Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

En tokresa genom Tyskland, del 29: Köpenhamn – Malmö (- Södertälje) (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 15 februari 2011, 18:38:14
redigerad av Hans Broman, tisdagen 15 februari 2011, 18:38:33

Länk till del 0: Intro
Länk till del 12: Marburg – Friedberg(Hessen) samt länkar till delarna 1–11
Länk till del 24: Offenburg – Freiburg(Breisgau) Hbf samt länkar till delarna 13-23
Länk till del 25: Münstertalbahn
Länk till del 26: Höllentalbahn
Länk till del 27: Regnväder och spårvagnar i Freiburg
Länk till del 28: Freiburg – Köpenhamn

[image]
Kl 10.24, tisdagen den 29 maj 2007: København H har en speciell stämning, tycker jag. Här är alltså loket som gick sist i manövervagnståget på förra avsnittets sista bild.

[image]
Kl 10.45: En dansk frokost med Gammel dansk.

[image]
Kl 11.23: Snart dags att ta ett Øresundståg över spången.

[image]
Kl 12.20: X2000-sättet som ska föra mig till Södertälje syd kommer mycket sent in från Stockholm (33 min). Efter bra jobb av olika personalgrupper kommer vi iväg efter en kvart.

Hemresan finns det inte mycket att säga om. Jag kunde i alla fall se tillbaka på fyra intensiva resdygn, först från Södertälje fredag eftermiddag, sedan tokresa med endagskortet Schönes Wochenende från Berlin till Freiburg, en slappdag i Freiburg med två resor i trakten, och så en normal hemresa. Det var en rolig upplevelse, och nu är alltså följetongens sista avsnitt slut. Hoppas att min långa berättelse kan ha inspirerat någon att resa till Tyskland och njuta av tåg m m.

939 visningar

En tokresa genom Tyskland, del 29: Köpenhamn – Malmö (- Södertälje)

av Ingemar J @, V.Frölunda, tisdagen 15 februari 2011, 18:41:37 @ Hans Broman

Hej Hans!

Tackar och bugar otroligt mycket!

Hur lång tid hade du tillbragt i soffan hemma innan avfärd med detaljplaneringen av detta äventyr?

Hälsar

Ingemar

---
Sigfrid hittar ni inte hos Skatteverket.

390 visningar

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 15 februari 2011, 21:26:29 @ Ingemar J

Hej Hans!

Hur lång tid hade du tillbragt i soffan hemma innan avfärd med detaljplaneringen av detta äventyr?

Hälsar

Ingemar

Ja, det var ett trevligt planeringsarbete, men jag kan inte skatta hur lång tid det tog. Ett par månader tidigare, när dotter Anna kom hem på tillfälligt besök från Freiburg, hade hon på mitt uppdrag med sig en komplett tysk Kursbuch, alltså tidtabellen. Det var en rejäl kartong, fylld med åtta digra luntor, ett par häften och en karta. Jag tänkte ganska snart ut resans grundidé och kom fram till vilka sträckor jag ville åka på och vilka orter jag ville titta lite extra på.

311 visningar

av MM ⌂ @, onsdagen 16 februari 2011, 18:18:48 @ Hans Broman

Hej Hans!

Hälsar

Ingemar

Ja, det var ett trevligt planeringsarbete, men jag kan inte skatta hur lång tid det tog. Ett par månader tidigare, när dotter Anna kom hem på tillfälligt besök från Freiburg, hade hon på mitt uppdrag med sig en komplett tysk Kursbuch, alltså tidtabellen. Det var en rejäl kartong, fylld med åtta digra luntor, ett par häften och en karta. Jag tänkte ganska snart ut resans grundidé och kom fram till vilka sträckor jag ville åka på och vilka orter jag ville titta lite extra på.

Hur får man tag på denna Kursbuch, och kostar den något?

Jag vill också passa på att tacka för denna utförliga dokumentation från resan!

199 visningar

En tokresa - tyska tidtabeller och hur man skaffar dem

av Hans Broman @, Enhörna, onsdagen 16 februari 2011, 21:49:52 @ MM

Hur får man tag på denna Kursbuch, och kostar den något? - - -

DB har just slutat att ge ut komplett Kursbuch i tryckt form. Detta tryckta mastodontverk har kostat en rejäl slant för kunden. Nu erbjuder DB flera alternativ:

• Elektronisk Kursbuch on line, inte bara tidtabellssökning utan också linjetidtabeller likadana som de tryckta
  • Kursbuch Offline att ladda ner gratis till egen dator (vilket jag inte har prövat)
  • Uppdateringar över nätet
  • Information om tillfälliga och ändrade tidtabeller, spårarbeten m m läggs också ut på Internet.
  • DB Kursbuch på CD-ROM att beställa för 9,90 € + 2,40 € porto - men observera att bara DB:s egna tåg ingår och alltså inte andra entreprenörers regionala tåg. Skivan ges ut en gång om året.
  • Lösa tryckta linjetidtabeller för vissa sträckor
  • Streckenfahrplan-Box är en låda med lösa linjetidtabeller för delstaterna Berlin, Brandenburg och Mecklenburg-Vorpommern, dvs nordöstra Tyskland
  • Tryckta små böcker med Städteverbindungen, alltså förbindelser från en stad till andra större städer och tillbaka - varje bok säljs för 1 € på DB Reisezentren
  • Boken "Abfahrt/Ankunft Deutschland" kostar 6 € och kommer ut i juni och december. Den visar för Tysklands alla viktigare stationer avgångs- och ankomsttider för fjärrtåg, med uppgifter om var man hamnar och när. Kartskisser över dessa viktigare stationer ingår också. Jag kan tänka mig att den boken är bra att ha med på en resa.
  • Den förträffliga kartan över tysk persontrafik säljs separat för 3 €.

Utförligare beskrivningar finns på den här tyskspråkiga sidan på DB:s webbplats. Därifrån kan man klicka sig vidare.

Vid sidan av DB:s utbud har jag hittat att den bayerska delen av Kursbuch kan beställas i tryckt form. Det står att den kostar 5 € inkl porto, men på min faktura stod det 10 €, vilket säkert beror på högt utlandsporto för denna gedigna bok på 800 gram.

212 visningar

av Simon Bertilsson @, Mjölby, tisdagen 15 februari 2011, 18:45:51 @ Hans Broman

Tack för den trevliga serien! :-)

---
...och för övrigt anser jag att PV bör byta kvastar.

371 visningar

av JB @, tisdagen 15 februari 2011, 18:50:59 @ Hans Broman

Stort tack för att du delade med dig av denna berättelse. Jag har inte kommenterat alla delar, men läst dem med stor behållning. Berättelser som denna hör till Postvagnens höjdpunkter!

353 visningar

av Joakim Wahlberg ⌂ @, Södertälje, tisdagen 15 februari 2011, 21:11:43 @ Hans Broman

Får, som dem andra gjort, tacka för denna mycket trevliga reseberättelse! :-) Man blir bra sugen på att göra något liknande.

---
Joakim Wahlberg
Besök gärna min hemsida jowahlen.se för fler bilder!

293 visningar

av Sören Heise @, Tyskland, onsdagen 16 februari 2011, 07:52:22 @ Hans Broman

Det var en rolig upplevelse, och nu är alltså följetongens sista avsnitt slut.

Där får jag tacka. :-)
Det var en lite krånglig, men i alla fall intressant resväg.

Hoppas att min långa berättelse kan ha inspirerat någon att resa till Tyskland

Nej. :-D

och njuta av tåg m m.

Javisst.

Hälsningar från Tyskland, Sören

---
[image]

Nerladdningsbara järnvägstidtabeller m.m.

257 visningar

av JT ⌂, onsdagen 16 februari 2011, 11:19:33 @ Hans Broman

Instämmer i hyllningskören, det har varit ett sant nöje att följa med på resan här i Postvagnen och se alla fina bilder från Tyskland, i synnerhet som de tyska järnvägarna sedan resor där i barndomen haft och har en särskild tjusning för mig.

Roligt också med bilderna på de lokala ölsorterna!

Åker nog till Tyskland i påsk för att titta på tåg - dock i betydligt mindre omfattning än din tråd. Men återkommer förstås med rapport!

J

---
Har skrivit boken Järnvägsreklam - snabbt, bekvämt och billigt med hela folkets järnväg.
Järnvägsamatör och märklinist

http://jarnvagsbloggen.blogspot.com

224 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta