Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Sommarresa 2010 del 7, Durrës (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, lrdagen 11 december 2010, 23:47:01

[image]
Föregående delar här:
Sommarresa 2010 del 1, från Stockholm
Sommarresa 2010 del 2, Milano
Sommarresa 2010 del 3, Interurban i Milano
Sommarresa 2010 del 4, ännu mera Milano
Sommarresa 2010 del 5, med IC 615 till Ancona
Sommarresa 2010 del 6, mot Albanien med Riviera del Conero

[image]
Sist hade vi klivit iland på Albansk mark från M/S Riviera del Coneros landgång i Dürres hamn. Med raska steg styr vi över hamnplanen mot terminalbyggnaden för att inte komma sist i kön, hur ska det gå att ta sig in i landet utan visum?

Inga problem! Passkontrollen med tillhörande stämpling går snabbt och vi är snart ute på andra sidan den spartanska terminalen i betong. I hettan råder ett balkanskt kaos och efter att kvickt ha tagit in ett par anbud direktupphandlas en taxi in till staden på andra sidan hamnområdet.

[image]
En snabb Mercedesresa senare och 5€ fattigare befinner vi oss framför stadshuset i Dürres och allt verkar söndagssömnigt. Klockan har hunnit bli halv fem och planen är att ta en snabb titt på staden och fortsätta med tåget till Tirana 17.30 eller i nödfall med sita tåget 18.35.

[image]
Ett kvarter från stadshuset hittar man amfiteatern, den största på Balkan.

[image]
Den är bara delvis utgrävd eftersom staden är byggd ovanpå... Dürres är en av Europas äldsta städer, grundad redan av de gammla grekerna c:a 600 fKr.

[image]
Vi fortsätter ned till havet. Dürres är inte bara hamnstad utan även badort, längs den ganska skräpiga stranden står hotell så långt man kan se och fler är på väg upp.

[image]
Partisanmonumentet vid stranden.

[image]
En stadsbuss som emigrerat från Milano...

[image]
Med en ryggsäck att släpa på är det nästan olidligt varmt i den brännande solen, men vi knatar förbi den venetzianska befästningen tillbaks mot centrum..

[image]
..via söndagstomma gator. Vid stadshuset får vi sällskap av några zigenarpojkar, de enda albaner vi träffade på under resan som på något sätt var otrevliga. Efter några kvarter tröttnade de på oss..

[image]
..och ytterligare några kvarter senare kom vi fram till järnvägsstationen. Järnvägen härifrån öppnades 1947 som den första normalspåriga linjen i Albanien, tidigare fanns bara några smalspåriga linjer för militärt bruk byggda under första världskriget samt några industribanor.

[image]
Utanför stationen sitter tidtabellen för samtliga(!) tåg i Albanien anslagen. Det går visst inget tåg 17.30 längre... Och till 20.05 då nästa tåg går är det en stund...

[image]
Vi går in och kollar läget.

[image]
En skojig reklamaffish med ett engelskt HST 125 tåg sitter på väggen. Tåg med sth 200 finns inte i Albanien... I biljettluckan får vi reda på att det verkligen dröjer till 20.05 innan nästa tåg mot Titana går, och får en ”rikstidtabell” för Albanien..

[image]
..en dubbelkoppierad A4, tåg från Tirana på ena sidan och motsatt riktning på motsatta sidan... Vill ni ha en tidtabell till? Klart ni ska ha varsin!

[image]
En till rolig reklamaffish, Hekurudha Shqiptare är Albaniens järnvägar på albanska. Men språket är inte så omöjligt som ryktet gör gällande.

[image]
Vi går ut på plattformen. Tåget från Tirana till Vlorë ska snart komma in.

[image]
Ett par fd. ÖBB vagnar står ”uppställda” .

[image]
Helt plötsligt kommer tåget från Tirana insmygande tio minuter försenat.

[image]
Dürres är en en säckstation så det blir rundgång..

[image]
..kring de två fd. Italienska vagnarna. Tåget är inte tomt, men dagens enda tåg till Vlorë är långtifrån fullsatt.

[image]
Så kommer loket tillbaks; broms kopplas men bromsprov verkar vara något okänt...

[image]
Och så rullar tåget vidare söderut. Andelen stängda dörrar är...eh...Lagom.

[image]
Sedan är det åter tomt. Vi sätter oss på stationens uteservering, tar varsin kall och överlägger. Tågen verkar visserligen roliga men två timmars väntan har vi ingen lust med så det får bli buss istället. Halvtimmestrafik med dubbla priset och halva restiden jämfört med tåget.

En Mercerdes O 303:a helturist från -80 talet med fungerande luftkonditionering , bemannad med förare och konduktör, ska precis avgå från stationsplanen och vi får de sista sittplatserna. En dryg halvtimme senare är vi framme i Tirana, men mer om det nästa gång.

Fortsättning följer...

  1085 visningar

Sommarresa 2010 del 7, Durrës

av CapnZapp, sndagen 12 december 2010, 09:53:52 @ Johan Wahlstedt
redigerad av CapnZapp, sndagen 12 december 2010, 09:55:43

Kul!

Uppskattar "actionreportaget" (med rundgången).

Förstår jag det rätt utgår alla tåg i landet från Durres, och specifikt stationens enda(?) perrong (som f.ö. har högertrafik)?

Jag noterar att det finns en (1) plattformsskylt, som verkar säga "ja, alla tåg går från något av dessa två spår"... :-)

  284 visningar

Sommarresa 2010 del 7, Durrës

av Johan Wahlstedt @, Solna, sndagen 12 december 2010, 12:18:45 @ CapnZapp


Förstår jag det rätt utgår alla tåg i landet från Durres, och specifikt stationens enda(?) perrong (som f.ö. har högertrafik)?

Nej tågen utgår från Tirana, som ligger på en sidolinje, men alla tåg utom det till Shkodër går ned till Dürres och vänder. Schematisk järnvägskarta

Dürres har en plattform med ett spår på vardera sidan och utanför dem rundgångsspår.

  239 visningar

Sommarresa 2010 del 7, Durrës

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, sndagen 12 december 2010, 10:13:19 @ Johan Wahlstedt


[image]
En skojig reklamaffish med ett engelskt HST 125 tåg sitter på väggen. Tåg med sth 200 finns inte i Albanien... I biljettluckan får vi reda på att det verkligen dröjer till 20.05 innan nästa tåg mot Titana går, och får en ”rikstidtabell” för Albanien..


[image]
En till rolig reklamaffish, Hekurudha Shqiptare är Albaniens järnvägar på albanska. Men språket är inte så omöjligt som ryktet gör gällande.


[image]
Och så rullar tåget vidare söderut. Andelen stängda dörrar är...eh...Lagom.


Trevligt reportage! Först tittar jag lite på de här två affischerna. Inte bara affischen med ett brittiskt IC 125 är med brittiskt motiv. Även den vackra ångloksaffischen har brittiskt motiv. Jag tycker mig till och med känna igen båda motiven från brittiska reklamaffischer, i alla fall hur själva tågen är avbildade. Det verkar som om de bara kopierat brittiska affischer och sedan lagt till lite egen text och egna symboler runt omkring. I Storbritannien börjar de idag tycka att IC 125 börjar bli rätt gammalmodiga och planer finns idag att fasa ut ett antal tågsätt. Men i Albanien skulle IC 125 anses vara ett under av modernitet. Kanske Albanien skulle rentav kunna vara ett lämpligt land för engelsmännen att sälja utfasade IC 125? Albanska järnvägarna är ju inte elektrifierade men IC 125 är ju dieseltåg så de är ju möjliga att köra där om man vill :-)

När jag tittar på bilden med det avgående tåget noterar jag att tågvärmekablarna är borttagna från vagnarna. Tydligen inget som man vill ha underhåll på och troligen används ändå aldrig funktioner på vagnarna som kräver tågvärme

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

  289 visningar

Sommarresa 2010 del 7, Durrës

av Bertil Edner, Spånga, sndagen 12 december 2010, 10:43:50 @ Niklas Bygdestam

När jag tittar på bilden med det avgående tåget noterar jag att tågvärmekablarna är borttagna från vagnarna. Tydligen inget som man vill ha underhåll på och troligen används ändå aldrig funktioner på vagnarna som kräver tågvärme

Hm, även om Albanien ligger i Södern kan man nog behöva både ljus och värme även där.

  246 visningar

Sommarresa 2010 del 7, Durrës

av Johan Wahlstedt @, Solna, sndagen 12 december 2010, 12:27:21 @ Bertil Edner

När jag tittar på bilden med det avgående tåget noterar jag att tågvärmekablarna är borttagna från vagnarna. Tydligen inget som man vill ha underhåll på och troligen används ändå aldrig funktioner på vagnarna som kräver tågvärme


Hm, även om Albanien ligger i Södern kan man nog behöva både ljus och värme även där.

Sommartid är det både ljust och varmt den tid på dygnet tågen går, men på vintern behövs nog iallafall ljus. Antar att de vagnar som används vintertid har fungerande axelgeneratorer. Värme är nog en plusstjänst...

  235 visningar

Sommarresa 2010 del 7, Durrës

av Bertil Edner, Spånga, sndagen 12 december 2010, 17:25:46 @ Johan Wahlstedt

När jag tittar på bilden med det avgående tåget noterar jag att tågvärmekablarna är borttagna från vagnarna. Tydligen inget som man vill ha underhåll på och troligen används ändå aldrig funktioner på vagnarna som kräver tågvärme


Hm, även om Albanien ligger i Södern kan man nog behöva både ljus och värme även där.


Sommartid är det både ljust och varmt den tid på dygnet tågen går, men på vintern behövs nog iallafall ljus. Antar att de vagnar som används vintertid har fungerande axelgeneratorer. Värme är nog en plusstjänst...

Som i Rumänien för 10 år sedan. Jag reste i maj, men väderleken var kylig och tåget var klart svalt och dragigt. :-(

  191 visningar

Nästa del..

av Johan Wahlstedt @, Solna, fredagen 24 december 2010, 19:05:22 @ Johan Wahlstedt

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum