Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

En tokresa genom Tyskland, del 3: Magdeburg – Aschersleben (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, sndagen 14 november 2010, 20:27:27

Länk till del 0: Intro
Länk till del 1: Södertälje – Malmö (förspel)
Länk till del 2: Berlin – (Magdeburg)

[image]
Det här avsnittet tilldrar sig på förmiddagen den 26 april 2007, och jag kommer inte längre än från Magdeburg Hbf till Aschersleben, sydsydväst om Magdeburg. Vi befinner oss i det tyska förbundslandet Sachsen-Anhalt.

Kl 8.54 kom vi till Magdeburg Hbf, och mitt nästa tåg skulle gå 9.12. Förutom att köpa en flaska öl (tokresedagen till ära) ville jag rusa till den plats där jag våren 1980 (alltså på DDR-tiden) hade bott på ett hotell nära stationen, som deltagare i en resa anordnad av SJK Skåne (Holm ochTorgersson).

[image]
Kl 8.59: Hotellet är renoverat nästan till oigenkännlighet, och jag har väntat ett par minuter på att en spårvagn skulle komma förbi. Så här såg det ut på samma plats den 4 april 1980:
[image]
(Ja, jag vet att jag har visat de båda bilderna förut.:-))

[image]
Kl 9.03: Åter vid Magdeburg Hbf.

Nästa uppgift blev att köpa proviant inför nästa tågresa. Det blev en korv (en lokal magdeburgsk specialsort) och en flaska Hasseröder öl (från Wernigerode i nordvästra Harz). Sedan Berlin och förra tåget hade jag med mig en mörk choklad (Lindt 70 %) och en flaska mineralvatten.

[image]
Kl 9:14: Jag har hällt upp ölen i en plastmugg, och tåget har börjat rulla söderut. Jag brukar inte dricka öl så här dags, men är det tokresa så är det. Att bilden är suddig beror inte på ölet.

[image]
Kl 9:31: Schönebeck ligger vid huvudlinjen mot Halle(Saale). Perrongens trapphus var från anno dazumal. Efter denna station vek vi av på linjen mot Erfurt. Kontaktledningen slutade redan tre kilometer efter Schönebeck.

[image]
Kl 9.55: Nästa järnvägsknut, Güsten.

[image]
Kl 9:56 Lite gammaldags stämning i Güsten.

[image]
Kl 10.06: Nu har tåget vikit av än en gång, mot Aschersleben. Vallmo som synes. Nu har vi kommit över i trakterna där slättlandet Magdeburger Börde övergår i det mjukt kuperade Harzer Vorland, närmast utanför det bergigare Harz. Vi är fortfarande i förbundslandet Sachsen-Anhalt.

[image]
Kl 10:13: Framme i Aschersleben, som är tågets slutstation. Så här såg mitt tåg ut. Baureihe 642 är Desiro-typen från Siemens/Duewag och har levererats i 238 exemplar till DB, vilket gör den mycket framgångsrikare än motsvarande samtida typer från konkurrenterna Alstom/LHB (648, Lint), Talbot/Bombardier (643.2, Talent) och Stadler (646, GTW2/6).

Nu hade jag 23 minuter på mig att se den gamla sevärda staden Aschersleben, men mitt under den tiden skulle ett veterantåg passera genom stationen. :-?) Fortsättning följer.

1158 visningar

En tokresa genom Tyskland, del 3: Magdeburg – Aschersleben

av TKO @, Årsta, mndagen 15 november 2010, 09:50:00 @ Hans Broman

Tack för trevliga bilder - ser med förväntan fram mot fortsättningen!

---
----------------------------------------
Thomas K Ohlsson
järnvägsamatör - kan inget om allt
[image]

312 visningar

av Sören Heise @, Tyskland, mndagen 15 november 2010, 09:51:31 @ Hans Broman

Nästa uppgift blev att köpa proviant inför nästa tågresa. Det blev en korv (en lokal magdeburgsk specialsort) och en flaska Hasseröder öl (från Wernigerode i nordvästra Harz). Sedan Berlin och förra tåget hade jag med mig en mörk choklad (Lindt 70 %) och en flaska mineralvatten.

Var det kanske en Halberstädter Würstchen?
:-?)

313 visningar

av Hans Broman @, Enhörna, mndagen 15 november 2010, 19:25:02 @ Sören Heise

Var det kanske en Halberstädter Würstchen?
:-?)

Jag minns inte alls vad den hette, men enligt tyska Wikipedia kommer Halberstädter Würstchen från en konservfabrik med samma namn i Halberstadt. Det var ingen konserv jag köpte. Snarare en korv som var mörk och skrynklig i skinnet. Jag fick för mig att den var en specialitet från Magdeburg, men jag kan förstås ha fattat fel.

273 visningar

Magdeburg

av Sören Heise @, Tyskland, mndagen 15 november 2010, 19:41:35 @ Hans Broman

Jag minns inte alls vad den hette, men enligt tyska Wikipedia kommer Halberstädter Würstchen från en konservfabrik med samma namn i Halberstadt. Det var ingen konserv jag köpte. Snarare en korv som var mörk och skrynklig i skinnet. Jag fick för mig att den var en specialitet från Magdeburg, men jag kan förstås ha fattat fel.

Nej, Halbersädter är inte mörka och skrynkliga. De är nära Bockwurst och finns i Magdeburg varm (typ Halberstädter im Brötchen).
Kanske dags för en resa till Magdeburg för mig, den tar ju bara två timmar (enkel riktning) ;-) .

/Sören

---
[image]

Nerladdningsbara järnvägstidtabeller m.m.

275 visningar

Magdeburg

av Hans Broman @, Enhörna, mndagen 15 november 2010, 20:33:26 @ Sören Heise

Nej, Halberstädter är inte mörka och skrynkliga. De är nära Bockwurst och finns i Magdeburg varm (typ Halberstädter im Brötchen).
Kanske dags för en resa till Magdeburg för mig, den tar ju bara två timmar (enkel riktning) ;-) .
/Sören

Jag kan inte utesluta möjligheten att jag kan minnas fel om hur den såg ut, korven jag köpte i stationshuset Magdeburg Hbf och tog med på tåget. När jag tänker efter var det troligen bröd runt den.

253 visningar

av G Andersson @, mndagen 15 november 2010, 19:28:33 @ Hans Broman

Kl 8.59: Hotellet är renoverat nästan till oigenkännlighet, och jag har väntat ett par minuter på att en spårvagn skulle komma förbi. Så här såg det ut på samma plats den 4 april 1980:
[image]

Tack för bilderna - nostalgivibbar!
Du var en månad före mig i Magdeburg.
Tror jag var här 2-4/5 1980.
Synd att man inte kände till Holm & kamrat Torgersson då.

255 visningar

av Jan Bengtsson @, mndagen 15 november 2010, 20:00:36 @ Hans Broman
redigerad av Jan Bengtsson, mndagen 15 november 2010, 20:04:07

Kl 8.54 kom vi till Magdeburg Hbf, och mitt nästa tåg skulle gå 9.12. Förutom att köpa en flaska öl (tokresedagen till ära) ville jag rusa till den plats där jag våren 1980 (alltså på DDR-tiden) hade bott på ett hotell nära stationen, som deltagare i en resa anordnad av SJK Skåne (Holm ochTorgersson).

[image]
[image]

Oigenkännligheten kan bero på att man kan ha gjort som med det ungefär likadana Hotel Warnow i Rostock. D v s rivit skräpbygget och byggt nytt.

256 visningar

av joehill, tisdagen 23 november 2010, 20:36:59 @ Hans Broman

Kul resa att följa med på. Vill ge ett extra plus för nutid/dåtid bilderna, det är alltid lika intressant att se hur platser (och tåg) förändras med tiden.

203 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta