Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Nya Postvagnens trevliga utseende (Allmänt)

av Arne, Kungsholmen 王の島, fredagen 2 mars 2018, 23:06:56

I Nya Postvagnen syns i sidhuvudet en rödfärgad bakgrund till forumnamnet. Det ser ut som röda rillor från en lok- eller vagnssida. Men vilket järnvägsfordon – om något – har layoutaren använt som förlaga till den här designen? Och vad är det för trevlig historisk postvagn (?) som finns till höger direkt under den röda vinjetten? Vilket fordonslittera är det alltså på denna förmodade boggipostvagn?

undrar den nyfikne pansjisen på kungens holme 😊👍

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

3301 visningar

Nya Postvagnens trevliga utseende

av ztenlund, fredagen 2 mars 2018, 23:14:11 @ Arne

Postvagnen är såvitt jag vet den här:
http://www.arnoldstechart.se/postvagn.htm

Huvudet är något Rc-lok, vet ej vilket, men du får väl fråga "Admin" som jag har för mig är den som stoppat in det där.

2368 visningar

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, fredagen 2 mars 2018, 23:57:45 @ ztenlund

Huvudet är något Rc-lok, vet ej vilket, men du får väl fråga "Admin" som jag har för mig är den som stoppat in det där.

Det stämmer! Det är den vagnen. Och det är Arnold Idestrand som gjort denna. Man kan säga att denna är Postvagnens logga. Man kan också säga att detta så att säga är vår postvagn och därmed har vi för första gången även gjort att begreppet Postvagnen nu fått ett utseende och en vagnsidentitet.

Arnold Idestrand säljer denna för den som vill ha denna på väggen. Men han har faktiskt gjort denna på beställning av oss. Så syftet att han gjorde denna var just att skapa en logotyp för Postvagnen.

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

2268 visningar

Tapatalk?

av Jonny Saljefeldt @, lrdagen 3 mars 2018, 06:54:46 @ Niklas Bygdestam

Det stämmer! Det är den vagnen. Och det är Arnold Idestrand som gjort denna. Man kan säga att denna är Postvagnens logga. Man kan också säga att detta så att säga är vår postvagn och därmed har vi för första gången även gjort att begreppet Postvagnen nu fått ett utseende och en vagnsidentitet.

Då borde den väl kunna användas i Tapatalk också, i stället för det där Green Cargo-loket.

1702 visningar

av Mattias Jansson @, Uppsala, fredagen 2 mars 2018, 23:14:46 @ Arne
redigerad av Mattias Jansson, fredagen 2 mars 2018, 23:15:52

I Nya Postvagnen syns i sidhuvudet en rödfärgad bakgrund till forumnamnet. Det ser ut som röda rillor från en lok- eller vagnssida. Men vilket järnvägsfordon – om något – har layoutaren använt som förlaga till den här designen? Och vad är det för trevlig historisk postvagn (?) som finns till höger direkt under den röda vinjetten? Vilket fordonslittera är det alltså på denna förmodade boggipostvagn?

Postvagnen kan jag inte svara på, den är ritad av en person som en av de andra moderatorerna vet mer om, vi får se om han hittar hit och kan svara.

Överdelen är ett Rc-lok och det är ett helt autentiskt obehandlat foto som förstorats upp och lagts in. Det var inte ett helt nytt foto och jag minns inte vilket lok det är, men det är i a f inte 1290 eller 1007 om jag minns rätt.

Vi testade med olika inzoomning, ett tag var det mer utzoomat med del av den vita randen synlig. Personligen gillade jag den varianten till och med litet mer, men det nuvarande utförandet bedömdes som det layoutmässigt bästa.

---
Sekreterare i SJK styrelse

2199 visningar

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, lrdagen 3 mars 2018, 00:18:02 @ Arne

[image]

Vår nya postvagn heter DFo6. Många känner igen dessa att de till slut har hetat DF25, men då varit ombyggda med inbyggda plattformar. Vagnstypen levererades 1933-1937, varav ett antal finns i livet idag och även används i museitåg.

Detta är alltså vår nya postvagn. Nu har vi äntligen littera på Postvagnen som är DFo6. En vacker postvagn som synes. Vagnen har öppna plattformar. Detta har vi för att visa att vi har ett öppet sinne, är mottagliga för mycket och att vi dessutom visar att alla är välkomna. Vagnen har lanternin. Det betyder att vi har högt i tak. Postvagnen har boggier. Alltså har vi bra gångegenskaper och just nu ställer vi in boggierna så vi ska få riktigt bra gångegenskaper för en bekväm resa i vår postvagn, så att ni ska trivas. Ännu så länge håller vi på att köra in vår nya postvagn, så vi ställer in boggiernas fjädring. Men jag lovar fina gångegenskaper när vi är klara. Välkomna in i vår nya fina postvagn med sin lanternin!

Välkomna att registrera er! Då får ni åka i vår nya fina postvagn litt DFo6 med sin lanternin.

Med detta vill jag påminna er också att den här gamla kommer att stänga den 14 mars. Så passa nu på att registrera er i den nya. Jag vill också påminna er om att den anonymitet vissa av er har gäller även i den nya när ni registrerar er. Och vi rekommenderar att ni använder samma namn i den nya som i den här gamla. Då känner alla igen er härifrån.

Välkomna! :-)

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

2072 visningar

av Ola Zackrisson @, Osby och Paris, lrdagen 3 mars 2018, 11:28:52 @ Niklas Bygdestam

Tror mig ha observerat en ombyggd DF25 i nattåg 212 Malmö-Gävle. Då var varken internet eller vår Postvagn påtänkt :)

1991 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta