Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Avstånd mellan spår i olika länder? (Allmänt)

av Stefan K @, Malmö/Borås, sndagen 6 mars 2011, 13:46:49

Tittade just på Google Maps och konstaterade att spåren vid dubbelspår i Storbritannien ligger tätt.

Vad är minsta avståndet mellan spåren (spårmitt till spårmitt) i t.ex. Sverige, Danmark, Tyskland och Storbritannien? Hur är det i Finland och Ryssland?

977 visningar

Avstånd mellan spår i olika länder?

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, sndagen 6 mars 2011, 14:08:25 @ Stefan K

Tittade just på Google Maps och konstaterade att spåren vid dubbelspår i Storbritannien ligger tätt.

Vad är minsta avståndet mellan spåren (spårmitt till spårmitt) i t.ex. Sverige, Danmark, Tyskland och Storbritannien?

I Sverige är det normalt 4,5 m. Mindre avstånd förekommer på dubbelspår kring Stockholm, Göteborg, Malmö och Örebro (ned till cirka 4,1 m), beroende på att detta är de äldsta. Större avstånd förekommer självklart om det står stolpar mellan spåren, dessutom tror jag att man byggt Uppsala-Gävle med huvudsakligen större avstånd.

I övriga normalspårsländer är det ganska vanligt att ha ned till 4,0 m mellan spåren.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

898 visningar

av pgr @, mndagen 7 mars 2011, 00:14:34 @ Stefan K

Vad är minsta avståndet mellan spåren (spårmitt till spårmitt) i t.ex. Sverige, Danmark, Tyskland och Storbritannien? Hur är det i Finland och Ryssland?

I Finland på nya dubbelspår minst 4500 mm och på dubbelspår som rustas upp minst 4300 mm. Sth-gränser: 4100 mm 140 km/h (i vissa fall 160 km/h), 4300 mm 200 km/h, 4500 mm 250 km/h, 4700 mm över 250 km/h.

573 visningar

av PerLj, mndagen 7 mars 2011, 07:10:05 @ Stefan K

Jag har sett flera filmbilder från Tyskland där man under utfärder med parallellkörning kunnat ta varandra i hand mellan personvagnarna. Så där låg spåren tätt.
PLj

562 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta