Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

En som vågade sej ut igår (Bildvagnen)

av Littera JS @, onsdagen 28 februari 2018, 11:01:49

Bistert vinterväder igår i Västsverige med blåst och lokalt mycket snö...
En svårt nedklottrad Z67 på tur igår från Sävenäs till Mellerud. Märkt Infranord 3196B. Vad betyder B och C som man se efter numret ?

[image]

3111 visningar

En som vågade sej ut igår

av Forskaren, onsdagen 28 februari 2018, 14:48:09 @ Littera JS

En svårt nedklottrad Z67 på tur igår från Sävenäs till Mellerud. Märkt Infranord 3196B. Vad betyder B och C som man se efter numret ?

Den förklaring jag fått är att det är till för att skilja olika fordon med samma fyrsiffrigt nummer. Min sagesman var inte helt säker på hur det uppkom men det ska ha funnits olika nummerserier kanske i olika regioner eller för olika typer av fordon och när man sedan började med centrala datoriserade register fick man sätta dit en extra bokstav för att skilja fordonen åt. Min sagesman är gammal pensionerad banverkare så det kan givetvis ha skett ändringar i principer sedan han pensionerades och det kan ju även vara så att han minns fel.

2022 visningar

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, onsdagen 28 februari 2018, 14:59:16 @ Littera JS

[image]

Detta är en fd Z62 som senare byggdes om till Z67. Det ser man främst på hyttens fönster.

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

1868 visningar

En som vågade sej ut igår - fyra?

av Ulf Broman @, Kista, onsdagen 28 februari 2018, 16:35:56 @ Littera JS

[image]

Ni var väl minst 4 stycken som gav er ut, du som fotograf (som jag verkligen högaktar för det!), en lokomotor och två i hytten.

Vacker bild!

1739 visningar

av Peter Sunnerdahl @, Vänersborg (Vg), onsdagen 28 februari 2018, 17:20:15 @ Littera JS

Snygg fångat! Ett inte så ofta förekommande motiv i PV. Tåg 23790. Ca 1000 meter norr om Bjurhem? /SU

1673 visningar

av Littera JS @, onsdagen 28 februari 2018, 18:15:42 @ Peter Sunnerdahl

SU har koll på geografin. Visst var jag där iförd underställ och kaffetermos.

Sedan när bomklockorna började låta var det dags att kliva ur bilen och låta kameran göra jobbet. Ibland är det slitigt att vara fotointresserad ... ;-)

1635 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta