Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Sommarresa 2010 del 2, Milano (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, lrdagen 31 juli 2010, 21:40:38

[image]
Fortsätter med reseberättelsen, första delen här:
Sommarresa 2010 del 1, från Stockholm

[image]
Förutom spårvagnar, bussar, tunnelbana har Milano..
ATM linjekarta


[image]
.. ett ganska stort trådbussnät med fyra linjer, 90/91 är en stor ringlinje som här passerar under Centrale stationen samt linje 92 och 93 som går på östra sidan av staden. Karta 93:an verkade dock (tillfälligt?) gå med dieselbuss.

[image]
Ringlinjen går långa sträckor på en egen bussgata i mitten av boulevarderna som en spårvagn.

[image]
Delvis går trådbussarna även i spårvagnsspåret mitt i gatan mellan trädraderna, bussen stannar dock...

[image]
..på andra sidan korsningen där det inte finns några spår i detta fall. 90/91 går med nya och halvgamla ledbussar medans..

[image]
..92:an går med äldre normalvagnar.

[image]
Vi åker med ett par hållplatser..

[image]
..innan vi kliver av och byter..

[image]
..till en spårvagn in mot centrum. En 4900 ”Jumbotram” kan man inte beskylla för att vara vacker…

[image]
Den asymetriska fronten (strålkastaren sitter mitt i) kommer av att man vill ha en rak högersida för att få dörrarna nära plattformen och att vänstersidan måste vara avfasad för att kunna möta andra vagnar i kurvorna. Som M21 fast extremare…

[image]
Insidan. 4900 vagnarna är byggda 1976-78 och är 29 meter långa.

[image]
Hälften av de 100 vagnarna har fått AC på senare år, men ingen av dem vi åkte i den 35 gradiga värmen.

[image]
Vid gathörnet där vi stannar dör att åta lunch passerar gott om spårvagnar, såväl Peter Witt vagnar från slutet på 20-talet..

[image]
.. som Siriovagnar från 2000-talet. Orange eller grönt är numera fel, de vit-svart-gula färgerna från -20 talet är rätt igen…

[image]
Efter lunchen kliver vi på en 2:a söderut. 4600 vagnarna enkelledade..

[image]
..byggda 1955.

[image]
Mitt-i-gatan hållplats.

[image]
Vi går av vid Milano Porta Genova stationen.

[image]
På stationsplanen vänder spårvagnslinje 9 och linje 2 samt 29/30 passerar.

[image]
På andra sidan stationshuset vänder regionaltåg mot sydväst.

[image]
Gångbro? Det finns ju en väg över spåren utan trappor! Regionaltågen är någon sorts ”halvmotorvagnståg”, i vardera änden ett lok med automatkoppel..

[image]
..utan så mycket till förarhytt men med cykelutrymme i ena änden..

[image]
..samt passvagnar med låggolv mellan boggierna.

[image]
Från stationen går vi direkt ned i underjorden..

[image]
..för att åka med den gröna Metrolinje M2. Tunnelbanekarta

[image]
Tunnelbanan har tre linjer, den röda M1 öppnades 1964 och strömförsörjs med tredje skena till skillnad från M2 och M3 som har kontaktledning. Den gröna M2 öppnades 1969 och har en lång ovanjordssträcka i öster som konverterats från en interurbanspårväg, i övrigt ligger hela nätet i tunnel. Första delen av den gula M3 öppnades 1990. En fjärde linje M5 är under byggnad liksom förlängningar av befintliga linjer.

[image]
En detalj på M3s Centrale FS station som endast har en utgång från sidoplattformarna; munstycken för vattendimma och kraftig belysning istället för branddörrar.

[image]
Men vi gick av tunnelbanan redan vid station Cadorna FN och upp till Ferovienords Milano Cadorna station för att ta detta S-tåg..

[image]
..till Milano Bovista. Enkeldäckad motorvagn med dubbeldäckad mellan- och manövervagn. Från Bovista åkte vi med..

[image]
..FS dubbeldäckade motorvagnståg till Porta Venezia. S-tågen körs både av FS och FN.

[image]
Milano Porta Venezia är en av stationerna längs Passante, Milanos ”Citybana” vars första del öppnades hit 1997 och förlängdes i etapper till 2008.

[image]
Ett manövervagnståg med konduktören på väg ut för att vinka av. Tunneln trafikeras av ett antal S-tågslinjer med ganska låg turtäthet, men tillsammans ger de tunnelbaneliknande trafik.

[image]
Linjekarta för Passante.

[image]
Hallen ovanpå spåren är ganska pampig. Från de långa sidoplattformarna går ett antal trappor upp till detta plan och..

[image]
..i ändarna ligger spärrlinjerna.

[image]
Vi går upp och tar en glass i solen istället!

[image]
I solen var det riktigt hett, och även i skuggan var det väl varmt så när glassen var uppäten flydde vi in i en luftkonditionerad spårvagn för avkylning.

[image]
Den luftkonditionerade spårvagnsfärden tog slut framför Milano Centrale bredvid en 75 år äldre vagn...

Fortsättning följer!

  1211 visningar

Sommarresa 2010 del 2, Milano

av Sören Heise @, Tyskland, sndagen 1 augusti 2010, 09:14:11 @ Johan Wahlstedt

Hej!

Tack för resan till Milano. :-)

Från Bovista åkte vi med..

[image]
..FS dubbeldäckade motorvagnståg till Porta Venezia. S-tågen körs både av FS och FN.

Det är också ett tåg (Treno Servizio Regionale) av LeNord, efter nummret ALe 711 - 087 kan man se förkortningen FM som står för LeNord (persontrafiken av Ferrovie Nord Milano), för FS (trenitalia) hade det varit TI.
För övrigt är Ferrovie Nord Milano i Italien operatör för EuroCity-tågen över Brennerpassen, eftersom Trenitalia är inte längre intresserad i att köra tåg till utlandet.

/Sören

PS: Bovisa, inte Bovista. ;-)

---
[image]

Nerladdningsbara järnvägstidtabeller m.m.

  501 visningar

Sommarresa 2010 del 2, Milano

av Bertil Edner, Spånga, sndagen 1 augusti 2010, 15:07:30 @ Sören Heise

För övrigt är Ferrovie Nord Milano i Italien operatör för EuroCity-tågen över Brennerpassen, eftersom Trenitalia är inte längre intresserad i att köra tåg till utlandet.

Gäller det över alla gränser, även till Schweiz och Frankrike?
Är detta skälet till att nattåget Tyskland-Milano är borta seda något år?
Är det FN som kör ända till Rom och Venedig eller är det operatörsbyte i Verona?

Kan man hoppas på att FN expanderar och börjar samarbeta även med ÖBB och SZ så att det åter kan bli fart på trafiken till Villach och Ljubljana?

  437 visningar

Tåg till Italien

av Sören Heise @, Tyskland, fredagen 6 augusti 2010, 10:21:42 @ Bertil Edner

Hej!

Svaret kommer rätt sent, men det kommer. :-)

För övrigt är Ferrovie Nord Milano i Italien operatör för EuroCity-tågen över Brennerpassen, eftersom Trenitalia är inte längre intresserad i att köra tåg till utlandet.


Gäller det över alla gränser, även till Schweiz och Frankrike?

Nej, det gäller bara Brenner-tågen.

Är detta skälet till att nattåget Tyskland-Milano är borta seda något år?

Olönsamt, enligt DB och FS. DB verkar vara mindre intresserad i nattågstrafik och FS är inte intresserad i internationell trafik. 2010 är antagligen det sista året för nattågen München - Rom och Wien - Rom. :-TS

Är det FN som kör ända till Rom och Venedig eller är det operatörsbyte i Verona?

Det går fem tågpar över gränsen.
Ett till Bozen, ett till Milano, ett till Bologna och två till Verona, alla de körs av FN. Så om du ska till Rom eller Venedig måste du byta till FS.
Tidtabeller hittar du på http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe, Kursbuchstreckennummer 72.6.

Kan man hoppas på att FN expanderar och börjar samarbeta även med ÖBB och SZ så att det åter kan bli fart på trafiken till Villach och Ljubljana?

Det tror jag inte.
Till Villach var det tal om nya regionaltåg mellan Udine och Villach (Der Standard, på tyska).
Till Slovenien är järnvägen hopplöst långsamt. Det är mera sannolikt att det sista tågparet försvinner än att trafiken expanderas.

/Sören

---
[image]

Nerladdningsbara järnvägstidtabeller m.m.

  439 visningar

Tåg till Italien

av Bertil Edner, Spånga, fredagen 6 augusti 2010, 10:32:58 @ Sören Heise

Är detta skälet till att nattåget Tyskland-Milano är borta seda något år?


Olönsamt, enligt DB och FS. DB verkar vara mindre intresserad i nattågstrafik och FS är inte intresserad i internationell trafik. 2010 är antagligen det sista året för nattågen München - Rom och Wien - Rom. :-TS

Olönsamt är ett gott argument, men att säga att man principiellt inte är intresserad av internationell trafik låter skumt. Vad kan ligga bakom en sådan ståndpunkt?

Är det FN som kör ända till Rom och Venedig eller är det operatörsbyte i Verona?


Det går fem tågpar över gränsen.
Ett till Bozen, ett till Milano, ett till Bologna och två till Verona, alla de körs av FN. Så om du ska till Rom eller Venedig måste du byta till FS.
Tidtabeller hittar du på http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe, Kursbuchstreckennummer 72.6.

Jag åkte nattåg München-Venedig i början av sommaren utan att behöva byta i Verona kl 4 på morgonen. :-)

Kan man hoppas på att FN expanderar och börjar samarbeta även med ÖBB och SZ så att det åter kan bli fart på trafiken till Villach och Ljubljana?


Det tror jag inte.
Till Villach var det tal om nya regionaltåg mellan Udine och Villach (Der Standard, på tyska).
Till Slovenien är järnvägen hopplöst långsamt. Det är mera sannolikt att det sista tågparet försvinner än att trafiken expanderas.

/Sören

Tja, Venedig-Ljubljana blir det nog ingen ordning på innan höghastighetsbanan med tunnlar genom de besvärliga gränsbergen är byggd. :-|

Persontrafiken över Pontebba tycks ha farit illa av att banan uppgraderades till fromma för godstrafiken. Men så kan det ju bli när järnvägen hamnar utanför alla de samhällen som genererar trafik så att dessa i stället måste betjänas med buss.

  382 visningar

Sommarresa 2010 del 2, Milano

av Bertil Edner, Spånga, sndagen 1 augusti 2010, 15:10:52 @ Johan Wahlstedt

.. som Siriovagnar från 2000-talet. Orange eller grönt är numera fel, de vit-svart-gula färgerna från -20 talet är rätt igen…

Är detta ny italiensk standard för stadstrafikfordon eller unika färger för Milano?

  434 visningar

Sommarresa 2010 del 2, Milano

av Niklas Biedermann ⌂ @, torsdagen 5 augusti 2010, 22:45:05 @ Johan Wahlstedt

Utrtjusigt! Tack, då slipper jag anteckna :-)

---
/Niklas
www.nth.se/foto

  391 visningar

Nästa del..

av Johan Wahlstedt @, Solna, sndagen 29 augusti 2010, 13:30:55 @ Johan Wahlstedt

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum