El och värme i Y6-generationen. (Allmänt)
Kom att fundera över detta i går kväll. Jag gissar att man använde motorns kylvatten för värme i motorvagnara, men i släp och manövervagnarna? Det finns uttag för elvärmekabel på fronterna så jag förmodar att man använde el men varifrån kom den? Generator på dieselmotorn? Men det borde väl ha strypt effekten på den?
El och värme i Y6-generationen.
Är det inte en dieseleldad panna i släpen?
El och värme i Y6-generationen.
Är det inte en dieseleldad panna i släpen?
Jo men även i motorvagnarna.
---
Mvh Peter
El och värme i Y6-generationen.
Kom att fundera över detta i går kväll. Jag gissar att man använde motorns kylvatten för värme i motorvagnara, men i släp och manövervagnarna? Det finns uttag för elvärmekabel på fronterna så jag förmodar att man använde el men varifrån kom den? Generator på dieselmotorn? Men det borde väl ha strypt effekten på den?
Original var det inga uttag i fronterna, man anslöt/ansluter en stationär kabel i multipeluttaget som matar/matade växelström direkt till oljepannorna via multipelledaren, vid drift körs oljepannorna på likström från vagnarnas batteri som laddas från motorns generator, släpen laddas via ledare i multipelkabeln.
---
Mvh Peter
El och värme i Y6-generationen.
Kom att fundera över detta i går kväll. Jag gissar att man använde motorns kylvatten för värme i motorvagnara, men i släp och manövervagnarna? Det finns uttag för elvärmekabel på fronterna så jag förmodar att man använde el men varifrån kom den? Generator på dieselmotorn? Men det borde väl ha strypt effekten på den?
Original var det inga uttag i fronterna, man anslöt/ansluter en stationär kabel i multipeluttaget som matar/matade växelström direkt till oljepannorna via multipelledaren, vid drift körs oljepannorna på likström från vagnarnas batteri som laddas från motorns generator, släpen laddas via ledare i multipelkabeln.
Ok, tack. Det klarnade. Låter lite komplicerat men fungerade säkert.
El och värme i Y6-generationen.
Kom att fundera över detta i går kväll. Jag gissar att man använde motorns kylvatten för värme i motorvagnara, men i släp och manövervagnarna? Det finns uttag för elvärmekabel på fronterna så jag förmodar att man använde el men varifrån kom den? Generator på dieselmotorn? Men det borde väl ha strypt effekten på den?
Original var det inga uttag i fronterna, man anslöt/ansluter en stationär kabel i multipeluttaget som matar/matade växelström direkt till oljepannorna via multipelledaren, vid drift körs oljepannorna på likström från vagnarnas batteri som laddas från motorns generator, släpen laddas via ledare i multipelkabeln.
Ok, tack. Det klarnade. Låter lite komplicerat men fungerade säkert.
Det fungerade, jag minns aldrig att det var kallt i släpvagnen på väg till/från skolan på 60-talet, (smalspår, men samma system). Jag fick dock höra en gång att någon kört bränslestopp på en släpvagn!
El och värme i Y6-generationen.
Kom att fundera över detta i går kväll. Jag gissar att man använde motorns kylvatten för värme i motorvagnara, men i släp och manövervagnarna? Det finns uttag för elvärmekabel på fronterna så jag förmodar att man använde el men varifrån kom den? Generator på dieselmotorn? Men det borde väl ha strypt effekten på den?
Original var det inga uttag i fronterna, man anslöt/ansluter en stationär kabel i multipeluttaget som matar/matade växelström direkt till oljepannorna via multipelledaren, vid drift körs oljepannorna på likström från vagnarnas batteri som laddas från motorns generator, släpen laddas via ledare i multipelkabeln.
Ok, tack. Det klarnade. Låter lite komplicerat men fungerade säkert.
Det fungerade, jag minns aldrig att det var kallt i släpvagnen på väg till/från skolan på 60-talet, (smalspår, men samma system). Jag fick dock höra en gång att någon kört bränslestopp på en släpvagn!
Och långt ifrån komplicerat, snarare mycket innovativt och före sin tid. Enklare kan det inte bli.
---
Mvh Peter
El och värme i Y6-generationen.
Som Peter beskriver så fungerade det mycket bra! Princip och konstruktion var nästan exakt lika med en oljebrännare för villapannor om ni vet hur dessa fungerade. Elen användes ju framför allt till att driva cirkulationspump och ladda batterier när vagnen stod avställd.I och med att vattnet även cirkulerade genom motorn var dessa varma och fina på morgonen och brukade starta utan problem! Det enda som ibland krånglade var att brännarnas munstycken blev igensatta eller fotocellen igensotad så inte lågan tändes. Men skötsel av pannorna var mycket enkel och det ingick i förarnas utbildning att ta isär och rengöra brännare med munstycke!
El och värme i Y6-generationen.
Som Peter beskriver så fungerade det mycket bra! Princip och konstruktion var nästan exakt lika med en oljebrännare för villapannor om ni vet hur dessa fungerade. Elen användes ju framför allt till att driva cirkulationspump och ladda batterier när vagnen stod avställd.I och med att vattnet även cirkulerade genom motorn var dessa varma och fina på morgonen och brukade starta utan problem! Det enda som ibland krånglade var att brännarnas munstycken blev igensatta eller fotocellen igensotad så inte lågan tändes. Men skötsel av pannorna var mycket enkel och det ingick i förarnas utbildning att ta isär och rengöra brännare med munstycke!
Mja, ingen batteriladdning när värmning skedde via växelström.
---
Mvh Peter
El och värme i Y6-generationen.
Men skötsel av pannorna var mycket enkel och det ingick i förarnas utbildning att ta isär och rengöra brännare med munstycke!
Och vid samma tid värmdes säkert 90% av Sveriges villor med likvärdig teknik.
Väldigt många "tekniska människor" fick regelbundet övning på sagda moment, så det var nog inget svårt moment i förarutbildningen!
El och värme i Y6-generationen.
Med tanke på att det bland motorvagnsförarna säkert fanns en del "stadsbor" som bodde i lägenhet och inte brukade pilla med oljebrännare var det nog bra att detta gicks igenom. SJs utbildningar var åtminstonde förr mycket bra och grundliga och man lärde sig ett och annat som man även kunde ha nytta av utanför järnvägen!
Jag minns faktiskt en gång när pannan på en Tc (som hade liknande värmeanläggning) krånglade och det visade sig vara munstycket som var igensatt. Jag och tillsyningsmannen åkte med SJs orange folkvagnsbuss till närmaste VVS firma och köpte ett nytt munstycke som monterades och sedan gick värmaren så fint och vi kunde tryggt lämna loket och räkna med att det gick att starta på morgonen! Detta om fördelen med att använda okomplicerade delar som finns på annat håll...
El och värme i Y6-generationen.
Kom att fundera över detta i går kväll. Jag gissar att man använde motorns kylvatten för värme i motorvagnara, men i släp och manövervagnarna? Det finns uttag för elvärmekabel på fronterna så jag förmodar att man använde el men varifrån kom den? Generator på dieselmotorn? Men det borde väl ha strypt effekten på den?
Original var det inga uttag i fronterna, man anslöt/ansluter en stationär kabel i multipeluttaget som matar/matade växelström direkt till oljepannorna via multipelledaren, vid drift körs oljepannorna på likström från vagnarnas batteri som laddas från motorns generator, släpen laddas via ledare i multipelkabeln.
Ok, tack. Det klarnade. Låter lite komplicerat men fungerade säkert.
Det fungerade, jag minns aldrig att det var kallt i släpvagnen på väg till/från skolan på 60-talet, (smalspår, men samma system). Jag fick dock höra en gång att någon kört bränslestopp på en släpvagn!
Och långt ifrån komplicerat, snarare mycket innovativt och före sin tid. Enklare kan det inte bli.
Av de bussar i Y5-Y8:typerna som fortfarande rulla, vilka ägare har fortfarande oljepannorna i driftfähigt skick ?
Det finns en hyfsad brandfara med dem.
El och värme i Y6-generationen.
Varför skulle de vara brandfarliga? Kan inte minnas en enda brand under 80 talet då vi använde dessa i stor utsträckning. Ej heller minns jag att själva oljebrännarna orsakade några villabränder utan snarare vedeldning och dåliga skorstenar. Denna enkla konstruktion är ju väldigt lätt att hålla igång men jag kan tänka mig att det börjar bli svårt med reservdelar då oljeeldning säkert är helt ute på de flesta håll!
El och värme i Y6-generationen.
Varför skulle de vara brandfarliga? Kan inte minnas en enda brand under 80 talet då vi använde dessa i stor utsträckning. Ej heller minns jag att själva oljebrännarna orsakade några villabränder utan snarare vedeldning och dåliga skorstenar. Denna enkla konstruktion är ju väldigt lätt att hålla igång men jag kan tänka mig att det börjar bli svårt med reservdelar då oljeeldning säkert är helt ute på de flesta håll!
Helt ovanligt med oljeeldning är det nog inte. Kostar ju en slant att konvertera.
Det är väl liknande teknik i tillsatsvärmaren moderna dieselar? Åtminstone tycker jag det låter ungefär likadant om dem som oljapannan vi hade hemma när jag växte upp.
El och värme i Y6-generationen.
Varför skulle de vara brandfarliga? Kan inte minnas en enda brand under 80 talet då vi använde dessa i stor utsträckning. Ej heller minns jag att själva oljebrännarna orsakade några villabränder utan snarare vedeldning och dåliga skorstenar. Denna enkla konstruktion är ju väldigt lätt att hålla igång men jag kan tänka mig att det börjar bli svårt med reservdelar då oljeeldning säkert är helt ute på de flesta håll!
Helt ovanligt med oljeeldning är det nog inte. Kostar ju en slant att konvertera.Det är väl liknande teknik i tillsatsvärmaren moderna dieselar? Åtminstone tycker jag det låter ungefär likadant om dem som oljapannan vi hade hemma när jag växte upp.
Tja, återbetalningtid för byte till pellets 1-2 år om pannan är skaplig. Bergvärme tar nog lite längre tid.
El och värme i Y6-generationen.
Varför skulle de vara brandfarliga? Kan inte minnas en enda brand under 80 talet då vi använde dessa i stor utsträckning. Ej heller minns jag att själva oljebrännarna orsakade några villabränder utan snarare vedeldning och dåliga skorstenar. Denna enkla konstruktion är ju väldigt lätt att hålla igång men jag kan tänka mig att det börjar bli svårt med reservdelar då oljeeldning säkert är helt ute på de flesta håll!
Helt ovanligt med oljeeldning är det nog inte. Kostar ju en slant att konvertera.Det är väl liknande teknik i tillsatsvärmaren moderna dieselar? Åtminstone tycker jag det låter ungefär likadant om dem som oljapannan vi hade hemma när jag växte upp.
Tja, återbetalningtid för byte till pellets 1-2 år om pannan är skaplig. Bergvärme tar nog lite längre tid.
Pellets är ju ett alternativ ja. Tänkte mer på fjärrvärme och liknande som kräver grävinsatser och liknande.
El och värme i Y6-generationen.
Tja, återbetalningtid för byte till pellets 1-2 år om pannan är skaplig. Bergvärme tar nog lite längre tid.
Säger inget om kostnaderna, även om det viskats att pelletsen börjat klättra i pris den också...
MEN
Det är inte alla som har fysik att kånka säckar varje vecka, fylla förråd och gärna sota pannan regelbundet också. Med oregelbundet arbete och ev resor kan det sedan bli ännu värre.
Därtill platsen att ha ett par pallar stående uppställda för att sedan kunna ladda in efterhand.
Oljeeldningen är verkligen bekväm, beställ påfyllning ungefär en gång om året och ta dit en serviceman varannan fyllning, så funkar det. Med modern intrimning av förbränningen tycks det inte bli värst mycket sot på konvektionsytorna heller.
Och kapacitet finns det - huset håller fullgod värme även vid sträng kyla, i motsats till moderna "snållösningar" som i praktiken är för små.
El och värme i Y6-generationen.
Tja, återbetalningtid för byte till pellets 1-2 år om pannan är skaplig. Bergvärme tar nog lite längre tid.
Säger inget om kostnaderna, även om det viskats att pelletsen börjat klättra i pris den också...MEN
Det är inte alla som har fysik att kånka säckar varje vecka, fylla förråd och gärna sota pannan regelbundet också. Med oregelbundet arbete och ev resor kan det sedan bli ännu värre.
Därtill platsen att ha ett par pallar stående uppställda för att sedan kunna ladda in efterhand.
Oljeeldningen är verkligen bekväm, beställ påfyllning ungefär en gång om året och ta dit en serviceman varannan fyllning, så funkar det. Med modern intrimning av förbränningen tycks det inte bli värst mycket sot på konvektionsytorna heller.
Och kapacitet finns det - huset håller fullgod värme även vid sträng kyla, i motsats till moderna "snållösningar" som i praktiken är för små.
Det går ju att automatisera med pellets också, med bulkförråd, automatisk uraskning och sotning. Men det kostar ju mera då med speciell pelletspanna och utrustning för matning. Själv har jag ett egenbyggt bulkförråd, dock utan vidarematning. Blir ungefär 1/3 av jobbet jämfört med säckar.
Om jag fattat rätt så är moderna bergvärmeanläggningar betydligt kraftigare dimensionerade än de var förr, dels för att räkna med bergets nedkylning, dels för att klara kalla dagar utan tillsatsvärme.
El och värme i Y6-generationen.
vet en släktning som haft Bergvärme nu i över 10 års tid, anläggningen har aldrig någonsin krånglat och elförbrukningen är ca en 1/3-del jämför med elpannan dom tidigare hade, Villa från tidigt 70-tal i Stockholmstrakten
El och värme i Y6-generationen.
Varför skulle de vara brandfarliga? Kan inte minnas en enda brand under 80 talet då vi använde dessa i stor utsträckning. Ej heller minns jag att själva oljebrännarna orsakade några villabränder utan snarare vedeldning och dåliga skorstenar. Denna enkla konstruktion är ju väldigt lätt att hålla igång men jag kan tänka mig att det börjar bli svårt med reservdelar då oljeeldning säkert är helt ute på de flesta håll!
Helt ovanligt med oljeeldning är det nog inte. Kostar ju en slant att konvertera.Det är väl liknande teknik i tillsatsvärmaren moderna dieselar? Åtminstone tycker jag det låter ungefär likadant om dem som oljapannan vi hade hemma när jag växte upp.
Värmare i moderna bussar är baserad på exakt den tekniken, munstycken köper man lämpligen hos den lokale rörmockaren, storlek beroende på typ av bränsle man kör på.