Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

bland multippel diesel fråga (Allmänt)

av eric ⌂, kristinehamn, onsdagen 24 juni 2009, 21:34:15

hej ja undrar om man kan t.ex tar ett tmx o mulltar det med en t44 skulle det gå eller har det med största tillåtna hastighet att göra o inte motorkraft

  596 visningar

bland multippel diesel fråga

av Alexander Fäldt, onsdagen 24 juni 2009, 22:00:31 @ eric

hej ja undrar om man kan t.ex tar ett tmx o mulltar det med en t44 skulle det gå eller har det med största tillåtna hastighet att göra o inte motorkraft

TMX/TMY går utmärkt att multa med T44/T43/Tb/ och övriga produkter där GM är inblandade.

  452 visningar

bland multippel diesel fråga

av -ch- @, Östersund, onsdagen 24 juni 2009, 22:10:59 @ Alexander Fäldt

hej ja undrar om man kan t.ex tar ett tmx o mulltar det med en t44 skulle det gå eller har det med största tillåtna hastighet att göra o inte motorkraft


TMX/TMY går utmärkt att multa med T44/T43/Tb/ och övriga produkter där GM är inblandade.

men...de svenska loken , T43, T44 & Tb är INTE kopplade enligt den nordamerikanska standarden så därför drar svenska lok som kärringen "mot strömmen" medan danska My, Mx och Norska Di3 drar år det nordamerikanska hållet.
[image]

  481 visningar

bland multippel diesel fråga

av JB @, onsdagen 24 juni 2009, 22:13:29 @ -ch-

men...de svenska loken , T43, T44 & Tb är INTE kopplade enligt den nordamerikanska standarden så därför drar svenska lok som kärringen "mot strömmen" medan danska My, Mx och Norska Di3 drar år det nordamerikanska hållet.

Vilket går att ordna med rätt sorts kablar… I vilken utsträckning det görs vet jag dock inte.

/Jonas

  354 visningar

bland multippel diesel fråga

av wermelin ⌂ @, Mora, onsdagen 24 juni 2009, 22:31:29 @ JB

På TMy och TMx kopplar man lätt om det i skåpet i förarhytten och på IBAB-s
TMx-lok är det ordnat med långa kablar som man kan byta plats med.
Tex 1132 och tidigare 1111 har omkopplare och på en del lok ligger en vanlig
220-volts skarvkontakt i ovannämnda skåp, som man helt enkelt vänder ett halvt
varv om det drar åt fel håll.
På TMz sitter en plint i maskinrummet/elskåpet och på T43 får man gå ner under
golvet i förarhytten och rota i en kopplingslåda.
För att konstatera om det drar åt fel håll, lägger man det lok man sitter i, i
startläge. Det drar då inte, men bakre loket, som ligger i drift, drar åt önskat
håll, och drar det inte åt önskat håll, så får man koppla om i EN av hytterna
som vetter mot varandra. INTE i hytten där man sitter, som vissa förare har
gjort och sedan ringt och sagt att det inte fungerar.
Har man båda loken i drift så märker man ändå att inte allt står rätt till, om
man har någorlunda känsla för hur loken går, men om tex en motor är frånkopplad
på tex en TMx så märks det inte när man drar iväg att något är fel, så det är
säkrast att kolla ordentligt enligt förstnämnda metod.
Är en T43 eller T44 med i spelet så måste man se till att kabeln TS, som har
med danska förarövervakningen att göra, är urkopplad. Annars går slirbromsen
till på T43-an när man trampar ner säkerhetspedalen på danskloket och kör iväg,
och snart har man glödande bromsblock på T43-an. LW

  320 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum