Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Sommarresa 2010 del 16, Kicevo till Kosovo (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, tisdagen 17 maj 2011, 19:15:44

[image]
Tidigare delar här:
Sommarresa 2010 del 1, från Stockholm
Sommarresa 2010 del 2, Milano
Sommarresa 2010 del 3, Interurban i Milano
Sommarresa 2010 del 4, ännu mera Milano
Sommarresa 2010 del 5, med IC 615 till Ancona
Sommarresa 2010 del 6, mot Albanien med Riviera del Conero
Sommarresa 2010 del 7, Dürres
Sommarresa 2010 del 8, till Tirana och vidare
Sommarresa 2010 del 9, till Berat
Sommarresa 2010 del 10, bland romerska ruiner
Sommarresa 2010 del 11, Tirana och tåget därifrån
Sommarresa 2010 del 12, en albansk tågresa
Sommarresa 2010 del 13, till Elbasan och därifrån
Sommarresa 2010 del 14, upp i de albanska bergen med tåg
Sommarresa 2010 del 15, till fots ur Albanien

[image]
Sist hade vi tagit oss med buss till Kicevo i västra Makedonien där järnvägen tar slut, och klivit ombord på IR 6903 mot Skopje bestående av ”Kennedylok” och två typiskt jugoslaviska kupévagnar. Karta på trainspotting Bukkes.

[image]
Tkl ger avgång i Zajas, en av småstationerna längs vägen. Både acceleration och ljudupplevelse är påtaglig med en 661:a och två pass…

[image]
Typiska albanska byar i det kuperade landskapet längs vägen. C:a 25% av Makedoniens befolkning är etniska albaner koncentrerade i nordväst längs gränsen mor Albanien och Kosova. Makedonien bröt sig loss från Jugoslavien helt fredligt 1991, men under 2001 utbröt en kort väpnad konflikt mellan albanska rebeller (UCK) och makedonska regeringstrupper. I fredsuppgörelsen som tvingades fram av NATO fick de etniska albanerna utökade civila och politiska rättigheter, men det är fortfarande lite spänt.

[image]
Vi kommer till Tetovo som är ”huvudstad” i de albanska delarna av Makedonien.

[image]
I Jugoslavien användes ofta både latinska och kyrilliska bokstäver på officiella skyltar som stationsnamn. Makedonska skrivs med kyrilliska bokstäver och albanska med latinska bokstäver, och i Tetovo verkar det inte vara så noga med de kyrilliska…

[image]
Nedåt i dalgången genom Makedoniens frodiga bergslandskap.

[image]
Gången i vår vagn. Tåget är ganska välbesatt och stundtals finns bara ståplatser. Tills vi kommer till en förortsstation väster om Skopje där tåget blir nästan tomt, Skopjes albanska kvarter…

[image]
Några minuter senare kommer vi via en högbana..

[image]
..till tågets slutstation; Skopje.

[image]
Denna aningen märkliga futuristiska station invigdes 1981 som en bärande del i stadsplanen för återuppbyggnaden av Skopje efter jordbävningen 1963. Stationen ligger upphöjd på en två kilometer lång 150 meter (700 meter av bron) bred bro med tio plattformsspår, varav fem byggts färdigt.
Länk med flygfoto mm.

[image]
Kennedyloken, MZ typ 661-2, är byggda i USA av GM och levererade till JZ (Jugoslaviska järnvägarna) 1966, föregångarna 661-0 och 661-1 redan 1960. Trots att Jugoslavien tillhörde östblocket köptes mycket från väst finansierat med frikostiga lån i västpengar…

[image]
Strax efter vi ankommit avgår Inter Regio 4903 mot Bitola, ett lite ordentligare tåg är det vi kommit med.

[image]
Lite senare går snälltåget mot Nis, med kursvagnen till Bar främst. Med denna förbindelse, i motsatt riktning, kom vi förra gången vi var i Skopje.

[image]
Sen går vi ned i det aningen bedagade stationshuset..

[image]
..och köper biljetterna som inte gick att få i Kicevo för den vidare färden.

[image]
Fåse; vilket spår och hur sent?

[image]
Mer än en halvtimme före avgång växlas vårt nästa tåg fram; B 892 Skopje – Pristina..

[image]
..nästan samtidigt med tågsättet till lokaltåget mot Tabanovici, gränsstationen mot Serbien. Notera även jättekorset på berget som smällts upp på senare år…

[image]
Huvudlinjen Belgrad – Skopje – Thessaloniki är elektrifierad och tågen där dras av Rb-kloner eller Rigabyggda elmotorvagnståg, resten av Makedoniens (inte alltför stora) järnvägsnät är oelektrifierat. Vårt tåg består av en 661:a och..

[image]
..en fd. svensk B1:a från HK/KZ (Kosovas järnvägar)!

[image]
Biljetten från Skopje till den kosovariska gränsstationen, längre än så gick det inte att köpa biljett i Skopje.

Vid avgång var vi ganska ensamma i den enda vagnen, men vid förortsstationen Skopje Sever, där alla gick av på vägen till Skopje, blev det fullt. In och utreselappar delades ut och fylldes i, och om tanten bredvid behövde hjälp att fylla i utresekortet för att hon inte var skrivkunnig, darrig på handen eller bara för att utlänningar är spännande förstod Den Folkvalde aldrig.

Den Makedonska gränsstationen är en enkel plattform på linjen och passkontroll gick hyfsat fort och enkelt.

[image]
En bit senare kommer man till Cementstaden Hani i Elzit/Dj. Jankovic som är kosovarisk gränsstation. Passproceduren här var inte mycket mer komplicerad, men aningen mer spänd. Efter avklarad pappstämpling vågade sig Den Folkvalde ut på perrongen för att ta denna bild på den fd. norska Di3:an och ytterligare två fd. B1:or som kopplats framför vår vagn.

[image]
Härifrån övergick tåget till att bli ett lokaltåg med stopp vid varje mjölkpall. En av de Kosovariska konduktörerna sålde en..

[image]
..biljett för sträckan Hani i Elzit – Pristina, 12,50€ för fem personer.

Vid nästa station fick Den Folkvalde och Tysken från Stocksund en åthutning av tågmästaren; det var minsann inte tillåtet att fotografera tåg. Absolut inte. Ja, ja synd men det var väll bäst att låta bli så länge han såg i alla fall… Därför blev det inga fler bilder förrän vi..

[image]
..kom fram till Pristina en och en halv timme senare. En ytterst modest station för en huvudstad, stationen ligger på en sidolinje och de flesta tåg går till/från järnvägsknuten Fushë Kosovë/Kosovo Polje som ligger i en förort en halvmil bort.

[image]
Rundgång och sedan tjänstetåg tillbaks till Fushë Kosovë.

[image]
Själva gick vi runt stationshuset och konstaterade att vi snarare var i ett industriområde än i centrum.

Efter att ha letat rätt på ett hotell i centrum som guideboken rekommenderare men som nu var en byggrop, kollat priset på några stora och små hotell som passerades hittade vi två hotell vägg i vägg som kunde erbjuda ett billigt rum och ett dyrt vardera. Det slutade med ett rum i varje…

Fortsättning följer!

  1097 visningar

Inte längre bleknat blått...

av Thomas Åkerblad @, Uppsala, tisdagen 17 maj 2011, 19:46:08 @ Johan Wahlstedt

[image]
..en fd. svensk B1:a från HK/KZ (Kosovas järnvägar)!

[image]

Trevligt att se att kosovarerna äntligen fått råd med lite ny färg! De gamla SJ-vagnarna såg inte så roliga ut i bleknat blått och med stora SJ-loggor!

/Thomas Å

  437 visningar

Sommarresa 2010 del 16, Kicevo till Kosovo

av Ulf Broman @, Kista, tisdagen 17 maj 2011, 20:05:27 @ Johan Wahlstedt

Spännande som vanligt!
Liggvagnen till Bar tar ju en lång omväg gentemot fågelvägen, den är ju uppe i Lapovo (ganska nära Belgrad) innan den vänder söderut igen.

Jag undrar när jag skall komma iväg till Serbien, för att åka Sargan 8. Den dagen återkommer jag med lite tips, men det dröjer nog något år.

  404 visningar

Sommarresa 2010 del 16, Kicevo till Kosovo

av Sluggern, tisdagen 17 maj 2011, 20:10:30 @ Johan Wahlstedt

Tack för suveränt reportage!

  377 visningar

Sommarresa 2010 del 16, Kicevo till Kosovo

av Tågluffare, tisdagen 17 maj 2011, 20:27:56 @ Johan Wahlstedt


[image]
Denna aningen märkliga futuristiska station invigdes 1981 som en bärande del i stadsplanen för återuppbyggnaden av Skopje efter jordbävningen 1963. Stationen ligger upphöjd på en två kilometer lång 150 meter (700 meter av bron) bred bro med tio plattformsspår, varav fem byggts färdigt.


Ahhhh.. !!
Tågluff, 1988, Juli och över 30 grader varmt...

Färden har gått från ett lika hett Belgrad längs en järnväg där det stått "banvakter" var 3-5:e kilometer och gett tåget klarsignal.
Färden har ömsom gått i en resgodsvagn med öppen skjutdörr och med endast en kedja som "säkerhet". Den gröna ryska vagnen med tillverkningsskylt från V.E.B Waggonbau i Görlitz och försedd med kraftig AC har fått dörrarna stängda av den ilskna "babusjkan" till vagnskonduktör..

Tåget har dragits av "svenskt" lok i silvermetallic.

I Skopje finns det dricksvattenfontäner på perrongen som flitigt används...

/T

  378 visningar

Nästa del här

av Johan Wahlstedt @, Solna, onsdagen 20 juli 2011, 18:12:27 @ Johan Wahlstedt

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum