Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Signalfel - vad är det (Allmänt)

av arskortguldsj ⌂ @, Handen, torsdagen 5 mars 2009, 17:05:52

Kanske denna fråga redan avhandlats i PV - i så fall ber jag om ursäkt i förväg - men om inte så kommer den här.

Jag satt och väntade på att ett signalfel skulle redas ut så vi kunde fortsätta från Knivsta till Arlanda idag och då funderade jag på detta med signalfel.

- Var är egentligen signalfel som förekommer så ofta?

Är det som jag alltid trott att det är något tekniskt fel på signalen som gör att den blinkar som en söndrig AGA-fyr eller är det så att signalerna inte står som föraren hade tänkt sig dvs så att han/hon kan köra enligt tidplanen?

Om det är fel på själva signalen blir jag oroligt då det ofta förekommer signalfel. Hur skall man i så fall kunna lita på signalerna överhuvudtaget om det ofta är sönder.

Dum fråga? - JA - men det måste väl få finnas plats även för sådana på PV?

/Årskort Guld SJ

Sitter på Arlanda just nu men lugn - jag skall inte flyga utan väntar på nattåget till Luleå.

---
Nu över 1.500 följare på Youtube där du kan se mina över 1.300 tågfilmer på kanalen Årskortguld Sj

  2829 visningar

Signalfel - vad är det

av S-O Strand, Herrljunga, torsdagen 5 mars 2009, 17:19:02 @ arskortguldsj
redigerad av S-O Strand, torsdagen 5 mars 2009, 17:26:18

Kanske denna fråga redan avhandlats i PV - i så fall ber jag om ursäkt i förväg - men om inte så kommer den här.

Jag satt och väntade på att ett signalfel skulle redas ut så vi kunde fortsätta från Knivsta till Arlanda idag och då funderade jag på detta med signalfel.

- Var är egentligen signalfel som förekommer så ofta?

Är det som jag alltid trott att det är något tekniskt fel på signalen som gör att den blinkar som en söndrig AGA-fyr eller är det så att signalerna inte står som föraren hade tänkt sig dvs så att han/hon kan köra enligt tidplanen?

Om det är fel på själva signalen blir jag oroligt då det ofta förekommer signalfel. Hur skall man i så fall kunna lita på signalerna överhuvudtaget om det ofta är sönder.

Dum fråga? - JA - men det måste väl få finnas plats även för sådana på PV?

/Årskort Guld SJ

Sitter på Arlanda just nu men lugn - jag skall inte flyga utan väntar på nattåget till Luleå.

Det absolut vanligaste signalfelet är nog att en spårledning är kortsluten pga någon felaktighet. Effekten blir densamma som med de kontaktdon du fotograferade i Åre. Huvudsignalerna kan inte visa kör för tåg som skall passera. Det kan också bero på fysiska fel i signalen såsom lampfel och liknande. Säkerhetssystemet är uppbyggt så att om ett fel uppträder så kommer huvudsignalerna att visa rött sken eller vara släckta. Betydelsen är densamma: "STOPP". Ett signalfel innebär alltså inte att man inte kan lita på signalsystemet.

St

  2663 visningar

Signalfel - vad är det

av Johnny @, Kålltorp/Stråvalla, torsdagen 5 mars 2009, 17:24:10 @ arskortguldsj

Dum fråga? - JA - men det måste väl få finnas plats även för sådana på PV?


Dumma frågor är ofta de man lär sig mest av och jag är alltid väldigt tacksam när någon annan ställer den dumma fråga jag själv sitter och trycker på - men inte ställer för att jag inte vill verka dum...
:-D

  2520 visningar

Signalfel - vad är det

av Daniel Engström @, Norrviken, torsdagen 5 mars 2009, 17:36:44 @ arskortguldsj

Kanske denna fråga redan avhandlats i PV - i så fall ber jag om ursäkt i förväg - men om inte så kommer den här.

Jag satt och väntade på att ett signalfel skulle redas ut så vi kunde fortsätta från Knivsta till Arlanda idag och då funderade jag på detta med signalfel.

- Var är egentligen signalfel som förekommer så ofta?

Är det som jag alltid trott att det är något tekniskt fel på signalen som gör att den blinkar som en söndrig AGA-fyr eller är det så att signalerna inte står som föraren hade tänkt sig dvs så att han/hon kan köra enligt tidplanen?

Om det är fel på själva signalen blir jag oroligt då det ofta förekommer signalfel. Hur skall man i så fall kunna lita på signalerna överhuvudtaget om det ofta är sönder.

Signalfel, eller signalrätt som vissa föredrar att kalla det, innebär oftast att signalen visar rött. Detta eftersom signalanläggningar är konstruerade för att gå till "ett säkrare läge" vid fel. Det säkraste läge är röd signaler, eller om röd signal ej kan visas, släkt signal vilket hart samma innebörd som en röd signal.

Signalfel är alltså alla fel på signalanläggnignen. Den valigaste orsaken lär vara trasig isolerskarv. En annan vanlig orsak var åtminstone tidigare de så kallade tungkontrollkontakterna, tkk, som finns i nästan alla växlar som ofta går sönder. Nu har man sedan ett par år sedan bytt ut dessa Tkk mot en ny typ (elektronsika tkk) som förhoppningsvis inte ska gå sönder så ofta.

Annars kan det vara saker som en trasig glödlampa i signal, avbrott i kabel, trasig säkring eller att någon dator har hängt sig....

/Daniel

  2500 visningar

Signalfel - vad är det

av X2driver, torsdagen 5 mars 2009, 18:06:13 @ Daniel Engström

Man skall inte säga att det är signalfel. Man säger att "vi står stilla pga att det är stopp i en signal". Om lampan är trasig, kan man säga att det är fel på signalen. Kortslutning av spårledning eller en växel som inte sluter eller en anordning som signalen förreglar i körställning. Om signalen visar rött pga att dessa anordningar inte är riktiga, då är ju signalen riktig. Om signalen visar grönt, när någon av dessa anordningar inte är riktig, då är det ett signalfel. (vilket Gud förbjude).
Om signalen visar rött, pga att det föreligger ett fel i ställverket, även då är ju signalen riktig. Den skall visa rött när det är fel på ställverket eftersom ställverket inte kan ge signalen grönt. Däremot är det ett fel i ställverket. Uteblir order från ställverket att signalen skall visa grönt, då visar den rött automatiskt. Blocksignaler visar i regel alltid grönt, i lagd körriktning, om linjen är ledig.

  2442 visningar

Signalfel - vad är det

av S-O Strand, Herrljunga, torsdagen 5 mars 2009, 19:15:30 @ X2driver

Man skall inte säga att det är signalfel. Man säger att "vi står stilla pga att det är stopp i en signal". Om lampan är trasig, kan man säga att det är fel på signalen. Kortslutning av spårledning eller en växel som inte sluter eller en anordning som signalen förreglar i körställning. Om signalen visar rött pga att dessa anordningar inte är riktiga, då är ju signalen riktig. Om signalen visar grönt, när någon av dessa anordningar inte är riktig, då är det ett signalfel. (vilket Gud förbjude).
Om signalen visar rött, pga att det föreligger ett fel i ställverket, även då är ju signalen riktig. Den skall visa rött när det är fel på ställverket eftersom ställverket inte kan ge signalen grönt. Däremot är det ett fel i ställverket. Uteblir order från ställverket att signalen skall visa grönt, då visar den rött automatiskt. Blocksignaler visar i regel alltid grönt, i lagd körriktning, om linjen är ledig.

För en ordinär resenär är det dock inte så lätt att förstå, och hålla isär detta. När det gäller BV trafikinfo på webben så är det 4 olika förseningsorsaker som publikt annonseras som signalfel:

* Signaler, funktionsfel
* ATC-felkod
* Spårledning
* ATC-nödbroms

St

  2376 visningar

Signalfel - vad är det

av Magnus Tallroth @, Ludvika, torsdagen 5 mars 2009, 18:27:54 @ Daniel Engström

Vi måste tyvärr räkna med sabotage bland signalfelen också. Signaler är utsatta för stenkastning (det finns ju gott om sten att kasta), tjuvar stjäl kopparkablar osv..

/Magnus

---
4,12,12

  2372 visningar

Signalfel - vad är det

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, torsdagen 5 mars 2009, 21:30:22 @ arskortguldsj

En person som förut körde lok åt TGOJ gillar inte långsamma datorställverk
och hans vanligaste exempel var den tiden som ställverket tog på sig att kontrollera att samtliga signaler i tågvägen var hela innan det får visas kör i huvudsignaler.

Ett reläställverk är snabbare i det här fallet iom att kontrollen av samtliga signallampor utförs parallellt, datorställverket kontrollerar lamporna sekventiellt dvs en efter en vilket tar längre tid.
En något oklar beskrivning, men men

  2239 visningar

Signalfel - vad är det

av Björn Hellrup @, torsdagen 5 mars 2009, 21:37:12 @ Stefan Skoglund
redigerad av Björn Hellrup, torsdagen 5 mars 2009, 21:38:57

Det är också därför som man har ett gammalt reläställverk på Stockholms ställverksområde istället för ett modernt datorställverk.

Länge leve den gamla hederliga tekniken!:-)

  2224 visningar

Signalfel - vad är det

av Gunnar F ⌂ @, Spånga, torsdagen 5 mars 2009, 21:45:41 @ Björn Hellrup

Det är också därför som man har ett gammalt reläställverk på Stockholms ställverksområde istället för ett modernt datorställverk.

Länge leve den gamla hederliga tekniken!:-)

Det var verkligen en intresseväckande information. Tack för den!

  2202 visningar

Signalfel - vad är det

av G i Cst @, Stockholm, fredagen 6 mars 2009, 02:32:15 @ Björn Hellrup

Det är också därför som man har ett gammalt reläställverk på Stockholms ställverksområde istället för ett modernt datorställverk.

Länge leve den gamla hederliga tekniken!:-)

Sanningen att säga så är det faktiskt åtta ställverk av Cst-typ (plus ett datorställverk för Hagalund) som kör Stockholms ställverksområde.
Det senaste är det helt splitter nya ställverket i Karlberg, som dock är av gammal beprövad typ, med reläer. Men, det är ändå lite skrattretande att man bygger gamla hederliga reläställverk när det finns nya "flashiga" datorställverk. Men, det är ju just för att datorer är så vansinnigt långsamma och de helt enkelt inte skulle hinna/orka med stockholmstrafiken...
Se bara hur bra det fungerar i Uppsala... NOT! :-TN

  2153 visningar

Signalfel - vad är det

av Börje Lundin, Vässchöttasschlätta, torsdagen 5 mars 2009, 21:45:03 @ Stefan Skoglund

En person som förut körde lok åt TGOJ gillar inte långsamma datorställverk
och hans vanligaste exempel var den tiden som ställverket tog på sig att kontrollera att samtliga signaler i tågvägen var hela innan det får visas kör i huvudsignaler.

Ett reläställverk är snabbare i det här fallet iom att kontrollen av samtliga signallampor utförs parallellt, datorställverket kontrollerar lamporna sekventiellt dvs en efter en vilket tar längre tid.
En något oklar beskrivning, men men

Datorställverk anses i vissa kretsar vara besatta av onda andar. I ställverket i Mjölby hänger därför en vitlöksfläta som dessutom byts ut ibland för att hålla sig fräsch. Det funkar bra för det mesta men man märker av när vitlöken börjar bli dålig.

Allister-ställverket i Gemla hade även det bestyckning med vitlök, men där var de onda andarna för många.

Vitlöken i Gemla fanns på bild i någon tidning, vet inte riktigt vem som gav ut den men jag tror det var någon fackförening typ SEKO. Vitlöken i Mjölby ska fortfarande vara möjlig att kolla upp för den som har behörighet att ta sig in där.

---
[image]
Börje Lundin, Ra-rattens riddare!

  2208 visningar

Signalfel - vad är det

av Harald Nordius @, fredagen 6 mars 2009, 06:15:09 @ Stefan Skoglund

En person som förut körde lok åt TGOJ gillar inte långsamma datorställverk
och hans vanligaste exempel var den tiden som ställverket tog på sig att kontrollera att samtliga signaler i tågvägen var hela innan det får visas kör i huvudsignaler.

Ett reläställverk är snabbare i det här fallet iom att kontrollen av samtliga signallampor utförs parallellt, datorställverket kontrollerar lamporna sekventiellt dvs en efter en vilket tar längre tid.
En något oklar beskrivning, men men

Inte bara oklar utan felaktig. Glödtrådskontrollen sker kontinuerligt och sköts av utdelen. Utdelen är en burk som har till uppgift att styra och kontrollera ett objekt på bangården, t.ex. en signal eller en växel. Data från alla utdelar sänds till centralenheten i varje beräkningscykel. Centralenheten har alltså en ögonblicksbild av hela bangården som tillsammans med eventuella kommandon från manöversystemet är grunden för beräkningarna. När beräkningarna är klara, vilket tar mindre än en sekund, sänds order om signalbilder och eventuella växelomläggningar till utdelarna.

Det som går från signal till signal är tågväglåsningen, men det är likadant i ett geografiskt reläställverk som Ställverk 65, och det är inte mellan de verkliga signalerna utan mellan deras representationer i logiken och det sker inom en beräkningscykel (0,6 sekunder).

  2131 visningar

Signalfel - vad är det

av JDS @, fredagen 6 mars 2009, 12:06:46 @ Harald Nordius

En person som förut körde lok åt TGOJ gillar inte långsamma datorställverk
och hans vanligaste exempel var den tiden som ställverket tog på sig att kontrollera att samtliga signaler i tågvägen var hela innan det får visas kör i huvudsignaler.

Ett reläställverk är snabbare i det här fallet iom att kontrollen av samtliga signallampor utförs parallellt, datorställverket kontrollerar lamporna sekventiellt dvs en efter en vilket tar längre tid.
En något oklar beskrivning, men men


Inte bara oklar utan felaktig. Glödtrådskontrollen sker kontinuerligt och sköts av utdelen. Utdelen är en burk som har till uppgift att styra och kontrollera ett objekt på bangården, t.ex. en signal eller en växel. Data från alla utdelar sänds till centralenheten i varje beräkningscykel. Centralenheten har alltså en ögonblicksbild av hela bangården som tillsammans med eventuella kommandon från manöversystemet är grunden för beräkningarna. När beräkningarna är klara, vilket tar mindre än en sekund, sänds order om signalbilder och eventuella växelomläggningar till utdelarna.

Det som går från signal till signal är tågväglåsningen, men det är likadant i ett geografiskt reläställverk som Ställverk 65, och det är inte mellan de verkliga signalerna utan mellan deras representationer i logiken och det sker inom en beräkningscykel (0,6 sekunder).

Men det är väl ändå så att när flera villkor skall uppfyllas i en viss ordning så måste man lägga ihop så många gånger 0,6 s som motsvarar antalet steg i processen? Vissa villkorskedjor kan ju inte fortsätta förrän någonting har ändrat sig ute i verkligheten, och då blir fördröjningen genast längre.

Om exempelvis en spårledning skall kontrolleras fri, sedan skall en växel läggas om, sedan skall tågvägen låsas, därefter skall ett vägskydd starta och när bommarna är fällda skall signalen visa kör, då måste vi lägga till fem gånger 0,6 s = 3 s till den tid det skulle ta att få "kör" med ett traditionellt ställverk.

---
[image]

Jag vet en hel del, bl a allt.

  2050 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum