Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken (Allmänt)
I samband med pågående attacker av olika s.k. snökanoner har ju vissa sekundära järnvägslinjer (= tågbanor) stängts av. Samtidigt rullar (nåja) vägtrafiken på. Beror detta på att dessa jv-linjer transporterar en så mycket liten del av den totala trafiken - både resenärer och gods - att det ger ett bättre totalresultat om man sätter in de klena resurserna på att hålla åtminstone vägarna öppna. Det gynnar betydligt fler och är säkert samhällsekonomiskt mycket viktigare.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
I samband med pågående attacker av olika s.k. snökanoner har ju vissa sekundära järnvägslinjer (= tågbanor) stängts av. Samtidigt rullar (nåja) vägtrafiken på. Beror detta på att dessa jv-linjer transporterar en så mycket liten del av den totala trafiken - både resenärer och gods - att det ger ett bättre totalresultat om man sätter in de klena resurserna på att hålla åtminstone vägarna öppna. Det gynnar betydligt fler och är säkert samhällsekonomiskt mycket viktigare.
Igår stoppades ju både tåg- och vägtrafik på Österlen, folk fick övernatta i kommunhuset i Tomelilla exempelvis.
Det är ju inte samma resurser som snöröjer väg och järnväg, men generellt kan säga att det lågtrafikerade järnvägsnätet har sämre förutsättningar att fungera pga bristande standard, dålig trädsäkring osv.
Igår var det få fel på järnvägen som var relaterade till infrastrukturen, i alla fall i Stockholmsområdet, där var det, förutom växelfelet i Myrbacken, nästan bara fordonsproblem som ställde till det (X40 med tjuvbroms t.ex)
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Igår var det få fel på järnvägen som var relaterade till infrastrukturen, i alla fall i Stockholmsområdet, där var det, förutom växelfelet i Myrbacken, nästan bara fordonsproblem som ställde till det (X40 med tjuvbroms t.ex)
?
Reste igår Märsta - Huddinge med pendeltåget vid ca kl 8:30
50% längre tid än tidtabellen "utlovat" tog det.
Växelfel i Solna kommunicerades, Vid Solna station fick norr- och södergående tåg samsas om en plattformssida, 2 i taget i varje riktning ungefär.
Totalt kanske detta svarade för halva merförseningen på resan.
Resten var nog det faktum att jag kommit med ett X-tåg, som enligt plan skall gå fort, men som givetvis låg i svansen på ett föregående "normaltåg" som försenat stannade på alla stationer som sig bör.
Sammanfattning:
Det var nog fler infrastrukturproblem igår - men de kan ha gått under Postvagnens radar...
Rättat stavfel: Postvagnens "rader" var inte det jag ville avsluta med.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
När det gäller vägar vid snöstorm i Skåne så brukar de vältrafikerade vägarna fungera bra med plogning någon gång då och då och dessutom bilar som passerar kontinuerligt. Mindre landsvägar bör man undvika, de prioririteras inte och helt plötsligt kan du ha en snövall på 1 meter framför dig. Samtidigt så kör du på egen risk, medan tåg- och buss-operatörer gärna ställer in sin trafik vid oväder för att slippa ta ansvar för strandsatta resenärer, med efterföljande tidningsrubriker.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Länsväg 225 mellan Södertälje och Nynäshamn stängdes av igår kväll för tung trafik. Det talas om på radion att det gäller även nu på förmiddagen. Det är många tunga fordon som går den vägen till o från färjorna i Nynäshamn.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Igår rapporterades från Pågatågen på Österlenbanan att sikten var fem meter. Det hade varit helt omöjligt att köra någon form av trafik under de förutsättningar. Bilar kan faktiskt ta sig fram, om än ganska sakta.
---
Kolla gärna på mina järnvägsfilmer från ovan
https://www.youtube.com/watch?v=b7QHaeKh9ko&list=PLBB7zHqEOGFQry0eJ_kHUtipoGw9iAyct
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Igår rapporterades från Pågatågen på Österlenbanan att sikten var fem meter. Det hade varit helt omöjligt att köra någon form av trafik under de förutsättningar. Bilar kan faktiskt ta sig fram, om än ganska sakta.
Huh? På vilket sätt skulle det vara svårare för tåg, som ändå automatiskt håller sig på banan och som inte har några korsningar att köra fel i, att köra även om det skulle vara dålig sikt? Visst skulle det uppstå förseningar om man tvingades hålla en lägre hastighet, men jag tror folk hellre kommer fram sent med tåget än tvingas övernatta i kommunhuset i Tomelilla.
/ Kiwi
---
Finns med järnvägsfilmer på YouTube: www.youtube.com/jankiwi
Och på Instagram: @SwedishKiwi
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Igår rapporterades från Pågatågen på Österlenbanan att sikten var fem meter. Det hade varit helt omöjligt att köra någon form av trafik under de förutsättningar. Bilar kan faktiskt ta sig fram, om än ganska sakta.
Huh? På vilket sätt skulle det vara svårare för tåg, som ändå automatiskt håller sig på banan och som inte har några korsningar att köra fel i, att köra även om det skulle vara dålig sikt? Visst skulle det uppstå förseningar om man tvingades hålla en lägre hastighet, men jag tror folk hellre kommer fram sent med tåget än tvingas övernatta i kommunhuset i Tomelilla.
/ Kiwi
Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.
Du kör du på egen risk, medan tåg- och buss-operatörer gärna ställer in sin trafik vid oväder för att slippa ta ansvar för strandsatta resenärer, med efterföljande tidningsrubriker.
Att stänga av en väg kräver resurser, någon måste dit, bättre att ploga den om plogentreprenören tagit sig dit.
Rekommendationer via media att inte köra fanns.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.
Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...
/ Kiwi
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.
Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...
/ Kiwi
Fem meters sikt går inte köra bil i. Man måste minst se baklysena på 50 meters håll och då köra typ 50 km/h. Sen kan fem meters sikt var en överdrift.
Sen är "omöjligt" kanske också en överdift. En del säger "omöjligt" när de inte vill, besläktat med att säga "det är" om åsikter som man borde uttrycka "jag tycker". Detta för att vinna diskussionen.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.
Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...
/ Kiwi
Om signalsystemet funkar behöver man ju inte köra "på sikt", man kör på signal. Det är ju inte alltid man överblickar bromssträckan när man kör ett tåg, även om sikten är perfekt.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.
Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...
/ Kiwi
Om signalsystemet funkar behöver man ju inte köra "på sikt", man kör på signal. Det är ju inte alltid man överblickar bromssträckan när man kör ett tåg, även om sikten är perfekt.
Men signalsystemets spårledningar fångar inte in nedblåsta grenar och annat som kan hamna på spåret i oväder, i varje fall om banan inte är trädsäkrad. När risken för sådant är stor, är vi tillbaka till att köra "på sikt", och då har tåg längre bromssträcka än vad vägarnas motorfordon har. Eller har jag fattat fel?
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.
Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...
/ Kiwi
Om signalsystemet funkar behöver man ju inte köra "på sikt", man kör på signal. Det är ju inte alltid man överblickar bromssträckan när man kör ett tåg, även om sikten är perfekt.
Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.
Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...
/ Kiwi
Om signalsystemet funkar behöver man ju inte köra "på sikt", man kör på signal. Det är ju inte alltid man överblickar bromssträckan när man kör ett tåg, även om sikten är perfekt.
Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv.
Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt. Det finns inte många som håller igen för en kurva för att det skulle kunna ligga ett träd över banan efter kröken. Det är ju hela idéen med att skilja på att köra"normalt" och att köra "halv 40" efter passage av signal i "Stopp".
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.
Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...
/ Kiwi
Om signalsystemet funkar behöver man ju inte köra "på sikt", man kör på signal. Det är ju inte alltid man överblickar bromssträckan när man kör ett tåg, även om sikten är perfekt.
Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv.
Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt.
Jo det går ju bra så länge som försignalerna visar "vänta kör" men försignalen kan ju även visa "vänta stopp" och ATC:n visar då 00 eller 000. Sedan är det ögonen som gäller.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.
Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...
/ Kiwi
Om signalsystemet funkar behöver man ju inte köra "på sikt", man kör på signal. Det är ju inte alltid man överblickar bromssträckan när man kör ett tåg, även om sikten är perfekt.
Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv.
Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt.
Jo det går ju bra så länge som försignalerna visar "vänta kör" men försignalen kan ju även visa "vänta stopp" och ATC:n visar då 00 eller 000. Sedan är det ögonen som gäller.
Nja, då är det inbromsning till 40 (resp 10), sedan är det ögonen som gäller. Även med bästa sikt (och grön signal framför ögonen) krävs den nedbromsningen.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är väl som det stod i ett annat inlägg.
Föraren eller för yrkestrafik dennes chef bestämmer.
Detta invänder jag inte emot. Det jag reagerade på var att det skulle vara omöjligt att köra tåg om sikten är fem meter, medan bilar tydligen kan köra – »om än ganska sakta«. Tåg kan också köra sakta...
/ Kiwi
Om signalsystemet funkar behöver man ju inte köra "på sikt", man kör på signal. Det är ju inte alltid man överblickar bromssträckan när man kör ett tåg, även om sikten är perfekt.
Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv.
Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt.
Jo det går ju bra så länge som försignalerna visar "vänta kör" men försignalen kan ju även visa "vänta stopp" och ATC:n visar då 00 eller 000. Sedan är det ögonen som gäller.
Nja, då är det inbromsning till 40 (resp 10), sedan är det ögonen som gäller. Även med bästa sikt (och grön signal framför ögonen) krävs den nedbromsningen.
Det får vi väl ändå hoppas att den lokförare som får vänta stopp och endast har 5 meters sikt bromsar ner till mindre än 40 km/h.
Poängen är dock att ATC aldrig kommer att tala om för dig när signalen gått till kör och har du längre avstånd än siktsträckan mellan fordonet och signalen så blir det svårt att avgöra när signalen gått till kör.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det får vi väl ändå hoppas att den lokförare som får vänta stopp och endast har 5 meters sikt bromsar ner till mindre än 40 km/h.
Hoppas kan du ju alltid. Föraren har teoretiskt ett bra mycket bättre skydd mot Ospa A över 40 resp. 10 km/h. Den otäcka hastigheten är den under frisläppshastigheten. Detta har genom åren orsakat hundratals OSPA A.
Vet du vad du egentligen talar om nu ?
---
Det mesta jag gillar i livet är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande...
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det får vi väl ändå hoppas att den lokförare som får vänta stopp och endast har 5 meters sikt bromsar ner till mindre än 40 km/h.
Hoppas kan du ju alltid. Föraren har teoretiskt ett bra mycket bättre skydd mot Ospa A över 40 resp. 10 km/h. Den otäcka hastigheten är den under frisläppshastigheten. Detta har genom åren orsakat hundratals OSPA A.Vet du vad du egentligen talar om nu ?
Ja, men du får nog läsa hela sammanhanget vi diskuterar för att förstå för inte är det brukligt att få vänta stopp och sedan låta ATC sköta inbromsningen mot signalen vid dålig sikt. I vart fall inte enligt den instruktionsförare som en gång lärde mig hur ATC fungerar. Och huvudfrågan var ju att komma igång efter att man stannat när sikten är så dålig att du inte ser vad signalen visar.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Och huvudfrågan var ju att komma igång efter att man stannat när sikten är så dålig att du inte ser vad signalen visar.
Skitenkelt. Förarna använder sina ögon. Du tjafsar om ett totalt ickeproblem.
---
Det mesta jag gillar i livet är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande...
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Och huvudfrågan var ju att komma igång efter att man stannat när sikten är så dålig att du inte ser vad signalen visar.
Skitenkelt. Förarna använder sina ögon. Du tjafsar om ett totalt ickeproblem.
Men det var ju jag som i denna tråd var först med att skriva att föraren måste använda sina ögon. Så jag får tacka för att du håller med mig i sak även om du uttrycker dig på ett mycket konstigt sätt.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det hela är fortfarande ett totalt ickeproblem.
---
Det mesta jag gillar i livet är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande...
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Vem har talat om att låta ATC bromsa. Man använder de olika bromskurvorna för att navigera.
---
Det mesta jag gillar i livet är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande...
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv.
Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt. Det finns inte många som håller igen för en kurva för att det skulle kunna ligga ett träd över banan efter kröken. Det är ju hela idéen med att skilja på att köra"normalt" och att köra "halv 40" efter passage av signal i "Stopp".
Om man bara kan se fem meter bort, måste man väl passera försignalen väldigt långsamt så att man hinner observera den? Om man kör snabbt, kan man kanske lätt missa en signal eftersom det då blir allt för kort tid att titta efter signaler.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv.
Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt. Det finns inte många som håller igen för en kurva för att det skulle kunna ligga ett träd över banan efter kröken. Det är ju hela idéen med att skilja på att köra"normalt" och att köra "halv 40" efter passage av signal i "Stopp".
Om man bara kan se fem meter bort, måste man väl passera försignalen väldigt långsamt så att man hinner observera den?
Vid körning med ATC är det inte nödvändigt att passera försignalen långsamr eftersom man får försignalbesked på ATC-panelen.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det är vanligtvis mer än 5 meter mellan fönsterrutan och signalen. Det är ju ganska praktiskt att se om den har slagit om till kör. Men det går ju alltid att ringa tkl och fråga om man inte ser själv.
Det är brukligt idag med försignalering, samt att det finns orienteringsmärken för signaler. Och, för det mesta, ATC. Kom igen, -man kör inte på sikt. Det finns inte många som håller igen för en kurva för att det skulle kunna ligga ett träd över banan efter kröken. Det är ju hela idéen med att skilja på att köra"normalt" och att köra "halv 40" efter passage av signal i "Stopp".
Om man bara kan se fem meter bort, måste man väl passera försignalen väldigt långsamt så att man hinner observera den? Om man kör snabbt, kan man kanske lätt missa en signal eftersom det då blir allt för kort tid att titta efter signaler.
Nej. Försignalen är i princip omöjlig att missa om det inte regnar sillar, eller nåt liknande exotiskt väderfenomen. Bara du ser en grön blink vet du vad som gäller (oavsett ATC), nämligen "Vänta Stopp" och då krävs att du gör skäl för din lön och håller igen så att tåget kan stoppas före huvudsignal i "Stopp". Det känns verkligen som man hittar på fullständigt orimliga situationer för en lokförare i denna diskussion. Självklart är det inte riktigt kul att köra "i blindo", men det är inte omöjligt. Skillnaden mot vägtrafiken är ju att som förare av tåg vet man att "en grön" innebär en viss hinderfri sträcka - den säkerheten kan du aldrig få som vägfordonsförare.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Så om jag ändrar mitt omöjligt till besvärande eller högst troligt inte, hade det varit okej då?
Bonusfilm nedan
https://youtu.be/GGdzgT3e4RM?t=14
---
Kolla gärna på mina järnvägsfilmer från ovan
https://www.youtube.com/watch?v=b7QHaeKh9ko&list=PLBB7zHqEOGFQry0eJ_kHUtipoGw9iAyct
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Igår rapporterades från Pågatågen på Österlenbanan att sikten var fem meter. Det hade varit helt omöjligt att köra någon form av trafik under de förutsättningar. Bilar kan faktiskt ta sig fram, om än ganska sakta.
Ungefär den siktsträcka du har nattetid på ett tåg i England eller Schweiz. Deras strålkastare kan närmast liknas vid parkeringsljus.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Det där är nog rätt olika. Åkte en gång rälsbuss msllan Brunsbuettel och Itzehoe. Det var väldig dimma och sikt nära noll. Det kördes ändå med full fart. Jag tyckte det såg otäckt ut att hålla sådan fart utan att se något. Det ansågs inte vara något problem då man följde spåret alldeles oavsett sikt eller inte.
Besa
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Trädsäkringen är onekligen ett problem. Annars handlar det enbart om att ha tillräckligt tät trafik. Är det då en halvtimme mellan mötesspåren låter sig det inte göras på järnvägen.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
Varför man stoppar tågen men släpper fram vägtrafiken
Lokdragna persontåg kanske lättare forcerade snö än dagens motorvagnar.