Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Lite gamla bilder från plats där det snart går spårväg. (Bildvagnen)

av OlleSN @, Bromma, lrdagen 20 mars 2010, 11:25:59

Jag hittade några bilder som kan vara intressanta att jämföra med býggandet av Cityspårvägen i Stockholm idag. Jag undrar om Handelskammaren och bilorganisationerna klagade lika mycket då? De första bilderna visar det läge på Hamngatan där spårvägen ska stanna i sommar, uppe vid Sergels Torg. Den sista bilden kan jag faktiskt inte placera riktigt. Regeringsgatan Mäster samuelsgatan med Hamngatan i fronten kanske, men det stämmer inte eftersom hörnhuset som finns kvar borde då synas i högra sidan. Och rev man verkligen alla dessa hus på bilden, de ser ut att vara alltför unga. Tyvärr har jag haft diabilderna i glasramar så de sjunger nog på sista versen nu. Smuts och damm är så ingrott att det inte går att rengöra dem mekaniskt, utan det får bli i datorn, och det tar tid och blir inte riktigt bra.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

:-) lle.

3160 visningar

Lite gamla bilder från plats där det snart går spårväg.

av JB @, lrdagen 20 mars 2010, 11:44:16 @ OlleSN

Jag hittade några bilder som kan vara intressanta att jämföra med býggandet av Cityspårvägen i Stockholm idag. Jag undrar om Handelskammaren och bilorganisationerna klagade lika mycket då? De första bilderna visar det läge på Hamngatan där spårvägen ska stanna i sommar, uppe vid Sergels Torg. Den sista bilden kan jag faktiskt inte placera riktigt. Regeringsgatan Mäster samuelsgatan med Hamngatan i fronten kanske, men det stämmer inte eftersom hörnhuset som finns kvar borde då synas i högra sidan. Och rev man verkligen alla dessa hus på bilden, de ser ut att vara alltför unga. Tyvärr har jag haft diabilderna i glasramar så de sjunger nog på sista versen nu. Smuts och damm är så ingrott att det inte går att rengöra dem mekaniskt, utan det får bli i datorn, och det tar tid och blir inte riktigt bra.

[image]

Intressanta bilder. Jag är inte Stockholmare men din teori om den sista bilden verkar möjlig. Min första association var dock att det var Sergels torg i förgrunden och där Kulturhuset nu står i bakgrunden. Klarabergsgatan i förgrunden och Drottninggatan till höger. Men det ser ju lite annorlunda ut i dagsläget.

/Jonas

2483 visningar

av Janoz, lrdagen 20 mars 2010, 13:48:04 @ JB

Hörde att det var problem med bärigheten för spårvagnarna vi Sergels Torg. Det var inte löst hur man skulle förstärka ännu trots att bygget redan är igång.

Nån som vet mer?

2308 visningar

av Lennart Petersen @, lrdagen 20 mars 2010, 15:18:34 @ Janoz

Hörde att det var problem med bärigheten för spårvagnarna vi Sergels Torg. Det var inte löst hur man skulle förstärka ännu trots att bygget redan är igång.

Nån som vet mer?

Det är längre fram än den första etappen som det måste till förstärkning och ombyggnad.
Det är just därför man stannar med en sluthållplats straks före Sergels torg i första etappen. När man förstärkt bärigheten kan man fortsätta mot Centralen och vidare mot Kungsholmen.

2244 visningar

av H Lundén @, lrdagen 20 mars 2010, 15:43:53 @ JB

Intressanta bilder. Jag är inte Stockholmare men din teori om den sista bilden verkar möjlig. Min första association var dock att det var Sergels torg i förgrunden och där Kulturhuset nu står i bakgrunden. Klarabergsgatan i förgrunden och Drottninggatan till höger. Men det ser ju lite annorlunda ut i dagsläget.

/Jonas

Jag skulle snarast tro att bilden är tage norrut och att det är Regeringsgatan, som går till höger. Men vad är det för ett hus med tre takvåningar i bakgrunden. I södra Klara kan det i alla fall inte stå.

2246 visningar

av Jan-Olof Åkerlund @, Sollentuna, lrdagen 20 mars 2010, 16:13:44 @ H Lundén

Det står på Jakobsbergsgatan, om jag inte tar fel.

2199 visningar

av Per Björndahl @, lrdagen 20 mars 2010, 21:21:37 @ Jan-Olof Åkerlund

Det står på Jakobsbergsgatan, om jag inte tar fel.

Håller med, verkar vara ett hus i kvarteret Jericho som har tillhört Televerket en gång i tiden.

2132 visningar

Lite gamla Stockholmsbilder - och en gatubildsanalys från Eniro

av Arne, Kungsholmen 王の島, lrdagen 20 mars 2010, 22:45:51 @ JB

[image]

/Jonas

Huset snett uppe i bildens högra del med takvåningarna med de tre raderna om 14 fönster i varje rad finns kvar och ligger på Jakobsbergsgatans norra sida ett halvt kvarter ner från Regeringsgatan. Så det som syns i förgrunden är säkert en av de olika provisoriska broar som ersatte Hamngatsbacken under den här turbulenta ombyggnadstiden i centrala Stockholm.

Husen bak i bilden som går sakta ned från vänster ned mot höger bildsida är med all sannolikhet Mäster Samuelsgatan; gatan som går snett ned från Mäster Samuelsgatan är alltså dåvarande Regeringsgatan med alla de gamla husfasaderna. Det hus som Olle pratar om - och som jag förstår som att han menar huset i korsningen Hamngatan-Regeringsgatan - revs det också och blev ett nybyggt hus mittemot NK på norra sidan av Hamngatan.

På den här LÄNKEN från Eniros utsiktsbilder syns Jakobsbergsgathuset i bakgrunden med sina fönster i takvåningen och nuvarande gatubild med Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan och Hamngatan i förgrunden. Det blå strecket är inlagt av Eniro och ska utmärka Jakobsbergsgatan men är lite förskjutet söderut från den verkliga gatusträckningen.

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

2623 visningar

av Uffe Öberg ⌂ @, Spånga, lrdagen 20 mars 2010, 14:06:54 @ OlleSN

Tack Olle. Underbara bilder!

/Uffe

---
hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa
kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare
hare rāma hare rāma
rāma rāma hare hare

2308 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta