Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

TMY M 1111 (Bildvagnen)

av Erik Häll @, torsdagen 28 april 2011, 12:31:24

Det har skrivits om TMY lok sista tiden så här kommer lite bilder plus kort filmklipp av maskinrummet av TMY M 1111.

[image]
TMY M 1111 på Kalmar södra

[image]
Maskinrummet

[image]
På väg från Kalmar södra mot målet som är Mönsterås bruk.

/Erik

---
x(

  1314 visningar

TMY M 1111

av -ch- @, Östersund, torsdagen 28 april 2011, 12:53:14 @ Erik Häll

[image]

Varför GM-loggan på denna bastard?

---
[image]

  746 visningar

TMY M 1111

av Bengt Espling @, torsdagen 28 april 2011, 16:54:25 @ -ch-

Varför GM-loggan på denna bastard?

Loket har det mesta kvar av GM-utrustningen så det är fortfarande mest av allt ett GM-lok.

  619 visningar

TMY M 1111

av jhje, torsdagen 28 april 2011, 17:07:48 @ Bengt Espling

Är det inte en Cummins motor på detta lok?

---
Att resa tåg,är ett äventyr!

  597 visningar

TMY M 1111

av G.S, torsdagen 28 april 2011, 19:10:51 @ jhje

Jo det är en Cummins i detta lok.
T43 RPE har också en Cummins.

Gerrit

  557 visningar

TMY M 1111

av wermelin ⌂ @, Mora, fredagen 29 april 2011, 13:35:41 @ Bengt Espling

Varför GM-loggan på denna bastard?


Loket har det mesta kvar av GM-utrustningen så det är fortfarande mest av allt ett GM-lok.

Det som är kvar är vändvals, lite kontaktorer och banmotorerna. Resten är
utbytt, så speciellt mycket GM är inte kvar. Jo lokkorgen, men den är väl
lika mycket Nohab.
LW

  449 visningar

TMY M 1111 Mer?

av BD @, torsdagen 28 april 2011, 13:21:59 @ Erik Häll

[image]

Något längre och mer upplysande kunde det varit. Gärna lite mer på motorinstallationen, generator, kyleri m m.

---
لاثىلف يشاملاثقل

  728 visningar

TMY M 1111

av tågab rules @, Deje, torsdagen 28 april 2011, 14:02:59 @ Erik Häll

Det har skrivits om TMY lok sista tiden så här kommer lite bilder plus kort filmklipp av maskinrummet av TMY M 1111.

[image]
TMY M 1111 på Kalmar södra

[image]
Maskinrummet

[image]
På väg från Kalmar södra mot målet som är Mönsterås bruk.

/Erik

Tack Erik för dom fina bilderna på ett hyfsat snyggt lok,väldigt intressanta bilder från maskinrummet skiljer sig en hel del från en vanlig My men jag gillar detta lok ändå!
Låter lika mycket i hytten som en vanlig Tmy,är den tystare?


Tack!

Tmy lok rockar!!!!
:-)

---
"Gammeldanskar" levererar.

  678 visningar

TMY M 1111

av Herbert Paalberg, torsdagen 28 april 2011, 14:35:17 @ Erik Häll

Hur tänkte man på den undre bilden? Stickspåret in till gamla flygbränsledepån ligger kvar men där har Kalmar Kommun satt upp ett staket tvärs över spåret och gjutit fast stolparna mitt emellan sliprarna. Fungerade inte kommunikationen mellan Trafikverket och kommunen? Den ytterplacerade infartssignalen från Bma kontrollerar nämligen växeln in till "sticken". Man skulle m.a.o kunna slopa denna signal och avlägsna växeln då ju ingen längre har någon nytta av detta sidospår eller är det för dyrt att bygga om ställverket på Kac? Det sägs att kostnaden för en växel i tågspår kostar stora pengar i underhåll varje år och var är då logiken?
Undrar Palle i Vika som kör på "Stången".:-KOR

  703 visningar

TMY M 1111

av Ian B, torsdagen 28 april 2011, 15:30:52 @ Herbert Paalberg
redigerad av Ian B, torsdagen 28 april 2011, 15:34:40

Hur tänkte man på den undre bilden? Stickspåret in till gamla flygbränsledepån ligger kvar men där har Kalmar Kommun satt upp ett staket tvärs över spåret och gjutit fast stolparna mitt emellan sliprarna. Fungerade inte kommunikationen mellan Trafikverket och kommunen? Den ytterplacerade infartssignalen från Bma kontrollerar nämligen växeln in till "sticken". Man skulle m.a.o kunna slopa denna signal och avlägsna växeln då ju ingen längre har någon nytta av detta sidospår eller är det för dyrt att bygga om ställverket på Kac? Det sägs att kostnaden för en växel i tågspår kostar stora pengar i underhåll varje år och var är då logiken?
Undrar Palle i Vika som kör på "Stången".:-KOR

Var det inte Statoil som hade en cistern där? Vill minnas att deras logga fanns på cisternen. De kanske kör bränslet med lastbil direkt om de nu förser flyplatsen med flygbränsle numera. Numera finns nu Guldfågeln Arena som granne, kanske andra regler för lossning av flygbränsle.

  649 visningar

TMY M 1111

av Otto Andersson, Linköping, torsdagen 28 april 2011, 17:39:14 @ Herbert Paalberg

Den stora kostnaden återfinns i de signalåtgärder med tillhörande arbeten som måste utföras då en spårväxel ska slopas. Kostnaderna för att fysiskt slopa själva växeln i spåret är i sammanhanget små.

Tyvärr verkar det som att Trafikverket inte har några medel till att på sikt minska underhållskostnaderna.

  589 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum