Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

En tokresa genom Tyskland, del 10: Kassel Hbf – Kassel-Wilhelmshöhe (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, lrdagen 4 december 2010, 22:39:39

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben
Länk till del 4: Aschersleben – Sandersleben
Länk till del 5: Sandersleben – Sangerhausen
Länk till del 6: Sangerhausen – Nordhausen
Länk till del 7: Nordhausen – Leinefelde
Länk till del 8: Leinefelde – Eichenberg
Länk till del 9: Eichenberg – Kassel Hbf


[image]
I förra avsnittet ankom jag till Kassel Hbf pingstafton 2007. Tyvärr hade jag förväxlat några bilder. Jag har skrivit ett rättelseinlägg i anslutning till förra avsnittet.

Nu promenerar jag ner till Königsplatz i stadens centrum, tar en spårvagn på linje 1 och stiger av den på Wilhelmshöher Allee, en hållplats bortom fjärrtågsstationen med ett snarlikt namn. I Kassel gäller endagsbiljetten ”Schönes Wochenende” också på spårvagnarna.

[image]
Kl 15.50: Här är spårvagnen som jag nyss steg av. Långt bort i bilden syns mot himlen Herkulesstatyn i Bergpark Wilhelmshöhe.

[image]
Kl 16.02: På fjärrtågsstationen Kassel-Wilhelmshöhe serveras ett förträffligt och beskt öl, Radeberger som kommer från Sachsen. Resdammet plågar strupen. Jag nöjer mig med ett litet glas, 0,3 l, för 2,20 €.

[image]
Kl 16.14: Jag står med ryggen mot stationshuset. Wilhelmshöher Allee korsar järnvägen och är här extra bred för stationens skull.

[image]
Kl 16.18: Ett av Cantus’ regionaltåg bakifrån, ett 428-sätt som går från Kassel Hbf till Fulda.

[image]
Kl 16.23: Ännu en duospårvagn som utgör tåg på RegioTram-linje 5 (Kassel Hbf - Melsungen).

[image]
Kl 16.24: Till vänster samma RegioTram-tåg mot Melsungen, till höger IC 2370 Konstanz – Offenburg - Frankfurt – Hamburg – Stralsund med manövervagnen i spetsen.

Fortsättning följer.

  780 visningar

En tokresa genom Tyskland, del 10: Kassel Hbf – Kassel-Wilhelmshöhe

av MM ⌂ @, onsdagen 29 december 2010, 05:20:19 @ Hans Broman

[image]
Kl 16.14: Jag står med ryggen mot stationshuset. Wilhelmshöher Allee korsar järnvägen och är här extra bred för stationens skull.

Har man alltså inte någon upphöjning av hållplatserna jämfört med spåröverkant, eller är det så att hållplatslägena finns en bit utanför bild?

  197 visningar

Kassel-Wilhelmshöhe

av Sören Heise @, Tyskland, onsdagen 29 december 2010, 08:52:22 @ MM

Har man alltså inte någon upphöjning av hållplatserna jämfört med spåröverkant, eller är det så att hållplatslägena finns en bit utanför bild?

Ja, hållplatserna ligger till höger och är inte med i bildet.
Jämför med denna bild på Panoramio. Man kan ana upphöjningen.

/Sören

  197 visningar

Kassel-Wilhelmshöhe

av MM ⌂ @, onsdagen 29 december 2010, 09:29:13 @ Sören Heise

Har man alltså inte någon upphöjning av hållplatserna jämfört med spåröverkant, eller är det så att hållplatslägena finns en bit utanför bild?


Ja, hållplatserna ligger till höger och är inte med i bildet.
Jämför med denna bild på Panoramio. Man kan ana upphöjningen.

/Sören

Aha!

Ett riktigt väderskydd har man också över hela hållplatsområdet. Som göteborgare blir jag avundsjuk, sån lyx har vi inte ens vid de största hållplatserna i centrum...

  190 visningar

Kassel-Wilhelmshöhe

av Tågluffare, onsdagen 29 december 2010, 09:35:05 @ MM

Har man alltså inte någon upphöjning av hållplatserna jämfört med spåröverkant, eller är det så att hållplatslägena finns en bit utanför bild?


Ja, hållplatserna ligger till höger och är inte med i bildet.
Jämför med denna bild på Panoramio. Man kan ana upphöjningen.

/Sören


Aha!

Ett riktigt väderskydd har man också över hela hållplatsområdet. Som göteborgare blir jag avundsjuk, sån lyx har vi inte ens vid de största hållplatserna i centrum...


Skulle VERKLIGEN behövas en övertäckt och väderskyddad gång mellan Centralstationen / Nils Ericsonterminalen och hållplatsen "Nordstan" !!
Att inte detta blivit effektuerat vittnar bara om ett nonchalant beteende mot resenärerna!
:-HM :-HM

/T

  190 visningar

Kassel-Wilhelmshöhe

av MM ⌂ @, onsdagen 29 december 2010, 09:45:09 @ Tågluffare

Har man alltså inte någon upphöjning av hållplatserna jämfört med spåröverkant, eller är det så att hållplatslägena finns en bit utanför bild?


Ja, hållplatserna ligger till höger och är inte med i bildet.
Jämför med denna bild på Panoramio. Man kan ana upphöjningen.

/Sören


Aha!

Ett riktigt väderskydd har man också över hela hållplatsområdet. Som göteborgare blir jag avundsjuk, sån lyx har vi inte ens vid de största hållplatserna i centrum...

Skulle VERKLIGEN behövas en övertäckt och väderskyddad gång mellan Centralstationen / Nils Ericsonterminalen och hållplatsen "Nordstan" !!
Att inte detta blivit effektuerat vittnar bara om ett nonchalant beteende mot resenärerna!
:-HM :-HM

Ja... Att skylla på nåt i stil med arkitekturskäl håller inte med tanke på att hela byggnaden består av tre delar som inte passar ihop ett dugg... Dels det ursprungliga stationshuset från 1850-talet, dels en modern betongkloss som ser ut som om man korsbefruktat moderna "glashus" med "plattenbau"-förortbetong, och dels nisseterminalen som ser ut som nån slags sutteräng-balkong-hotel på en medelhavs-fyllerese-badort ;-)

  181 visningar

Kassel-Wilhelmshöhe

av Åke K ⌂ @, Göteborg, onsdagen 29 december 2010, 09:52:43 @ MM

Har man alltså inte någon upphöjning av hållplatserna jämfört med spåröverkant, eller är det så att hållplatslägena finns en bit utanför bild?


Ja, hållplatserna ligger till höger och är inte med i bildet.
Jämför med denna bild på Panoramio. Man kan ana upphöjningen.

/Sören


Aha!

Ett riktigt väderskydd har man också över hela hållplatsområdet. Som göteborgare blir jag avundsjuk, sån lyx har vi inte ens vid de största hållplatserna i centrum...

Skulle VERKLIGEN behövas en övertäckt och väderskyddad gång mellan Centralstationen / Nils Ericsonterminalen och hållplatsen "Nordstan" !!
Att inte detta blivit effektuerat vittnar bara om ett nonchalant beteende mot resenärerna!
:-HM :-HM


Ja... Att skylla på nåt i stil med arkitekturskäl håller inte med tanke på att hela byggnaden består av tre delar som inte passar ihop ett dugg... Dels det ursprungliga stationshuset från 1850-talet, dels en modern betongkloss som ser ut som om man korsbefruktat moderna "glashus" med "plattenbau"-förortbetong, och dels nisseterminalen som ser ut som nån slags sutteräng-balkong-hotel på en medelhavs-fyllerese-badort ;-)

Det hade nog gjort bättre nytta med tak över Drottningtorget, men man kan ju satsa på båda ställena.

  189 visningar

Kassel-Wilhelmshöhe

av MM ⌂ @, onsdagen 29 december 2010, 09:57:54 @ Åke K

Har man alltså inte någon upphöjning av hållplatserna jämfört med spåröverkant, eller är det så att hållplatslägena finns en bit utanför bild?


Ja, hållplatserna ligger till höger och är inte med i bildet.
Jämför med denna bild på Panoramio. Man kan ana upphöjningen.

/Sören


Aha!

Ett riktigt väderskydd har man också över hela hållplatsområdet. Som göteborgare blir jag avundsjuk, sån lyx har vi inte ens vid de största hållplatserna i centrum...

Skulle VERKLIGEN behövas en övertäckt och väderskyddad gång mellan Centralstationen / Nils Ericsonterminalen och hållplatsen "Nordstan" !!
Att inte detta blivit effektuerat vittnar bara om ett nonchalant beteende mot resenärerna!
:-HM :-HM


Ja... Att skylla på nåt i stil med arkitekturskäl håller inte med tanke på att hela byggnaden består av tre delar som inte passar ihop ett dugg... Dels det ursprungliga stationshuset från 1850-talet, dels en modern betongkloss som ser ut som om man korsbefruktat moderna "glashus" med "plattenbau"-förortbetong, och dels nisseterminalen som ser ut som nån slags sutteräng-balkong-hotel på en medelhavs-fyllerese-badort ;-)


Det hade nog gjort bättre nytta med tak över Drottningtorget, men man kan ju satsa på båda ställena.

Ja.

Att åtminstone fixa tak och väggar mellan centralenhuset och "urinledaren" till Nordstan borde vara rätt billigt och skydda rätt många från oväder, om än inte ge väderskyddade kollektivbyten. Det är säkert inte omöjligt att få Nordstan-köpcentret att sponsra lite här...

  186 visningar

Kassel-Wilhelmshöhe

av Sören Heise @, Tyskland, onsdagen 29 december 2010, 09:46:40 @ MM

Ett riktigt väderskydd har man också över hela hållplatsområdet. Som göteborgare blir jag avundsjuk, sån lyx har vi inte ens vid de största hållplatserna i centrum...

Palast der ich-weiß-nicht-wieviel Winde. :-D
(Tusen (eller sju) vindars palats)

Det blåser där antagligen rätt mycket.

@Tugluffare: Det är en tidigt låggolvsvagn från Düwag (NGT6C).

---
[image]

Nerladdningsbara järnvägstidtabeller m.m.

  187 visningar

En tokresa genom Tyskland, del 10: Kassel Hbf – Kassel-Wilhelmshöhe

av Tågluffare, onsdagen 29 december 2010, 09:41:20 @ MM

[image]
Kl 16.14: Jag står med ryggen mot stationshuset. Wilhelmshöher Allee korsar järnvägen och är här extra bred för stationens skull.


Har man alltså inte någon upphöjning av hållplatserna jämfört med spåröverkant, eller är det så att hållplatslägena finns en bit utanför bild?


Spårvagnen liknar Göteborgs M31:or (fast det är en dubbelriktningsvagn) och nog ser det ut som om mittendelen kommer från samma tillverkare..
:-P

/T

  189 visningar

En tokresa genom Tyskland, del 10: Kassel Hbf – Kassel-Wilhelmshöhe

av MM ⌂ @, onsdagen 29 december 2010, 09:46:34 @ Tågluffare

[image]
Kl 16.14: Jag står med ryggen mot stationshuset. Wilhelmshöher Allee korsar järnvägen och är här extra bred för stationens skull.


Har man alltså inte någon upphöjning av hållplatserna jämfört med spåröverkant, eller är det så att hållplatslägena finns en bit utanför bild?

Spårvagnen liknar Göteborgs M31:or (fast det är en dubbelriktningsvagn) och nog ser det ut som om mittendelen kommer från samma tillverkare..
:-P

/T

Den där ser ju ut att om möjligt vara än mer "praktisch, kvadratisch und zümätrisch" än GS M31 :-)

  182 visningar

En tokresa genom Tyskland, del 10: Kassel Hbf – Kassel-Wilhelmshöhe

av Tågluffare, onsdagen 29 december 2010, 09:48:22 @ MM

[image]
Kl 16.14: Jag står med ryggen mot stationshuset. Wilhelmshöher Allee korsar järnvägen och är här extra bred för stationens skull.


Har man alltså inte någon upphöjning av hållplatserna jämfört med spåröverkant, eller är det så att hållplatslägena finns en bit utanför bild?

Spårvagnen liknar Göteborgs M31:or (fast det är en dubbelriktningsvagn) och nog ser det ut som om mittendelen kommer från samma tillverkare..
:-P

/T


Den där ser ju ut att om möjligt vara än mer "praktisch, kvadratisch und zümätrisch" än GS M31 :-)


Volvo 740-"design"
:-P :-D :-A1

/T

  183 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum