Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Dressin Arvidsjaur-Jörn - Nerlagt? (Allmänt)

av Lasse M @, sndagen 31 juli 2011, 01:51:38

Har dressinuthyrningen i Arvidsjaur lagt ner? Hittar inget om det på nätet och min gamla sparade Favorit för uthyrningens websida funkade inte längre.

1490 visningar

Dressin Arvidsjaur-Jörn - Nerlagt?

av RoggaBoy, sndagen 31 juli 2011, 03:31:32 @ Lasse M

Ja, den är nedlagd.

1369 visningar

av Granström, sndagen 31 juli 2011, 03:33:32 @ Lasse M

Du har nog dessvärre rätt i detta. Dressinuthyrningen har under ett tiotal år ombesörjts av Arvidsjaurs Järnvägsförening (AJF). För några år sedan övertog ett lokalt turismföretag ansvaret för uthyrning, service och underhåll av trampdressinerna. Till årets säsong har tyvärr verksamheten lagts ner. Utan att ha hört inblandade parter handlar det troligtvis hela om bristande lönsamhet.

1346 visningar

av Håkan W, sndagen 31 juli 2011, 10:06:35 @ Granström

Du har nog dessvärre rätt i detta. Dressinuthyrningen har under ett tiotal år ombesörjts av Arvidsjaurs Järnvägsförening (AJF). För några år sedan övertog ett lokalt turismföretag ansvaret för uthyrning, service och underhåll av trampdressinerna. Till årets säsong har tyvärr verksamheten lagts ner. Utan att ha hört inblandade parter handlar det troligtvis hela om bristande lönsamhet.

För några år sedan, då turismföretaget fortfarande hade ansvar, så var underhållet av dressinerna väldigt eftersatt. Det gick visserligen att köra dem, men urspårning var mer regel än undantag. Bromsarna, i den mån de fanns, lämnade också en hel del i övrigt att önska.
Sorgligt att det blev så, för det är en riktigt trevlig sträcka i att åka på, och med bra dressiner och proaktiv reklam skulle det säkert kunnat bli en lukrativ affärsrörelse.

1251 visningar

av Per Eric Rosén, sndagen 31 juli 2011, 11:40:47 @ Granström

Jag pratade med museiförening i år och jo, det är inget i år. En anledning jag fick höra är att järnvägen numera är spåransluten i Jörn och används i alla fall några km in. (Och SL:s vintertester, men det har vad jag förstår pågått länge)

1142 visningar

Dressintrafik - Vad krävs för tillstånd?

av Lasse M @, fredagen 5 augusti 2011, 17:42:29 @ Per Eric Rosén

Det var synd att höra, hade lite planer på att cykla sträckan nu på sensommaren med några icke-järnvägsintresserade vänner. Men att banan inte längre är bruten kan väl knappast spela någon roll. Banan man cyklar på i Klippan är inte bruten, enbart spårspärr, och SSJF i Strömsnäsbruk har ju dressincykling ner till Axhult, i Axhult tror jag inte ens man har någon spårspärr, minns jag inte fel så finns det inte ens någon bangård/sidospår där längre och stationen är privatägd. Så med en stoppbock (vilket jag förmodar att det redan finns en där den trafikerade delen av banan upphör) och kanske två rällängder brutet spår där den otrafikerade delen slutar borde ju vara ok om man får göra som man gör i Klippan och Strömsnäsbruk. Kommer ihåg någon bild jag sett från infartskurvan i Jörn där man väl hade satt upp ett högt viltstaket tvärs över banan och en bra bit in i terrängen på båda sidor spåret så man inte skulle kunna bära dressinen förbi stoppet. Detta tillsammans med en stoppbock för den trafikerade bandelen och två längder räler bortplockade på den otrafikerade sidan av stoppbocken borde ju vara tillräckligt.

Men vad jag hört av en vän som cyklat där så hade väl spåret på en del ställen haft rejäla brister.

Men som jag skrev i en annan tråd om dressincykling på f.d SSJ nu rivna del Ljungby-Helmershus så kan det väl inte krävas särskilt stora och kostsamma utgifter för att hålla en bana öppen för dressintrafik. Inskaffning av någon form av enklare motordressin med en tralla med gräsklippare undertill och buskröjare på sidan. En mindre motorsåg kanske man får ha med sig också i början på säsongen. Sen är det ju dressinerna och underhållet av dom, men det borde inte heller innebära några jätteutgifter. Så länge man ser till att marknadsföra sig bra, kanske t.ex. i samarbete med Inlandsbanan så borde det ju kunna generera en hel del intresserade. Inlandsbanan drar väl en hel del turister under säsongen som jag förstått det.

Men kan det vara som så att TV (Trafikverket) äger denna bandel ännu vilket jag har för mig att man inte gör med Nybygget-Ljungbyhed och Strömsnäsbruk-Axhult och att det är därför man inte får trafikera banan med egen motordressin för banunderhåll? Men två brutna rällängder vid dressinstarten i Arvidjaur också kanske kunde göra att sådana eventuella regler inte gäller längre. Sen är väl kruxet kanske att få TV att gå med på dessa ingrepp i spåret.

Det slog mig nu, är det möjligen i Arvidsjauränden som SL vintertestar? Oavsett så borde ju även här då finnas en stoppbock där den trafikerade delen upphör. Men dressinstarten hamnar kanske då långt ut i ödemarken?

831 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta