Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Sommarresa 2010 del 15, till fots ur Albanien (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, lrdagen 14 maj 2011, 23:39:45

[image]
Föregående delar här:
Sommarresa 2010 del 1, från Stockholm
Sommarresa 2010 del 2, Milano
Sommarresa 2010 del 3, Interurban i Milano
Sommarresa 2010 del 4, ännu mera Milano
Sommarresa 2010 del 5, med IC 615 till Ancona
Sommarresa 2010 del 6, mot Albanien med Riviera del Conero
Sommarresa 2010 del 7, Dürres
Sommarresa 2010 del 8, till Tirana och vidare
Sommarresa 2010 del 9, till Berat
Sommarresa 2010 del 10, bland romerska ruiner
Sommarresa 2010 del 11, Tirana och tåget därifrån
Sommarresa 2010 del 12, en albansk tågresa
Sommarresa 2010 del 13, till Elbasan och därifrån
Sommarresa 2010 del 14, upp i de albanska bergen med tåg

[image]
Sist hade vi tagit oss till järnvägen slut i Pogradec och ätit lunch vid Ohridsjöns strand. Nu var frågan hur vi skulle ta oss vidare mot makedonska gränsen, det behövs en stor taxi för att få plats med fem inklusive packning. Vi går en bit längs stranden och tar sedan en gata upp i stan..

[image]
..och råkar hamna precis där furgonen mot Takshemisht går! En furgon är en minibuss i linjetrafik som går när den är full, och med ytterligare fem nordbor blev det omedelbar avgång. Visserligen blev vi fyra på ett säte för tre, men…

[image]
Ganska mycket trafikutbyte längs vägen, och efter tio minuter betalades avgiften och vi klev av vid ”ändhållplatsen” alldeles vid gränsövergången i Takshemisht. I gränspolisens provisoriska barack blev passen stämplade och sedan..

[image]
..vandrade vi ut i ingenmansland. Här precis vid själva gränsen som före 1991 inte var helt lätt att passera. Tror det var första gången Den Folkvalde passerat en ”riktig” gränsövergång till fots, men på stämpeln i passet blev det ändå en bil…

Runt hörnet ligger den seriösare Makedonska gränsstationen som passerades efter några minuters väntan.

[image]
Alldeles på andra sidan gränsen ligger klostret Sveti Naum, frågan var bara hur långt alldeles skulle vara att gå. Enligt motstridiga uppgifter på reseforum skulle det vara 600 m eller 6 km… Hursomhelst höll en militärlastbil på att backa in genom en grind och vi frågade om vägen. Det gick alldeles utmärkt att gå in genom grinden tillsammans med militärerna och gena över en campingplats till klostret, ca 600 m gångväg = fågelväg från gränsen. Bilvägen var säkert 6 km… Själva klostret var inte så stort och aningen turistigt..

[image]
..med en sjüsst badstrand nedanför det tillhörande hotellet i en helt annan stil än i Albanien. Allt kändes annorlunda, som om vi vandrat över gränsen tillbaks till Europa!

[image]
Vid Sveti Naum ligger Ohridsjöns källor, vattnet kommer genom berget från den 150 m högre belägna Prespasjön.

[image]
Källornas utlopp i Ohridsjön. Här kommer 25% av tilloppet, och 50% kommer ur botten längre ut. Dags att fortsätta, så vi vandrar vidare mot busshållplatsen. Där bussen precis gått. Vidare transport fick bli taxi. Men den var konstig; dels vägrade den ta fem man med packning, och så hade den en sorts radio som den kallade på ytterligare en taxi med. Europa…

[image]
En timme senare var vi incheckade på ett hotell med sjöutsikt i Ohrid.

[image]
En stund senare knatar vi in mot gamla stan, skillnaden mot Pogradec i Albanien är påtaglig.

[image]
En gång om dagen går det att åka båt hit till/från Svati Naum, och ett antal gånger går det turbåtar i närheten. Men vi fortsätter genom stan och..

[image]
..vidare längs vattnet, bitvis på brygga nedanför villorna på berget.

[image]
På andra sidan Albanien, däremellan 150 m djup…

[image]
Efter en lång promenad längs vattnet kommer vi till Sankt Johannes kyrka från 1200 talet med en vidunderlig utsikt över Ohridsjön. Sedan kan man fortsätta upp på berget till utgrävningarna av Tsar Samulis borg från c:a 1000 e.Kr. då Ohrid var huvudstad i ett slaviskt Makedonien som omfattade större delen av Balkan.

[image]
Vidare över på andra sidan berget hittar man en utgrävd amfiteater från det grekiska Makedonien c:a 200 f.Kr.

[image]
På en restaurang i närheten kunde sedan återinträdet i Europa firas med lokal husmanskost. Gott även på den här sidan sjön. Ohrid har ett ordentligt nattliv, Makedonien saknar kust så det är hit man åker…

[image]
Ohrid är upptagen på UNSECOs världsarvslista sedan 1979 och stan gav mersmak, men efter frukost nästa dag styrdes stegen mot busstationen.

[image]
Underbart fordon…

[image]
Lokalbus! I biljettluckan på busstationen fick vi efter viss övertalning biljetter. Biljettförsäljningen sköttes av bussbolaget Taled..

[image]
..som kör i princip alla bussar från Ohrid, men..

[image]
..vi ville åka med en tidigare buss som tydligen kördes av konkurerande Simeks…

[image]
Biljetter Ohrid – Kicevo 200 MKD + 10 MKD i busstationsavgift. Bussen visade sig gå en runda genom stan, i närheten av hotellet, för att plocka upp merparten av resenärerna. Sedan kom konduktören runt och krängde plåtar utan busstationstillägg…

[image]
På backiga vägar över bergen. Fram till 1966 gick det att åka tåg till Ohrid, en 600 mm bana Skopje – Ohrid byggdes under första världskriget och breddades i två steg Skopje – Gostivar – Kicevo medan resten lades ned. Länk till en sida med bilder från en resa 1965 då det tåg 17 h (!) Ohrid – Gostivar.

[image]
Efter en och en halv timmes bussresa blev vi avsläppta framför stationen i Kicevo.

[image]
Inne i det något slitna(!) stationshuset hittades en biljettlucka där..

[image]
..fem tågbiljetter till Skopje inhandlades. Alla normala resenärer hade naturligtvis tagit direktbussen från Ohrid…

[image]
Sedan dags att kolla in stan. Inte riktigt lika välmående och välordnad som Ohrid…

[image]
I mitten på Frihetsboulevarden framför stationshuset står ett smalspårståg plintat.

[image]
Det har jag alltid trott. :-)

[image]
Muralmålningar från en svunnen Jugoslavisk tid. Dessa trakter har en stor andel albansk befolkning som makedonierna inte är så goda vänner med.

[image]
Efter promenad på stan, fika och bunkring knatade vi tillbaks..

[image]
..till stationen..

[image]
..där tåget mot Skopje stod inne. Planer finns på att förlänga banan ned till Ohridsjöns norra strand och vidare över till Albaniens järnväg norr om Pogradec för att skapa en järnvägsförbindelse ned till hamnen i Durrës. Den som lever får se.

[image]
I sista vagnen hittade vi en ledig kupé och snart bar det av efter Kennedyloket, men mer om det får bli nästa gång.

Fortsättning följer!

1513 visningar

Sommarresa 2010 del 15, till fots ur Albanien

av Henke, sndagen 15 maj 2011, 07:06:19 @ Johan Wahlstedt

Tack för intressanta bilder och trevlig text ! Inte minst länken med vidare länkar får mig att fundera om det inte var bättre på 60 talet i dessa länder !

434 visningar

Sommarresa 2010 del 15 - Länktips om gamla Sarajevo-Ploce

av Ulf Broman @, Kista, sndagen 15 maj 2011, 19:55:59 @ Henke

Tack för intressanta bilder och trevlig text ! Inte minst länken med vidare länkar får mig att fundera om det inte var bättre på 60 talet i dessa länder !

Instämmer i allt (möjligen med undantag om levnadsförhållandena i ex-Jugoslavien).

Speciellt hittade jag i fjärde led denna mycket intressant sida med bilder från Ivan-passet 1966, alltså smalspåriga sträckan från Sarajevo till kusten.

På bild 2 och 3 ser man tydligen Express-persontåget med ett kuggstångslok först och två kuggstångslok sist.
Mycket diggabelt, man skulle ha varit där lite tidigare.

314 visningar

av Bertil Edner, Spånga, tisdagen 17 maj 2011, 20:15:47 @ Henke

Nja, pratade för länge sedan med en ex-jugoslav som menade att Sverige var fantastiskt på det sättet att behövde man byggmaterial åkte man bara och handlade. Behövdes inga tillstånd, mutor, eller förhandlingar som det hade gjort därhemma.

274 visningar

av MM ⌂ @, onsdagen 18 maj 2011, 03:02:39 @ Bertil Edner

Nja, pratade för länge sedan med en ex-jugoslav som menade att Sverige var fantastiskt på det sättet att behövde man byggmaterial åkte man bara och handlade. Behövdes inga tillstånd, mutor, eller förhandlingar som det hade gjort därhemma.

På 60-talet behövdes det väl nära på mutor för att få köpa t.ex. elinstallationsmaterial i Sverige med för den delen?

259 visningar

av Bertil Edner, Spånga, onsdagen 18 maj 2011, 06:05:47 @ MM

På 60-talet behövdes det väl nära på mutor för att få köpa t.ex. elinstallationsmaterial i Sverige med för den delen?

Och i dagens hycklande värld säljs den fritt med brasklappen "du får inte befatta dig med prylarna om du saknar behörighet".

258 visningar

av MM ⌂ @, onsdagen 18 maj 2011, 11:38:59 @ Bertil Edner

Och i dagens hycklande värld säljs den fritt med brasklappen "du får inte befatta dig med prylarna om du saknar behörighet".

Debatten kan lämpligtvis fortsätta här :-) (Rent praktiskt kan man väl konstatera att dagens lagar i princip innebär en straffskärpning ifall den som gjort fel saknar behörighet, på samma sätt som en fotgängares delansvar vid en kollision beror på om denne gått mot röd gubbe eller inte. Hycklande eller ej, det är rätt vettigt att juridiken åtminstone har viss verklighetsanknytning).

263 visningar

av Oskar O @, Sumpan, sndagen 15 maj 2011, 07:25:34 @ Johan Wahlstedt

Återigen så har jag problem med att se bilderna. Jag ser inte en enda.

415 visningar

av Johan Wahlstedt @, Solna, sndagen 15 maj 2011, 13:46:46 @ Oskar O

Återigen så har jag problem med att se bilderna. Jag ser inte en enda.

Fortfarande inte? Har du någon udda webläsare som inte gillar långa bildnamn? Annars kan det kanske vara prestandaproblem på min server på hatthyllan där bilderna ligger om flera laddar inlägg med så många bilder exakt samtidigt.

335 visningar

av Bertil Edner, Spånga, sndagen 15 maj 2011, 07:42:18 @ Johan Wahlstedt

[image]
Muralmålningar från en svunnen Jugoslavisk tid. Dessa trakter har en stor andel albansk befolkning som makedonierna inte är så goda vänner med.

Vad är det hos albanerna som stör makedonerna? Språket? Religionen? Något annat?

406 visningar

av Ingemar J @, V.Frölunda, sndagen 15 maj 2011, 07:47:27 @ Bertil Edner

Hej Bertil!

Det där kriget som ägde rum på Balkan på 90-talet har egentligen inte tagit slut, jag skulle (utifrån berättelser jag hör från Kroater) vilja påstå att förhållandet numera snarast är det samma som rådde i hela Europa fram till 1990 fast lokalt. Alltså kallt krig.

Hälsar

Ingemar

---
Sigfrid hittar ni inte hos Skatteverket.

401 visningar

av Johan Wahlstedt @, Solna, sndagen 15 maj 2011, 13:51:35 @ Bertil Edner

Vad är det hos albanerna som stör makedonerna? Språket? Religionen? Något annat?

Tror inte riktigt jag vill diskutera saken i PV, men albanhatet finns överallt på Balkan och i Italien. Man skulle kunna ställa motfrågan om vad det är hos judar eller zigenare som stör...

343 visningar

av Bertil Edner, Spånga, sndagen 15 maj 2011, 14:45:31 @ Johan Wahlstedt

Tror inte riktigt jag vill diskutera saken i PV, men albanhatet finns överallt på Balkan och i Italien. Man skulle kunna ställa motfrågan om vad det är hos judar eller zigenare som stör...

Ack ja, allt hänger ihop.
Hade inte Bysans samtidigt ansatts av perser, araber, och avarer, skulle inte slaverna ha kunnat intränga på albanernas del av Balkan. Åtminstone inte just då... :-|

337 visningar

av TKO @, Årsta, sndagen 15 maj 2011, 15:25:43 @ Bertil Edner

Hade inte Bysans samtidigt ansatts av perser, araber, och avarer, skulle inte slaverna ha kunnat intränga på albanernas del av Balkan. Åtminstone inte just då... :-|

En bra tumregel är att alla viljeyttringar som tar sitt stöd i förhållanden och oförrätter som ligger mer än cirka 10 år tillbaka i tiden är av ondo! Balkan är ett talande exempel på detta... Ibland är det bästa sättet att lära av historien att helt enkelt glömma bort historien!

---
----------------------------------------
Thomas K Ohlsson
järnvägsamatör - kan inget om allt
[image]

321 visningar

av Åke K ⌂ @, Göteborg, sndagen 15 maj 2011, 16:33:40 @ TKO

En bra tumregel är att alla viljeyttringar som tar sitt stöd i förhållanden och oförrätter som ligger mer än cirka 10 år tillbaka i tiden är av ondo! Balkan är ett talande exempel på detta... Ibland är det bästa sättet att lära av historien att helt enkelt glömma bort historien!

Jo, men tyvärr är det ett vanligt knep bland dåliga ledare att plocka fram gamla historiska oförätter att elda upp massorna med för att skyla över den egna ännu sämre regeringsdugligheten.

311 visningar

av Mon, torsdagen 4 april 2013, 19:16:17 @ Bertil Edner

"Albanernas del av Balkan"??? Vilken ideologi! :-)))

160 visningar

av Åke K ⌂ @, Göteborg, sndagen 15 maj 2011, 14:02:38 @ Johan Wahlstedt

[image]
Vid Sveti Naum ligger Ohridsjöns källor, vattnet kommer genom berget från den 150 m högre belägna Prespasjön.

[image]
Källornas utlopp i Ohridsjön. Här kommer 25% av tilloppet, och 50% kommer ur botten längre ut. Dags att fortsätta, så vi vandrar vidare mot busshållplatsen. Där bussen precis gått. Vidare transport fick bli taxi. Men den var konstig; dels vägrade den ta fem man med packning, och så hade den en sorts radio som den kallade på ytterligare en taxi med. Europa…

Tackar. Mycket intressant det hela särskilt det här. Är det en underjordisk förbindelse då?

330 visningar

av Johan Wahlstedt @, Solna, sndagen 15 maj 2011, 14:24:28 @ Åke K

Tackar. Mycket intressant det hela särskilt det här. Är det en underjordisk förbindelse då?

Ja genom håligheter i kalkstensberggrunden. Wikipedia vet mer (på engelska).

331 visningar

Nästa del här:

av Johan Wahlstedt @, Solna, tisdagen 17 maj 2011, 19:51:30 @ Johan Wahlstedt

av Tågluffare, tisdagen 17 maj 2011, 19:59:54 @ Johan Wahlstedt

[image]
Underbart fordon…

Ett sådant här "hembyggt" fordon har jag för mig att jag såg ett reportage om på TV för en herrans massa år sedan. Då kördes dessa av fr.f.a zigenare i Belgrads förorter.. men i programmet nämndes också att dessa fordon var på väg att "förbjudas".. :-D

En annan sak som slår mig när jag ser bilderna i detta fantastiska reportage från det stora "spännande" utlandet nu när de flesta länder blivit så strömlinjeformade, kliniskt rena och "doftlösa" är en film som lär vara inspelad i dessa trakter och där ett kloster vid en sjö spelade en huvudroll. Likaså en annan film , "Amerika - Amerika" inspelad i Albanien under det tidiga 90-talet..
:-P

/T

274 visningar

av Bertil Edner, Spånga, tisdagen 17 maj 2011, 20:13:17 @ Tågluffare

[image]
Underbart fordon…

Ett sådant här "hembyggt" fordon har jag för mig att jag såg ett reportage om på TV för en herrans massa år sedan. Då kördes dessa av fr.f.a zigenare i Belgrads förorter.. men i programmet nämndes också att dessa fordon var på väg att "förbjudas".. :-D

En annan sak som slår mig när jag ser bilderna i detta fantastiska reportage från det stora "spännande" utlandet nu när de flesta länder blivit så strömlinjeformade, kliniskt rena och "doftlösa" är en film som lär vara inspelad i dessa trakter och där ett kloster vid en sjö spelade en huvudroll. Likaså en annan film , "Amerika - Amerika" inspelad i Albanien under det tidiga 90-talet..
:-P

/T

Först nu ser jag sågklingan i fronten! Den är väl inte aktiv under färd???

259 visningar

av Tågluffare, tisdagen 17 maj 2011, 20:19:56 @ Bertil Edner

Nej, och jag tror inte det var några sågklingor på de fordon jag såg i TV-reportaget.. ;-)

Filmen om Albanien efter kommunismens fall: "Lamerica"
IMDB - Lamerica

Filmen med kyrka vid Ohrid: "Innan regnet faller"

IMDB - Innan regnet faller

Båda filmerna från 1994!

http://www.inblick.org/?p=2articles/11/sandberg.html

"..En annan kyrka som har blivit en form av symbol för Ohrid är S:t Jovan Kaneo. Kyrkan har fått sitt namn efter själva udden som heter Kaneo. Kyrkan syns i vissa sekvenser av filmen Innan regnet faller (1994) av Milčo Mančevski...

/T

258 visningar

av MM ⌂ @, onsdagen 18 maj 2011, 03:12:13 @ Tågluffare

[image]
Underbart fordon…

Åh!

Jag har också sett den filmen, jag tror det var på SVT, och tror det var nån gång kanske 2002-2005 eller liknande.

Jag lyckas inte ens klura ut vad filmen hette...

253 visningar

av Tågluffare, onsdagen 18 maj 2011, 04:07:05 @ MM

[image]
Underbart fordon…

Åh!

Jag har också sett den filmen, jag tror det var på SVT, och tror det var nån gång kanske 2002-2005 eller liknande.

Jag lyckas inte ens klura ut vad filmen hette...

Mmm... Det var efter kriget mot Jugoslavien 1999 för jag kommer ihåg att dessa fordon (en slags lokala EPA-traktorer) kördes genom "bombade" områden även om de flesta sekvenser var tagna nattetid i Belgrads förorter och på omgivande "motorvägar".

/T

261 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta