Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Problem att synka dörröppning på Citybanan (Allmänt)

av Alex, onsdagen 28 februari 2018, 14:03:33

Det senaste dygnet har jag vid tre tillfällen varit med om att det verkar vara problem att stanna tågen på Stockholm City och Odenplan så att det synkar med plattformsdörrarna. Förarna verkar fixa det ganska snabbt med lite back/fram rörelser men visst försvinner det lite mer tid vid varje stopp.

En medpassagerare muttrade lite surt att han hade hört att det hade att göra med rådande vinterväder i Sthlm. Tågen blir ju snabbt immiga när de kommer ner i tunneln och jag undrar om det har att göra med känsliga sensorer eller något sådant. Någon som vet bättre?

Mvh/Alex

  2085 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Robert @, Uppsala, onsdagen 28 februari 2018, 20:46:17 @ Alex

Det senaste dygnet har jag vid tre tillfällen varit med om att det verkar vara problem att stanna tågen på Stockholm City och Odenplan så att det synkar med plattformsdörrarna. Förarna verkar fixa det ganska snabbt med lite back/fram rörelser men visst försvinner det lite mer tid vid varje stopp.

En medpassagerare muttrade lite surt att han hade hört att det hade att göra med rådande vinterväder i Sthlm. Tågen blir ju snabbt immiga när de kommer ner i tunneln och jag undrar om det har att göra med känsliga sensorer eller något sådant. Någon som vet bättre?

Mvh/Alex

Det här vädret ger sämre retardation och med det betydligt svårare att stanna på exakt rätt ställe om man inte tar det extremt försiktigt. På motorvagnar med elbroms, som ju X60 har, märker man det inte så mycket förrän precis när man ska stanna, då mekanisk broms tar över från elbromsen, helt plötsligt märker man att man har betydligt sämre bromskraft än normalt och rullar ett par meter för långt.

  1390 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Jan Bengtsson @, torsdagen 1 mars 2018, 08:39:34 @ Robert

Det senaste dygnet har jag vid tre tillfällen varit med om att det verkar vara problem att stanna tågen på Stockholm City och Odenplan så att det synkar med plattformsdörrarna. Förarna verkar fixa det ganska snabbt med lite back/fram rörelser men visst försvinner det lite mer tid vid varje stopp.

En medpassagerare muttrade lite surt att han hade hört att det hade att göra med rådande vinterväder i Sthlm. Tågen blir ju snabbt immiga när de kommer ner i tunneln och jag undrar om det har att göra med känsliga sensorer eller något sådant. Någon som vet bättre?

Mvh/Alex


Det här vädret ger sämre retardation och med det betydligt svårare att stanna på exakt rätt ställe om man inte tar det extremt försiktigt. På motorvagnar med elbroms, som ju X60 har, märker man det inte så mycket förrän precis när man ska stanna, då mekanisk broms tar över från elbromsen, helt plötsligt märker man att man har betydligt sämre bromskraft än normalt och rullar ett par meter för långt.

Men när jag igår eftermiddag åkte till Stockholm City stannade tåget nästan på cm rätt.

  1217 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Robert @, Uppsala, torsdagen 1 mars 2018, 12:05:10 @ Jan Bengtsson

Det senaste dygnet har jag vid tre tillfällen varit med om att det verkar vara problem att stanna tågen på Stockholm City och Odenplan så att det synkar med plattformsdörrarna. Förarna verkar fixa det ganska snabbt med lite back/fram rörelser men visst försvinner det lite mer tid vid varje stopp.

En medpassagerare muttrade lite surt att han hade hört att det hade att göra med rådande vinterväder i Sthlm. Tågen blir ju snabbt immiga när de kommer ner i tunneln och jag undrar om det har att göra med känsliga sensorer eller något sådant. Någon som vet bättre?

Mvh/Alex


Det här vädret ger sämre retardation och med det betydligt svårare att stanna på exakt rätt ställe om man inte tar det extremt försiktigt. På motorvagnar med elbroms, som ju X60 har, märker man det inte så mycket förrän precis när man ska stanna, då mekanisk broms tar över från elbromsen, helt plötsligt märker man att man har betydligt sämre bromskraft än normalt och rullar ett par meter för långt.


Men när jag igår eftermiddag åkte till Stockholm City stannade tåget nästan på cm rätt.

Vill du säga att jag har fel eller? Sköter man avisning och underhåll är det ju inget problem...

  1167 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av svenskN @, torsdagen 1 mars 2018, 13:49:55 @ Robert

Fast uppenbarligen för mig som kör där vet du inte allt om just det specifika i just detta fallet!

Aldrig bra att vara alltför bestämd i sina uppfattningar då allt inte är svart eller vitt!

  1130 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Jan Bengtsson @, torsdagen 1 mars 2018, 16:23:46 @ Robert

Det senaste dygnet har jag vid tre tillfällen varit med om att det verkar vara problem att stanna tågen på Stockholm City och Odenplan så att det synkar med plattformsdörrarna. Förarna verkar fixa det ganska snabbt med lite back/fram rörelser men visst försvinner det lite mer tid vid varje stopp.

En medpassagerare muttrade lite surt att han hade hört att det hade att göra med rådande vinterväder i Sthlm. Tågen blir ju snabbt immiga när de kommer ner i tunneln och jag undrar om det har att göra med känsliga sensorer eller något sådant. Någon som vet bättre?

Mvh/Alex


Det här vädret ger sämre retardation och med det betydligt svårare att stanna på exakt rätt ställe om man inte tar det extremt försiktigt. På motorvagnar med elbroms, som ju X60 har, märker man det inte så mycket förrän precis när man ska stanna, då mekanisk broms tar över från elbromsen, helt plötsligt märker man att man har betydligt sämre bromskraft än normalt och rullar ett par meter för långt.


Men när jag igår eftermiddag åkte till Stockholm City stannade tåget nästan på cm rätt.


Vill du säga att jag har fel eller? Sköter man avisning och underhåll är det ju inget problem...

Jag ville bara säga hur det var när jag åkte igår ... (två X60B som kom från Tungelsta).

  1102 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Simon B ⌂ @, Piteå, torsdagen 1 mars 2018, 21:23:31 @ Alex

Det senaste dygnet har jag vid tre tillfällen varit med om att det verkar vara problem att stanna tågen på Stockholm City och Odenplan så att det synkar med plattformsdörrarna. Förarna verkar fixa det ganska snabbt med lite back/fram rörelser men visst försvinner det lite mer tid vid varje stopp.

En medpassagerare muttrade lite surt att han hade hört att det hade att göra med rådande vinterväder i Sthlm. Tågen blir ju snabbt immiga när de kommer ner i tunneln och jag undrar om det har att göra med känsliga sensorer eller något sådant. Någon som vet bättre?

Mvh/Alex

Oftast sitter precisionsstoppen rätt bra. Det finns hyfsat god marginal att ta på, och de flesta av oss som kör tågen är väldigt vana. Men det finns förstås omständigheter som kan ändra på detta.
Alla X60/X60B är individer med något olika egenskaper på hur hållbromsen tar, och dessutom skiljer köregenskaperna markant mellan typerna X60 och X60B. Lägg sedan på att vi just nu har många elever som kör med handledare samt att is och snö kan påverka skivbromsarnas prestanda. Dessutom kan även den allra bästa och mest rutinerade pendeltågsföraren ha en dålig dag.

  1110 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av svenskN @, fredagen 2 mars 2018, 01:14:29 @ Simon B
redigerad av svenskN, fredagen 2 mars 2018, 01:18:01

Bra bredd och insikt i det svaret!

Kan bara lägga till att det verkar finnas ytterligare något som förekommit sista dagarna som verkar ha med tunneln och dess varierande miljö att göra!

Hörde i förrgår om åtminstone 3-4 stycken som fått problem med att stanna!
Åtminstone 2 av dessa hade "motionerat" tryckluftsbromsarna ofta och haft bra bromsförmåga innan tunneln.
Inne i tunneln finns ju inte mycket snörök och liknande så då borde det inte bli sämre men verkar finnas någon "tunneleffekt" som ställer till det rätt oväntat!
Råkade även jag ut för detta och hade bra grepp "inne" på Stockholms södra men sedan vid City så tog det inte alls sista metrarna!
Klart störande med ytterligare en osäkerhetsfaktor utöver de Simon nämner!

Dessutom finns också faktorn med immiga sidorutor som gör att stoppskyltarnas skala blir hopplöst svår att se!
Förekommer framförallt när man kommer norrifrån och ska stanna på Odenplan
Här finns det ju lite variation mellan förare vad man tittar på och själva dörrarna som en del siktar med är kanske bättre eftersom de är mer belysta!?
Själva stoppljusrampen som är uppsatt är ju värdelös och den undrar jag om någon överhuvudtaget använder?
Möjligtvis som bekräftelse på att man stannat rätt när man väl står still!
Dessutom funkar den mer sporadiskt!

Slutkläm är att tunneln verkar ha sitt eget klimat på olika delar som på något sätt ställer till det lite oväntat!
Är ovan nämnda fakta?
Absolut inte utan mina högst egna reflektioner efter några olika förares upplevelser.
Hörde igår också något om att det finns någon lång tunnel i Norge där det finns liknande problem/iaktagelser!
Sanningen i det är osäker precis som mycket annat som det "pratas" om så ta det med en stor nypa salt men vore intressant om någon vet om det finns fakta kring detta!?

  1074 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Jan Bengtsson @, fredagen 2 mars 2018, 01:43:12 @ svenskN

Bra bredd och insikt i det svaret!

Kan bara lägga till att det verkar finnas ytterligare något som förekommit sista dagarna som verkar ha med tunneln och dess varierande miljö att göra!

Hörde i förrgår om åtminstone 3-4 stycken som fått problem med att stanna!
Åtminstone 2 av dessa hade "motionerat" tryckluftsbromsarna ofta och haft bra bromsförmåga innan tunneln.
Inne i tunneln finns ju inte mycket snörök och liknande så då borde det inte bli sämre men verkar finnas någon "tunneleffekt" som ställer till det rätt oväntat!
Råkade även jag ut för detta och hade bra grepp "inne" på Stockholms södra men sedan vid City så tog det inte alls sista metrarna!
Klart störande med ytterligare en osäkerhetsfaktor utöver de Simon nämner!

Dessutom finns också faktorn med immiga sidorutor som gör att stoppskyltarnas skala blir hopplöst svår att se!
Förekommer framförallt när man kommer norrifrån och ska stanna på Odenplan
Här finns det ju lite variation mellan förare vad man tittar på och själva dörrarna som en del siktar med är kanske bättre eftersom de är mer belysta!?
Själva stoppljusrampen som är uppsatt är ju värdelös och den undrar jag om någon överhuvudtaget använder?
Möjligtvis som bekräftelse på att man stannat rätt när man väl står still!
Dessutom funkar den mer sporadiskt!

Slutkläm är att tunneln verkar ha sitt eget klimat på olika delar som på något sätt ställer till det lite oväntat!
Är ovan nämnda fakta?
Absolut inte utan mina högst egna reflektioner efter några olika förares upplevelser.
Hörde igår också något om att det finns någon lång tunnel i Norge där det finns liknande problem/iaktagelser!
Sanningen i det är osäker precis som mycket annat som det "pratas" om så ta det med en stor nypa salt men vore intressant om någon vet om det finns fakta kring detta!?

Den enkla förklaringen är att när ett kallt tåg kommer in i en varmare tunnel ("eget klimat";) blir det kondens på de kalla ytorna. Hur mycket beror på temperaturskillnaden och luftfuktigheten.

Inte unikt för Citybanan. Detsamma händer i t-banan, t ex när norrgående tåg ankommer till Skanstull.

  1086 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Ulf Broman @, Kista, fredagen 2 mars 2018, 07:27:49 @ Jan Bengtsson

Den enkla förklaringen är att när ett kallt tåg kommer in i en varmare tunnel ("eget klimat";) blir det kondens på de kalla ytorna. Hur mycket beror på temperaturskillnaden och luftfuktigheten.

Inte unikt för Citybanan. Detsamma händer i t-banan, t ex när norrgående tåg ankommer till Skanstull.

Så långt är jag helt med, det var många immiga fönster på tunnelbanetåg igår.
Men, har man i T-banan upplevt några problem med att denna kondens skulle förändra bromsförmågan? Eller skulle det bara vara att det kan försämra sikten något för föraren?

  1051 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av svenskN @, fredagen 2 mars 2018, 10:41:12 @ Jan Bengtsson
redigerad av svenskN, fredagen 2 mars 2018, 10:46:40

Den biten var knappast någon nyhet!
Vi har kört i Arlandatunneln rätt länge och samma problem har jag inte hört talas om där!
När det gäller bromsens beteende alltså!
Kanske har du en bra förklaring till det också?
Att det blir kondens däremot är knappast någon nyhet!

Har du någon enkel förklating till varför det blir kondens norrifrån ner till Odenplan men inte söderifrån ner mot City under vissa delar av året?
Det var nämlingen det som var det intressanta enligt min mening,attvtunneln verkar ha "olika" klimat.

Din enkla förklaring räcker tyvärr inte till enligt mig för att förklara bromsbortfallet som dyker upp väldigt oväntat!
Har förvisso sannolikt med ett finger i spelet är även min gissning!


Det framgick dock inte vad du menade att det var förklaringen till!f

  1035 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Jan Bengtsson @, tisdagen 6 mars 2018, 00:57:27 @ svenskN

Den biten var knappast någon nyhet!
Vi har kört i Arlandatunneln rätt länge och samma problem har jag inte hört talas om där!
När det gäller bromsens beteende alltså!
Kanske har du en bra förklaring till det också?
Att det blir kondens däremot är knappast någon nyhet!

Har du någon enkel förklating till varför det blir kondens norrifrån ner till Odenplan men inte söderifrån ner mot City under vissa delar av året?
Det var nämlingen det som var det intressanta enligt min mening,attvtunneln verkar ha "olika" klimat.

Norrifrån kommer man direkt från kylan till Odenplan. Söderifrån "mellanlandar" man vid Stockholm S med sitt eget klimat, vilket sannolikt är skillnaden.

Din enkla förklaring räcker tyvärr inte till enligt mig för att förklara bromsbortfallet som dyker upp väldigt oväntat!
Har förvisso sannolikt med ett finger i spelet är även min gissning!

Inte alls orimligt.

Det framgick dock inte vad du menade att det var förklaringen till!

Kondens och imbildning när kalla ytor hamnar i varmare luft. Torde gälla även kalla bromsskivor.

  938 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av svenskN @, fredagen 2 mars 2018, 10:59:25 @ Jan Bengtsson

Hehe,ja du kanske har samma inomhusklimat som utomhusklimatet strax utanför huset!?
Då slipper man ju imma på glasögon och förlängd bromssträcka i hallen när man kommer hem ;)

  1023 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Jan Bengtsson @, tisdagen 6 mars 2018, 01:01:06 @ svenskN

Hehe,ja du kanske har samma inomhusklimat som utomhusklimatet strax utanför huset!?
Då slipper man ju imma på glasögon och förlängd bromssträcka i hallen när man kommer hem.

Inträffar oftast när man går på bussen. Och är därför en fråga för andra forum.

  951 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Alex, mndagen 5 mars 2018, 13:24:28 @ svenskN

Tack för bra svar från flera!

Det här blev nog mitt sista inlägg i gamla Postvagnen. Första inlägget var nog kring år 2000.

Mvh/Alex

  1004 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Ulf Broman @, Kista, mndagen 5 mars 2018, 13:57:56 @ Alex

Det här blev nog mitt sista inlägg i gamla Postvagnen. Första inlägget var nog kring år 2000.

Mvh/Alex

Fast var det inte någon som skrev att denna generation 5 (myLittleForum) hade funnits i 10 år, och att före det var det parismony i ungefär 10 år, och före det några mer kortlivade.
Så, ditt första inlägg i generation 5 var kanske runt år 2008 i så fall.
Nu kom jag på att det är ju jätteenkelt att kolla, man klickar bara på ditt namn och får upp profilen och väljer visa meddelanden och då ser man att du gjort 2825 inlägg i generation 5, och det allra första var http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=entry&id=60891 den 24 sept 2008.
Om det nu inte rensats inlägg eller alla inte visas eller något, eller att du bytt signatur eller något.
Medan mitt första var 2 mars 2008, i en tråd om trådad visning kontra tabell, och modernare forum.

  1037 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Alex, mndagen 12 mars 2018, 20:51:52 @ Ulf Broman

Det här blev nog mitt sista inlägg i gamla Postvagnen. Första inlägget var nog kring år 2000.

Mvh/Alex


Fast var det inte någon som skrev att denna generation 5 (myLittleForum) hade funnits i 10 år, och att före det var det parismony i ungefär 10 år, och före det några mer kortlivade.
Så, ditt första inlägg i generation 5 var kanske runt år 2008 i så fall.
Nu kom jag på att det är ju jätteenkelt att kolla, man klickar bara på ditt namn och får upp profilen och väljer visa meddelanden och då ser man att du gjort 2825 inlägg i generation 5, och det allra första var http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=entry&id=60891 den 24 sept 2008.
Om det nu inte rensats inlägg eller alla inte visas eller något, eller att du bytt signatur eller något.
Medan mitt första var 2 mars 2008, i en tråd om trådad visning kontra tabell, och modernare forum.

Oj, nu blev det lite överkurs. Jag vill nog ändå försvara mig att jag skrev mitt första inlägg i något som ändå hette Postvagnen i början av seklet och jag har inte koll på detta med generation 5, parismony m.m.

Mitt första inlägg i "Postvagnen" handlade om Bergsmannen som passerade Stuvsta i mitten av 60-talet och jag fick intressanta och roliga svar av många bl.a. Staffan Sävenfjord och sedan var jag fast. Jag tror att jag alltid kört med signatur Alex. Mvh/Alex

  934 visningar

Problem att synka dörröppning på Citybanan

av Ulf Broman @, Kista, tisdagen 13 mars 2018, 06:36:47 @ Alex
redigerad av Ulf Broman, tisdagen 13 mars 2018, 06:38:36

Det här blev nog mitt sista inlägg i gamla Postvagnen. Första inlägget var nog kring år 2000.

Mvh/Alex


Fast var det inte någon som skrev att denna generation 5 (myLittleForum) hade funnits i 10 år, och att före det var det parismony i ungefär 10 år, och före det några mer kortlivade.
Så, ditt första inlägg i generation 5 var kanske runt år 2008 i så fall.
Nu kom jag på att det är ju jätteenkelt att kolla, man klickar bara på ditt namn och får upp profilen och väljer visa meddelanden och då ser man att du gjort 2825 inlägg i generation 5, och det allra första var http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=entry&id=60891 den 24 sept 2008.
Om det nu inte rensats inlägg eller alla inte visas eller något, eller att du bytt signatur eller något.
Medan mitt första var 2 mars 2008, i en tråd om trådad visning kontra tabell, och modernare forum.


Oj, nu blev det lite överkurs. Jag vill nog ändå försvara mig att jag skrev mitt första inlägg i något som ändå hette Postvagnen i början av seklet och jag har inte koll på detta med generation 5, parismony m.m.

Mitt första inlägg i "Postvagnen" handlade om Bergsmannen som passerade Stuvsta i mitten av 60-talet och jag fick intressanta och roliga svar av många bl.a. Staffan Sävenfjord och sedan var jag fast. Jag tror att jag alltid kört med signatur Alex. Mvh/Alex

Jag var kanske lite otydlig, med "gamla Postvagnen" menade jag den här versionen, alltså version 5. Jag betvivlar inte en sekund att du skrev även i version 4, och att du kan ha börjat år 2000.
Och det är skönt att se att du också fortsatt i det som vi än så länge kan kalla "nya Postvagnen", dvs version 6.
Detta med uttrycket "nya" tror jag är som uttrycket "snabbtåg", hur fort de går förändras över tiden, HNJ:s snabbrälsbussar kallades så fast de inte kunde köra 200 km/h.

PS: Det här kanske blir mitt sista inlägg i version 5, det var väl sagt att den skulle stängas efter 14 dagar, och det är väl i övermorgon. DS

  910 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum