Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 7 Iasi (Bildvagnen)

av Johan Wahlstedt @, Solna, mndagen 4 augusti 2008, 23:41:49
redigerad av Johan Wahlstedt, tisdagen 5 augusti 2008, 00:01:36

[image]
Fortsätter den rumänska reseberättelsen efter ett sommaruppehåll. Sist var vi på bröllop, åkte smalspårigt ångtåg och fick en vansinnig bilskjuts till studentstaden Iasi, tidigare delar här:
En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 1
En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 2
En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 3
En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 4
En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 5
En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 6

[image]
Iasi (uttalas ungefär ”Jach”) är Rumäniens näst största stad (325 000 inv.) och huvudort i det rumänska ”landskapet” Moldavien. De östra delarna av landskapet annekterades av Sovjet 1940 och blev vid dess upplösning 1991det självständiga landet Moldavien (Moldova). Från Iasi är det bara två mil till moldaviska gränsen.

[image]
Det krigades en del med pansarvagn i och kring staden 1944 och innerstaden är en blandning av betonghus och äldre ganska pampig bebyggelse.

[image]
Hotel Traian, till höger, vid Piata Unirii (som är Iasis centrum) ritades av Gustaf Eiffel och är ett av stans landmärken.

[image]
Ett annat landmärke är kullturpalatset (Palatul culturii) som idag bland annat innehåller ett par museer och ett bibliotek. Ursprungligen byggt som stadshus/domstol.

[image]
Det nya ”Palatul de justitie” i något annan arkitektur…

[image]
Iasi har en meterspårig spårväg med nio linjer som drivs av R.A.T.P Iasi.
Linjekarta här.

[image]
Den i flera bemärkelser brokiga vagnparken består till större delen av begagnade vagnar från Tyskland och Schweiz. Här en Be 4/4 från Bern på Str. Cruza Voda nära Piata Unirii.
Länk till en diggarsida med fler bilder mm. från Iasi.

[image]
Vagn 109 är en sexaxlig ST7 från Darmstadt och 146 en fyraxlig GT4 kortledvagn från Halle (som i sin tur köpt den begagnad från Västtyskland.

[image]
En sexaxlig GT5 ledvagn från Augsburg.

[image]
Samma vagn från insidan, mysig träinredning och behaglig gång.

[image]
Iasi har också Tatravagnar, T4R som köptes nya på -70 talet och T4D som köpts begagnade från Halle på -90 talet. På den gamla onda tiden körde man Tatra T4R och Timis 2 vagnar.
Den typiskt rumänska bilen är en Dacia 1300, egentligen en Renault 12 som byggdes fram till 2005 (pickupversionen) i Rumänien. Dacia (uttalas ungefär Datsia) ägs i dag av Renault och bygger Dacia Logan som i andra länder säljs som Ranault Logan eller Nissan Aprio…

[image]
Hållplats Tirgu Cucu, till höger ligger Golia klostret med anor från 1600 talet. En kontaktledningsstolpe kan användas till mycket…

[image]
Föraren spättar om växeln för att köra in i slingan vid Tirgu Cucu. Det verkar jobbigt med så korta växelspätt…

[image]
Och i slingan (mitt i stan) stod denna häst parkerad. Skojigt land…

[image]
Den kan för all del ha ett samband med grönsaksmarknaden på ett nedsänkt torg bredvid…

[image]
En etta stannar vid universitetet. Iasi är som sagt en studentstad och befolkningen nästan fördubblas under terminen. Som i många östeuropeiska länder finns det båda statliga och privata universitet, prestigeuniversiteten är de statliga som är gratis men kräver mycket bra betyg medan de privata som man betalar för anses lite sämre.

[image]
Insidan av en GT4:a ex. Halle. GT4:orna verkar vara av ganska olika ålder och ursprungligt ursprung.

[image]
Så tar vi en tur till industriområdet..

[image]
Spontangräsbeklätt spår…

[image]
Udda med motsittning i en enriktningsvagn. En äldre fd. Halle GT4 tar oss tillbaks..

[image]
..till stan. Där vi byter..

[image]
..till denna 6:a. Inget låggolv här inte…

[image]
Samma 6:a invändigt.

[image]
Efter en halvdag i Iasi var det så dags att flyga hemåt..

[image]
..med mellanlandning i Wien. Men mer om det nästa gång.

Låst
  1103 visningar

En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 7 Iasi

av Lennart Petersen @, tisdagen 5 augusti 2008, 13:42:33 @ Johan Wahlstedt

Tackar för detta fulländade reportage.
Jag missade del 6 men nu verkar det som att det blir några rödkryssade bilder (3st) på slutet.

Låst
  208 visningar

En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 7 Iasi

av Johan Wahlstedt @, Solna, tisdagen 5 augusti 2008, 14:38:29 @ Lennart Petersen

Tackar för detta fulländade reportage.
Jag missade del 6 men nu verkar det som att det blir några rödkryssade bilder (3st) på slutet.

Tack själv.
Alla billder kommer upp när jag provar...

Låst
  198 visningar

En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 7 Iasi

av MJ @, fredagen 8 augusti 2008, 18:44:13 @ Johan Wahlstedt

Fantastiska bilder!!!!! En njutning att se

Jag ska åka till Rumänien om tre veckor. Har du några tips att ge? Interrail, eller köpa biljetter på plats?

Låst
  131 visningar

En resa med den rumänska tidsmaskinen, del 7 Iasi

av Johan Wahlstedt @, Solna, sndagen 10 augusti 2008, 15:56:38 @ MJ

Fantastiska bilder!!!!! En njutning att se

Jag ska åka till Rumänien om tre veckor. Har du några tips att ge? Interrail, eller köpa biljetter på plats?

Vilken del av landet ska du till?

Köpa enkelbiljetter på plats är nog billigare om du inte ska åka väldigt många långa sträckor med "fintåg" och eftersom alla tåg som är bättre än "Personal" (lokaltåg) kräver platsreservation kommer man inte undan biljettluckan iallafall... Om du ska åka "planlöst" på sidolinjer eller annars med lokaltåg kan Interrailkort vara bra av praktiska skäl (ändrade planer, snabba byten, konstiga resvägar som det kan vara svårt att köpa biljett till utan att kunna språket mm.).

Låst
  99 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum