Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

SJ tåg utrustas med "nödkit" (Allmänt)

av arskortguldsj ⌂ @, Handen, torsdagen 25 februari 2010, 09:55:21

Jag fick höra idag att man förser/försett tåg som går till Värmland, Dalarna och längre norrut med "nödkit" för att ta hand om resenärer som har svårigheter att klara kylan.

Är det någon som vet mera om detta och vad "nödkittet" innehåller?

/Årskort Guld SJ

---
Nu över 1.500 följare på Youtube där du kan se mina över 1.300 tågfilmer på kanalen Årskortguld Sj

  1630 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Martin @, Stockholm, torsdagen 25 februari 2010, 10:05:56 @ arskortguldsj

Idag på 163 fanns det i kiosken flera flaskor med vanligt vatten förpackade. Kanske sex stycken 1,5 liters flaskor.

  1359 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Bertil Edner, Spånga, torsdagen 25 februari 2010, 10:10:16 @ Martin

Idag på 163 fanns det i kiosken flera flaskor med vanligt vatten förpackade. Kanske sex stycken 1,5 liters flaskor.

Hjälper vatten mot kyla?
Det är väl såna här filtar som behövs.
Räddningsfilt

  1285 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Bäckström @, Spånga, torsdagen 25 februari 2010, 18:28:55 @ Bertil Edner

Idag på 163 fanns det i kiosken flera flaskor med vanligt vatten förpackade. Kanske sex stycken 1,5 liters flaskor.


Hjälper vatten mot kyla?
Det är väl såna här filtar som behövs.
Räddningsfilt

Uttorkning förekommer även vintertid.

// K

---
Full fart spar tid!

  797 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Bengt Andréasson @, torsdagen 25 februari 2010, 20:42:25 @ Martin

Idag på 163 fanns det i kiosken flera flaskor med vanligt vatten förpackade. Kanske sex stycken 1,5 liters flaskor.

... men ingen mat eller smörgåsar för den mer behagliga tillvaron, långt högre på behovstrappan än överlevnad. Detta pga. sk. "tekniska problem". Vilka de var iddes jag inte fråga. Jag var glad att jag hittade en toalett, som inte var avstängd, tre vagnar bort...

"InterCity
Mat och dryck
Ombord finns alltid mat och dryck till försäljning; antingen i en Bistro- eller kioskvagn eller via en rullande kioskvagn
."

Nåja, tåget var dock i tid till Göteborg, men med en del något hungriga passagerare. :-TN

---
Bengt Andréasson
transportkonsument

  698 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Ronny M, Trollhättan, torsdagen 25 februari 2010, 10:20:07 @ arskortguldsj
redigerad av Ronny M, torsdagen 25 februari 2010, 10:20:58

Tåg 80, 85, 81, 84, 578, 565, 451, 459, 625, 633, 637, 630, 452, 458, 648 får denne utrustingen som blandt annet består av :
Sakser deler av en intern mail til ombordpersonalet, så slipper vi forhåpentlig store utredninger om dittandattan !

Varje väska kommer att innehålla utrustning för 200 personer inkl ombordpersonal.
Varje person ska tilldelas följande:

En nödfilt av aluminium. Filten är konstruerad för att bibehålla kroppsvärmen och ska svepas runt kroppen.
En värmepåse. Liten påse som alstrar värme när den tas ut ur sitt plasthölje. Det tar några minuter innan påsen blir varm. Håll påsen innanför filten för att få maximal effekt. Ger värme i upp till 6 timmar.
Dessutom ska självlysande brytstavar hängas upp på strategiska positioner i alla vagnar. Staven börjar lysa och ska räcka i 8 timmar. Staven lyser inte starkt som en lampa utan kan snarare användas för att markera passager och liknande.

  1223 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Bertil Edner, Spånga, torsdagen 25 februari 2010, 10:36:07 @ Ronny M

Tåg 80, 85, 81, 84, 578, 565, 451, 459, 625, 633, 637, 630, 452, 458, 648 får denne utrustingen som blandt annet består av :
Sakser deler av en intern mail til ombordpersonalet, så slipper vi forhåpentlig store utredninger om dittandattan !

Varje väska kommer att innehålla utrustning för 200 personer inkl ombordpersonal.
Varje person ska tilldelas följande:

En nödfilt av aluminium. Filten är konstruerad för att bibehålla kroppsvärmen och ska svepas runt kroppen.
En värmepåse. Liten påse som alstrar värme när den tas ut ur sitt plasthölje. Det tar några minuter innan påsen blir varm. Håll påsen innanför filten för att få maximal effekt. Ger värme i upp till 6 timmar.
Dessutom ska självlysande brytstavar hängas upp på strategiska positioner i alla vagnar. Staven börjar lysa och ska räcka i 8 timmar. Staven lyser inte starkt som en lampa utan kan snarare användas för att markera passager och liknande.

Varför är inte de nordligaste tågen med på listan?

  1144 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Ulf Nyström @, Göteborg, torsdagen 25 februari 2010, 13:53:21 @ Bertil Edner

Tåg 80, 85, 81, 84, 578, 565, 451, 459, 625, 633, 637, 630, 452, 458, 648 får denne utrustingen som blandt annet består av :
Sakser deler av en intern mail til ombordpersonalet, så slipper vi forhåpentlig store utredninger om dittandattan !

Varje väska kommer att innehålla utrustning för 200 personer inkl ombordpersonal.
Varje person ska tilldelas följande:

En nödfilt av aluminium. Filten är konstruerad för att bibehålla kroppsvärmen och ska svepas runt kroppen.
En värmepåse. Liten påse som alstrar värme när den tas ut ur sitt plasthölje. Det tar några minuter innan påsen blir varm. Håll påsen innanför filten för att få maximal effekt. Ger värme i upp till 6 timmar.
Dessutom ska självlysande brytstavar hängas upp på strategiska positioner i alla vagnar. Staven börjar lysa och ska räcka i 8 timmar. Staven lyser inte starkt som en lampa utan kan snarare användas för att markera passager och liknande.


Varför är inte de nordligaste tågen med på listan?

Norrlänningarna är tåligare...? :-)
Nej, det beror förmodligen på att dessa tåg körs av SJ Norrlandståg AB och detta bolag får själv besluta om det vill satsa på samma eller liknande utrustning.

  1078 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Carl, torsdagen 25 februari 2010, 15:54:19 @ Ulf Nyström

Tåg 80, 85, 81, 84, 578, 565, 451, 459, 625, 633, 637, 630, 452, 458, 648 får denne utrustingen som blandt annet består av :
Sakser deler av en intern mail til ombordpersonalet, så slipper vi forhåpentlig store utredninger om dittandattan !

Varje väska kommer att innehålla utrustning för 200 personer inkl ombordpersonal.
Varje person ska tilldelas följande:

En nödfilt av aluminium. Filten är konstruerad för att bibehålla kroppsvärmen och ska svepas runt kroppen.
En värmepåse. Liten påse som alstrar värme när den tas ut ur sitt plasthölje. Det tar några minuter innan påsen blir varm. Håll påsen innanför filten för att få maximal effekt. Ger värme i upp till 6 timmar.
Dessutom ska självlysande brytstavar hängas upp på strategiska positioner i alla vagnar. Staven börjar lysa och ska räcka i 8 timmar. Staven lyser inte starkt som en lampa utan kan snarare användas för att markera passager och liknande.


Varför är inte de nordligaste tågen med på listan?


Norrlänningarna är tåligare...? :-)
Nej, det beror förmodligen på att dessa tåg körs av SJ Norrlandståg AB och detta bolag får själv besluta om det vill satsa på samma eller liknande utrustning.

Norrlandstågen har sen tidigare en form av nödkit, bland annat värmare (vet inte om det är gasdrivet eller elektriskt). Två sådana användes med mycket gott resultet när 7000 blev utan ström i förrgår.

C

  920 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Bertil Edner, Spånga, torsdagen 25 februari 2010, 17:07:52 @ Carl

Tåg 80, 85, 81, 84, 578, 565, 451, 459, 625, 633, 637, 630, 452, 458, 648 får denne utrustingen som blandt annet består av :
Sakser deler av en intern mail til ombordpersonalet, så slipper vi forhåpentlig store utredninger om dittandattan !

Varje väska kommer att innehålla utrustning för 200 personer inkl ombordpersonal.
Varje person ska tilldelas följande:

En nödfilt av aluminium. Filten är konstruerad för att bibehålla kroppsvärmen och ska svepas runt kroppen.
En värmepåse. Liten påse som alstrar värme när den tas ut ur sitt plasthölje. Det tar några minuter innan påsen blir varm. Håll påsen innanför filten för att få maximal effekt. Ger värme i upp till 6 timmar.
Dessutom ska självlysande brytstavar hängas upp på strategiska positioner i alla vagnar. Staven börjar lysa och ska räcka i 8 timmar. Staven lyser inte starkt som en lampa utan kan snarare användas för att markera passager och liknande.


Varför är inte de nordligaste tågen med på listan?


Norrlänningarna är tåligare...? :-)
Nej, det beror förmodligen på att dessa tåg körs av SJ Norrlandståg AB och detta bolag får själv besluta om det vill satsa på samma eller liknande utrustning.


Norrlandstågen har sen tidigare en form av nödkit, bland annat värmare (vet inte om det är gasdrivet eller elektriskt). Två sådana användes med mycket gott resultet när 7000 blev utan ström i förrgår.

C

Om det är gasdrivet, hur ordnas ventilationen så att man inte kväver/gasar ihjäl resenärerna?

  833 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Ronny M, Trollhättan, torsdagen 25 februari 2010, 18:15:08 @ Bertil Edner

Om det är gasdrivet, hur ordnas ventilationen så att man inte kväver/gasar ihjäl resenärerna?


Vi fyrer opp det, normalt, utanför vagnen !

  774 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Bertil Edner, Spånga, torsdagen 25 februari 2010, 18:29:28 @ Ronny M

Om det är gasdrivet, hur ordnas ventilationen så att man inte kväver/gasar ihjäl resenärerna?

Vi fyrer opp det, normalt, utanför vagnen !

Hur kommer då värmen in i vagnen?
Vad är det för bränsle?

  757 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Jonas Strömblad @, torsdagen 25 februari 2010, 19:41:02 @ Bertil Edner

Hur kommer då värmen in i vagnen?

Man sms'ar in värmen. Det är år 2010 nu du vet...
/J

  738 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Jan Michael Rynning, torsdagen 25 februari 2010, 18:57:42 @ Ronny M

Hur snabbt kyls passagerarutrymmena ner, om de blir utan uppvärmning? Det beror naturligtvis på många faktorer, som utomhustemperatur, vagntyp och hur många passagerare som värmer upp med sin kroppsvärme. Är det någon som har erfarenhet av det?

  749 visningar

SJ tåg utrustas med "nödkit"

av Bertil Edner, Spånga, torsdagen 25 februari 2010, 19:01:45 @ Jan Michael Rynning

Hur snabbt kyls passagerarutrymmena ner, om de blir utan uppvärmning? Det beror naturligtvis på många faktorer, som utomhustemperatur, vagntyp och hur många passagerare som värmer upp med sin kroppsvärme. Är det någon som har erfarenhet av det?

Vid spänningslöst på Saltsjöbanan i 20 minusgrader blev det påtagligt kallt redan efter 15 minuter.

  737 visningar

Avkylning av spänningslösa vagnar

av Carl-Erik Olsson @, SÅS, torsdagen 25 februari 2010, 20:14:06 @ Bertil Edner
redigerad av Carl-Erik Olsson, torsdagen 25 februari 2010, 20:14:38

Hur snabbt kyls passagerarutrymmena ner, om de blir utan uppvärmning? Det beror naturligtvis på många faktorer, som utomhustemperatur, vagntyp och hur många passagerare som värmer upp med sin kroppsvärme. Är det någon som har erfarenhet av det?


Vid spänningslöst på Saltsjöbanan i 20 minusgrader blev det påtagligt kallt redan efter 15 minuter.

Nu är ju dessa vagnar i princip lite ombyggda T-banevagnar utan alltför mycket isolering och inte heller några vestibuler. Däremot inte speciellt täta dörrar och dessutom fönster med enkla glas. Därtill byggda för hastigheter max ca 70-80km/h. I moderna fjärrtågsvagnar i t ex X2000-tåg borde det därför både vara betydligt bättre isolering med tanke på den flera gånger högre hastigheten och bättre täthet med stängda vestibuldörrar så avkylningen borde gå långsammare då. Ventilationen förutsätts vara avstängd då, så den inte går på batteri som ev nödbelysning.
Kan man därför gissa att det borde kunna klara sig dubbelt så länge som i ett lokaltrafiktåg av SB-typ?
Men som vanligt, spekulationer ovan. Någon som har erfarenhet och faktiskt vet?

/undrar även CEO

  718 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum