Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Möte i Viskafors 1998 [Bild] (Bildvagnen)

av Bernt Talbrant @, Borås / Nässjö, tisdagen 17 november 2009, 23:42:28

Tiden för Viskadals-X9:orna var på väg att rinna ut när denna bild togs den 28 maj 1998 - vid det annalkande tidtabellsskiftet togs de ur trafik.

[image]
X9 105-106 på väg mot Borås som tåg 1880 möter tåg 1885 i form av X12 3197 som just ska stanna till. Tågklareraren är på väg ut för att ge "avgång" till de båda tågen.

  1056 visningar

Möte i Viskafors 1998 [Bild]

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, onsdagen 18 november 2009, 12:08:23 @ Bernt Talbrant

Tiden för Viskadals-X9:orna var på väg att rinna ut när denna bild togs den 28 maj 1998 - vid det annalkande tidtabellsskiftet togs de ur trafik.

Mycket trevlig bild!
Sista gången Viskadals-X9 gick Borås-Varberg var en dryg vecka efter tidtabellsskiftet. Då fick två stycken multade och anledningen var att det var många dagisgrupper som skulle till Varberg den dagen. Platserna i en X12 hade inte räckt till och det fanns ingen X12 över så att man kunde köra två stycken.
Sedan gick vagnarna ett oblitt öde till mötes när de såldes till Swede Train i Kungsbacka, som lät tågsätten stå och förfalla vid Lusharpan i Borås innan de tvångsskrotades i början av 2000-talet.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  337 visningar

Möte i Viskafors 1998 [Bild]

av Bernt Talbrant @, Borås / Nässjö, onsdagen 18 november 2009, 12:40:18 @ Staffan Sävenfjord

Tiden för Viskadals-X9:orna var på väg att rinna ut när denna bild togs den 28 maj 1998 - vid det annalkande tidtabellsskiftet togs de ur trafik.


Mycket trevlig bild!
Sista gången Viskadals-X9 gick Borås-Varberg var en dryg vecka efter tidtabellsskiftet. Då fick två stycken multade och anledningen var att det var många dagisgrupper som skulle till Varberg den dagen. Platserna i en X12 hade inte räckt till och det fanns ingen X12 över så att man kunde köra två stycken.
Sedan gick vagnarna ett oblitt öde till mötes när de såldes till Swede Train i Kungsbacka, som lät tågsätten stå och förfalla vid Lusharpan i Borås innan de tvångsskrotades i början av 2000-talet.

Den 7 juni 1998 gjorde dessa den sista planenliga insatsen. Dock var det en Viskadals- och en SJ-X9, 105-106 resp 133-134, som gick i tåg 1892 Varberg-Borås den dagen. Jag visste inte om att det skulle gå X9 till Varberg den 24 juni men råkade ändå av en slump få syn på dem där. Det var samma tågsätt som gick i det tidigare nämnda tåget och multen hade stått orörd i Borås sedan dess. En bild från denna absolut sista trafiktjänst för ÄLAB X9 finns i Motorvagnen 4.1998.

  311 visningar

Möte i Viskafors 1998 [Bild]

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, onsdagen 18 november 2009, 13:10:25 @ Bernt Talbrant

Tiden för Viskadals-X9:orna var på väg att rinna ut när denna bild togs den 28 maj 1998 - vid det annalkande tidtabellsskiftet togs de ur trafik.


Mycket trevlig bild!
Sista gången Viskadals-X9 gick Borås-Varberg var en dryg vecka efter tidtabellsskiftet. Då fick två stycken multade och anledningen var att det var många dagisgrupper som skulle till Varberg den dagen. Platserna i en X12 hade inte räckt till och det fanns ingen X12 över så att man kunde köra två stycken.
Sedan gick vagnarna ett oblitt öde till mötes när de såldes till Swede Train i Kungsbacka, som lät tågsätten stå och förfalla vid Lusharpan i Borås innan de tvångsskrotades i början av 2000-talet.


Den 7 juni 1998 gjorde dessa den sista planenliga insatsen. Dock var det en Viskadals- och en SJ-X9, 105-106 resp 133-134, som gick i tåg 1892 Varberg-Borås den dagen. Jag visste inte om att det skulle gå X9 till Varberg den 24 juni men råkade ändå av en slump få syn på dem där. Det var samma tågsätt som gick i det tidigare nämnda tåget och multen hade stått orörd i Borås sedan dess. En bild från denna absolut sista trafiktjänst för ÄLAB X9 finns i Motorvagnen 4.1998.

Någonstans hade slopningsbeslutet fördröjts så de slopades formellt först 1 juli. Detta gjorde det möjligt att köra X9-multen även den 24 juni. Behöver kanske inte säga vilken planerare vid SJ i Göteborg som tog initiativet. Men Älvsborgstrafiken var rätt svåra att övertala.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  285 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum