Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

En som vågade sig ut idag (Allmänt)

av LasseE @, Stockholm, onsdagen 28 februari 2018, 17:14:57

Reste Stockholm - Uppsala t.o.r. idag. Till Uppsala åkte jag med pendeltåget från Odenplan med avgång 07:45 enl. tidtabell. Det avgick ca. 6 sent men pga tågkö och enkelspårsdrift Arlanda - Myrbacken var vi drygt 15 sena till Uppsala - inte så farligt. Men varför enkelspårsdriften? Vänsterspåret (norrut) verkade inte ha använts på länge och ingen reparationspersonal syntes till. Vad har hänt?

Tillbaka hann jag precis med direkttåget till Cst med avgång 15:48. Men, när jag och andra stressade resenärer kom upp på plattformen syntes vitt och brett inget tåg. Sedan upptäckte något att det stod något allra längst bort i fjärran vid slutet av perrongen och det blev en språngmarsch för många för att hinna med. Jag kan inte tänka mig att alla hann. Några trodde vårt tåg var tåget på spåret intill och rusade ner för trappan igen. Varför ställer man upp tåget på ett sådant allt annat än kundorienterat sätt? Själva resan var sedan behaglig och när vi kom till Cst var pulsen nere på normala värden igen.

2740 visningar

En som vågade sig ut idag

av ztenlund, onsdagen 28 februari 2018, 17:17:15 @ LasseE
redigerad av ztenlund, onsdagen 28 februari 2018, 17:18:58

Jag har för mig att jag har sett att det är för kallt för att färdigställa reparationen vid Myrbacken. Inget jag tänker ta gift på dock.

2046 visningar

av Ulf Broman @, Kista, onsdagen 28 februari 2018, 17:31:14 @ LasseE
redigerad av Ulf Broman, onsdagen 28 februari 2018, 17:31:26

Tillbaka hann jag precis med direkttåget till Cst med avgång 15:48. Men, när jag och andra stressade resenärer kom upp på plattformen syntes vitt och brett inget tåg. Sedan upptäckte något att det stod något allra längst bort i fjärran vid slutet av perrongen och det blev en språngmarsch för många för att hinna med. Jag kan inte tänka mig att alla hann. Några trodde vårt tåg var tåget på spåret intill och rusade ner för trappan igen. Varför ställer man upp tåget på ett sådant allt annat än kundorienterat sätt? Själva resan var sedan behaglig och när vi kom till Cst var pulsen nere på normala värden igen.

Vilken plattform (läs spår) stod det på? Och vilken fordonstyp?

1946 visningar

av Bengt K, onsdagen 28 februari 2018, 17:42:10 @ Ulf Broman

Vilken plattform (läs spår) stod det på? Och vilken fordonstyp?

Gissar på en X-40 på spår 7S. Trafikverket vill inte använda hela spår 7 även om det är möjligt.
MEN ibland går de från spår 7 och ibland från 7S men då kan de mycket väl skyltas spår 7 ändå.

1973 visningar

av H Berlioz, Uppsala/Linköping, onsdagen 28 februari 2018, 21:21:52 @ LasseE

Att lejonparten av resenärerna använder den norra plattformsuppgången och att direkttågen går från södra plattformsänden innebär att en icke oansenlig del av tidsvinsten med direkttågen, för det stora flertalet, går till spillo.

1570 visningar

av Ulf Broman @, Kista, onsdagen 28 februari 2018, 23:00:27 @ H Berlioz

Att lejonparten av resenärerna använder den norra plattformsuppgången och att direkttågen går från södra plattformsänden innebär att en icke oansenlig del av tidsvinsten med direkttågen, för det stora flertalet, går till spillo.

Går det att förstå varför direkttågen går från den södra plattformsänden?
Är de kortare, så därför verkar de vara längre söderut?
Eller tycker någon (SJ eller Trafikverket?) att det skall framgå att det är ett direkttåg genom att ställa det längst söderut?
Eller?

1482 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta