Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Ställverk 75 i Göteborg 1982 (Järnvägshistoria)

av Stinsx ⌂ @, Cst, fredagen 1 januari 2010, 19:21:11

Häromdagen visade jag några bilder från det gamla ställverket i Olskroken. Det var ett klassiskt ställarställverk med sina rötter i tysk 1920-talsteknik.

Tågx i Olskroken 1982

Vid samma tillfälle som jag fick besöka Olskroken så gavs också tillfälle att titta på modern ställverksteknik - vi talar fortfarande järnvägshistoria från 1981 - nämligen Ställverk 75 i Göteborg. Jag tror att det vid den tiden omfattade ungefär Göteborgs central, Mölndal och Almedal. Utbyggnad pågick och Olskroken skulle snart flyttas över till det nya ställverket.

[image]

Bilden visar en tågklarerarbetsplats. Någon annan kanske kan redogöra för spårplanen.

[image]

Datorrummet med de båda datorerna för manöversystemet till höger. Datorerna är klassiska PDP11 från Digital Equipment, mycket vanlig i tidiga processdatorsystem. Till vänster är ett skåp för datalagring. De vita lådorna är hårddiskar, jag skulle tro att de har en lagringskapacitet på cirka 1 MByte(!). Visserligen är ställverk 75 fortfarande kvar i drift i Göteborg, men det kör väl på ny maskinvara?

[image]

Detta är troligen en teknikerarbetsplats.

Var det inte så att i ställverk 75 så används fortfarande konventionella spårledningsreläer och reläer för indikeringar och signalstyrning. Dessa var placerade i skåp ute nära sina objekt och datordelen av ställverket mest hanterade kommunikation mellan dessa enheter samt manöver- och förreglingslogik.

2623 visningar

Ställverk 75 i Göteborg 1982

av Christian @, Gävle, fredagen 1 januari 2010, 20:22:10 @ Stinsx

Jag hade den ibland kluvna glädjen att arbeta med detta ställverk mellan 1990-1995 och då pratade signalarna ibland om koncentratorer som var utplacerade på olika ställen i vegetationen. I riktigt ogynnsamma lägen kunde det ta upp till 8 sekunder från slaget kommando till ändrad signalbild ute.

Nedersta bilden visar "kroken", dvs västra stambanan Partille-Olskroken, Marieholms bangård och spåren mot Kville och Gubbero.

/ Christian

2129 visningar

Ställverk 75 i Göteborg 1982 (OT)

av Niklas Biedermann ⌂ @, fredagen 1 januari 2010, 21:31:24 @ Stinsx
redigerad av Niklas Biedermann, fredagen 1 januari 2010, 21:36:03

Datorrummet med de båda datorerna för manöversystemet till höger. Datorerna är klassiska PDP11 från Digital Equipment, mycket vanlig i tidiga processdatorsystem. Till vänster är ett skåp för datalagring. De vita lådorna är hårddiskar, jag skulle tro att de har en lagringskapacitet på cirka 1 MByte(!).

Mumma! Jag extraknäckte med att skrota datorutrustning i slutet av 1990-talet och då fick jag nöjet att sätta skruvdragaren bland annat i sådana maskiner, just minidatorer (ja, till skillnad från stordatorerna som fyllde hela rum) ur PDP11-serien har jag några på samvetet (Och även en massa andra). Men eftersom jag jobbade hur jag ville och bara skrev timmar kunde jag också ta mig tiden att försöka sparka liv i grejerna innan jag plockade sönder dem, men det var sällan det lyckades nåt vidare. Hade ändå inget att köra på dem. Synd att digitalkameror knappt fanns då (till rimliga pengar), jag plåtade lite analogt, men skulle det varit gratis att plåta skulle jag kunnat ha ett fint virtuellt datormuseum...

http://en.wikipedia.org/wiki/PDP-11

---
/Niklas
www.nth.se/foto

2059 visningar

av HLi @, Stockholm, fredagen 1 januari 2010, 23:11:12 @ Stinsx

Datorrummet med de båda datorerna för manöversystemet till höger. Datorerna är klassiska PDP11 från Digital Equipment, mycket vanlig i tidiga processdatorsystem. Till vänster är ett skåp för datalagring. De vita lådorna är hårddiskar, jag skulle tro att de har en lagringskapacitet på cirka 1 MByte(!). Visserligen är ställverk 75 fortfarande kvar i drift i Göteborg, men det kör väl på ny maskinvara?

Ja, sedan en tid tillbaka är maskinvaran samma som i stlv-85, dvs Ericssons APN-586.

Var det inte så att i ställverk 75 så används fortfarande konventionella spårledningsreläer och reläer för indikeringar och signalstyrning. Dessa var placerade i skåp ute nära sina objekt och datordelen av ställverket mest hanterade kommunikation mellan dessa enheter samt manöver- och förreglingslogik.

De yttre objekten känner jag inte till men ställverkens gränssnitt mot växlar, signaler etc utgörs av reläutdelar. Således hanteras ATC via kodare till skillnad från stlv-85 och stlv-95.

/HLi

1993 visningar

av Lars-Henrik Eriksson, lrdagen 2 januari 2010, 09:35:14 @ Stinsx

Det är lite vanskligt att säga, men hårddiskarna ser ut att vara modell RL01 och i så fall rymmer de drygt 5 MB styck. Detta var faktiskt rätt lite även år 1982...

Alla datorställverk använder konventionella spårledningsreläer. Det finns flera bra skäl till det -- bl.a. att spåret är en elektriskt mycket besvärlig miljö.

1895 visningar

av MM ⌂ @, lrdagen 2 januari 2010, 15:17:59 @ Lars-Henrik Eriksson

Det är lite vanskligt att säga, men hårddiskarna ser ut att vara modell RL01 och i så fall rymmer de drygt 5 MB styck. Detta var faktiskt rätt lite även år 1982...

Ja, RL01 eller RL02 är väl vad som ser ut sådär och de var också vanliga ihop med PDP-11 har jag fått för mig.

En intressant grej är att skivorna är utbytbara, och man tar av ett lock från skivan innan man stoppar den i disklådan. En fallgrop där är att man måste lägga locket ovanpå skivan när den sitter i disklådan, annars vägrar disklådan att läsa skivan... (Jag är inte säker men tror att jag själv kan ha missat det nån gång...).

Jag vet inte hur just de där diskarna var, men de lite nyare och större RA81, RA82 o.s.v. som ofta användes ihop med de lite större VAX-systemen var väl i det närmaste outslitliga. (Om en sån disk strular när den blivit gammal så är det enligt rykten ofta bara fråga om att drivremmen slirar).

Jag har hört nån story om att Irländska järnvägarna hade något VAX-VMS-baserat system som styrde signalerna (över hela landet, kanske fjärrcentral eller nåt sånt) som var igång kontinuerligt i 18 år i sträck utan en enda omstart eller liknande. "Gränsen" på 18 år nåddes inte av att man faktiskt behövde starta om utan för att man beslutade att byta ut systemet... ;-)

Alla datorställverk använder konventionella spårledningsreläer. Det finns flera bra skäl till det -- bl.a. att spåret är en elektriskt mycket besvärlig miljö.

Sant. I princip är dock "dieselbanor" lite snällare elmiljö (men inte jättesnäll, någon kilometer järnvägsräls är nog en rätt bra uppfångare av åska)...

1800 visningar

av S-O Strand, Herrljunga, lrdagen 2 januari 2010, 11:24:34 @ Stinsx

Häromdagen visade jag några bilder från det gamla ställverket i Olskroken. Det var ett klassiskt ställarställverk med sina rötter i tysk 1920-talsteknik.

Tågx i Olskroken 1982

Vid samma tillfälle som jag fick besöka Olskroken så gavs också tillfälle att titta på modern ställverksteknik - vi talar fortfarande järnvägshistoria från 1981 - nämligen Ställverk 75 i Göteborg. Jag tror att det vid den tiden omfattade ungefär Göteborgs central, Mölndal och Almedal. Utbyggnad pågick och Olskroken skulle snart flyttas över till det nya ställverket.

[image]

Bilden visar en tågklarerarbetsplats. Någon annan kanske kan redogöra för spårplanen.

Den högra bilden omfattar Göteborg C. Den vänstra bilden omfattar uppifrån:
Gubbero
Almedal
Mölndals övre
Mölndals nedre

Båda Mölndalsstationerna ingick alltså i ställverksområdet vid denna tid. Det var enkelspår från Almedal och söderut på VKB. Från Mölndals övre var det sträcka utan linjeblockering mot Borås. I Mölndals övre fanns en M-signal där tåget vid en tavla enligt fig 59 (säo 1979) (en tavla med två svarta prickar på gul botten) skulle ge ljudsignal "Har mötande tåg kommit in" (två korta) i en för ändamålet uppsatt mikrofon varefter då tkl i en högtalare uppfattande ljudsignalen kunde tända M-signalen som bekräftelse på att mötande tåg inkommit.

St

1928 visningar

av Wicke, lrdagen 2 januari 2010, 15:44:52 @ S-O Strand

I Mölndals övre fanns en M-signal där tåget vid en tavla enligt fig 59 (säo 1979) (en tavla med två svarta prickar på gul botten) skulle ge ljudsignal "Har mötande tåg kommit in" (två korta) i en för ändamålet uppsatt mikrofon varefter då tkl i en högtalare uppfattande ljudsignalen kunde tända M-signalen som bekräftelse på att mötande tåg inkommit.

St

Fanns samma arrangemang även vid utfarten mot Säve? Vad jag har förstått fanns arrangemanget även i Malmötrakten, det borde väl ha varit i Lockarp i så fall..? Fanns det fler platser med samma arrangemang?

1794 visningar

av Jan Bengtsson @, lrdagen 2 januari 2010, 15:51:41 @ Wicke

I Mölndals övre fanns en M-signal där tåget vid en tavla enligt fig 59 (säo 1979) (en tavla med två svarta prickar på gul botten) skulle ge ljudsignal "Har mötande tåg kommit in" (två korta) i en för ändamålet uppsatt mikrofon varefter då tkl i en högtalare uppfattande ljudsignalen kunde tända M-signalen som bekräftelse på att mötande tåg inkommit.

St

Fanns samma arrangemang även vid utfarten mot Säve? Vad jag har förstått fanns arrangemanget även i Malmötrakten, det borde väl ha varit i Lockarp i så fall..? Fanns det fler platser med samma arrangemang?

Fanns i Fosieby för tåg mot Ystad (Lockarp var då ännu inte "uppfunnen").

1796 visningar

av Wicke, lrdagen 2 januari 2010, 15:57:09 @ Jan Bengtsson

St

Fanns i Fosieby för tåg mot Ystad (Lockarp var då ännu inte "uppfunnen").

Fosieby var det alltså - tack! Övriga frågor kvarstår dock.

1796 visningar

av S-O Strand, Herrljunga, lrdagen 2 januari 2010, 16:23:49 @ Wicke

St

Ja även i Göteborg Tingstad i riktning mot Säve fanns denna anordning.

St

1808 visningar

Ställverk 75 i Göteborg 1982 - KXV?

av Stinsx ⌂ @, Cst, lrdagen 2 januari 2010, 16:12:17 @ S-O Strand

Från Mölndals övre var det sträcka utan linjeblockering mot Borås. I Mölndals övre fanns en M-signal där tåget vid en tavla enligt fig 59 (säo 1979) (en tavla med två svarta prickar på gul botten) skulle ge ljudsignal "Har mötande tåg kommit in" (två korta) i en för ändamålet uppsatt mikrofon varefter då tkl i en högtalare uppfattande ljudsignalen kunde tända M-signalen som bekräftelse på att mötande tåg inkommit.

St

Var det inte också så att det fanns - kanske det gör fortfarande i berörda fall - en särskild påminnelsemanöver för att utfartssignalen mot en sträcka utan linjeblockering skulle gå till "kör"? Denna manöver gjordes väl med bokstäverna KXV på tangentbordet, dvs en motsvarighet till ett vanligt ställverk där man använde en K15-nyckel för samma sak.

1812 visningar

Ställverk 75 i Göteborg 1982 - KXV

av HLi @, Stockholm, lrdagen 2 januari 2010, 16:23:31 @ Stinsx

Var det inte också så att det fanns - kanske det gör fortfarande i berörda fall - en särskild påminnelsemanöver för att utfartssignalen mot en sträcka utan linjeblockering skulle gå till "kör"? Denna manöver gjordes väl med bokstäverna KXV på tangentbordet, dvs en motsvarighet till ett vanligt ställverk där man använde en K15-nyckel för samma sak.

Det stämmer bra, kommandot KXV finns iallafall i stlv-85 och stlv-95 vid gräns mot linje utan linjeblockering; system M.

/HLi

1800 visningar

Ställverk 75 i Göteborg 1982 - KXV?

av S-O Strand, Herrljunga, lrdagen 2 januari 2010, 16:41:35 @ Stinsx

Från Mölndals övre var det sträcka utan linjeblockering mot Borås. I Mölndals övre fanns en M-signal där tåget vid en tavla enligt fig 59 (säo 1979) (en tavla med två svarta prickar på gul botten) skulle ge ljudsignal "Har mötande tåg kommit in" (två korta) i en för ändamålet uppsatt mikrofon varefter då tkl i en högtalare uppfattande ljudsignalen kunde tända M-signalen som bekräftelse på att mötande tåg inkommit.

St

Helt korrekt. Däremot fanns det aldrig någon "Tåg in"-utrustning i Göteborg Tingstad och Mölndals övre. Det behövdes ju inte heller förrän stationen Göteborg Kville blev fjärrbevakad för några år sedan. Funktionen gick inte att installera i ställverk 75 varför ankomstanmälan för alla tåg fick tillämpas fram till att fjärrblockeringen driftsattes på sträckan Göteborg Kville-Stenungsund.

St

1817 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta