Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Jämförelse Västerdalbanan vs Fryksdalsbanan (Allmänt)

av Tågluffare, mndagen 13 juni 2011, 20:46:31

En enklare jämförelse vore kanske "på tapeten" mellan Västerdalsbanan där trafiken skall läggas ner och Fryksdalsbanan där trafiken lever kvar sedan mer än 35 år då denna bana också skulle läggas ner.

Båda banorna har ju vissa likheter. Båda "servar" och är sista "tarmen för resp. Stockholms och det Göteborgska "upplandet" där faktorer som avfolkning och glesbygd är gemensamma och likartade. Yttermera är de oelektrifierade och har en låg sth. Timmerstransporter dominerar.

Trots detta lever den ena - Fryksdalsbanan kvar relativt ohotad eller tar nedläggningsfebern hos vissa fart nu när den andra - Västerdalsbanan har ett konkret nedläggningsbeslut hängande över sig.

Vad säger detta forum expertis inom området?

/T

693 visningar

Jämförelse Västerdalbanan vs Fryksdalsbanan

av Tågluffare, mndagen 13 juni 2011, 21:02:27 @ Tågluffare

Dock! Hade Västerdalbanan legat kvar till Sälen så hade ingen idag ens luftat tanken på att lägga ner den.

/T

446 visningar

av TKO @, Årsta, mndagen 13 juni 2011, 21:07:01 @ Tågluffare

Dock! Hade Västerdalbanan legat kvar till Sälen så hade ingen idag ens luftat tanken på att lägga ner den.

/T

Varför inte?

---
----------------------------------------
Thomas K Ohlsson
järnvägsamatör - kan inget om allt
[image]

438 visningar

av Adrian Johansson @, Solna, tisdagen 14 juni 2011, 04:19:32 @ TKO

/T

Varför inte?

Ja varför inte?

Banan är ju fruktansvärt krokig om man bygger järnväg till Sälen idag vore det vettigare att rusta upp Älvdalsbanan och bygga ny bana från denna.
Dessutom blir merutnyttjandet högre.

Man kan inte bevara persontrafik bara för att det går på järnväg det måste vara vettig trafik i övrigt också. Västerdalsbanan är långt ned på listan av banor som behöver upprustas i förhållande till nyttan.

---
Järnvägen: Snabbare än ersättningsbussen mer störningskänslig än flyget

Photobucket

Flickr

222 visningar

av jhje, mndagen 13 juni 2011, 21:23:10 @ Tågluffare

Då kunde den likaväl legat kvar till Särna så hadde man kunnat rest tåg till Idrefjällen

---
Att resa tåg,är ett äventyr!

385 visningar

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, mndagen 13 juni 2011, 21:30:49 @ Tågluffare
redigerad av Staffan Sävenfjord, mndagen 13 juni 2011, 21:31:32

En enklare jämförelse vore kanske "på tapeten" mellan Västerdalsbanan där trafiken skall läggas ner och Fryksdalsbanan där trafiken lever kvar sedan mer än 35 år då denna bana också skulle läggas ner.

Båda banorna har ju vissa likheter. Båda "servar" och är sista "tarmen för resp. Stockholms och det Göteborgska "upplandet" där faktorer som avfolkning och glesbygd är gemensamma och likartade. Yttermera är de oelektrifierade och har en låg sth. Timmerstransporter dominerar.

Trots detta lever den ena - Fryksdalsbanan kvar relativt ohotad eller tar nedläggningsfebern hos vissa fart nu när den andra - Västerdalsbanan har ett konkret nedläggningsbeslut hängande över sig.

Vad säger detta forum expertis inom området?

/T

Fryksdalsbanan betjänar ett större befolkningsområde än Västerdalbanan. Att den lever kvar beror också till stor del på en engagerad befolkning och ett engagerat länsbolag. Före länsbolagets tid samt i början av detta var även SJ lokalt engagerade i banans fortlevnad. Till detta kommer att Fryksdalsbanan är svår att ersätta med buss, i synnerhet delen Sunne-Kil.

Timmertransporter dominerar definitivt inte Fryksdalsbanan. Resandetågen är betydligt fler. På Västerdalbanan är det väl numera ungefär jämnt skägg numera.

Även om Tågkompaniet numera kör resandetågen på båda dessa banor tycker jag inte det finns så stora likheter, även om jag inte förnekar alla du nämner.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

397 visningar

av Per Sillén @, Borlänge, mndagen 13 juni 2011, 21:46:57 @ Tågluffare

Hållplatserna längs Fryksdalsbanan förefaller ligga mera centralt i de orter den betjänar.
När tågen stannar i Äppelbo och Dala Floda ser man bara något enstaka hus, och i Nås en handfull.
I Björbo ligger större delen av samhället på andra sidan älven, och i Mockfjärd hälften.
När jag åkt buss på riksväg 71 är det väsentligt fler som stigit av och på i småbyar längs vägen än i Dala Floda, Nås och Äppelbo när jag åkt tåg.

355 visningar

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, mndagen 13 juni 2011, 22:25:02 @ Per Sillén

Hållplatserna längs Fryksdalsbanan förefaller ligga mera centralt i de orter den betjänar.
När tågen stannar i Äppelbo och Dala Floda ser man bara något enstaka hus, och i Nås en handfull.
I Björbo ligger större delen av samhället på andra sidan älven, och i Mockfjärd hälften.
När jag åkt buss på riksväg 71 är det väsentligt fler som stigit av och på i småbyar längs vägen än i Dala Floda, Nås och Äppelbo när jag åkt tåg.

Visst är det så. Dessutom finns många byar och samhällen på cykelavstånd från stationerna utmed Fryksdalsbanan. Kil och Karlstad är ju också helt andra magneter för pendlare och skolelever från Fryksdalsbanan än vad Borlänge och Falun är för Västerdalbanan.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

310 visningar

av Nordanvinden81 @, Billingsfors, tisdagen 14 juni 2011, 11:40:46 @ Per Sillén

Om man i teorin tänker sig att man upprustar banan och tar en annan dragning på den är det då troligt att fler åker med den?

---
Pontus

143 visningar

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, tisdagen 14 juni 2011, 13:15:13 @ Nordanvinden81

Om man i teorin tänker sig att man upprustar banan och tar en annan dragning på den är det då troligt att fler åker med den?

Det är klart att det skulle bli fler resande i sådant fall men med all sannolikhet inte så många fler att det motiverar kostnaden för en ny linjedragning. Det är dessutom milt sagt komplicerat att bygga järnväg i områden där det redan finns en tät bebyggelse. De som bor där tycker med viss rätt att det går bra med järnvägen en bit utanför samhället, alltså precis som det är nu.

Det är lättare i samhällen där man byggt upp kring järnvägen redan från början.

---

133 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta