Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

SJ-radio (Allmänt)

av chrisk, mndagen 4 juli 2011, 11:42:46

Hej,

Nån som vet mer om den här Motorola-komradion: http://christopherkullenberg.se/?p=2282

Kom precis över fyra stycken, och tänkte se om de gick att få i skick.

  1438 visningar

SJ-radio

av Hyena, mndagen 4 juli 2011, 13:03:30 @ chrisk

Motorolas äldre komradio brukar operera på 9.6V. Så länge du inte tänker sända med dom räcker det med en vanlig batterieliminator på 500mAh för att driva dom. Skall du sända får du ha batteri/eliminator som levererar ca 2000mAh SJs driftradionät är fortfarande igång även om det inte används lika frekventerat idag som för 25år sedan och finns på 468MHz. Det finns även simplexkanaler på 160MHz som används vid klart/avgång på bla nattågen.

Finns det någon modellbeteckning/serienummer på baksidan? Med hjälp av den kan vi lista ut vilket frekvensband de rör sig inom.

  892 visningar

SJ-radio

av chrisk, mndagen 4 juli 2011, 13:05:57 @ Hyena

Motorolas äldre komradio brukar operera på 9.6V. Så länge du inte tänker sända med dom räcker det med en vanlig batterieliminator på 500mAh för att driva dom. Skall du sända får du ha batteri/eliminator som levererar ca 2000mAh SJs driftradionät är fortfarande igång även om det inte används lika frekventerat idag som för 25år sedan och finns på 468MHz. Det finns även simplexkanaler på 160MHz som används vid klart/avgång på bla nattågen.

Finns det någon modellbeteckning/serienummer på baksidan? Med hjälp av den kan vi lista ut vilket frekvensband de rör sig inom.

Tack för svaret! Ska kolla ikväll när jag är hemma igen om jag kan hitta serienumrena!

  709 visningar

SJ-radio

av Anders Olsson, Vällingby, mndagen 4 juli 2011, 15:46:43 @ chrisk

Bangårdsradio låg/ligger i det "vanliga" landmobila 400 Mhz-bandet alltså runt 420-430 Mhz.

Några duplex- och några simplexkanaler.

Men det är ju ett par år sedan så jag vet inte om det är någon aktivitet nu.

Mvh Olsson

  639 visningar

SJ-radio

av chrisk, mndagen 4 juli 2011, 16:01:38 @ Anders Olsson

Bangårdsradio låg/ligger i det "vanliga" landmobila 400 Mhz-bandet alltså runt 420-430 Mhz.

Några duplex- och några simplexkanaler.

Men det är ju ett par år sedan så jag vet inte om det är någon aktivitet nu.

Mvh Olsson

Trevligt! "Bangårdsradio" var ett nytt uttryck för mig.

Tack för kommentaren!

  596 visningar

SJ-radio

av chrisk, mndagen 4 juli 2011, 21:32:55 @ chrisk

Letade upp serienummer. Själva etiketten fanns bara kvar på två av enheterna. Den ena lyder 579AHE0053 och den andra 579AHE0592.

Kanske hjälper på traven. De andra är så slitna att inget finns kvar på baksidan.

Har även köpt en batterieliminator på Clas Ohlson. Uppdaterar med resultat.

  493 visningar

SJ-radio

av Torbjorn, Sundsvall, tisdagen 5 juli 2011, 01:19:56 @ chrisk
redigerad av Torbjorn, tisdagen 5 juli 2011, 01:20:43

Batteripaketet är den svaga punkten hos MX360 (liksom många andra äldre Motorola komradio). Originalbatterierna går inte att ta isär, men piratbatterier brukar gå att bryta upp för att byta celler. Piratbatterier brukar man kunna få tag i på eBay till relativt bra priser. Jag kan eventuellt ha några gamla batteripaket med oanvändbara celler någonstans, men det finns risk att de är levererade till återvinning.

Problemet är egentligen att originalladdaren är ganska bra på att ladda sönder NiCd-batterier. Det är en tvåstegsladdare som först snabbladdar batteriet och sedan går över till underhållsladdning. Tyvärr finns det ett konstruktionsfel i en del av laddarna som gör att den i vissa lägen kan gå över till snabbladdning igen fastän batteriet redan är fulladdat, och dessutom är underhållsladdströmmen onödigt hög. Det finns anvisningar för modifiering av laddarna, de brukar gå att hitta på nätet om man googlar på olika varianter av laddarens typbeteckning (vanligtvis stämplad på undersidan av laddaren). Om man kostar på nya batterier bör man bygga om laddarna också.
Om man måste använda en icke modifierad laddare bör man tänka på några saker:
1) Sätt inte ett batteri på laddning förrän det är helt urladdat.
2) Låt inte batteriet stå kvar länge på underhållsladdning, utan avbryt så snart laddaren indikerar att den har gått över från snabbladdning till underhållsladdning (ett par timmar på underhållsladdning gör inget, men låt den inte stå t ex över natten).
3) Om batteripaketet skulle ha en kortsluten cell så är det inte säkert att laddaren någonsin går över till underhållsladdning. I så fall blir batteriet mycket varmt, övriga celler tar skada och det kan till och med finnas risk för brand. Om man ska ladda ett batteri i okänt skick bör man ha det losstaget från radion så man kommer åt att mäta spänningen under laddning, spänningen bör gå upp över 10 V redan efter några minuters laddning om allt är som det ska.

I övrigt kan man notera att MX360 så vitt jag vet är en rent kristallstyrd radio. Om man vill använda den på andra kanaler än de som det redan finns kristaller för, så får man räkna med att det kostar några hundra kronor per kristall (de måste specialbeställas), och dessutom krävs en del intrimning och testning för att säkerställa att radion verkligen sänder och tar emot mitt på rätt frekvens för de "nya" kanalerna.

Jag har inte sett någon MX360 med knappsats förut, jag förmodar att radion har någon form av s k tonselektiv inbyggt och att man kan knappa in anropsnummer för att öppna selektivet i en annan radio eller en basstation/repeater. Med tanke på åldern så är det förmodligen s k CCIR-toner som används (alltså inte DTMF som på en telefon med tonval).

  465 visningar

SJ-radio

av Kabelnisse, tisdagen 5 juli 2011, 19:21:24 @ Torbjorn

Apparaten är en syntesstation och specialtillverkad i ca 1200 exemplar för dåvarande SJ i början på 80 talet. Kanal (DRO) 1-6 är Driftradioområdes val och där är apparten helt selektiv dvs. öppnar bara på sin anropssignal (Nr). Det går ej att lyssna på annan pågående radiotrafik. För att göra anrop från apparaten måste den ta imot en så kallad ledigton som ges från en centralutrustning. Dvs fungerar ej då ingen sådan finns kvar. Trycks knapp "T" ,"R" eller "0" erhålls bara en upptagetsignal i apparaten.

Kanal (DRO 7-8) är repeaterkanaler och kräver en repeater för att fungera. Repetern öppnades med knappen "R" Apparaten sänder på 458 MHz och tar imot på 468 MHZ. Systemet helt öppet dvs inga selektiva anrop.

Kanal (DRO 9-10) är direktkanaler mellan apparaterna och är helt öppen. Apparaten sänder och tar imot på 468 MHz

Knappen "T" användes för att ringa på SJ:s fasta telefonnät.
Knappen "R" användes för att ringa till annan radio inom samma driftradioområde.

Apparaten sänder DTMF toner till en centralutrustning som sedan omvandlar detta till CCIR toner för anrop av annan radio. Centralutrustningen omvandlade också DTMF tonerna till slingimpulsering (typ gamal fingerskiva) mot SJ: telefonnät. Centralutrustningen möjliggjorde även trafik från SJ:s telefonnät till önskad radio.

  440 visningar

SJ-radio

av chrisk, onsdagen 6 juli 2011, 22:05:22 @ Kabelnisse

Tusen tack för svar! Var ju riktigt spännande grejer vi kom över :-)

  389 visningar

SJ-radio

av Anders Olsson, Vällingby, torsdagen 7 juli 2011, 07:57:22 @ Kabelnisse

Intressant!

Lever det här radionätet kvar på något sätt eller är det helt nedlagt?

Mvh Olsson

  384 visningar

SJ-radio

av chrisk, tisdagen 5 juli 2011, 01:05:04 @ chrisk

  449 visningar

SJ-radio

av mrk ⌂ @, Portland Oregon, USA (West Coast), torsdagen 7 juli 2011, 04:50:29 @ chrisk

So, those old 1980's vintage UHF radios work, COOL! Our police department in Portland Oregon used UHF bricks like these, but without the DTMF keypads.

What were the exact frequencies used in them? 458.xxxx ?? Did you have a frequency counter to determine them?

The list I have for SJ in the 458/468MHz area is:

458.000 SJ Malmbanan, Sö-tälje, Upplands Väsby
458.025 SJ Tullinge
458.050 SJ Kungsängen, Sthm Södra (Tunnel), Tungelsta
458.075 SJ Karlberg, Nynäsgård, Sthm Södra (Tunnel)
458.100 SJ Huddinge, Järna, Malmbanan, undbyberg
458.150 SJ Märsta, Mölnbo, Sthm Södra (Tunnel)
458.200 SJ Sthm
458.225 SJ Sthm
458.250 SJ Segersäng, Sollentuna
458.300 SJ Skogås
458.325 SJ Malmö, Mjölby, Märsta, Nynäsgård, Nässjö, Sthm Södra (Tunnel), Sö-tälje
458.350 SJ Sthm
458.375 SJ Bollnäs He.borg Hä-sand Sollentuna Sthm Sundsvall Tullinge
458.425 SJ Hallsberg Järna Kallhäll Mjölby N-köping Sthm Södra Ulriksdal, Uppsala-norr
458.450 SJ He-borg N-köping Skogås Sö-tälje Upplands Väsby Vingåker
458.500 SJ Sthm
458.525 SJ Sthm Älvsjö
458.550 SJ Bollnäs Huddinge Karlberg Ånge
458.575 SJ Karlberg Mölnbo N-köping Segersäng
458.600 SJ Sthm Södra (Tunnel)
458.625 SJ Bollnäs Järna Kungsängen Sundbyberg Tungelsta Ånge
458.725 SJ Bollnäs Ånge
468.000 SJ Malmbanan Sö-tälje Upplands Väsby
468.025 SJ Tullinge
468.050 SJ Kungsängen Sthm Södra (Tunnel) Tungelsta
468.075 SJ Karlberg Nynäsgård Sthm Södra (Tunnel)
468.100 SJ Huddinge Järna Malmbanan Sundbyberg
468.150 SJ Märsta Mölnbo Sthm Södra (Tunnel)
468.200 SJ Sthm
468.225 SJ Sthm
468.250 SJ Segersäng Sollentuna, TV Bildk.S41 K-TV
468.300 SJ Skogås
468.325 SJ K-krona Malmö Mjölby Nynäsgård Nässjö Sthm Södra (Tunnel)Sö-tälje, Tr.hättan
468.350 SJ Sthm
468.375 SJ Bollnäs He-borg Hä-sand SollentunaSthm Bas Sundsvall Tullinge
468.425 SJ Hallsberg Järna
468.425 SJ Mjölby N-köping Sthm Södra Ulriksdal Uppsala-norr
468.450 SJ He-borg N-köping Skogås Sö-tälje Upplands Väsby Vingåker
468.500 SJ Sthm
468.525 SJ Sthm Älvsjö
468.550 SJ Bollnäs Huddinge Karlberg Ånge
468.575 SJ Karlberg Mölnbo N-köping Segersäng
468.600 SJ Sthm Södra (Tunnel)
468.625 SJ Bollnäs Järna Kungsängen Ronneby/Karlshamn Sundbyberg Tungelsta Ånge
468.725 SJ Bollnäs Ånge
469.000 SJ


Also, I have been searching on the net for a while and can not seem to find the frequencies SJ uses for their on board radio communications. I have seen photos of long distance train conductors using what appears to be newer Motorola VHF handhelds. But again, searching a lot of radio frequency databases I can't seem to find it. Perhaps not SJ but a contractor company for the train?

Anyone know the answer?

Thanks!

-K

  412 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum