Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

SbÖN 158: Boden S (Bds) [16 bilder] (Bildvagnen)

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, tisdagen 8 april 2008, 16:41:20

Boden södra är den första stationen söder om Boden C längs Stambanan genom övre Norrland. Stationen är belägen i stadens västra delar och har idag tre tågspår, samt flertalet sidospår. Stationsmiljön domineras av de stora militära magasinsbyggnader som ligger söder om bangården nära spåren. Stambanans utfart söderut sker mitt på bangården som sträcker sig ytterligare några hundra meter västerut.

[image]
Infartssignalen till Boden södra står strax norr om bron över Luleälven.

[image]
Utfartsblocksignalen från Boden södra vid utfarten mot Hednoret och Älvsbyn.

[image]
Stambanans infart söderifrån till bangården, till vänster skymtar den den västligaste bangårdsdelen utformad som en "säck".

[image]
Bangården sedd västerut från norra sidan, de tre mellersta spåren är tågspår genom stationen.

[image]
På bangårdens södra sida finns en lång lastkaj.

[image]
Banverkets teknikhus står på södra sidan av bangården.

[image]
Stationsmiljön domineras helt av de mäktiga militära byggnaderna intill spåren på södra sidan.

[image]
Bangården sedd västerut från den östra änden.

[image]
Östra bangårdsänden vid utfarten mot Boden C.

[image]
Mellansignalerna vid östra utfarten hänger i kontaktledningsbryggorna, här signalerna för de båda sidotågspåren.

[image]
Östra bangårdsänden vid utfarten mot Boden C.

[image]
Huvudtågspårets mellansignal vid östra bangårdsänden.

[image]
Bangården sedd från plankorsningen vid östra bangårdsänden.

[image]
De militära byggnaderna söder om bangården med sin egen lastkaj intill det numera rivna spår 1.

[image]
Bangården i Boden södra en sen junikväll.

[image]
Utfarten mot Boden C.

I och med att vi nu rullar in i Boden är det snart dags att runda av den här bildserien. I de återstående två avsnitten ska vi titta lite på järnvägslinjen genom staden och slutligen ta oss fram till vårt slutmål för resan, Boden C. Dessvärre kan jag inte bjuda på något fullständigt stationsreportage från Boden C ännu. För ett sådant reportage behöver man nog ett par timmar på plats och jag rullade in i Boden vid 23-tiden på midsommaraftonen trött efter en lång arbetsvecka i fält. Jag planerar däremot att göra ett reportage senare i vår, så ett mer fullständigt bildreportage kommer! Jag hoppas dock kunna avsluta serien högtidligt med stäminigsfulla midsommarbilder från Boden.

Bilderna är tagna den 22 juni 2007. Bilderna finns också på Jvgfoto.se: Boden S (Bds). Flygbilder och kartor över platsen finns här. Länkar till tidigare inlägg i serien finns här.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Låst
  1606 visningar

Tack David

av Neat 2000, tisdagen 8 april 2008, 16:48:53 @ David Larsson

Tack för en mycket lång och givande bildserie. Du har verkligen lagt ner ett gigantiskt arbete. Hoppas andra gör samma arbete länge andra intressanta järnvägar.

Låst
  901 visningar

Tack!

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, tisdagen 8 april 2008, 21:27:29 @ Neat 2000

Tack själv för visat intresse! Det har blivit mycket arbete, men det har det varit värt, både arbetet i fält och efterarbetet vid datorn. Att resa längs banan och dokumentera vardagen så här är så intressant att jag kommer att fortsätta med det. Det är nog snart dags att planera för nya projekt snart, nu när jag snart har slutfört det största jag hade på lager.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Låst
  745 visningar

Kan bara instämma + fundering

av Olle E, tisdagen 8 april 2008, 21:43:39 @ Neat 2000

Tack för en mycket lång och givande bildserie. Du har verkligen lagt ner ett gigantiskt arbete. Hoppas andra gör samma arbete länge andra intressanta järnvägar.

När jag ser bilderna från Boden slår det mig att jag ofta ser militärmuppar när jag själv hänger mig åt tågintresset. Det är stånd på hjulmarknaden, "repgubbar" som säljer korv i Anten och jag vet inte vad. Är det ett utbrett intresse?
Som medlem i den sista generationens tvångsrekryter känner jag mig fett blåst på 15 månader av mitt liv, så att frivilligt klä sig i en stinkande vadmalsmundering för att nasa korv (ens i Anten) är mig fullkomligt främmande
:-??

Låst
  772 visningar

SbÖN 158: Boden S (Bds) [16 bilder] Några kommentarer

av Jan Långström @, SbÖN km 1143, tisdagen 8 april 2008, 17:51:34 @ David Larsson

Eftersom det här är på min hemmaplan tänkte jag komma med ett par kommentarer.

[image]
Stambanans infart söderifrån till bangården, till vänster skymtar den den västligaste bangårdsdelen utformad som en "säck".

Här lastades militära fordon på och av under Bodens storhetstid som militärstad. Den militära närvaron har minskat betydligt (liksom i resten av landet). Forten är inte längre hemliga, en del av A8 är nu försvarsmuseum (sevärt!) och på det militära flygfältet byggs nu en "multiarena".

[image]
På bangårdens södra sida finns en lång lastkaj.

Banverket lastar makadam här. Makadamtågen dras ofta av dubbla Tb som för ett j-a liv mitt i natten.

[image]
Banverkets teknikhus står på södra sidan av bangården.


Och intill detta stod det riktiga rödmålade stationshuset som revs för sådär 10-12 år sedan.

[image]
Stationsmiljön domineras helt av de mäktiga militära byggnaderna intill spåren på södra sidan.

Det största huset är havremagasinet där spannmål åt såväl hästar som manskap lagrades.


[image]
Utfarten mot Boden C.

Centrallasarettet i Boden låg här till sin nedläggning för 8 år sedan. Såvitt jag vet det enda sjukhus i Sverige med stambana genom sjukhusområdet. Det kändes ibland lite kusligt att gå i kulverten till långvården och höra tåget passera ovanför huvudet.

Och sist men inte minst: Tack Daniel för ditt stora arbete! Det har varit uppskattat.
/Jan

Låst
  910 visningar

SbÖN 158: Boden S (Bds) [16 bilder] Några kommentarer

av David Larsson ⌂ @, Gällivare, tisdagen 8 april 2008, 21:18:40 @ Jan Långström

Tack för den kompletteringen! Före tågresor förbi stationen de senaste två åren har jag varit på skolresa till Boden som 13-åring. Då fanns sjukhuset kvar och jag minns de stora husen vid Boden södra när bussen vi åkte med en gång passerade plankorsningen i östra änden av bangården.

---
David Larsson
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare, ledamot SJK styrelse
Välkommen till nya Jvgfoto.se – över 20 000 bilder
Trafikinfo med trafikradar

Låst
  763 visningar

SbÖN 158: Boden S (Bds) [16 bilder] Några kommentarer

av Adrian Johansson @, Solna, onsdagen 9 april 2008, 00:14:29 @ David Larsson
redigerad av Adrian Johansson, onsdagen 9 april 2008, 00:15:36

Den bangården såg man många gånger då man Marcherade från I19:s kasserner till skjutbanan. Gjorde lumpen 97/98 och då fann spåren närmast dom gula militära byggnaderna kvar, dock använde vi inte Boden S vid järnvägstransport av 2:st stridsfordon för vidarebefodran till I5 (Östersund) utan dessa lastades på flakvagnar Norr om Boden C.

Låst
  721 visningar

SbÖN 158: Boden S (Bds) Snt21/22

av Per Helmerson ⌂ @, Gunnilse, onsdagen 9 april 2008, 11:39:13 @ Adrian Johansson

Hej!
Trevliga och intressanta bilder.
För länge sedan möttes Snt 21 och 22 i Boden ca kl 15. Dessa tåg blev sedemera Lapplandspilen.
Vissa perioder låg mötet i Boden S och det orsakade en del problem. Konduktören hade ropat ut Boden C och när sedan tåget stannade i Boden S för möte hände det att passagerare steg av av misstag. Sedan blev de frånåkta av tåget. Vid ett tillfälle hoppade en passagerare av i en snödriva och fastnade med benen i vädret.

På den gamla goda tiden fick värnpliktiga inte använda Boden C utan de skulle stiga av i Boden S. Härifrån var det också kortare gångväg till regementena.
Under många år gick ett permissionståg på lördagarna Boden-Jörn/Bastuträsk och åter på söndagkvällarna.
/PerH

Låst
  687 visningar

SbÖN 158: Boden S (Bds) [16 bilder]

av LasseE @, Stockholm, onsdagen 9 april 2008, 18:47:14 @ David Larsson

Tack för en fantastisk bildserie och dokumentation av min favoritstambana. Vi ser fram emot nästa projekt.

Låst
  632 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum