Den här gången blir det inte så mycket tåg, hoppas att det intresserar ändå.

De tidigare delarna hittar man här:
Sommarresa 2010 del 1, från Stockholm
Sommarresa 2010 del 2, Milano
Sommarresa 2010 del 3, Interurban i Milano
Sommarresa 2010 del 4, ännu mera Milano
Sommarresa 2010 del 5, med IC 615 till Ancona
Sommarresa 2010 del 6, mot Albanien med Riviera del Conero
Sommarresa 2010 del 7, Dürres
Sommarresa 2010 del 8, till Tirana och vidare
Sommarresa 2010 del 9, till Berat
Sommarresa 2010 del 10, bland romerska ruiner
Sommarresa 2010 del 11, Tirana och tåget därifrån
Sommarresa 2010 del 12, en albansk tågresa
Sommarresa 2010 del 13, till Elbasan och därifrån
Sommarresa 2010 del 14, upp i de albanska bergen med tåg
Sommarresa 2010 del 15, till fots ur Albanien
Sommarresa 2010 del 16, Kicevo till Kosovo
Sommarresa 2010 del 17, ut på Trastfältet
Sommarresa 2010 del 18, en till rundnos i Pristina
Sommarresa 2010 del 19, med NOHAB lok och -60 talare ur Kosovo

[image]
Strax efter tio på söndagsförmiddagen 100711 har vi kommit till Skopje med IC 891 från Pristina bestående av ett 661 lok och en(!) fd svensk B1:a. Dragkraften får nog anses tillräcklig…

[image]
Inte långt efter den sista resenären kommit av rullar tåget iväg mot driftsbangården Lisice. Järnvägskarta över Skopje.

[image]
Medan mullret försvinner insuper vi atmosfären med de aldrig färdigbyggda hisstornen uppbärande tre klockor varav ingen går(rätt).

[image]
Endast fem av de planerade tio plattformsspåren byggdes färdigt innan luften gick ur det hela. Busstationen som ligger i en del av stationskomplexet verkar dock ha betydligt fler resande…

[image]
Vi letar oss ned genom det mässiga stationskomplexet och hittar en..

[image]
..taxi som tar oss till hotellet. Det finns många anbudsutvärderingsmodeller för tjänsten ”taxi”, i den använda ges höga poäng för ”äldre modellår”, ”lokalt tillverkat fordon” samt ”mindre buckla vänster fram”. Under genomförandeprocessen noterades med tillfredställelse för det ena fordonet gasdrift, innebärande drivmedelsförråd i lösa gasflaskor i bagageutrymmet, starförfarande inbegripande ihopförande av två kablar vid förarplatsen samt god ljudupplevelse under färd. Det andra, röda, fordonet som också upphandlats för gruppens behov uppfyllde inte de önskade kriterierna i samma omfattning.

[image]
Skopjes kollektivtrafik baseras helt på bussar i varierande form och enhetlig färg. Linje 16 gick från vårt hotell mot centrum, men eftersom vi blivit av med packningen och det var nedförsbacke blev det en promenad i värmen. Notera även vägmärket för häst-och-vagn förbud…

[image]
Vi styr stegen mot den gamla järnvägsstationen. Vid den stora jordbävningen 1963 raserades stationen halvt och idag huserar Skopjes stadsmuseum här. Av någon anledning som vakten inte kunde förklara var det inte öppet. Klockan har stannat på den tid skalvet inträffade: 05.17.

[image]
Även på ”spårsidan” kan man ana områdets förflutna. Den gamla stationen var en säckstation och ersattes av den nuvarande inte lika centralt belägna genomgångsstationen på bro vid återuppbyggnaden av staden. 80% av staden raserades och över 1000 personer dödades vid jordskalvet.

[image]
Vi knatar vidare genom centrum. 2009 invigdes detta minnesmärke/museum över Moder Theresa som föddes i Skopje. Åtminstone svalt och skönt luftkonditionerat denna heta sommardag.

[image]
Vidare genom ett söndagsstängt Skopje och upp på höjden på andra sidan centrum.

[image]
I en 60-talsspejsig byggnad (donerad av det polska folket 1970) med vidunderlig utsikt över staden ligger museet för samtidskonst. Utförandet av byggnaden verkar dock inte vara av samma kvalitet som arkitekturen.

[image]
Många internationellt kända konstnärer donerade verk till museet efter jordbävningen, bland annat Pablo Picasso.

[image]
Tyvärr hade museet hunnit stänga för dagen, och var naturligtvis stängt efterföljande måndag, så det fick bli en flukt in genom fönstren.

[image]
Intill ligger Kale, Skopjes borg från 500 talet. Utgrävningar pågår.

[image]
Borgen, eller fortet om man så vill, ligger högt över staden. Kontrasten är stor mot det Nya Skopje som byggdes upp efter jordbävningen efter en stadsplan av den japanske arkitekten Kenzo Tange.

[image]
Frihet och fred! Typ.

[image]
Ibland undrar man vad arkitekterna knaprade på 60 talet…

[image]
Posthuset har en minst sagt..

[image]
..säregen arkitektur…

[image]
Men istället för att titta på modernism går vi i en annan riktning, mot gamla stan: basarkvarteren. Även här är det tämligen stängt en söndagseftermiddag.

[image]
Vi fortsätter lite vidare. I de här kvarteren gör sig det Ottomanska förflutna påmint och vi siktar på Sultan Murad moskén. I stadsdelen Cair, där gamla stan ligger, bor övervägande etniska albaner, en fjärdedel makedonier, sedan turkar, romer, bosniaker osv.

[image]
Kontrasterna i Skopje är stora, mellan gammalt och nytt; mellan orientaliskt och västerländskt.

[image]
Medan vi tittar runt kommer en man fram och undrar om vi vill gå upp i klocktornet som står invid moskén. Tornet byggdes ursprungligen i trä på 1500 talet, överdelen obyggd i tegel 1902 och sedan återuppbyggd efter 1963.

[image]
Kyrkor finns det också. I ortodoxa kyrkor står man under gudstjänsten så det finns inga kyrkbänkar, vilket känns lite ovant…

[image]
Åter ned mot nya stan. Stenbron, byggd i mitten på 1400 talet, är en symbol för Skopje och leder från stadens hjärta Makedonientorget över Vardar mot basarkvarteren.

[image]
Det börjar skymma och bli dags för middag, så efter att ha återförenats med Järnvägsingenjören, Statstjänstemannen och konsulten..

[image]
..vi styr åter stegen upp mot Basarkvarteren..

[image]
..för att hitta något ställe att äta på i en lämplig gränd. Det makedonska köket är som man kan ana en blandning av turkiskt och balkanskt.

[image]
Gott och trevligt får den sista gemensamma kvällen sammanfattas.

Fortsättning följer!

  791 visningar

Sommarresa 2010 del 20, Skopje

av Tore Wahl, tisdagen 25 oktober 2011, 20:15:33 @ Johan Wahlstedt

Jeg takker så mye for den flotte serien du viser oss...
Har sett på den flere ganger og venter bare på nye visninger..
Jeg reiser mye på Balkan selv og har lagt inn flere slike reise skildringer
på Jernbane.net ..Min drøm er disse landene her og som jeg mangler. Den serien du viste fra 2008 Beograd-Bar reiste jeg med i 2010 og det var deres reiseskildring som gjorde at vi tok den turen..
Takk og Takk...:-)

  325 visningar

Sommarresa 2010 del 20, Skopje

av Johan Wahlstedt @, Solna, onsdagen 26 oktober 2011, 09:00:57 @ Tore Wahl

Jeg takker så mye for den flotte serien du viser oss...
Har sett på den flere ganger og venter bare på nye visninger..
Jeg reiser mye på Balkan selv og har lagt inn flere slike reise skildringer
på Jernbane.net ..Min drøm er disse landene her og som jeg mangler. Den serien du viste fra 2008 Beograd-Bar reiste jeg med i 2010 og det var deres reiseskildring som gjorde at vi tok den turen..
Takk og Takk...:-)

Tack själv! Kul att de uppskattas, det tar trots allt en stund att skriva... Och kul att det inspirerat till andra resor.

  237 visningar

Sommarresa 2010 del 20, Skopje

av TKO @, Årsta, onsdagen 26 oktober 2011, 09:29:10 @ Johan Wahlstedt

Jeg takker så mye for den flotte serien du viser oss...
Har sett på den flere ganger og venter bare på nye visninger..
Jeg reiser mye på Balkan selv og har lagt inn flere slike reise skildringer
på Jernbane.net ..Min drøm er disse landene her og som jeg mangler. Den serien du viste fra 2008 Beograd-Bar reiste jeg med i 2010 og det var deres reiseskildring som gjorde at vi tok den turen..
Takk og Takk...:-)


Tack själv! Kul att de uppskattas, det tar trots allt en stund att skriva... Och kul att det inspirerat till andra resor.

Fortsätt gärna skriva!
Även om jag inte lockas att åka dit så är det roligt att se att andra gjort det...

(På utställningen Manifesta 7 i Bozen 2008 visades Kenzo Tange:s orginalmodell över stadsplanen för Skopje - staden beskrevs med orden:
"As a “new” city of the mid-Sixties Skopje was a rare case of intended brilliance and unfocused deliberation. The capitalists envisioned it; the socialists articulated it and the communists built it." )

---
----------------------------------------
Thomas K Ohlsson
järnvägsamatör - kan inget om allt
[image]

  234 visningar

Sommarresa 2010 del 20, Skopje

av Lennart Carlsson @, Malmö, torsdagen 27 oktober 2011, 19:28:58 @ Johan Wahlstedt

Instämmer i tack från tidigare talare! Förhoppningsvis blir det någon gång en resa hit.

  171 visningar

Sommarresa 2010 del 20, Skopje

av Sluggern, fredagen 28 oktober 2011, 01:42:28 @ Johan Wahlstedt

Tack för fint reportage!

  164 visningar

Sommarresa 2010 del 20, Skopje

av Bobo L @, lrdagen 29 oktober 2011, 18:02:11 @ Johan Wahlstedt

Instämmer högljutt med föregående företrädare för nationen! Dina (och alla andras!) reseberättelser uppskattas mycket mer än ni förstår! Fortsätt! :-)

[image]

Japp, här har jag varit. Kilroy was here!

Tänk er en stekhet sommardag, ett oändligt långt tåg med sittvagnar utgörande "Athinai-expressen" München-Aten via fanvetvar, till svår trängsel fyllt med ryggsäcksluffande ungdomar från hela Europa och dessutom en del rätt bortkomna ungdomar från USA som visste att de var i "Europa" men inte särskilt mycket mer. Efter snart två dygn på detta tåg, vars försening räknades i halva dygn, var nu allas vattenflaskor tomma och det blev en rusning, som hämtad ur filmer från 6 juni, till de springbrunnar med vatten som fanns här och var längs plattformarna. Fastän fortfarande massor av resenärer befann sig på plattformarna och köade för vatten började tåget likväl rulla rulla, och hur många som blev akterseglade eller hamnade under hjulen vill jag inte veta...

Själva staden såg vi dock bara på håll.

Ibland undrar man vad arkitekterna knaprade på 60 talet…

[image]
Posthuset har en minst sagt..

[image]
..säregen arkitektur…

Nåja, ska det vara betong så ska det vara rejält! Försök inte låtsas att betong inte är betong utan framhäv! :-)

---
Gått för dagen!

  173 visningar

Nästa del här!

av Johan Wahlstedt @, Solna, onsdagen 9 november 2011, 23:46:42 @ Johan Wahlstedt

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum