Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Sommarresa 2010 del 5, med IC 615 till Ancona (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, torsdagen 9 september 2010, 23:56:40

[image]
De första delarna hittar man här:
Sommarresa 2010 del 1, från Stockholm
Sommarresa 2010 del 2, Milano
Sommarresa 2010 del 3, Interurban i Milano
Sommarresa 2010 del 4, ännu mera Milano

[image]
Sent i gårkväll hade Järnvägsingenjören anlänt från Stockholm till Milano och hotellet på egen hand, liksom Statstjänstemannens bagage från Frankfurt. Väskan torde ha kommit till flygplatsen redan på torsdagskvällen, men det tog ett extra dygn innan italienarna behagade köra ut den trots ett antal telefonsamtal och löften om att den snart var på väg...

[image]
Men nu är det lördag morgon och vi går över gatan från hotellet till Milano Centrale, invigd i sin nuvarande form 1931.

[image]
Musolini lär ska ha gillat bygget och sett till att få det färdigt.

[image]
Pampig kåk i alla fall och i ett hörn hittade vi ett fik som serverade stor italiensk frukost i form av espresso och en croissant (Normal italiensk frukost är espresso och en cigarett… :-)).

[image]
För-säkerhets-skull-proviantering i en kiosk på stationsplanen, och sedan upp mot tågen. På spår 15 står en ETR500 i ett ”Frecciarossa” mot Neapel.

[image]
Men vi fortsätter vidare mot röran vid IC 615 Milano - Crotone.

[image]
Information…

[image]
Vi hittar vagn åtta ganska långt fram i tåget och lyckas köra ut ett par pensionärer ur kupén som inte helt accepterade systemet med reservationstvång och platsbiljetter…

[image]
Vårat lok. E444 är något av en italiensk 103:a men som tappat sina linjer vid en modernisering på -90 talet. Sth 200 och 4200 kW med kontaktorpådrag och motstånd ála spårvagn…

[image]
Hyfsat schüssta kupévagnar med AC och så. I teorin. Vi hade naturligtvis plats i en vagn där ACn inte fungerade… Till slut var det bara att ge upp och öppna den minimala springan i fönstret. Sen började det jama över Järnvägsingenjörens huvud. Kupégrannens katt visade sig ligga i en bur där, och den tyckte inte om fartvinden i 200 km/h…

[image]
Tåget bestod nästan uteslutande av kupévagnar, men en salongsvagn var med. Den utlovade serveringsvagnen var däremot inte med, men hade den funnits i sinnevärlden hade den nog inte kommit många meter i de belamrade gångarna. För-säkerhets-skull-provianten räckte inte långt :-(.

[image]
Det går undan över slättlandet! Om banan har det vet jag inte, men fordonen hade i all fall sth 200 och det går åt lite ström vid 3 kV. Mycket tråd i luften blir det… På så kallad förekommen anledning har man gått över till 25 kV AC på de nybyggda höghastighetslinjerna i Italien. Rälerna är föresten vitmålade i livet, är det för att minska risken för solkurvor? Har det någon effekt?

[image]
Uppehåll vid någon mellanstation.

[image]
Tåget är långt och eftersom folk springer på utsidan till rätt vagn i andra änden av det fullsatta tåget (vilket i och för sig kanske var nödvändigt eftersom gångarna var ordentligt blockerade överallt) tar det lite tid över allt. Sakta men säkert ökar förseningen.

[image]
Med 35 grader och stekande sol blir det fort riktigt varmt när det inte finns ordentligt öppningsbara fönster. Efter Rimini började det tunna ur och det gick att hitta ströplatser i de vagnar där ACn fortfarande fungerade, det går liksom inte så bra för ACn om man öppnar massa fönster när det är 35 grader och fuktigt ute vilket italienarna gjorde… Nåja, hälften av vagnarna var nog kalla i alla fall.

Italienkarta på Trainspotting bukkes.

[image]
Framme i Ancona..

[image]
..en knapp halvtimme sena. Det var många som ville till kusten denna lördag.

[image]
Regionaltåget till Pescara med den typiskt italienska manövervagnen främst väntar på att få följa efter InterCitytåget vi kom med söderut. Inte fult nöjda med Trenitalias insats..

[image]
..tog vi oss ut från stationen och över gatan för att kompensera den uppkomna vätskebristen samt inmundiga en utsökt pasta fruti di mare. Med maten återfick Italien i alla fall några förlorade poäng…

[image]
Från uteserveringens bord kan man studera orangea trådbussar av olika årsmodell som vänder framför stationen.

[image]
Efter lunchen beslutades om promenad istället för trådbuss in mot stan. Det var dock lite längre än väntat med väskor i värmen…

[image]
Arkaderna skänker lite svalka. Ganska sömnigt såhär en lördagseftermiddag.

[image]
Ancona är en hamnstad vilket man kan se när man går mellan stationen och gamla stan.

[image]
Konst...

[image]
Annan konst hos fiskeriet. Ganska många trålare som ligger uppradade med aktern mot kaj, de flesta utanför bild…

[image]
Ancona Marittima. Hit hade det gått att åka regionaltåg, men inte just vid denna tid en lördag.

[image]
Gamla stan i Ancona är ganska gullig, men vi hade varken tid eller ork att gå runt så mycket med packning i värmen.

[image]
Fortsättning följer!

979 visningar

Sommarresa 2010 del 5, med IC 615 till Ancona

av Robert Brink, fredagen 10 september 2010, 09:50:16 @ Johan Wahlstedt

Nu börjar det hända grejer här! :-P
Och nej, Trenitalia gör inte mycket pr för Italien...:-(

//R

286 visningar

av TKO @, Årsta, fredagen 10 september 2010, 10:31:54 @ Robert Brink

//R

Fast dom kan om dom vill - men då får man åka Eurostar Italia / Frecciarossa...

---
----------------------------------------
Thomas K Ohlsson
järnvägsamatör - kan inget om allt
[image]

249 visningar

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, fredagen 10 september 2010, 10:36:00 @ Robert Brink

//R

Jag har alltid haft lite kluvna känslor när det gäller just Trenitalia. Speciellt om jag jämför med Sverige. På ytan tycker jag allting ser betydligt bättre ut än i Sverige. Jag blir ibland lite avundsjuk på deras moderna fordon som de har och höga standard på deras tåg. Om ett italienskt IC-tåg fungerar som det ska och har komplett sammansättning så är standarden i dessa högre än den är i svenska IC-tåg. Inte minst för att vagnarna har luftkonditionering i Italien vilket de dessvärre fortfarande saknar i Sverige. Även stolarna tycker jag är bättre i Italien än i Sverige. Även vissa regionaltåg upplever jag har högre standard än svenska IC-tåg. Dels för luftkonditionering, men sedan tycker jag att stolarna i dessa kan vara helt klart jämförbara med B7- eller B10-stolar i svenska IC-tåg. Och när det gäller italienska höghastighetståg upplever jag dessa att de har en oerhört mycket högre standard än X2 har idag. I Italien har man även satsat på ett antal höghastighetsbanor som man inte gjort i Sverige. Tågen är faktiskt också nästan alltid ovanligt rena invändigt. Min erfarenhet är att italienska tåg är bättre städade än de är i Sverige

Så långt med positiva saker i Italien. Där finns gott om negativa saker också. Att ett IC-tåg når sin slutstation en halvtimme försenat är i det närmaste standard. Jag har vid tillfälle sett ett IC-tåg komma in på stationen och jag trott att det kanske varit 5 minuter sent, då det visat sig att det är det förra IC-tåget som istället är kanske 2 timmar sent. Så det där med att hålla tider känns ibland som ett stort skämt. Att luftkonditionering är trasig i någon vagn ser jag nästan som standard. Det gäller att hitta vilka vagnar där detta fungerar eller inte. Har man bokat sittplats får man bara hoppas att man hamnar i rätt vagn, dvs en där luftkonditioneringen fungerar. Att en vagn saknas i tåget har jag också upplevt. I det nämnda fallet i tråden saknades restaurangvagnen. Att den saknas är trots allt lättare att leva med än att en sittvagn saknas, speciellt om tåget är fullt, vilket de ofta är i Italien. Då gäller det bara att sätta sig i en annan vagn än den man ska sitta i och folk får trängas lite. Tågpersonalen verkar dessemellan ointresserade av situationen. Det där med luftkonditioneringen är också intressant. Det har hänt mig några gånger att den verkat trasig, men när någon resenär påpekat detta, eller när det bytts personal har någon konduktör öppnat och tittat i skåpen där denna manövreras och bara konstaterat att den helt enkelt inte varit påslagen. Så i det här fallet som finns i den här tråden är det inte omöjligt att luftkonditioneringen kan ha fungerat alldeles utmärkt, men ingen har kommit på tanken att slå på den. Det verkar tyvärr allt för vanligt 

Även tågpersonalen anser jag är som ett lotteri vilka man har att göra med. Några av de absolut trevligaste jag träffat på någonsin har varit i Italien. Men det är också i Italien som jag träffat på de otrevligaste och mest nonchalanta som finns. En del har varit vänliga och mycket serviceinriktade. Språkkunskaperna är synnerligen varierad. En del kan prata mycket bra engelska, tyska och franska medan andra bara kan italienska. Men när det gäller de som är trevliga så har vissa som inte kan annat än italienska åtminstone verkligen visat att de försöker hjälpa till och gör så gott de kan för att bli förstådda efter vad det är möjligt efter situationen. De gör vad de kan i alla fall. Men sedan finns det de mest oförskämda jag någonsin träffat på. En del verkar avsky turister och visar på alla sätt att man inte är välkommen. Har man åkt som tågluffare har man inte alltid varit speciellt välklädd. Då har vissa dömt ut en efter det. Andra verkar dessvärre bara tycka illa om utlänningar som inte kan deras språk osv. I vissa fall har jag till och med träffat på inslag som tyder på rasism. Så att dra all personal där över en kam vill jag inte. Istället tycker jag att det är synd för de enormt trevliga personer jag träffat på som jobbar där att de har samma arbetsgivare och går i samma uniform som de otrevliga jag träffat på och som på detta sätt skämmer ut och skapar fördomar mot de som verkligen är trevliga och riktigt skötsamma

Jag får alltid mycket blandade känslor när jag åker tåg i Italien :-|

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

248 visningar

av Bertil Edner, Spånga, fredagen 10 september 2010, 10:42:35 @ Niklas Bygdestam

//R

Jag har alltid haft lite kluvna känslor när det gäller just Trenitalia. Speciellt om jag jämför med Sverige. På ytan tycker jag allting ser betydligt bättre ut än i Sverige. Jag blir ibland lite avundsjuk på deras moderna fordon som de har och höga standard på deras tåg. Om ett italienskt IC-tåg fungerar som det ska och har komplett sammansättning så är standarden i dessa högre än den är i svenska IC-tåg. Inte minst för att vagnarna har luftkonditionering i Italien vilket de dessvärre fortfarande saknar i Sverige. Även stolarna tycker jag är bättre i Italien än i Sverige. Även vissa regionaltåg upplever jag har högre standard än svenska IC-tåg. Dels för luftkonditionering, men sedan tycker jag att stolarna i dessa kan vara helt klart jämförbara med B7- eller B10-stolar i svenska IC-tåg. Och när det gäller italienska höghastighetståg upplever jag dessa att de har en oerhört mycket högre standard än X2 har idag. I Italien har man även satsat på ett antal höghastighetsbanor som man inte gjort i Sverige. Tågen är faktiskt också nästan alltid ovanligt rena invändigt. Min erfarenhet är att italienska tåg är bättre städade än de är i Sverige

Så långt med positiva saker i Italien. Där finns gott om negativa saker också. Att ett IC-tåg når sin slutstation en halvtimme försenat är i det närmaste standard. Jag har vid tillfälle sett ett IC-tåg komma in på stationen och jag trott att det kanske varit 5 minuter sent, då det visat sig att det är det förra IC-tåget som istället är kanske 2 timmar sent. Så det där med att hålla tider känns ibland som ett stort skämt. Att luftkonditionering är trasig i någon vagn ser jag nästan som standard. Det gäller att hitta vilka vagnar där detta fungerar eller inte. Har man bokat sittplats får man bara hoppas att man hamnar i rätt vagn, dvs en där luftkonditioneringen fungerar. Att en vagn saknas i tåget har jag också upplevt. I det nämnda fallet i tråden saknades restaurangvagnen. Att den saknas är trots allt lättare att leva med än att en sittvagn saknas, speciellt om tåget är fullt, vilket de ofta är i Italien. Då gäller det bara att sätta sig i en annan vagn än den man ska sitta i och folk får trängas lite. Tågpersonalen verkar dessemellan ointresserade av situationen. Det där med luftkonditioneringen är också intressant. Det har hänt mig några gånger att den verkat trasig, men när någon resenär påpekat detta, eller när det bytts personal har någon konduktör öppnat och tittat i skåpen där denna manövreras och bara konstaterat att den helt enkelt inte varit påslagen. Så i det här fallet som finns i den här tråden är det inte omöjligt att luftkonditioneringen kan ha fungerat alldeles utmärkt, men ingen har kommit på tanken att slå på den. Det verkar tyvärr allt för vanligt 

Även tågpersonalen anser jag är som ett lotteri vilka man har att göra med. Några av de absolut trevligaste jag träffat på någonsin har varit i Italien. Men det är också i Italien som jag träffat på de otrevligaste och mest nonchalanta som finns. En del har varit vänliga och mycket serviceinriktade. Språkkunskaperna är synnerligen varierad. En del kan prata mycket bra engelska, tyska och franska medan andra bara kan italienska. Men när det gäller de som är trevliga så har vissa som inte kan annat än italienska åtminstone verkligen visat att de försöker hjälpa till och gör så gott de kan för att bli förstådda efter vad det är möjligt efter situationen. De gör vad de kan i alla fall. Men sedan finns det de mest oförskämda jag någonsin träffat på. En del verkar avsky turister och visar på alla sätt att man inte är välkommen. Har man åkt som tågluffare har man inte alltid varit speciellt välklädd. Då har vissa dömt ut en efter det. Andra verkar dessvärre bara tycka illa om utlänningar som inte kan deras språk osv. I vissa fall har jag till och med träffat på inslag som tyder på rasism. Så att dra all personal där över en kam vill jag inte. Istället tycker jag att det är synd för de enormt trevliga personer jag träffat på som jobbar där att de har samma arbetsgivare och går i samma uniform som de otrevliga jag träffat på och som på detta sätt skämmer ut och skapar fördomar mot de som verkligen är trevliga och riktigt skötsamma

Rasismen är utbredd, men den brukar vara riktad söderut snarare än norrut.

FS hade en dålig start med AC på 70-talet. Alla AC-utrustade vagnar jag såg 1978 hade fått AC-symbolen överkorsad och de fastskruvade fönstren öppnade.

231 visningar

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, fredagen 10 september 2010, 11:00:15 @ Bertil Edner

Det är riktigt. Jag har aldrig själv blivit utsatt för direkt rasism. Om jag inte pratar i Italien verkar de flesta tro att jag är italienare då jag nog ser ut som en rätt genomsnittlig europé, varken från norra eller södra Europa utan mer kanske i mitten så att säga. Däremot har jag sett folk på tågen som är av andra hudfärger, ofta afrikaner som blivit illa behandlade av tågpersonal och där dessvärre rasismen verkar vara orsak till situationen. Jag är säker på att de inte hade behandlat dessa resenärer alls lika illa om det inte vore för hudfärgen. Det är mycket illa när det sjunker så lågt :-TN

Däremot har jag blivit utsatt för främlingsfientlighet när personal upptäckt att jag inte är italienare. Ofta tror de att jag är någon sorts tysk och behandlar mig illa då :-(

FS hade en dålig start med AC på 70-talet. Alla AC-utrustade vagnar jag såg 1978 hade fått AC-symbolen överkorsad och de fastskruvade fönstren öppnade.

Vagnarna som vi fick se inredningsbilder på är betydligt nyare än från 1978. De flesta är tillverkade ca 1987-1993. Jag är säker på att luftkonditioneringen fungerar bättre än man tror i vagnarna. Det gäller bara att man måste slå igång den också. Dessvärre verkar allt för många strunta i detta. Jag har inte bara en gång, utan flera gånger upplevt att den sätts igång efter personalbyte, dvs att den nya personalen upptäcker att den varit avstängd och då slår igång den, medan förra personalen tydligen totalt struntat i vad som är påslaget eller inte och troligen är nöjda så länge tjänstekupén är luftkonditionerad :-(

Men jag upprepar vad jag redan sagt, dvs att det finns otroligt bra tågpersonal där också som verkligen försöker göra ett bra jobb och som verkligen ställer upp för resenärerna och har hjärtat på rätta stället. En del personal som jag träffat på blir extra hjälpsamma när de märker att man kommer från ett annat land och kanske just av den anledningen behöver lite mer hjälp än andra. Några av de underbaraste konduktörer jag träffat har just varit i Italien :-)

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

232 visningar

av Bertil Edner, Spånga, fredagen 10 september 2010, 11:12:08 @ Niklas Bygdestam

Det är riktigt. Jag har aldrig själv blivit utsatt för direkt rasism. Om jag inte pratar i Italien verkar de flesta tro att jag är italienare då jag nog ser ut som en rätt genomsnittlig europé, varken från norra eller södra Europa utan mer kanske i mitten så att säga. Däremot har jag sett folk på tågen som är av andra hudfärger, ofta afrikaner som blivit illa behandlade av tågpersonal och där dessvärre rasismen verkar vara orsak till situationen. Jag är säker på att de inte hade behandlat dessa resenärer alls lika illa om det inte vore för hudfärgen. Det är mycket illa när det sjunker så lågt :-TN

Däremot har jag blivit utsatt för främlingsfientlighet när personal upptäckt att jag inte är italienare. Ofta tror de att jag är någon sorts tysk och behandlar mig illa då :-(

Har drabbats av något i den vägen när jag har försökt tala italienska, men uttryckt mig på fel sätt eller kombinerat germanskt kroppspråk med italienka ord. Då blir det inte bra i denna verbalt sociala kultur.

212 visningar

av TKO @, Årsta, fredagen 10 september 2010, 11:29:46 @ Bertil Edner

Har drabbats av något i den vägen när jag har försökt tala italienska, men uttryckt mig på fel sätt eller kombinerat germanskt kroppspråk med italienka ord. Då blir det inte bra i denna verbalt sociala kultur.

I Italien klarar man sej långt på att prata tyska och ha ett ex av l'Unita under armen. Då tror den du pratar med att du delar hans politiska åsikt oavsett vilken den är! Det är endast i norra Italien detta kan ha sina risker...

(På samma sätt kunde man ha en Intertröja med texten Ibrahimovich, även den mest förhärdade milanista tyckte att det var okej!)

---
Thomas K Ohlsson
[image]

211 visningar

av Bertil Edner, Spånga, fredagen 10 september 2010, 11:34:29 @ TKO

I Italien klarar man sej långt på att prata tyska och ha ett ex av l'Unita under armen. Då tror den du pratar med att du delar hans politiska åsikt oavsett vilken den är! Det är endast i norra Italien detta kan ha sina risker...

(På samma sätt kunde man ha en Intertröja med texten Ibrahimovich, även den mest förhärdade milanista tyckte att det var okej!)

Numera fungerar även engelska rätt bra. Lite synd kan man tycka då jag inte längre upplever samma tvång att motionera mina något avsomnade böjningsformer.

*** Det är så härligt med starkt flexerande språk! ***

211 visningar

av Tågluffare, fredagen 10 september 2010, 12:23:13 @ Bertil Edner

*** Det är så härligt med starkt flexerande språk! ***

Hört talas om "supplimento"..
:-P :-D

/T

203 visningar

av Tågluffare, fredagen 10 september 2010, 12:19:33 @ Niklas Bygdestam

Som en FIAT alltså.. :-D
Fungerar det så fungerar det BRA och är full av smarta, effektiva och finurliga lösningar.
Fungerar det däremot inte så är det som man får "hjärnsläpp" och högt blodtryck på samma gång ... Man kan bli tokig för mindre!

Tipset är att köpa en beg FIAT av enklaste modell utan en massa elektriskt lull-lull.

/T

207 visningar

av Håkan Georgsson, fredagen 10 september 2010, 14:15:31 @ Niklas Bygdestam

Vagnarna som går i IC mellan München och Verona är inte någon höjdare även om sth var 200 i den vagn jag åkte. Toa rakt ut i naturen och i övrigt mycket sunkig och nedgången.

192 visningar

av Bertil Edner, Spånga, fredagen 10 september 2010, 14:22:15 @ Håkan Georgsson

Vagnarna som går i IC mellan München och Verona är inte någon höjdare även om sth var 200 i den vagn jag åkte. Toa rakt ut i naturen och i övrigt mycket sunkig och nedgången.

Trenitalia vill ju helst slippa se några genomgående tåg Innsbruck-Verona. :-TS

193 visningar

Tyskland - Österrike - Italien

av Sören Heise @, Tyskland, fredagen 10 september 2010, 15:16:29 @ Bertil Edner

Angående dagtåg är TI inte längre med. Det är nu LeNord (Ferrovie Nord Milano) som samarbetar med DB och ÖBB (tamt var uppe förr).
Nattåget München - Roma går antagligen även under 2011 (enligt information av Dagnattlinjen eller CityNightLine på tyska :-D :-HM ).

/Sören

207 visningar

Tyskland - Österrike - Italien

av Bertil Edner, Spånga, fredagen 10 september 2010, 15:23:55 @ Sören Heise

Angående dagtåg är TI inte längre med. Det är nu LeNord (Ferrovie Nord Milano) som samarbetar med DB och ÖBB (tamt var uppe förr).
Nattåget München - Roma går antagligen även under 2011 (enligt information av Dagnattlinjen eller CityNightLine på tyska :-D :-HM ).

/Sören

Blir även venediggrenen av nattåget kvar?
Verkar rent idiotiskt att lägga ner detta välbelagda (åtminstone när jag åkte i juni) nattåg.

189 visningar

Venedig

av Sören Heise @, Tyskland, fredagen 10 september 2010, 15:33:10 @ Bertil Edner

Blir även venediggrenen av nattåget kvar?

Det vet jag tyvärr inte. Men det var tal om att nattågen München - Rom och Wien - Rom inte går sammankopplade via Brenner - Bozen. I så fall hade venediggrenen ingen framtid.
Wientåget fortsätter att gå via Tarvis/Tarvisio.

Verkar rent idiotiskt att lägga ner detta välbelagda (åtminstone när jag åkte i juni) nattåg.

Med tre vagnar (enligt italienisk vagnförteckning) är det inte förvånansvärt att det var fullsatt.

/Sören

193 visningar

Trådbussar i Ancona

av Bertil Edner, Spånga, fredagen 10 september 2010, 10:22:38 @ Johan Wahlstedt

För ca 20 år sedan var jag i Ancona. Busstorget framför stationen känner jag igen, men har inget minne av trådbussar. Är det mitt minne som felar eller har trådbussarna tillkommit på senare år?

233 visningar

Trådbussar i Ancona

av TKO @, Årsta, fredagen 10 september 2010, 10:30:01 @ Bertil Edner

För ca 20 år sedan var jag i Ancona. Busstorget framför stationen känner jag igen, men har inget minne av trådbussar. Är det mitt minne som felar eller har trådbussarna tillkommit på senare år?

Trådbussarna har funnits länge, eller åtminstone trådarna. Men som i så många andra italienska städer har det ibland varit mångåriga driftsavbrott, medan man funderar på om man ska köpa nya vagnar eller ej. I Ancona hade man en tid även en begränsad trådbusstrafik (högtrafik vardagar), övrig tid körde man diesel.

---
Thomas K Ohlsson
[image]

223 visningar

av Tågluffare, fredagen 10 september 2010, 12:15:27 @ Johan Wahlstedt

[image]

"Der Reichsadler" Eller... ?
:-D :-D

"Musse" var ju visst en stor "fan" av Adolf H när det begav sig...

/T

199 visningar

av TKO @, Årsta, fredagen 10 september 2010, 12:20:11 @ Tågluffare

[image]

/T

Tänk vad mycket nytt man lär sej genom att läsa Postvagnen. Om Björklund bara visste det skulle medlemskap i SJK vara obligatoriskt, åtminstone för invandrare!

---
Thomas K Ohlsson
[image]

196 visningar

av Tågluffare, fredagen 10 september 2010, 12:24:51 @ TKO

[image]

/T

Tänk vad mycket nytt man lär sej genom att läsa Postvagnen. Om Björklund bara visste det skulle medlemskap i SJK vara obligatoriskt, åtminstone för invandrare!

Benito Mussolino - Inte "Musse Pigg" !
:-D

Likt andra diktatorer hade han ju ett eget tåg.. :-P

/T

197 visningar

av Bertil Edner, Spånga, fredagen 10 september 2010, 12:21:04 @ Tågluffare

[image]

/T

Snarare den romerska örnen.

199 visningar

av Tågluffare, fredagen 10 september 2010, 12:28:48 @ Bertil Edner

[image]

/T

.. och ur vilken "der Reichsadler" stammar. ;-)
Det "3e riket" såg ju sig som en arvatagare till det tysk-romerska riket från medeltiden till 1806 (1:a riket)

TY: "Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation"
LA: "Sacrum Romanum Imperium Nationis Germanicæ"

/T

193 visningar

av Sören Heise @, Tyskland, fredagen 10 september 2010, 12:37:39 @ Bertil Edner

[image]

Varför inte Vencel av Böhmens örn? ;-) Jämför med bild Stemma di Trento.

/Sören (glädjedödare)

---
[image]

Nerladdningsbara järnvägstidtabeller m.m.

197 visningar

av TKO @, Årsta, fredagen 10 september 2010, 12:41:12 @ Sören Heise

[image]

/Sören (glädjedödare)

det är i och för sej väldigt intressant med denna diskussion - men jag tycker den passar bättre på www.adlerforum.de!

---
Thomas K Ohlsson
[image]

193 visningar

av Tågluffare, fredagen 10 september 2010, 12:44:13 @ Sören Heise

[image]

/Sören (glädjedödare)

.. eller den örn som förekommer i Tintin - Kung Ottokars spira

Syldavien är ju ett land som har sora likheter med både "Tjeckoslovakien" och "Jugoslavien"

Nu spårade det visst ur rejält.. :-D

/T

197 visningar

Nästa del..

av Johan Wahlstedt @, Solna, mndagen 11 oktober 2010, 23:21:01 @ Johan Wahlstedt

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta