Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

En tokresa genom Tyskland, del 9: Eichenberg – Kassel Hbf (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 30 november 2010, 19:08:59

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)
Länk till del 3: Magdeburg – Aschersleben
Länk till del 4: Aschersleben – Sandersleben
Länk till del 5: Sandersleben – Sangerhausen
Länk till del 6: Sangerhausen – Nordhausen
Länk till del 7: Nordhausen – Leinefelde
Länk till del 8: Leinefelde – Eichenberg

[image]
Vi är fortfarande mitt i Tyskland, och det är den första av två tokresedagar i Tyskland pingsthelgen 2007. I förra avsnittet passerade jag vad som 1949-90 var den inomtyska gränsen mellan förbundsrepubliken och DDR. Nu står jag på stationen i Eichenberg. Enligt den tryckta tidtabellen (Kursbuch) skulle tåget jag steg på i Leinefelde gå vidare till Kassel, men en tidtabellsändring är gjord som innebär att tåget har Eichenberg som slutstation.

[image]
Kl 14.22: Söderifrån anländer ett fyravagnars elmotorvagnståg av typ 428 som disponeras av Cantus Verkehrsgesellschaft och formellt ägs av en av bolagets hälftenägare. Tåget är CAN 31768 Fulda – Göttingen. 428-typen har axelföljd Bo’2’2’2’Bo’). Den tillverkas av Stadler och hör till deras FLIRT-koncept.

[image]
Kl 14.27: Det nyss ankomna tåget (till höger) ska just kopplas ihop med 428 053/553 och sedan fortsätta mot Göttingen.

[image]
Kll 14.27: Och så kommer ett godståg som dundrar igenom Eichenberg på väg från södra Tyskland till norra. Loket är av Railions 145-typ. En del läsare minns säkert tågresor på denna del av Nord-Süd-Strecke före 1990. I ett par kilometers längd söder om Eichenberg går banan så att man på den tiden såg taggtråd och bevakningstorn i sluttningen på den östtyska sidan av floden Werra, som där var ganska smal.

[image]
Kl 14.39: Jag har stigit på ett annat Cantus-tåg, CAN 31819 Göttingen – Kassel Hbf, bestående av 427 052/552, som motsvarar 428 men består av tre vagnar (Bo’2’2’Bo’). Vi är strax väster om Witzenhausen i floden Werras dalgång.

Det är mycket gott om vackra korsvirkesstäder i de här trakterna. Jag är personligen svag för sådant och hade tänkt stiga av i en av de mer kända småstäderna här, Hannoversche Münden, men när tåget gör uppehåll står regnet som spön i backen. Jag sitter kvar, och får i stället tid att åka spårvagn i nästa avsnitt.

[image]
Kl 15.15: Nu är mitt tåg framme på Kassel Hbf.

[image]
Kl 15.17: På ett annat spår står en duospårvagn som snart ska avgå mot Melsungen som RT5 9147, dvs på RegioTram-linje 5. Vid tiden för mitt besök gick den här duolinjen enbart på järnvägsspår, men efter ett par månader var en tunnel klar under Hauptbahnhof. RT5 utgår numera från spårvägsnätet i staden.

Kommen så här långt börjar jag uppleva att det har samlats en hel del resdamm i strupen. Fortsättning följer.

819 visningar

En tokresa del 9 - rättelser

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 30 november 2010, 22:44:21 @ Hans Broman

Tyvärr blev några bilder på slutet i avsnitt 9 förväxlade, och inte bara med varandra.:-RO :-(

Så här såg tåget ut som jag åkt med från Eichenberg:
[image]

Den näst sista bilden föreställer förstås i stället den duospårvagn som bildtexten till sista bilden handlade om.

Den sista bilden togs kl 15.24 och föreställer i själva verket Kassel Hbf från gatsidan.

293 visningar

Hann. Münden

av Sören Heise @, Tyskland, onsdagen 1 december 2010, 08:54:06 @ Hans Broman

Hej!

Några kommentarer från Tyskland. ;-)

Enligt den tryckta tidtabellen (Kursbuch) skulle tåget jag steg på i Leinefelde gå vidare till Kassel, men en tidtabellsändring är gjord som innebär att tåget har Eichenberg som slutstation.

Nordhessischer Verkehrsverbund (NVV, ungefär det man kallar i Sverige länstrafikhuvudman) ville spara pengar och valde därför att inställa alla Erfurter Bahn-tåg mellan Eichenberg och Kassel. (Cantus går ju lite senare.) Planen utförtes dock inte komplett och vissa tåg rullar vidare, men vissa gick dock bara till Eichenberg.

Det är mycket gott om vackra korsvirkesstäder i de här trakterna. Jag är personligen svag för sådant och hade tänkt stiga av i en av de mer kända småstäderna här, Hannoversche Münden, men när tåget gör uppehåll står regnet som spön i backen. Jag sitter kvar, och får i stället tid att åka spårvagn i nästa avsnitt.

Hannoversch Münden (eller bara Hann. Münden, men det låter dumt) är ett fint exempel för denna typ städer. :-) Kassel står i listan av Tysklands vackraste städer på en av de sista platserna, centret förstördes i kriget nästan helt.

Mvh, Sören

---
[image]

Nerladdningsbara järnvägstidtabeller m.m.

269 visningar

(Hann. Münden) Kassel!

av TKO @, Årsta, onsdagen 1 december 2010, 09:37:50 @ Sören Heise
redigerad av TKO, onsdagen 1 december 2010, 09:38:06

Hej!

Några kommentarer från Tyskland. ;-)

Enligt den tryckta tidtabellen (Kursbuch) skulle tåget jag steg på i Leinefelde gå vidare till Kassel, men en tidtabellsändring är gjord som innebär att tåget har Eichenberg som slutstation.

Nordhessischer Verkehrsverbund (NVV, ungefär det man kallar i Sverige länstrafikhuvudman) ville spara pengar och valde därför att inställa alla Erfurter Bahn-tåg mellan Eichenberg och Kassel. (Cantus går ju lite senare.) Planen utförtes dock inte komplett och vissa tåg rullar vidare, men vissa gick dock bara till Eichenberg.

Hannoversch Münden (eller bara Hann. Münden, men det låter dumt) är ett fint exempel för denna typ städer. :-) Kassel står i listan av Tysklands vackraste städer på en av de sista platserna, centret förstördes i kriget nästan helt.

Mvh, Sören

Jag tycker att Kassel har oförtjänt dåligt rykte. De centrala delarna är stadsbyggndsmässigt inte så mycket att hurra över - men omgivningarna, både mot Wilhelmshöhe och längs Fulda är det inget fel på! Dessutom är de bägge järnvägsstationerna intressanta, Hbf som ett typexempel på "Wirtsschaftswunderbau" och Wilhelmshöhe är ett bra exempel på tidig 90-talsarkitektur.

Och den som vill ha lite mer romantiska miljöer tar bara spårvagn 4 till Hessich Lichtenau, som inte bara ligger på Deutsche Märchenstrasse (här utspelade sej enligt traditionen Bröderna Grimms saga "Frau Holle") utan också har en stabil rödgrön majoritet i rådhuset!

---
----------------------------------------
Thomas K Ohlsson
järnvägsamatör - kan inget om allt
[image]

263 visningar

(Hann. Münden) Kassel!

av G Andersson @, onsdagen 1 december 2010, 10:08:32 @ TKO

Jag tycker att Kassel har oförtjänt dåligt rykte. De centrala delarna är stadsbyggndsmässigt inte så mycket att hurra över - men omgivningarna, både mot Wilhelmshöhe och längs Fulda är det inget fel på! Dessutom är de bägge järnvägsstationerna intressanta, Hbf som ett typexempel på "Wirtsschaftswunderbau" och Wilhelmshöhe är ett bra exempel på tidig 90-talsarkitektur.

Och den som vill ha lite mer romantiska miljöer tar bara spårvagn 4 till Hessich Lichtenau, som inte bara ligger på Deutsche Märchenstrasse (här utspelade sej enligt traditionen Bröderna Grimms saga "Frau Holle") utan också har en stabil rödgrön majoritet i rådhuset!

Övernattade i Kassel i somras.
Min reskamrat ville se begravningsmuséet.;-)
Det visade sig vara inrymt i Villa Henschel !

http://www.sepulkralmuseum.de/de/besucher_info_museum_fuer_sepulkralkultur/sepulkralkultur.html

251 visningar

(Hann. Münden) Kassel!

av TKO @, Årsta, onsdagen 1 december 2010, 10:16:35 @ G Andersson

Övernattade i Kassel i somras.
Min reskamrat ville se begravningsmuséet.;-)
Det visade sig vara inrymt i Villa Henschel !

http://www.sepulkralmuseum.de/de/besucher_info_museum_fuer_sepulkralkultur/sepulkralkultur.html

Just detta museem har jag missat!
Får se om det blir ett besök - jag räknar med att åka till Kassel 2012 om inte förr...

---
----------------------------------------
Thomas K Ohlsson
järnvägsamatör - kan inget om allt
[image]

248 visningar

Hann. Münden

av Hans Broman @, Enhörna, onsdagen 1 december 2010, 12:17:05 @ Sören Heise

Jag är glad för dina (Sörens) sakkunniga och intressanta kommentarer.

245 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta