Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Konflikt om tåglägen i Östergötland (Allmänt)

av Ted S, E och F län, mndagen 30 augusti 2010, 14:48:42

Det meddelar dagens corren.se:

Ena parten höjer rösten

Den styva 20/60-minuterstrafiken är inte lika styv längre sedan Kimstad öppnade, vad är egentligen Trafikverkets nya förslag?

/Ted

1258 visningar

Konflikt om tåglägen i Östergötland

av TKO @, Årsta, mndagen 30 augusti 2010, 15:33:50 @ Ted S

Det meddelar dagens corren.se:

Ena parten höjer rösten

Den styva 20/60-minuterstrafiken är inte lika styv längre sedan Kimstad öppnade, vad är egentligen Trafikverkets nya förslag?

/Ted

Det framgår inte riktigt - är det tåglägen i T11 det handlar om?

---
----------------------------------------
Thomas K Ohlsson
järnvägsamatör - kan inget om allt
[image]

830 visningar

av Sääf, mndagen 30 augusti 2010, 15:37:15 @ TKO

Som jag fattat så vill Ötraf ha kvar in 20 min. trafik på exakta minuter men trafikverket tänker ta en del av lägena till andra tåg.

808 visningar

Konflikt om tåglägen i Östergötland - vilka tåg?

av AvregleringsGuden, mndagen 30 augusti 2010, 15:38:43 @ Sääf

Som jag fattat så vill Ötraf ha kvar in 20 min. trafik på exakta minuter men trafikverket tänker ta en del av lägena till andra tåg.

Vilka tåg talar vi om då?
Dvs. vilka tåg skulle man prioritera högre?

788 visningar

av Sääf, mndagen 30 augusti 2010, 15:42:16 @ AvregleringsGuden
redigerad av Sääf, mndagen 30 augusti 2010, 15:42:54

Jag vet att pendeln har varit väldigt högt prioriterad. Före X ? men före 200 tågen ock Inter city tågen . Annars hade den inte haft nästan 98% rättidighet.

781 visningar

av TKO @, Årsta, mndagen 30 augusti 2010, 15:46:02 @ Sääf

Jag vet att pendeln har varit väldigt högt prioriterad. Före X ? men före 200 tågen ock Inter city tågen . Annars hade den inte haft nästan 98% rättidighet.

Det är en annan typ av prioritering du talar om då gissar jag - den som sker hos driftledningscentralen.

De kriterier som gäller för prioritering vid tåglägesansökan hittar du här (pdf).

---
Thomas K Ohlsson
[image]

781 visningar

av Sääf, mndagen 30 augusti 2010, 15:58:57 @ TKO

Om ni inte känner till det vill jag bara berätta följande: när linjen på båda sidor LP byggdes om och fick Fjärrblockering efterhördes då hos ÖTRAF om de tänkte starta pendeltrafik. Dåvarande VD och styrelse upplyste då om att det fanns bussar och några tåg ville de absolut inte ha. Då byggdes linjen efter dåvarande SJ:s behov och framtida trafik. Naturligtvis togs ingen hänsyn till någon pendel. Efter ett tag hade de nya vid rodret fått ideer om pendeltrafik. Linjen kompletterades med bl.a ett 3:dje spår i Mantorp. Sedan har ÖTRAF tjatat och tjatat om mera pendlar och fått 3 tåglägen varja timme åt båda håll men har fortsatt att tjata om ännu flera. Skulle tro att det är där TRV satt ner foten.

732 visningar

av MM ⌂ @, mndagen 30 augusti 2010, 17:44:34 @ Sääf

Om ni inte känner till det vill jag bara berätta följande: när linjen på båda sidor LP byggdes om och fick Fjärrblockering efterhördes då hos ÖTRAF om de tänkte starta pendeltrafik. Dåvarande VD och styrelse upplyste då om att det fanns bussar och några tåg ville de absolut inte ha. Då byggdes linjen efter dåvarande SJ:s behov och framtida trafik. Naturligtvis togs ingen hänsyn till någon pendel. Efter ett tag hade de nya vid rodret fått ideer om pendeltrafik. Linjen kompletterades med bl.a ett 3:dje spår i Mantorp. Sedan har ÖTRAF tjatat och tjatat om mera pendlar och fått 3 tåglägen varja timme åt båda håll men har fortsatt att tjata om ännu flera. Skulle tro att det är där TRV satt ner foten.

... eller så har politikerna i regeringen och riksdagen röstat fram nya direktiv till TRV...

595 visningar

av Bertil Edner, Spånga, mndagen 30 augusti 2010, 17:49:04 @ Sääf

När var det? Trettio år sedan? Även ÖTRAF måste väl ha rätt att ändra ståndpunkt med tiden.

571 visningar

av Sääf, mndagen 30 augusti 2010, 17:56:51 @ Bertil Edner

Visst har Ötraf rätt att ändra sig, men så länge sedan som 30 år är det inte. Men jag förstår Banverket som inte ville flytta signaler vartefter Ötraf ville ha fler pendlar. Nu finns det 3 i var riktning i timmen och snart kommer X61 som tar dubbelt med folk. Det borde väl klara sig. Så får de kanske Ostlänken nu efter valet.

578 visningar

av Leif D ⌂, Peking, mndagen 30 augusti 2010, 18:45:37 @ Sääf

Visst har Ötraf rätt att ändra sig, men så länge sedan som 30 år är det inte. Men jag förstår Banverket som inte ville flytta signaler vartefter Ötraf ville ha fler pendlar. Nu finns det 3 i var riktning i timmen och snart kommer X61 som tar dubbelt med folk. Det borde väl klara sig. Så får de kanske Ostlänken nu efter valet.

Nu har jag ju inte brytt mej om allt som skrivits ovanför här....
Men detta är ett fiktivt problem eller inget problem alls egentligen.
De går alldeles utmärkt att t.ex. ge pendeln annonserade avgångstider resp verkliga avgångstider.... 01, 21 och 41 från Norrköping exempelvis.
Att sedan i körplanen ange 01, 21 och 43, med angivet annonserad tid 41, är ju nått som SJ AB tillkämpar på en mängd platser redan idag.

Sen signalanläggningarna, där går nog faktiskt inte att göra så mycket som man kan tro. Hela systemet ligger idag på C-bana, dvs bana med det modernaste (just nu) signalsystemet och de i förhållande till sth kortast tänkbara signalavstånden och bromsvägarna.
Det är utrustat för genomsignalering upp till 5 signalsträckor i ATC.
Vad som möjligen skulle kunna tillkomma, är väl en del uppsnabbande åtgärder i driftplatsernas säkerhetsanläggningar, såsom nya dvärgsignaler som kan ge tidigare tågvägsupplåsning mm. Även komplettering med mycket fler repeterbalisgrupper kan ge viss effekt.
Ska man nå andra mål i uppsnabbning av trafiken, så får man nog leta efter lösningar som höjer sth på själva spåret avsevärt. Där finns nog i dagens läge bara Ostlänken att vänta på, eller inte.....
Under detta året skulle egentligen linjeblocket bytts från nuvarande hybridblock, till ett datoriserat linjeblock (pga komponentbrister på hybridmodemen), men detta är stoppat i väntan på ombyggnad till och införande av ERTMS. Dock lär ju den ibland dålig driftsäkerheten på hybridblocket, medföra att man kanske måste snabba upp utbyggnaden av ERTMS här. Om nu detta även ger kapacitetshöjning också, de vet inte vittnet.

Nuvarande linjeblock från Norrköping till Tranås (Ötrafs nuv trafikområde) är byggt under åren ca 1991-95 och remis för hur detta skulle utformas torde då ha varit någon stans 1989-90.

542 visningar

av Ville, tisdagen 31 augusti 2010, 05:14:18 @ Sääf
redigerad av Ville, tisdagen 31 augusti 2010, 05:17:57

Varför ville Ötraf ha ett tredje spår i Mantorp? Som tidtabellen har varit och är går det bra ändå. Inga planerade förbigångar där vad jag har sett.

Fast det är bra att ha nu, när alla försenade X2000 på sydgång vill komma förbi pendeln. Ofta blir då istället Ötraf något sena därifrån. :-D

382 visningar

av Bertil Edner, Spånga, mndagen 30 augusti 2010, 17:20:08 @ TKO

Det är en annan typ av prioritering du talar om då gissar jag - den som sker hos driftledningscentralen.

De kriterier som gäller för prioritering vid tåglägesansökan hittar du här (pdf).

Tolkar den texten som att det är X2000 som måste stryka på foten om inte både X-et och pendeln får plats. Är det verkligen rimligt att ett fjärrtåg ska behöva vänta (eventuellt helt strykas) bara för att det är konkurrens om utrymmt på en kort bit av dess långa färdväg?

590 visningar

av TKO @, Årsta, mndagen 30 augusti 2010, 17:31:35 @ Bertil Edner

Tolkar den texten som att det är X2000 som måste stryka på foten om inte både X-et och pendeln får plats. Är det verkligen rimligt att ett fjärrtåg ska behöva vänta (eventuellt helt strykas) bara för att det är konkurrens om utrymmt på en kort bit av dess långa färdväg?

Jag har inte satt mej in i just denna tåglägeskonflikt, så jag kan inte säga om din slutsats är riktig. Hur kom du fram till den?

Jag har först nu noterat att "styv tidtabell" ("Ingår i tågsystem" kallas det i JNB) inte är med som "hård parameter" längre (sådana som skall tas med i utvärderingsmodellen). Så det verkar stå Trafikverket fritt att sprida ut avgångarna lite som det passar...

---
Thomas K Ohlsson
[image]

575 visningar

av Bertil Edner, Spånga, mndagen 30 augusti 2010, 17:39:19 @ TKO

Jag har inte satt mej in i just denna tåglägeskonflikt, så jag kan inte säga om din slutsats är riktig. Hur kom du fram till den?

Jag har först nu noterat att "styv tidtabell" ("Ingår i tågsystem" kallas det i JNB) inte är med som "hård parameter" längre (sådana som skall tas med i utvärderingsmodellen). Så det verkar stå Trafikverket fritt att sprida ut avgångarna lite som det passar...

Håller med. Det verkar vara alternativ 1 att rucka tåglägena i tiden. Får bägge då plats är allt OK.

Men om det ändå inte går ihop tolkar jag kriterierna som att regionaltrafik har företräde framför snabb fjärrtrafik och då kan det i värsta fall bli så att X2000 måste utgå. (Fast jag tycker personligen att Trafikverket borde kunna hävda att det finns ändå så många pendeltåg att ett mer eller mindre inte borde göra någon större skillnad för ÖTRAF.)

560 visningar

av Sääf, mndagen 30 augusti 2010, 17:50:53 @ Bertil Edner

Då överensstämmer det med mina 2 första inlägg om att pendeln var högprioriterad.:-D Som vanligt hade jag rätt, ha ha.:-D :-D

550 visningar

av TKO @, Årsta, mndagen 30 augusti 2010, 18:17:44 @ Bertil Edner

Håller med. Det verkar vara alternativ 1 att rucka tåglägena i tiden. Får bägge då plats är allt OK.

Men om det ändå inte går ihop tolkar jag kriterierna som att regionaltrafik har företräde framför snabb fjärrtrafik och då kan det i värsta fall bli så att X2000 måste utgå. (Fast jag tycker personligen att Trafikverket borde kunna hävda att det finns ändå så många pendeltåg att ett mer eller mindre inte borde göra någon större skillnad för ÖTRAF.)

Nu ska det ju först bli "tvistlösning" - vilket är ett finare ord för "kaffebordssamtal". Om man inte kommer överens då skall Trafikverket förklara bandelen överbelastad (enligt avsnitt 4.4.3 i JNB). Det kan ju vara bra om man vill uppmärksamma våra folkvalda på att det behövs mer spår i Östergötland...

Men spåren kommer inte till december i år - alltså måste Trafikverket enväldigt avgöra hur tågen skall köra. Och det är då man ska sätta sej ner och räkna ut vilken tågplan som ger den största samhällsekonomiska nyttan. Grattis är min högst personliga kommentar till det!

Jag antar att det går att begära överprövning av Trafikverkets beslut - men jag har inte kollat.

Det finns inget i JNB som kärver att Trafikverket skall motivera den föreslagna tågplanen inför en eventuell konfliktlösning - men det känns som om det vore ett bra sätt att nå samförstånd att man kan säga "kommer ni inte överens blir det så här"!

---
Thomas K Ohlsson
[image]

524 visningar

av P-G Olsson, Smålandsskogen, mndagen 30 augusti 2010, 20:59:00 @ Bertil Edner

Fel! Pendelns styrka är (har varit) den styva tidtabellen. En kluddig tidtabell med olika minuttal varje timma är inte bra för den här sortens trafik - det är nog alla som använder den helt överens om.

Att låta ett av landets mest välfungerande trafiksystem på järnväg stryka på foten för SJs usla X2000-trafik, som torde finnas i andra änden av punktlighetsskalan, är inget annat än en skandal, och att avreglera persontrafiken i ett läge där spåren redan är överfulla är idioti.

432 visningar

av Johan Olofsson @, Malmö, bland annat, mndagen 30 augusti 2010, 23:21:01 @ P-G Olsson

Pendelns styrka är (har varit) den styva tidtabellen. En kluddig tidtabell med olika minuttal varje timma är inte bra för den här sortens trafik - det är nog alla som använder den helt överens om.

Ja, du har givetvis helt rätt!
För X2-resenärer, eller för X2-trafiken spelar det måhända också en viss roll, men det kan inte ha någon jämförbar betydelse.

Redan idag har ju X2-trafiken avgångar på olika minuttal, främst :58 och :00, och den som reser med de tågen har ju i regel en biljett med avgångstid på.

Samma gäller (väl?) regionaltågen.

Om SJ ombeds förskjuta enstaka X2-lägen några minuter finns det säkert uppehåll som kan läggas till (eller tas bort). Samma gäller knappast för lokaltrafiken.

---
SJK, och kanske även också själva Postvagnen, hade verkligen behövt ett forum där SJK:s och Postvagnens angelägenheter kunnat diskuteras!

/sign. Uppkäftig Skitskrivare

376 visningar

av Ulf Broman @, Kista, tisdagen 31 augusti 2010, 00:46:48 @ Johan Olofsson

Pendelns styrka är (har varit) den styva tidtabellen. En kluddig tidtabell med olika minuttal varje timma är inte bra för den här sortens trafik - det är nog alla som använder den helt överens om.

Ja, du har givetvis helt rätt!
För X2-resenärer, eller för X2-trafiken spelar det måhända också en viss roll, men det kan inte ha någon jämförbar betydelse.

Redan idag har ju X2-trafiken avgångar på olika minuttal, främst :58 och :00, och den som reser med de tågen har ju i regel en biljett med avgångstid på.

Samma gäller (väl?) regionaltågen.

Om SJ ombeds förskjuta enstaka X2-lägen några minuter finns det säkert uppehåll som kan läggas till (eller tas bort). Samma gäller knappast för lokaltrafiken.

Det är väl en svår balans, och det framgår väl också av den ganska avancerade och komplicerade metoden som Trafikverket beskriver att de använder.

Som pendelresenär så vill jag förstås ha styv tidtabell.
Men, samtidigt måste man beakta att X2000 Stockholm-Malmö ju passerar genom (minst) 3 pendeltågsområden, där de måste passa in i bra luckor, plus att man på 2-3 orter (Nässjö, Alvesta och kanske Hässleholm) ofta har anslutande trafiksystem som som kan vilja ha styva tidtabeller och som också har beroenden till pendeltåg på andra ställen.
Det går ju inte att låta X2000-tåget starta 3 min tidigare från Stockholm för att det skall passa perfekt i Norrköping för just då går en pendel från Stockholm C, utan det får bli 6 minuter före. Senare kan det knappast gå, för då hamnar det bakom Östgötapendeln, i värsta fall fram till Tranås.

Jag hoppas i alla fall att Trafikverket kan hitta någon rimlig kompromiss.
Det någon nämnde att annonsera en avgångstid för Östgötapendeln men egentligen köra lite senare kan ju vara en del av en kompromiss.

384 visningar

av MM ⌂ @, mndagen 30 augusti 2010, 17:54:49 @ Bertil Edner

Stryka på foten? Är det inte mer en fråga om vem som ska få köra på ett exakt klockslag, och vem som ska ruckas ett par minuter? Fast det kanske kan kallas stryka på foten?

Har olika X2000 olika gångtid Norrköping-Malmö? Om inte, varför fasar TRV inte helt enkelt in X2000 mot tiderna för Öresundstågen, och sedan fasar in Ötraf-pendeln mot X2000 så att ötraf-pendeln får styv tidtabell, och sen får Ötraf anpassa sina bussar +/-10 minuter mot idag, så blir alla nöjda?

Den där idén med "järnvägstid", att alla klockor går likadant i hela landet, var kanske inte så bra. Om man tänker sig det jag nyss skrev om att fasa in Ötraf-pendeln, så vore det kanske bättre om Östergötland hade en tidräkning som faktiskt tillåts diffa några minuter mot tidräkningen i Skåne. I så fall är det bara att rucka "östgötaklockan" några minuter när det är dags för ny tidtabell, och så går alla tåg och bussar på samma jämna fina klockslag... ;-)

529 visningar

av Jan Bengtsson @, mndagen 30 augusti 2010, 15:51:06 @ AvregleringsGuden

I dokument avseende "större konflikter" redovisas konflikt mellan tågen 500, 8716 och 8725, mellan tågen 15909, 8779 och 505 samt kapacitetsbrist för GC-tåg 9140 (19140).

844 visningar

av Bertil Edner, Spånga, mndagen 30 augusti 2010, 15:54:37 @ Jan Bengtsson

I dokument avseende "större konflikter" redovisas konflikt mellan tågen 500, 8716 och 8725, mellan tågen 15909, 8779 och 505 samt kapacitetsbrist för GC-tåg 9140 (19140).

Den traditionella lösningen är väl då att rucka på lägena för lokaltåg och godståg för att ge plats för de snabba fjärrpersontågen. Men hur säger dagens regelverk att man ska lösa konflikten?

673 visningar

av TKO @, Årsta, mndagen 30 augusti 2010, 16:29:41 @ Bertil Edner

Den traditionella lösningen är väl då att rucka på lägena för lokaltåg och godståg för att ge plats för de snabba fjärrpersontågen. Men hur säger dagens regelverk att man ska lösa konflikten?

JNB Avsnitt 4.4.2 "Tvistlösning"

Ett annat intressant avsnitt är 4.4.3.2 "Användande av prioriteringskriterier i tilldelningsprocessen" (finns i samma dokument).

---
Thomas K Ohlsson
[image]

669 visningar

av TKO @, Årsta, mndagen 30 augusti 2010, 15:41:58 @ Sääf

Då får Trafikverket motivera detta - det finns i förväg angivna prioriteringskriterier i JNB 2011 (om det nu är den tågplanen det gäller). Det ska bli kul att se de samhällsekonomiska schablonberäkningarna!

---
Thomas K Ohlsson
[image]

708 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta