Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Sommarresa 2010 del 10, bland romerska ruiner (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, lrdagen 5 mars 2011, 23:47:55

[image]
Fortsätter med ytterligare några bilder från sommarens resa. Inte heller den här gången blir det så många tågbilder.
Föregående delar här:
Sommarresa 2010 del 1, från Stockholm
Sommarresa 2010 del 2, Milano
Sommarresa 2010 del 3, Interurban i Milano
Sommarresa 2010 del 4, ännu mera Milano
Sommarresa 2010 del 5, med IC 615 till Ancona
Sommarresa 2010 del 6, mot Albanien med Riviera del Conero
Sommarresa 2010 del 7, Dürres
Sommarresa 2010 del 8, till Tirana och vidare
Sommarresa 2010 del 9, till Berat

[image]
Sist hade vi lämnat Berat med hyrbil och siktat västerut. Först tagit oss genom en marknad in någon by och sedan efter en överlastad grusbil på en serpentinväg tagit oss upp i bergen.

[image]
Här har de ärevördiga partisanerna vunnit en avgörande seger. Tror jag.

[image]
Väl över bergen dök något ovant upp i horisonten, oljeborrtorn!
Vi var naturligtvis tvungna att stanna och spionera på Albaniens oljeindustri… Utvinningen är småskalig och har pågått sedan innan första världskriget, men räcker till eget behov och viss export.

[image]
Här utvinns olja på ett alldeles miljöriktigt sätt. Kanske.

[image]
Vi fortsätter förbi ett vägarbete, som set ut som på den tillhörande skylten…

[image]
Ett av alla balla fordon man möter på en albansk landsväg. Inte världens bästa bild kanske, men bak sitter det bara ett litet stödhjul. Saxen fram går hela tiden när man kör så stå inte ivägen…

[image]
Efter en sund kommer vi fram till järnvägen Fier – Ballsh, öppnad 1975, och stannar till vid en hållplats. Persontrafiken upphörde kring år 2000 och de sista åren innan dess gick endast lokala tåg för arbetarna på oljeraffinaderiet i Ballsh. Linjen är fortfarande öppen för godstrafik men det ser inte ut att gå mycket trafik.

[image]
En lång sträcka följs vägen och järnvägen åt. Banan går mestadels i botten på en dalgång, men med en hel del konstbyggnader.

[image]
Vi fortsätter förbi Ballsh och svänger av på mindre och mindre vägar.

[image]
Ledda av en vag vägbeskrivning i Lonely planet, en dålig karta i densamma och en om möjligt ännu sämre karta tillhörande bilen känner vi oss vilsna och har nästa gett upp när vi tillslut hittar fram till målet på en bergstopp; utgrävningarna av den antika staden Byllis.

[image]
Förutom de antika lämningarna finns det ett modernt hus innehållande en servering och bostad för en ”parkvakt” där man kan gå in och betala några Lek för besöket. Hade säkert gått bra att låta bli också om det känts bättre…

[image]
Annars kan man komma, gå och ströva runt som man vill, det enda sällskapet vi hade var fåren som höll vegetationen nere…

[image]
Några enstaka skyltar har satts upp av amerikansk(?) vänförening, i övrigt är det lite svårt att veta vad man ser. Och området är ganska stort, c:a 30 ha innanför stadsmurarna.

[image]
Bylis grundades c:a 350 fKr av Illyrierna (enligt myten av Akilles son), år 49 fKr kapitulerade staden till Ceasars trupper. Senare kristnades Bylis och här står vi vid basilikan i katedralen. År 586 förstördes staden i ett slag mot de invaderande slaverna och återuppbyggdes inte, invånarna flyttade(s) till Ballsh.

[image]
VVS installationer i badhuset. 1815 återupptäcktes Bylis men utgrävningar inleddes inte förrän 1917-18 och pågår sedan dess i varierande hastighet.

[image]
Läget är strategiskt på en 500m hög bergstopp med milsvid utsikt.

[image]
Amfiteatern (för 7500 åskådare) och framför Agoran. Akustiken i amfiteatern är fortfarande imponerande...
En ganska speciell känsla att ströva runt bland de öde antika ruinerna i den gassande solen och varma vinden, lite upptäcktsresarkänsla. En annan känsla var förståss tistlarna, det enda som överlevde fårens betande, i sandalerna och kring benen…

[image]
Mätta på intryck provade vi det garanterat närproducerade grillade lammet i parkvaktarens servering. Som långväga besökare blev naturligtvis bjudna på garanterat lika närproducerad Raki, möjligen kunde det accepteras att den som höll i sig i bilratten inte ville ha, även om man naturligtvis skulle köra betydligt bättre efter ett glas. Annars är det en grov förolämpning att tacka nej enligt alla tillgängliga källor…

Mätta och belåtna var det sedan hög tid att styra vårat vrålåk ned från berget och ut mot kusten.

[image]
Intressant placering av stolpe i, eh, vägmitt...

[image]
En mil väster om Fier finns lämningar av en annan antik stad; Apollonia. Vägen hit är av en helt annan klass, och här finns både ett museum och enstaka besökare.

[image]
Det finns även delar av ett tempel som står upp… Augustus som sedermera blev Romersk kejsare studerade i Apollonia.

[image]
Teatern i Apollonia. Staden grundades av Illyrierna kring 600 fKr, styrd av grekerna, 50 000 invånare, intagen av Rommarna 229 fKr. På 1300 talet förstördes handelsvägen som gick förbi av ett jordskalv och havsnivån hade sjunkit så att staden inte längre fungerade som hamnstad. ”Återupptäckt” på 1700 talet och utgrävningar påbörjade 1824 av franska arkeologer.

[image]
Även här en ganska stor utgrävning med mycket frihet och lite förklaringar. Efter ett tag var vi ganska mätta på ruiner i värmen och fortsatte..

[image]
..vidare mot kusten på den spikraka vägen över de utdikade träsken, numera halvsalt odlingsmark.

[image]
Albanien har en oerhört lång och fin sandstrand, tyvärr ganska nedskräpad med bilar och annat... Tårna hamnade i alla fall i vattnet innan vi vände inåt landet igen.

[image]
På vägen ett stopp vid några av de hundratusentals enmansbunkrar som finns utspridda över hela Albanien. Ungefär en bunker per fyra invånare byggdes, och varje man i vapenför ålder hade vapen hemma. De svampliknande bunkrarna finns överallt och är inte helt lätta att bli av med. Men i alla fall vara bra för nativiteten påstås det… Enligt legenden ska konstruktören ha fått prova prototypen medan man sköt på den med pansarvagn.
Mer om dem.

[image]
Snart är vi tillbaks i oljestaden Fier. Eller i alla fall i utkanten, det är lång kö in mot stan men efter en stund kommer vi fram mot järnvägsövergången som verkar vara proppen.

[image]
Inte för att bommarna går ned ofta, utan för att..

[image]
..”vägläget” i övergången verkar vara ”sådär”. Groparna är djupast i mitten så det gäller att köra så långt åt sidan som möjligt…

[image]
Lagom markfrigång! Plank eller asfalt i övergången skulle kanske inte skada ändå…

[image]
En titt ut över bangården. Ett persontågpar (Tiranë – Vlorë) om dagen passerar samt eventuell godstrafik.

[image]
Medan det skymde for vi vidare tillbaks till Tirana. Bestående minnen är tigare utan ben gående på händer på vägen, vägskyltning Durrës och därav nödvändig vänstersväng ut på motorväg i mörkret. Men fram till Tirana kom vi, mer om det får det bli nästa gång.

Fortsättning följer!

1326 visningar

Sommarresa 2010 del 10, bland romerska ruiner

av Henke, sndagen 6 mars 2011, 12:00:21 @ Johan Wahlstedt

Tack igen för mycket intressanta bilder och dito text !

417 visningar

av JB @, sndagen 6 mars 2011, 12:19:08 @ Johan Wahlstedt

Tack, inser att jag missat de två senaste delarna så jag tar och kommenterar dem också.

[image]
..kan man ta en sväng och titta på tågen. Ute på bangården betar ett par kor lojt...

Albaniens järnvägar är inte i gott skick, men är å andra sidan billiga. Har för mig att en biljett Tirana-Durres inte kostar mer än några kronor. Men det finns viss potential tror jag. Man har byggt en motorväg Tirana-Durres och en upprustning av järnvägen i första hand Tirana-Durres och i andra hand upp mot Shkoder, kanske med en ny linje förbi flygplatsen, och vidare till Podgorica tror jag på. Men det kräver pengar som jag inte tror att regeringen är beredd att satsa. Med några begagnade motorvagnar skulle restiden kunna bli anständig.

[image]
Staden ligger som synes nära bergen. Till vänster Hotel Tirana som är renoverat och åter landets flottaste hotell.

Tirana International heter det till och med. Bodde där under min vistelse i Tirana (vi var lite sent ute och hittade inget annat med lediga rum). Rumspriserna var i nivå med hotell i Västeuropa (från ca 1100-1200 kr per natt och uppåt), men standarden var inte i samma nivå.

Framåt midnatt hämtades Konsulten upp på den flådigt nyrenoverade Moder Teresa flygplatsen. Troligen väl använda infrastukturpengar.

En väldigt fin flygplats. Helt i markplan och med inget annat än dörrar ut till flygplatsen. När jag skulle lämna Tirana efter mitt besök där fick jag en speciell upplevelse. Stod vid gaten och utanför dörren, inte längre bort än på terminal 3 på Arlanda, stod flygplanet som skulle ta mig vidare. När det var dags för boarding kom en buss och hämtade upp oss, körde runt flygplanet för att sedan släppa av oss vid dess trappa. Hade gått betydligt fortare om vi gått sträckan.

[image]
Vi tar riksvägen mot Elbasan, ganska ”rakt” söderut från Tirana, och ganska snart är vi uppe i bergen. Det är inte så svårt att förstå varför de aldrig blivit av att bygga den planerade järnvägslinjen Tirana – Elbasan genom dessa trakter.

Det skulle nog kräva väldigt mycket broar och tunnlar. Men även vägen mellan städerna skulle behöva upprustning. Mitt minne från att ha åkt sträckan i en minibuss med lokal chaufför var ett fall av åksjuka i bilen, många branta sidor utan egentliga räcken, många minnesmärken över avlidna i trafikolyckor och sist men inte minst en vidunderlig utsikt stora delar av sträckan.

[image]
Järnvägsingenjören synar bromsslangarna. Skicket på grusbaljorna verkar sådär, men fullt användbara verkar det...

Såg vagnarna ut att vara i bruk, eller bara avställda för att det skulle bli för dyrt att skrota dem?

[image]
Berat är känd som ”de tusen fönstrens stad” (möjligen en förvanskning av ”staden med fönster över varandra”, på albanska låter det tydligen ganska lika…) Nedanför borgen ligger de rika handelsmännens kvarter och..

Verkar vara en vacker stad/by. Kanske dags att fundera på att åka tillbaka till Albanien?

[image]
Ett annat exempel på vad man kan möta på de albanska landsvägarna...

Lustigt fordon, eller vad kan ska kalla det. Någon som kan ana vad det har varit i ett tidigare liv?

[image]
Albanien har en oerhört lång och fin sandstrand, tyvärr ganska nedskräpad med bilar och annat... Tårna hamnade i alla fall i vattnet innan vi vände inåt landet igen.

Verkligen fin strand längs Adriatiska havet. Med lite satsningar så kan Albanien bli ett stort turistland. Fina stränder och prisnivån är betydligt lägre än många andra medelhavsländer.

399 visningar

av Johan Wahlstedt @, Solna, sndagen 6 mars 2011, 15:26:06 @ JB

Tack, inser att jag missat de två senaste delarna så jag tar och kommenterar dem också.

[image]
..kan man ta en sväng och titta på tågen. Ute på bangården betar ett par kor lojt...

Albaniens järnvägar är inte i gott skick, men är å andra sidan billiga. Har för mig att en biljett Tirana-Durres inte kostar mer än några kronor. Men det finns viss potential tror jag. Man har byggt en motorväg Tirana-Durres och en upprustning av järnvägen i första hand Tirana-Durres och i andra hand upp mot Shkoder, kanske med en ny linje förbi flygplatsen, och vidare till Podgorica tror jag på. Men det kräver pengar som jag inte tror att regeringen är beredd att satsa. Med några begagnade motorvagnar skulle restiden kunna bli anständig.

En måttlig upprustning och ett par begagnade Y1:or eller motsvarande i timmes eller halvtimmestrafik borde inte vara någon omöjlighet. Det finns även diffusa planer på att hänga upp tråd och konvertera till någon form av light rail.

[image]
Staden ligger som synes nära bergen. Till vänster Hotel Tirana som är renoverat och åter landets flottaste hotell.

Tirana International heter det till och med. Bodde där under min vistelse i Tirana (vi var lite sent ute och hittade inget annat med lediga rum). Rumspriserna var i nivå med hotell i Västeuropa (från ca 1100-1200 kr per natt och uppåt), men standarden var inte i samma nivå.

Ungefär det vi läste på nätet och därför letade rätt på ett annat hotell...

[image]
Järnvägsingenjören synar bromsslangarna. Skicket på grusbaljorna verkar sådär, men fullt användbara verkar det...

Såg vagnarna ut att vara i bruk, eller bara avställda för att det skulle bli för dyrt att skrota dem?

De verkade användas för banarbeten. Några andra godståg än banavdelningens såg vi inte, men det kan mycket väl gå några.

[image]
Berat är känd som ”de tusen fönstrens stad” (möjligen en förvanskning av ”staden med fönster över varandra”, på albanska låter det tydligen ganska lika…) Nedanför borgen ligger de rika handelsmännens kvarter och..

Verkar vara en vacker stad/by. Kanske dags att fundera på att åka tillbaka till Albanien?

Absolut! Det finns mycket att se i Albanien, och folk är väldigt vänliga. Man får acceptera att en del är lite inbraxat bara...

[image]

Verkligen fin strand längs Adriatiska havet. Med lite satsningar så kan Albanien bli ett stort turistland. Fina stränder och prisnivån är betydligt lägre än många andra medelhavsländer.

Tror jag också, en del infrastruktur saknas men annars finns förutsättningar för en utvecklad turism. Lonely Planet har utnämnt Albanien till årets resmål (eller nått liknade...) 2011.

365 visningar

av JB @, sndagen 6 mars 2011, 16:00:53 @ Johan Wahlstedt

En måttlig upprustning och ett par begagnade Y1:or eller motsvarande i timmes eller halvtimmestrafik borde inte vara någon omöjlighet. Det finns även diffusa planer på att hänga upp tråd och konvertera till någon form av light rail.

Det var något åt det hållet jag tänkte mig också. Tror dock på tråd, med tanke på det bergiga inlandet har Albanien god tillgång på elektricitet så jag tror att det kan löna sig. Men har man ett gäng begagnade motorvagnar och om man kan höja sth längs banan till i alla fall 70-80 kan det nog bli lite trafik av.

Ungefär det vi läste på nätet och därför letade rätt på ett annat hotell...

Det gjorde ni helt rätt i! Dock var utsikten inte helt fel, bodde på åttonde våningen med en bra utsikt över staden. Tyvärr inte mot Skanderbegtorget utan mot baksidan. Tur att jag inte betalade själv. Hur mycket betalade ni för ert hotell?

De verkade användas för banarbeten. Några andra godståg än banavdelningens såg vi inte, men det kan mycket väl gå några.

Nu var jag inte i närheten av så många järnvägar, men jag såg knappt några tåg alls. Förutom lite uppställda vagnar här och var.

Absolut! Det finns mycket att se i Albanien, och folk är väldigt vänliga. Man får acceptera att en del är lite inbraxat bara...

Samt att språket kan vara ett problem. Bland medelålders och äldre människor var det få som talade engelska. Tyska fungerade ibland. Som tur var hade vi en i sällskapet som talade italienska något som fungerade rätt bra för det mesta. Samt det faktum att Albanerna röker väldigt mycket och överallt.

Tror jag också, en del infrastruktur saknas men annars finns förutsättningar för en utvecklad turism. Lonely Planet har utnämnt Albanien till årets resmål (eller nått liknade...) 2011.

Om fem-tio år tror jag att Albanien finns med i charterbolagens kataloger. Det är nog ganska låga odds på det.

361 visningar

av Bertil Edner, Spånga, sndagen 6 mars 2011, 16:07:02 @ JB

Samt att språket kan vara ett problem. Bland medelålders och äldre människor var det få som talade engelska. Tyska fungerade ibland. Som tur var hade vi en i sällskapet som talade italienska något som fungerade rätt bra för det mesta.

Somliga forskare menar att detta udda språk är den moderna efterföjaren till antikens illyriska som talades utbrett öster om Adriatiska havet där numera olika varianter av sydslaviska dominerar.

348 visningar

av Ulf Broman @, Kista, sndagen 6 mars 2011, 21:06:37 @ JB

Jag hade också missat två delar, så jag får (förutom tacket för det fina reportaget) även tacka för att det finns en sån bra innehållsförteckning i början av varje avsnitt.

299 visningar

av Åke K ⌂ @, Göteborg, sndagen 6 mars 2011, 16:22:21 @ Johan Wahlstedt

Tack för titten. Funderar lite på det faktum att trots att Albanien skall vara ett fattigt land finns det gott om dyra Mercedesbilar. Man kan ju börja fundera på om en del kommit dit på mörkrets vägar.

347 visningar

av bengt l @, Göteborg, sndagen 6 mars 2011, 17:35:24 @ Johan Wahlstedt

[image]
Intressant placering av stolpe i, eh, vägmitt...

Stolpar mitt i körbanan har vi i Sverige också. Dock skyltade och markerade med vita linjer.

Bland annat:

1

2

320 visningar

Nästa del..

av Johan Wahlstedt @, Solna, fredagen 25 mars 2011, 22:54:30 @ Johan Wahlstedt

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta