Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk (Allmänt)

av iBjorn, mndagen 4 april 2011, 06:30:40

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5877784

Järnmalmsgruva dessutom, så järnvägstranporter blir ett måste. Ännu ett argument för att återöppna Jörn-Arvidsjaur, eller kanske triangelspår i Gällivare?:-)

  1835 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Jan Långström @, SbÖN km 1143, mndagen 4 april 2011, 07:17:50 @ iBjorn

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5877784

Järnmalmsgruva dessutom, så järnvägstranporter blir ett måste. Ännu ett argument för att återöppna Jörn-Arvidsjaur, eller kanske triangelspår i Gällivare?:-)

Greit, nu är fältet öppet för alla seriösa och oseriösa spekulanter i Postvagnen. Att man än så länge egentligen bara kommit fram till att läget är intressant coh att man behöver provborra mera ska väl inte vara något hinder :-P

Närmaste järnväg är Inlandsbanan en bit norr om Jokkmokk. Dit är det c:a 5 mil nytt spår som behöver byggas. Sen är f n den tillåtna axellasten mellan Jokkmokk och Gällivare inte särskilt imponerande.

Det ser åtminstone på kartan ut som om vägarna i närheten inte var särskilt kraftigt byggda. Det kanske vore lika bra att börja med järnväg?

  1499 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av take, mndagen 4 april 2011, 07:19:02 @ iBjorn

Triangelspår i Gällivare kräver inte någon som helst form av markinlösen tror jag, så det är väl tacksamt.

  1406 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Vandraren @, mndagen 4 april 2011, 09:20:43 @ iBjorn

Mer info här...
http://www.beowulfmining.net/beowulf-mining-home.html

---
Medlem i föreningen Inlandsbanans Vänner www.inlandsbanansvanner.se

Vandrar förbi Brista och Rosersbergs bangård då och då och vandrar även i närheten av Tågsjöberg på linjen Forsmo-Hoting och kring Fågelsjö.

  1295 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av iBjorn, mndagen 4 april 2011, 11:22:19 @ Vandraren

Intressanta dokument. Knepigt att man avskriver inlandsbanan, utan hellre vill skissa på ny järnväg till Murjek. Borde ju vara billigare att rusta inlandsbanan, sträckan Jokkmokk-Gällivare har ju STAX 20, och det är trots allt inte så länge sedan man körde med STAX 20 och reducerade vagnslaster med Uadp på malmbanans södra omlopp (till år 1991?)

Dessutom borde ju inte direktanslutnig till gruvan bli så fasligt långt från närmaste punkten på sträckan jokkmokk-porjus? (25km)

  1175 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Vandraren @, mndagen 4 april 2011, 12:10:28 @ iBjorn

Märkligt. Jag tolkade också texten som att det var tal om landsvägstransport gruvan-Murjek.

---
Medlem i föreningen Inlandsbanans Vänner www.inlandsbanansvanner.se

Vandrar förbi Brista och Rosersbergs bangård då och då och vandrar även i närheten av Tågsjöberg på linjen Forsmo-Hoting och kring Fågelsjö.

  1122 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av maund @, mndagen 4 april 2011, 14:06:45 @ Vandraren

De vill helst transportera malmen till norska kusten som är isfri! Med "slurry pumping" till Fauske i Norge. Hur många tillstånd krävs för en pipeline?
Kostnad via pipline till Fauske 1.02 USD/ton. Kostnad järnväg Jokkmokk- Gällevare – Narvik 370 km x 0,05 USD/tonkm => 18,5 USD/ton. Siffrorna från deras rapport, avstånd jarnvag.net.
Är siffrorna troliga? I så fall blir det varken järnväg eller väg. Jag frågar alltid ”Vem skrev rapporten”, var det pipeline leverantören?

Kan man förbättra Inlandsbanan utan järnvägsplan eller är det många kurvor som ska rätas? Mycket våtmark enligt hitta.se. 100 km av Inlandsbanan till 30 ton mellan Gällivare och Jokkmokk? 1 miljard? Plus ny järnväg till gruvorna eller kortare slurry pumping till Inlandsbanan i Jokkmokk.

  1041 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Micke Carlsson @, mndagen 4 april 2011, 14:50:33 @ maund
redigerad av Micke Carlsson, mndagen 4 april 2011, 14:59:40

Infran för en sådan pipa måste vara sevärd! Det blir två pipor, en måste skicka upp havsvatten till inlandet, det blir enorma vattenvolymer för att hålla slurryn igång eller så får de torrlägga ett träsk för att klara skivan. Det är inte energisnålt på något sätt att pumpa vätskor, pipan västerut kan förstås byggas som en "sågtand" så får fallet ta hand om mycket av friktionen men hastigheten kräver väl ändå tätt mellan pumpstationerna. Följevärmen på pipan så att slurryn inte fryser, el eller ånga..? Ånga blir nog billigast per kJ men samtidigt betydligt mer komplext.

Hur är järnmalmsslurry för pipeline beskaffad, vad är vatteninnehållet? Hur ska mullen torkas innan utlastning (utan att den fryser...)? Eller är det bara ett processteg i sintring kanske?

Ett tiotumsrör kan få igenom runt 400 m3/tim med ett vettigt tryck som packningarna klarar, runt 5 bar. Om slurryn innehåller 10% malm så blir det 40 ton/tim eller säg 1000 ton/dygn, ett rör klarar alltså 10 vagnars last per dygn. Större rör går ju att bygga men det börjar bli krångligt om det blir grövre än så. För att få ner ett malmtåg per dygn till kusten behövs fem rör. Om man inte tar färskvatten behövs ytterligare fem rör. Man ska alltså pumpa upp 10.000 m3 vatten till inlandet och pumpa tillbaka 11.000 m3 slurry till kusten, över kölen, för att flytta 1000 ton malm, om slurryn innehåller 10% malm.

På denna bild, i nederkant vid "30", ligger som en treklöver tre cisterner om ca 20.000 m3 vardera, för att ge lite proportioner. Om man flyttar en sådan cistern per dygn så får man ner 1000 ton malm (vid 10%) till kusten. 4 pumpar med kapacitet 200 m3 vardera klarar att fösa drygt 4-500 m3/timmen på en tiotums och en femtumsledning ned till kajen på bilden. Det finns alltså en betydande friktion att räkna med, utöver höjdskillnader.
[image]


Det är kanske något billigare (50% ?) att bygga pipeline jämfört med att bygga ny järnväg för ändamålet. Men jämfört med att utnyttja en befintlig och dessutom merutnyttjad infra tror jag knappast pipeline är värt besväret, driften är inte gratis. Men det är bara min gissning, riktiga beräkningar behövs...

  1032 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av iBjorn, mndagen 4 april 2011, 16:22:03 @ Micke Carlsson

Malmen anrikas som slurrylösning och vakuum- eller presstorkas innan lastning, så det steget finns oavsett pipeline eller järnvägslösning. LKAB har tittat på pipelinelösningar mycket, men hitintills är det järnväg som gäller.

Pipelinelösningen känns lite optimistisk, järnmalmen är tung att pumpa och den fryser lätt, pipelinen ska dras genom mycket oländig terräng med i stort sett obefintliga infrastruktur och vägar - dessutom på kanten till Sarek. Det enda som egentligen talar för pipeline är att malmbanan är överbelastad redan idag.

Mest ekonomiska lösningen måste ju ända vara makadam och slipersförtätning på inlandsbanan. Vad kan detta kosta för de 75-90km som blir aktuella upp till Gällivare.

Inlandsbanan hade väl något projekt för något år sedan där man utvärderade stax 30 ton på spikspår i grus, hur gick det med det? Mitt minne vill säga mig att ett bekymmer var de att de höga bankarna efter inlandsbanan skulle behöva breddas - men tillgången till makadam borde ju förenklas med spåranslutningen i Aitik.

  951 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av spyfrog, mndagen 4 april 2011, 19:13:27 @ iBjorn

Malmen anrikas som slurrylösning och vakuum- eller presstorkas innan lastning, så det steget finns oavsett pipeline eller järnvägslösning. LKAB har tittat på pipelinelösningar mycket, men hitintills är det järnväg som gäller.

Pipelinelösningen känns lite optimistisk, järnmalmen är tung att pumpa och den fryser lätt, pipelinen ska dras genom mycket oländig terräng med i stort sett obefintliga infrastruktur och vägar - dessutom på kanten till Sarek. Det enda som egentligen talar för pipeline är att malmbanan är överbelastad redan idag.

Mest ekonomiska lösningen måste ju ända vara makadam och slipersförtätning på inlandsbanan. Vad kan detta kosta för de 75-90km som blir aktuella upp till Gällivare.

Inlandsbanan hade väl något projekt för något år sedan där man utvärderade stax 30 ton på spikspår i grus, hur gick det med det? Mitt minne vill säga mig att ett bekymmer var de att de höga bankarna efter inlandsbanan skulle behöva breddas - men tillgången till makadam borde ju förenklas med spåranslutningen i Aitik.

Men även om man tar sig till Gällivare - har malmbanan kapacitet över för den här trafiken?

  866 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av iBjorn, mndagen 4 april 2011, 19:48:22 @ spyfrog
redigerad av iBjorn, mndagen 4 april 2011, 19:57:39

Upp till Kiruna är det inga problem, men sedan blir det värre. Men LKAB har inte ensamrätt på spåren, så det blir till att samsas.

Malmbanan kommer att få full kapacitet för 750m tåg inom några år, och det blir isåfall dessa tåglängder man borde köra - så räknar man på inlandsbanans 6,4 ton/m så blir tågvikterna 4800 ton från jokkmokksgruvan, vilket borde vara hyfsat bra för att få ekonomi i transporterna om dragkraft kan uppbringas och vagnar kan konstrueras inom rimlig tidsram. Tågen borde då bestå av drygt 56 boggievagnar, med vagnlängd på 12-13 m.

Så för att summera mina amatörtankar, så blir införskaffandet av dragkraft och nykonstruktion av malmvagnar större flaskhals än banstandarden Stax 20 och 6,4 ton/m. Hur mycket tågvikt klarar t.ex. multad T66 att dra med 16 promilles lutning som blir aktuellt?

  847 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Åke K ⌂ @, Göteborg, mndagen 4 april 2011, 20:37:50 @ iBjorn

Upp till Kiruna är det inga problem, men sedan blir det värre. Men LKAB har inte ensamrätt på spåren, så det blir till att samsas.

Malmbanan kommer att få full kapacitet för 750m tåg inom några år, och det blir isåfall dessa tåglängder man borde köra - så räknar man på inlandsbanans 6,4 ton/m så blir tågvikterna 4800 ton från jokkmokksgruvan, vilket borde vara hyfsat bra för att få ekonomi i transporterna om dragkraft kan uppbringas och vagnar kan konstrueras inom rimlig tidsram. Tågen borde då bestå av drygt 56 boggievagnar, med vagnlängd på 12-13 m.

Så för att summera mina amatörtankar, så blir införskaffandet av dragkraft och nykonstruktion av malmvagnar större flaskhals än banstandarden Stax 20 och 6,4 ton/m. Hur mycket tågvikt klarar t.ex. multad T66 att dra med 16 promilles lutning som blir aktuellt?

Hur realistiskt är det dubbelspår på malmbanan?

  824 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av ampz, mndagen 4 april 2011, 21:54:25 @ Åke K

Upp till Kiruna är det inga problem, men sedan blir det värre. Men LKAB har inte ensamrätt på spåren, så det blir till att samsas.

Malmbanan kommer att få full kapacitet för 750m tåg inom några år, och det blir isåfall dessa tåglängder man borde köra - så räknar man på inlandsbanans 6,4 ton/m så blir tågvikterna 4800 ton från jokkmokksgruvan, vilket borde vara hyfsat bra för att få ekonomi i transporterna om dragkraft kan uppbringas och vagnar kan konstrueras inom rimlig tidsram. Tågen borde då bestå av drygt 56 boggievagnar, med vagnlängd på 12-13 m.

Så för att summera mina amatörtankar, så blir införskaffandet av dragkraft och nykonstruktion av malmvagnar större flaskhals än banstandarden Stax 20 och 6,4 ton/m. Hur mycket tågvikt klarar t.ex. multad T66 att dra med 16 promilles lutning som blir aktuellt?


Hur realistiskt är det dubbelspår på malmbanan?

Eller fler/längre mötesspår?
Även ett partiellt dubbelspår höjer kapaciteten.

  798 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av iBjorn, mndagen 4 april 2011, 22:04:03 @ ampz

Om jag förstått det rätt så är stora kapacitetsproblemet just nu på malmbanan relaterat till att 750 meters tåg bara kan mötes på ett fåtal stationer. Blir det då ett försenat möte så rasar tidtabellen för hela sträckan.

  796 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av MM ⌂ @, tisdagen 5 april 2011, 19:07:25 @ iBjorn

Upp till Kiruna är det inga problem, men sedan blir det värre. Men LKAB har inte ensamrätt på spåren, så det blir till att samsas.

Malmbanan kommer att få full kapacitet för 750m tåg inom några år, och det blir isåfall dessa tåglängder man borde köra - så räknar man på inlandsbanans 6,4 ton/m så blir tågvikterna 4800 ton från jokkmokksgruvan, vilket borde vara hyfsat bra för att få ekonomi i transporterna om dragkraft kan uppbringas och vagnar kan konstrueras inom rimlig tidsram. Tågen borde då bestå av drygt 56 boggievagnar, med vagnlängd på 12-13 m.

Så för att summera mina amatörtankar, så blir införskaffandet av dragkraft och nykonstruktion av malmvagnar större flaskhals än banstandarden Stax 20 och 6,4 ton/m. Hur mycket tågvikt klarar t.ex. multad T66 att dra med 16 promilles lutning som blir aktuellt?

Om man pratar om att köpa nya lok och även nya vagnar så skulle man kanske kunna köra med en lösning där man kopplar lok i båda ändar av tåget på dieseldelsträckan?

Tekniskt sett borde det vara bäst att fjärrstyra det bakre loket t.ex. via radio, men i princip skulle man väl kunna ha extra förare?

Om en ny gruva verkligen går igång och verkar överleva långsiktigt så kan det kanske vara skäl att elektrifiera norra änden av Inlandsbanan?

  752 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Gyllis ⌂ @, Ekenässjön, tisdagen 5 april 2011, 20:21:29 @ MM

Varför vill du ha lok i båda ändarna? Verkar mest struligt. Tänker du på dragkrafterna i kopplen så löser man bäst det problemet genom att använda SA3-koppel om vanliga skruvkoppel blir för klena.

  732 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av MM ⌂ @, tisdagen 5 april 2011, 22:04:13 @ Gyllis

Varför vill du ha lok i båda ändarna? Verkar mest struligt. Tänker du på dragkrafterna i kopplen så löser man bäst det problemet genom att använda SA3-koppel om vanliga skruvkoppel blir för klena.

Sant!

Jag vet faktiskt inte varför jag föreslog lok i båda ändarna, jag kanske har sett för mycket om amerikanska tunga dieseldragna tåg ;-)

Men hur är det, nog borde väl ett lok långt bak kanske kunna få bättre fäste, speciellt om tåget "putsbromsat" lite?

  725 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Gyllis ⌂ @, Ekenässjön, tisdagen 5 april 2011, 22:22:27 @ MM

Även i USA undviker de nog att använda pålok om de inte behöver. Jag tror att skillnaden i "spårgrepp" längst bak jämfört med efter första loket är marginell. Det är den första boggin på det ledande loket som gör den mesta " putsningen".

  728 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Adrian Johansson @, Solna, tisdagen 5 april 2011, 22:15:15 @ iBjorn

Upp till Kiruna är det inga problem, men sedan blir det värre. Men LKAB har inte ensamrätt på spåren, så det blir till att samsas.

Malmbanan kommer att få full kapacitet för 750m tåg inom några år, och det blir isåfall dessa tåglängder man borde köra - så räknar man på inlandsbanans 6,4 ton/m så blir tågvikterna 4800 ton från jokkmokksgruvan, vilket borde vara hyfsat bra för att få ekonomi i transporterna om dragkraft kan uppbringas och vagnar kan konstrueras inom rimlig tidsram. Tågen borde då bestå av drygt 56 boggievagnar, med vagnlängd på 12-13 m.

Så för att summera mina amatörtankar, så blir införskaffandet av dragkraft och nykonstruktion av malmvagnar större flaskhals än banstandarden Stax 20 och 6,4 ton/m. Hur mycket tågvikt klarar t.ex. multad T66 att dra med 16 promilles lutning som blir aktuellt?

Stax 20 kan inte vara så svårt att uppgradera till stax 22,5, jag har för mig att IBAB hade det i sin framtidsvision och det var inte jättemycket med pengar.

Hur som helst är det orealistiskt att inlandsbanan skulle vara helt opåverkad ur kapacitetshänsyn vid gruvstart och malmtågsdrift. När Dannemoragruvan drar igång så upprustas ju järnvägen.

---
Järnvägen: Snabbare än ersättningsbussen mer störningskänslig än flyget

Photobucket

Flickr

  724 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Måns Johannesson, mndagen 4 april 2011, 13:14:43 @ iBjorn

Intressanta dokument. Knepigt att man avskriver inlandsbanan, utan hellre vill skissa på ny järnväg till Murjek. Borde ju vara billigare att rusta inlandsbanan, sträckan Jokkmokk-Gällivare har ju STAX 20, och det är trots allt inte så länge sedan man körde med STAX 20 och reducerade vagnslaster med Uadp på malmbanans södra omlopp (till år 1991?)

Frågan är vad banan har för metervikt. En snabb till i IBAB JNB ger inget svar men jag misstänker att den inte är mer än 6,4 ton/meter, eventuellt ännu lägre. Skall man köra effektiv malmtrafik bör banan nog klara mer, annars blir det rätt långa tåg (och rätt hög taravikt). Som jämförelse klarar malmbanan så hög metervikt som 12 ton/meter och malmvagnarna är också konstruerade för detta. Dagens malmvagnar är alltså helt värdelösa att använda vid så låg metervikt som 6,4 meter/ton.

/Måns

  1063 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av spyfrog, mndagen 4 april 2011, 14:11:44 @ Måns Johannesson

Intressanta dokument. Knepigt att man avskriver inlandsbanan, utan hellre vill skissa på ny järnväg till Murjek. Borde ju vara billigare att rusta inlandsbanan, sträckan Jokkmokk-Gällivare har ju STAX 20, och det är trots allt inte så länge sedan man körde med STAX 20 och reducerade vagnslaster med Uadp på malmbanans södra omlopp (till år 1991?)


Frågan är vad banan har för metervikt. En snabb till i IBAB JNB ger inget svar men jag misstänker att den inte är mer än 6,4 ton/meter, eventuellt ännu lägre. Skall man köra effektiv malmtrafik bör banan nog klara mer, annars blir det rätt långa tåg (och rätt hög taravikt). Som jämförelse klarar malmbanan så hög metervikt som 12 ton/meter och malmvagnarna är också konstruerade för detta. Dagens malmvagnar är alltså helt värdelösa att använda vid så låg metervikt som 6,4 meter/ton.

/Måns

Men det finns väl ändå inga malmvagnar över att använda från Malmbanan så att dessa är värdelösa vid 6,4 meter/ton är väl inte så intressant? Man måste väl ändå investera i nytt materiel?

  1005 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Måns Johannesson, mndagen 4 april 2011, 14:52:44 @ spyfrog

Intressanta dokument. Knepigt att man avskriver inlandsbanan, utan hellre vill skissa på ny järnväg till Murjek. Borde ju vara billigare att rusta inlandsbanan, sträckan Jokkmokk-Gällivare har ju STAX 20, och det är trots allt inte så länge sedan man körde med STAX 20 och reducerade vagnslaster med Uadp på malmbanans södra omlopp (till år 1991?)


Frågan är vad banan har för metervikt. En snabb till i IBAB JNB ger inget svar men jag misstänker att den inte är mer än 6,4 ton/meter, eventuellt ännu lägre. Skall man köra effektiv malmtrafik bör banan nog klara mer, annars blir det rätt långa tåg (och rätt hög taravikt). Som jämförelse klarar malmbanan så hög metervikt som 12 ton/meter och malmvagnarna är också konstruerade för detta. Dagens malmvagnar är alltså helt värdelösa att använda vid så låg metervikt som 6,4 meter/ton.

/Måns


Men det finns väl ändå inga malmvagnar över att använda från Malmbanan så att dessa är värdelösa vid 6,4 meter/ton är väl inte så intressant? Man måste väl ändå investera i nytt materiel?

Oberoende om det finns några äldre malmvagnar över eller inte är chansen att LKAB/MTAB säljer dessa till en konkurrent inte särskilt stor (läs obefintlig). Poängen är att det inte bara är titta på vilken axellast banan klarar utan även vilken metervikt. Med en så låg metervikt som 6,4 ton/meter kommer kostnaden för att transportera malmen bli högre än i dagens tåg även om man konstruerar en vagn som är avsedd för detta. Även om man inte har högre axellast än 20 ton kommer dessa vagnar vara mer än 2 meter längre än dagens 30-tonsvagnar och de kommer ha betydligt sämre last/tara förhållande.

/Måns

  992 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Godsskada, mndagen 4 april 2011, 16:42:09 @ Måns Johannesson

Intressanta dokument. Knepigt att man avskriver inlandsbanan, utan hellre vill skissa på ny järnväg till Murjek. Borde ju vara billigare att rusta inlandsbanan, sträckan Jokkmokk-Gällivare har ju STAX 20, och det är trots allt inte så länge sedan man körde med STAX 20 och reducerade vagnslaster med Uadp på malmbanans södra omlopp (till år 1991?)


Frågan är vad banan har för metervikt. En snabb till i IBAB JNB ger inget svar men jag misstänker att den inte är mer än 6,4 ton/meter, eventuellt ännu lägre. Skall man köra effektiv malmtrafik bör banan nog klara mer, annars blir det rätt långa tåg (och rätt hög taravikt). Som jämförelse klarar malmbanan så hög metervikt som 12 ton/meter och malmvagnarna är också konstruerade för detta. Dagens malmvagnar är alltså helt värdelösa att använda vid så låg metervikt som 6,4 meter/ton.

/Måns


Men det finns väl ändå inga malmvagnar över att använda från Malmbanan så att dessa är värdelösa vid 6,4 meter/ton är väl inte så intressant? Man måste väl ändå investera i nytt materiel?


Oberoende om det finns några äldre malmvagnar över eller inte är chansen att LKAB/MTAB säljer dessa till en konkurrent inte särskilt stor (läs obefintlig). Poängen är att det inte bara är titta på vilken axellast banan klarar utan även vilken metervikt. Med en så låg metervikt som 6,4 ton/meter kommer kostnaden för att transportera malmen bli högre än i dagens tåg även om man konstruerar en vagn som är avsedd för detta. Även om man inte har högre axellast än 20 ton kommer dessa vagnar vara mer än 2 meter längre än dagens 30-tonsvagnar och de kommer ha betydligt sämre last/tara förhållande.

/Måns

Man skulle ju kunna leka med tanken på någon sorts "Uppsala Energi-lösning" med bulkbehållare på Sgns eller motsvarande. Med 6 tons metervikt och STAX C kommer du upp i en nyttolast på omkring 40-45 ton per vagn. Det är i och för sig inte några vidare bra siffror, men det skulle kanske möjliggöra någon sorts budgethantering av burkar vid terminal? Några truckar med vriddon är väl en lägre initialkostnad än en hel malmterminal med störtlossning o s v, även om det blir betydligt dyrare i drift.

/Godsskada

  935 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av iBjorn, mndagen 4 april 2011, 20:09:51 @ Måns Johannesson

Intressant, men kör man med 750m tåg som blir standard på malmbanan inom några år - så blir tågvikterna 4800 ton från jokkmokksgruvan (med 6,4ton/m), det borde vara hyfsat bra för att få ekonomi i transporterna om dragkraft kan uppbringas och vagnar kan konstrueras inom rimlig tidsram. Tågen borde då bestå av drygt 56 boggievagnar, med vagnlängd på 12-13 m.

Men finns dragkraft som klarar detta med de 16 promilles lutning som blir aktuellt Jmk-Gve? När man väl är under tråd så klarar ju en Dm3 5200 ton på malmbanan - men vilka dieslar klarar detta på inlandsbanan? Hur många T66/TMZ behövs för att dra detta?

  836 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Hans XH Karlsson, mndagen 4 april 2011, 20:51:33 @ iBjorn

Men finns dragkraft som klarar detta med de 16 promilles lutning som blir aktuellt Jmk-Gve?

Tågen ska inte uppför Hallandsås till Grevie (Gve). De av tillsynsmyndigheten fastställda signaturerna för Jokkmokk=Jk och Gällivare=Gv. Nog om detta.
Så vitt jag minns är det endast 14 promilles uppförbacke på från Jokkmokk i riktning Gällivare. Det finns en 16-promilleslutning men såvitt jag minns är det enbart i riktning utför. Tomtågen Gällivare-Jokkmokk ska dock uppför 16 promille.
Men ska man köra malmen med bil 5 mil till man når Inlandsbanan så blir det nog snarare bil ytterligare några mil till man når Malmbanan. Låter mest ratonellt så. Inlandsbanan har nog enbart chansen att få transporten om det byggs en bibanan till gruvan. Men man vet ju aldrig, idag höjdes bensinpriset igen...

  827 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av iBjorn, mndagen 4 april 2011, 21:47:24 @ Hans XH Karlsson

Tack för rättelsen om förkortningarna och lutningarna. Ser man på kartorna så är det 35 km från gruvan till inlandsbanan vid Vaikijaur, och runt 100 km till Murjek. Stigningen från Luleå älvdal upp till Murjek är inte att leka med för en lastbil, så det vore intressant att se hur de har tänkt dra sin järnvägssträckning. Att klara den stigningen kan mycket väl innebära en kringelkrok på 15 km extra (se bara kringelkrokarna när inlandsbanan ska över Lule älvdal, som trots extrasvängar innebär en 200 meter lång och 40 meter hög bro).

Jag har lite svårt att se att det skulle gå att få lönsamhet med lastbilstransport på den sträckan, inte minst med 50-tons nyttolast för varje epikage - dessutom skulle fullskaliga malmtransporter på denna vägsträcka göra slarvsylta av både vägunderbyggnad och beläggning på bara några få veckor.

Men man får ta deras rapport och pressreleaser med en nypa salt, eftersom det dels är försäljningsbroschyr till riskkapital och dels förhandlingsunderlag mot myndigheter gällande bl.a miljökrav och infrastruktur. Så det kan vara det som ligger till grund att man diskuterar pipeline och helt ny järnväg som man gör.

  821 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av iBjorn, mndagen 4 april 2011, 22:06:14 @ iBjorn

Vagnar finns att hyra, dessa klarar stax och metervikt med lite reducerad last, men hur klaras dragkraften;-)

http://www.on-rail.com/gueterwaggon.aspx?KatID=10

  807 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av MM ⌂ @, tisdagen 5 april 2011, 23:17:35 @ iBjorn

Vagnar finns att hyra, dessa klarar stax och metervikt med lite reducerad last, men hur klaras dragkraften;-)

http://www.on-rail.com/gueterwaggon.aspx?KatID=10

Dragkraftfrågan gäller även på Malmbanan - LKAB är kanske inte direkt sugna på att hyra ut Dm3 eller IORE...

  719 visningar

Renässans för norra inlandsbanan? Ny gruva i Jokkmokk

av Adrian Johansson @, Solna, onsdagen 6 april 2011, 00:17:36 @ MM

Vagnar finns att hyra, dessa klarar stax och metervikt med lite reducerad last, men hur klaras dragkraften;-)

http://www.on-rail.com/gueterwaggon.aspx?KatID=10


Dragkraftfrågan gäller även på Malmbanan - LKAB är kanske inte direkt sugna på att hyra ut Dm3 eller IORE...

Ma [image]

---
Järnvägen: Snabbare än ersättningsbussen mer störningskänslig än flyget

Photobucket

Flickr

  724 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum